PAWEŁ SZOT – LAUREAT „GRASZ O STAŻ” 2004
PRAKTYKANT W RADIOWEJ ‘TRÓJCE’
Podstawowym elementem każdego dobrego scenariusza filmowego jest konflikt racji. Również niniejszą koncepcję obudowano wokół konfliktu. Program ma być utrzymany w konwencji rozprawy sądowej, w której role oskarżonego odgrywać będzie za każdym razem inne zjawisko społeczne, względnie grupa społeczna. (W zależności od potrzeb, poprzez odpowiedni dobór tematu program może przybierać formy od groteskowej po poważną) Prowadzącym redaktorom przypisano rolę obrońcy i oskarżyciela. Trzecią postacią będzie wirtualny sąd, zaznaczający swoją obecność poprzez sztandarowe wypowiedzi (np. proszę o wprowadzenie świadka obrony, proszę o spokój, świadek jest wolny, itd...) nagrane wcześniej w formie elektronicznej. Słuchacze kontaktujący się ze studiem za pomocą telefonów, e-maili i sms-ów mają występować w roli świadków, którzy będą się opowiadać za, lub przeciw roztrząsanemu problemowi. W programie zostanie wykorzystany „materiał dowodowy” w postaci sond ulicznych, wypowiedzi znanych postaci, felietonów radiowych itd... Całość zilustruje muzyka związana z omawianym problemem (raczej nieszowa, ale ze względu na porę audycji nie przekraczająca sensownych ram) i jingle zaczerpnięte z rozpraw sądowych. Prowadzący mogą posiłkować się cytatami ze słynnych filmów o tematyce sądowej, fragmentami wyroków, pism prawnych itd... Po przytoczeniu przez „strony” argumentów, w ostatnim kwadransie audycji sąd przygotuje werdykt. Pierwszych 12 słuchaczy (analogicznie do 12 ławników w sądzie), którzy zadzwonią do studia, lub wyślą sms-y wyda wyrok większością głosów (z przyczyn technicznych już nie analogicznie jak w sądzie). W wypadku remisu, o wyroku zadecyduje los. „Ławnicy” otrzymają nagrody.
II. TYTUŁ:
- „Dwunastu gniewnych słuchaczy”
III. GŁÓWNI ADRESACI AUDYCJI
Słuchacze w wieku od 25 do 40 lat (kobiety i mężczyźni) z wyższym wykształceniem. Przede wszystkim mieszkańcy miast. Wykazujący się ciekawością świata i dużą wiedzą na temat bieżących wydarzeń.
IV. PORA EMISJI
V. WYKORZYSTYWANE FORMY:
- radiowe sondy uliczne
- wywiady z osobami publicznymi
- telefony od słuchaczy
- sms-y od słuchaczy
- e-maile od słuchaczy
- utwory muzyczne
- jingle i zajawki
VI. PROWADZĄCY
Dwóch redaktorów, którzy odgrywając rolę oskarżyciela i obrońcy będą prowadzić intelektualny dyskurs na wysokim poziomie.
VII. PROPOZYCJE TEMATÓW:
- polski hip hop
- snowboarding
- miękkie narkotyki
- sporty ekstremalne
- disco polo
- blokersi
- młodzieżówki partyjne
- powszechna służba wojskowa
- backpakersi
VIII. ATUTY AUDYCJI
- Sprawdzony i niestety zapomniany pomysł dwóch spierających się ze sobą redaktorów (patrz. Kurek i Kaminski w „Sondzie”)
- Interaktywność
- Możliwość dostosowania formatu do wielu sytuacji (może być programem kulturalnym, politycznym, społecznym, muzycznym, lub każdym po trochu)
IX. ZARYS SCENARIUSZA
CZAS
ŻRÓDŁO
TREŚĆ
13:00 – 13:01
Bank dźwięków
Jingiel zapowiadający audycję
13:01 – 13:04
Studio
Przywitanie prowadzących i krótkie przedstawienie problemu w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń
13:04 – 13:04
Jingiel: Wstać, sąd idzie, stukot młotka. Wprowadzić oskarżonego
13:05 – 13:08
Nagranie
Felieton - wprowadzenie problemu
13:08 – 13:10
Zapowiedź utworu muzycznego
13:10 – 13:16
płytoteka
Utwór muzyczny
13:16 – 13:16
Jingiel: Stukot młotka. Proszę o ciszę
13:17 – 13:19
„Oskarżenie” wzywa na świadka...
13:19 – 13:22
Wypowiedź świadka oskarżenia... (postać publiczna o poglądach anty wobec tematu audycji)
13: 22 – 13:23
„Obrona” wzywa na świadka ...
13: 23 – 13:28
nagranie
Wypowiedź świadka ... (postać publiczna pro wobec tematu audycji)
13: 28 – 13:29
13:29 – 13:33
13:33 – 13:33
Jingiel: Wprowadzić świadka
13:34 – 13:35
„Oskarżyciel” przedstawia świadka i zadaje mu pytanie
13:35 – 13:37
Telefon
Odpowiedź słuchacza
13:37 – 13:38
„Obrońca” zadaje pytanie słuchaczowi
13:38 – 13:40
13:40 – 13:40
Jingiel: Świadek jest wolny, wprowadzić świadka obrony
13:41 – 13:43
„Obrońca” omawia problem, wita świadka i zadaje mu pytanie
13:43 – 13:45
13:45 – 13:46
„Oskarżenie” zadaje pytanie
13:46 – 13:48
Słuchacz odpowiada
13:48 – 13:48
Jingiel: świadek jest wolny
13:49 – 13:52
„Obrońca” i „oskarżyciel” dyskutują i zapowiadają kolejny utwór
13:52 – 13:56
Płytoteka
goffu