Sprawozdanie z planu rrozwoju zawodowego KRYSIA.doc

(231 KB) Pobierz
Sprawozdanie z planu rrozwoju zawodowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krystyna Gronkowska

Szkoła Podstawowa Nr. 61

uL. 3 Maja 4/7

w Szczecinie

 

 

WSTĘP

 

 Jestem nauczycielem nauczania zintegrowanego z dziewiętnastoletnim stażem pracy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Odbywam stażu na nauczyciela dyplomowanego długości 2 lata i 9 miesięcy.

Plan rozwoju miał w swym założeniu stanowić kontynuację realizowanych wcześniej zadań dydaktyczno – wychowawczych, a zarazem być podstawą do podejmowania nowych działań w ramach pełnionych obowiązków służbowych. Przez cały okres stażu starałam się, aby realizacja mojego planu przebiegała zgodnie z założonymi wcześniej terminami.

W swoim sprawozdaniu skupiłam się na sprawach, moim zdaniem, najważniejszych. Dla wprowadzenia przejrzystości starałam się nawiązywać do kolejnych wymagań zawartych rozporządzeniu ministra w sprawie awansu zawodowego w takiej kolejności, w jakiej umieściłam je w swoim planie rozwoju.

 

REALIZACJA PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

W zakresie sfery organizacyjnej zrealizowałam następujące zadania :
 

1.    Poznałam procedury awansu zawodowego

 

 W drugiej połowie sierpnia 2003 roku przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego, dotyczące awansu zawodowego nauczyciela. Podsumowałam swój dotychczasowy dorobek zawodowy i przemyślałam swoje zamierzenia na przyszłość. Rozpoczęłam staż na nauczyciela dyplomowanego. 30 sierpnia 2003 roku oddałam wniosek do Dyrektora Szkoły o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Po przeanalizowaniu moich mocnych i słabych stron opracowałam Plan Rozwoju Zawodowego, który we wrześniu złożyłam. Został on zatwierdzony do realizacji.

Ø      Oceniłam własne umiejętności.
     We wrześniu 2003 roku dokonałam przeglądu osiągnięć, nabytych umiejętności, zdobytych kwalifikacji i określiłam kierunek doskonalenia

Ø      Zapoznałam się z zasadami i procedurą związaną z uzyskaniem stopnia nauczyciela dyplomowanego:

Ø      Uczestniczyłam w szkoleniach, na których przedstawiano procedury związane z awansem zawodowym. 

Ø      Wyszukiwałam w Internecie na stronach MEN i CODN aktualnych informacji o awansie zawodowym

Ø      Studiowałam nowości wydawnicze związane z projektowaniem i realizacją planu rozwoju zawodowego.

Ø      Poznałam zasady funkcjonowania i organizacji zadań w szkole.

 

2.     Nawiązałam współpracę z doradcą metodycznym.

 

 Zgłosiłam się do pani Iwony Rybeńskiej metodyka nauczania zintegrowanego w CDiDN w Szczecinie w celu konsultacji w sprawie gromadzenia wymaganej dokumentacji związanej z awansem. Przedstawiłam swój program glottodydaktyczny „Językowe wychowanie uczniów klas I – III". Oddałam napisaną innowację do zaopiniowania przez metodyka nauczania zintegrowanego.

 

Efekty podjętych działań:

Ø      skonstruowałam własny planu rozwoju i systematycznie przygotowywałam sprawozdania i dokumentowałam moje działania,

Ø      graficznie opracowałam dokumentację,

Ø      tworzyłam programy dzięki p Iwonie Rybińskiej,

Ø      napisałam sprawozdanie i przygotowałam teczkę do awansu zawodowego,

Ø      uczestniczyłam w kursach i szkoleniach organizowanych przez CDiDN w Szczecinie.

 

(§8 ust. 2 pkt.  1 )

Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.

 

 

Uczestniczyłam w pracach organów szkoły dotyczących realizacji jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.

 

1.1 Opracowanie testu kompetencyjnego i jego wyników dla uczniów klas trzecich i czwartych jako forma badania jakości pracy szkoły.

 

W roku szkolnym 2004/2005 opracowałam zestaw narzędzi do badania osiągnięć uczniów. Zapoznawałam się z wieloma opracowaniami na temat narzędzi badawczych w celu zebrania informacji dotyczących jego konstruowania.

Był to test końcoworoczny dla klasy III. Sprawdzał następujące kompetencje uczniów: czytanie ze zrozumieniem, wykorzystanie wiedzy w sytuacjach typowych i problemowych, pisanie swobodnych tekstów. Test przeprowadzono 17 czerwca 2005r.

Opracowałam wyniki i dokonałam analizy jakościowej i ilościowej zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego według Bolesława Niemierki. Następnie z wynikami została zapoznana Rada Pedagogiczna. Test wykazał dobrą znajomość kompetencji uczniów klasy III. W klasie IV należy zwrócenie uwagi na pisanie przez dzieci swobodnych tekstów, ponieważ sprawność ta wypadła w teście najsłabiej.

W roku szkolnym 2005/2006 opracowałam wyniki i dokonałam analizy jakościowej i ilościowej testu dla uczniów z klasy III.

Efekty podjętych działań :

Ø      sprawdzenie wiedzy uczniów klasy III – konstruowanie narzędzia badawczego,

Ø      wyłonienie uczniów, którzy wymagają działań zaradczych (zajęcia korekcyjno – kompensacyjne),

Ø      wskazanie nad jakimi umiejętnościami należy pracować u uczniów rozpoczynających klasę czwartą,

Ø      dokonałam analizy wyników i ustaliłam wnioski nadające właściwy kierunek pracy z dzieckiem,

Ø      wykorzystanie raportu i kontynuacja badań w tej samej grupie w celu uchwycenia postępów i efektów poczynionych wobec nich działań,

Ø      przekazywałam informacje dotyczące pracy z uczniami w klasie IV.

 

 

1.    2. Przeprowadziłam logopedyczne badania przesiewowe uczniów w klasach I –III.

    Ich celem było wyłonienie dzieci, które wymagają pomocy logopedycznej. Przesiewowe badania logopedyczne  w klasach I-III objęły 171 uczniów  wśród których  57% dzieci miało wadę wymowy. Problem prawidłowej wymowy jest dosyć istotny gdyż, jak wynika z obserwacji mowa w dużej mierze wpływa na powodzenia szkolne. Wczesne rozpoznanie i pomoc logopedyczna pozwalają wyrównać defekty rozwojowe i przynajmniej częściowo usunąć trudności w nauce szkolnej. Badania przeprowadzono w październiku i listopadzie 2005r.

Efekty z przeprowadzonych badań:

Ø      wyłonienie uczniów mających problemy w mówieniu,

Ø      przekazanie rodzicom wniosków z badań,

Ø      zwróciłam uwagę  nauczycieli, że mowa dziecka wpływa na rozwój jego osobowości, a szczególnie na postępy w nauce,

Ø      zachęcanie uczniów do starannej wymowy i ćwiczeń artykulacyjnych,

Ø      rozszerzenie oddziaływań terapeutycznych na najbliższe otoczenie dziecka przez współpracę z rodzicami i wychowawcami,

Ø      wzrost zainteresowań profilaktyką logopedyczną,

Ø      skierowanie dzieci ( w przypadkach koniecznych) na specjalistyczne badanie i leczenie (ortodonty, chirurga, foniatry i logopedy). 

 

 

1.3.        Od kilku lat w szkole jestem opiekunem SKO.

Napisałam program pt „Grosik”, który wyznaczył cele potrzebne dla rozwoju podstaw ekonomii w szkole. Prowadzę społecznie Szkolną Kasę Oszczędności i przygotowuję akcje według ustalonego planu zachęcające dzieci do oszczędzania.

Zgłosiłam szkołę do konkursu „Dziś oszczędzam w SKO, jutro w PKO” Wykonywałam prace na rzecz szkoły i środowiska lokalnego. Popularyzowałam wiedzę ekonomiczną, a efektywność dokonań zamieściłam w kronice SKO.

 

Efekty realizowanych zadań:

Ø      rozwijanie wśród uczniów, zmysłu zaradności, umiejętności planowania i kalkulowania wydatków,

Ø      uczniowie podejmowali zespołowe działania podejmowane we wspólnym interesie -  rola wychowawcza,

Ø      wyrabianie u uczniów dyscypliny wewnętrznej i konsekwencji w postępowaniu ucząc ich od najmłodszych lat właściwego gospodarowania pieniędzmi,

Ø      wzbogacanie wystroju i wyposażenia szkoły,

Ø      podejmowanie przez uczniów różnorodnych działań w zakresie krzewienia idei systematycznego oszczędzania.

 

1.4.        Współorganizowałam i przeprowadziłam następujące imprezy szkolne.

 

Organizacja imprez szkolnych ma do spełnienia wiele ważkich funkcji wychowawczych. Przede wszystkim winna służyć wyrabianiu u uczniów wrażliwości na piękno otaczającego świata i twórczość człowieka oraz pogłębianiu potrzeby wypowiadania swoich przeżyć w różnych formach artystycznych.

W naszej szkole przykładamy duże znaczenie do takiego sposobu pracy z uczniami, dlatego organizując różnego rodzaju imprezy miałam na celu wyposażenie dzieci w praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę. Organizowałam następujące imprezy szkolne:

 

 

Ø      Andrzejki dla nauczania zintegrowanego listopad 2003.

Ø      Pasowanie na ucznia w naszej szkole nauczyciele wraz ze swoimi uczniami organizują uroczyste powitanie dla pierwszaków; październik 2005.

 

 

 

Efekty z przeprowadzonych imprez szkolnych:

Ø      zintegrowałam dzieci i rodziców przez przeżywanie, działanie i  przygotowanie imprez klasowych i szkolnych,

Ø      dzieci poznały oraz utrwaliły tradycje i obrzędy,

Ø      pojawienie się propozycji spędzenia wolnego czasu,

Ø      dzieci zaangażowały się w akcję „Pomóż zwierzętom”

Ø      kultywowanie tradycji szkolnych włączających pierwszoklasistów do społeczności uczniowskiej,

Ø      zaangażowanie uczniów z klas III do organizowania uroczystości dla uczniów klas I,

Ø      podejmowanie przez uczniów klas III odpowiedzialności za wykonane działania.

 

1.5. Działania integrujące rodziców z dziećmi oraz rodziców

     ze szkołą

 

Ø      Praca z rodzicami miała na celu zachęcić ich do aktywnego uczestniczenia w życiu klasy i szkoły. Na spotkaniach starałam się zapewnić miłą i swobodną atmosferę, aby uzyskać informacje o talentach i zainteresowaniach moich uczniów. Proponowałam im kilkakrotnie warsztatowy przebieg spotkań, na których mogli dowiedzieć się o sposobie organizowanych zajęć z programem „Językowe wychowanie dzieci”. Systematycznie wdrażałam  ten program którego jestem autorką.

Ø      Organizowałam imprezy klasowe z udziałem rodziców i dzieci (Mikołajki, Wigilie, dni rodziców ). W każdym roku szkolnym, co najmniej dwa razy w wyjeżdżałam z rodzicami i dziećmi na wycieczki.

Ø      Dbałam by z każdego spotkania rodzice wynieśli nie tylko wiedzę o sprawach organizacyjnych życia klasowego, ale i dotyczącą zagadnień dydaktyczno – wychowawczych, dlatego przygotowywałam różne artykuły, które uważałam za godne uwagi. Stwarzałam i proponowałam okazje do zaangażowania się w życie klasy i szkoły, co przejawiało się w pomocy przy wyjściach, imprezach. Rodzice wysuwali niejednokrotnie sugestie, co do organizowania wycieczek we własnych zakładach tak było np. z wyjściem na pocztę i spotkanie z aktorami Teatru Polskiego.

Ø      Przeprowadzałam ankiety wśród rodziców i uczniów, aby bliżej poznać ich środowisko. Umożliwiły one podniesienie poziomu postępów dziecka w nauce i zachowaniu.

Efekty przeprowadzonych działań:

Ø      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin