Studiowanie dydaktyki ma na celu:- poznanie i zrozumienie przez studentów uczenia się i nauczania jako upodmiotowionego procesu poznania (nauczyciel liczy się ze zdaniem ucznia);- zrozumienie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesów kształcenia (czynniki osobowe – płynące od nauczyciela i ucznia – przygotowanie, kompetencje, osobowość);- zrozumienie źródeł, celów kształcenia, zasad ich stanowienia i form realizacji w procesie kształcenia (zapoznanie się z celami, bo one ukierunkowują kształcenie);- zapoznanie się z tradycją dydaktyczną zarówno narodową jak i zagraniczna;- zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami w rozwoju i modernizacji procesu kształcenia;- poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela w organizacji i realizacji kształcenia- rozwijanie i wzbogacanie własnych umiejętności uczenia się, studiowania i samokształcenia.Zadaniem dydaktyki jest:- poznanie przez studentów operatywnej i innowacyjnej wiedzy na temat takich zagadnień jak:1) epistemologiczne i psychofizyczne postawy nauczania uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki współczesnego systemu edukacyjnego.2) Cele i treści kształcenia z wyeksponowaniem ich uwarunkowań i tendencji reform programowych.3) Teoria procesu nauczania, uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod, form organizacyjnych oraz środków dydaktycznych.4) Osiągnięcia szkolne charakteryzowane przez pryzmat powodzeń i niepowodzeń szkolnych.
Etymologia, geneza i określenie nazwy „dydaktyka”. Nazwa „dydaktyka” pochodzi z języka greckiego, w którym didaktikos znaczy pouczający, a didaktika – uczę. Po raz pierwszy użyto jej w 1613 roku w Niemczech. Krzysztof Helwig i Joachim Jung, analizując działalność Wolfganga Radkego (językoznawcy i rzecznika nauczania) opracowali „Krótkie sprawozdanie z dydaktyki, czyli sztuki nauczania Ratychiusza”. Autorzy uważali dydaktykę za sztukę nauczania. W podobny sposób rozumiał dydaktykę Jan Amos Komeński, autor dzieła „Wielka dydaktyka”, przedstawiającą uniwersalną sztukę nauczania wszystkich wszystkiego. Na początku XIX stulecia Jan Fryderyk Herbart, wybitny pedagog i filozof niemiecki, opracował teoretyczne podstawy dydaktyki, traktował dydaktykę jako teorię nauczania wychowującego. Na przełomie XIX i XX wieku, Amerykanin John Dewey dydaktykę traktował jako teorię uczenia się. Współcześni traktują dydaktykę jako naukę o nauczaniu i uczeniu się.
Dydaktyka w systemie nauk.- nauka społeczna, pedagogiczna- spełnia warunki dyscypliny naukowej:( posiada własną terminologię, posiada własna metodologię, posiada własny przedmiot badań).
Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.Dydaktyka jako nauka o nauczaniu i uczeniu się obejmuje swoimi badaniami wszystkie przedmioty i szczeble pracy szkolnej. Dydaktyki szczegółowe dotyczą jednego przedmiotu, czyli są to tzw. metodyki nauczania poszczególnych przedmiotów, np.: metodyka nauczania języka polskiego, matematyki itd.Dydaktyka szczegółowa może dotyczyć danego szczebla kształcenia np. dydaktyka szkoły wyższej, dydaktyka nauczania początkowego.Dydaktyka ogólna jest ściśle powiązana ze wszystkimi metodykami nauczania. Z jednej strony stanowi podstawę teoretyczną wszystkim metodom, z drugiej strony opiera się na wynikach badań prowadzonych przez przedstawicieli dydaktyk szczegółowych.Przedmiot i zadanie dydaktyki.• Procesy: uczenie się i nauczanie – organizowane w sposób świadomy, systematyczny i planowy.• Czynności nauczyciela i uczniów• Cele kształcenia• Treści kształcenia• Zasady kształcenia (reguły, normy)• Metody kształcenia (sposób postępowania nauczyciela)• Środki dydaktyczne• Formy organizacyjne kształcenia• Osiągnięcia szkolne• Systemy dydaktyczneZadania dydaktyki jako nauki:• Analiza i opis czynników tj.: cele, treści, metody, formy organizacyjne, środki dydaktyczne.• Wykrywanie prawidłowości charakterystycznych dla procesu nauczania i uczenia się• Ustalanie opartych na określonych prawidłowościach norm postępowania• Analiza i opis systemów dydaktycznych charakterystycznych dla szkolnictwa różnych krajów.Funkcje dydaktyki ogólnej:- teoretyczne o charakterze:• Diagnostycznym (bada, analizuje procesy, wykrywa prawidłowości rządzące procesem)• Prognostycznym (projektuje działania dydaktyczne)• Praktyczne – wskazuje metody, formy organizacyjne i środki w wywoływaniu zamierzonych zmian uczniów.Twórcy współczesnej dydaktyki.- Kazimierz Denek – prof. Uniwersytetu w Poznaniu- Franciszek Bereźnicki- prof. Anna Karpińska – UwB- prof. Zw. Jerzy Niemiec – UwB- prof. Tadeusz Lewowicki- prof. Półturzycki – UMK, UW
Pojęcie celów kształcenia.Cele kształcenia - kierunkowskazy, świadomie założone skutki, które chcemy osiągnąć w procesie kształcenia; działania, które mają doprowadzić do danego stanu rzeczy.Znaczenie celów kształcenia w procesie edukacyjnym.- stanowią podstawowy czynnik wyznaczający rozwiązania innych elementów procesu kształcenia. Są wyznacznikiem doboru i układu treści kształcenia, podstawowym kryterium w doborze metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych.- stanowią podstawę planowania i organizowania działań uczestników procesu kształcenia- są kryterium oceny efektywności procesu dydaktycznego.Rodzaje celów kształcenia: I podział wg czasu:• Potencjalne – funkcjonują one do momentu rozpoczęcia procesu dydaktyczno-wychowawczego, czyli do czasu zanim zacznie się je osiągać• Aktualne – symbolizują one rozpoczęcie procesu edukacyjnego (do realizacji włącza się nauczyciel i uczniowie)II podział wg przedmiotu i podmiotu kształcenia:• Rzeczowe (przedmiotowe) – oznaczają określenie zmian w zasobie wiedzy, umiejętnościach jej stosowania w praktycznych i teoretycznych działaniach uczniów.• Podmiotowe – mamy na uwadze zmiany w rozwoju sprawności umysłowych, postaw i systemu wartości wywołane procesem dydaktyczno-wychowawczym.III podział wg stopnia ogólności:• Ogólne – wyrażają to, co ma być „produktem końcowym” tego procesu (wyrażone w kategoriach funkcji).• Pośrednie – otrzymuje się w rezultacie podziału celów ogólnych wyrażonych w kategoriach funkcji na składniki w postaci czynności.• Szczegółowe – precyzyjne sposoby wyrażania ogólnych celów w postaci zadań, pytań, problemów, poleceń. Operacyjne cele kształcenia to opisy zachowań uczniów, jakie mają oni przejawiać po ukończeniu lekcji.IV podział wg sfer osobowości:• Poznawcze – dotyczą zmian w sferze poznawczej osobowości• Emocjonalne (afektywne) – dotyczy zmian w sferze afektywnej osobowości• Psychomotoryczne – dotyczą zmian w sferze psychoruchowej osobowości
Cechy celów kształcenia:KONSTYTUTYWNE:• Wykonalność (realność) – dające się zrealizować• Logiczność – pozbawione wewnętrznych sprzeczności• Dostrzegalność – określone tak, aby można było ustalić stan ich wykonania• Wymierność – określone tak, aby można było dostrzec, czy dany cel został zrealizowany, czy nie• Rzeczowość i precyzyjność – cele powinny zawierać syntetyczny opis tego, co chcemy osiągnąć.SPECYFICZNE CECHY CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH:• Są sformułowane z punktu widzenia ucznia• Opisuje, co uczeń potrafi zrobić po zakończeniu procesu kształcenia np. uczeń umie nazwać, rozpoznać, zastosować, przeanalizować itp.• Wymieniają warunki ograniczające, które muszą być spełnione np.: ograniczenie czasu, ograniczenie liczby błędów, ograniczenie dotyczące tego, co może być stosowane jako pomoc przy wykonaniu zadania itp.• Reprezentują różne typy zachowania uczniaKlasyfikacja celów kształcenia.
CELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO WG W. OKONIA:Strona rzeczowa:• Opanowanie ogólnej wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, technice i sztuce• Ogólne przygotowanie do działalności praktycznej w świecie i jego przekształcenia• Kształtowanie świadomości oraz opartych na niej postaw i naukowych przekonań.Strona osobowościowa (podmiotowa)• Ogólny rozwój sprawności umysłowej, zdolności poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem myślenia oraz uzdolnień twórczych.• Rozwój potrzeb kulturalnych, motywacji i zainteresowań poznawczych: społecznych, estetycznych i technicznych.• Wdrażanie do samokształcenia i pracy nad sobą przez całe życie.TAKSONOMIA CELÓW W. OKONIA:• Wiadomości o faktach i zależnościach między nimi• Rozwiązywanie zagadnień teoretycznych i praktycznych• Samodzielne dokonywanie oceny• Samodzielne stosowanie wiedzy w nowych sytuacjach.
TAKSONOMIA CELÓW NAUCZANIA WG B. NIEMIERKI:I. Wiadomości:1) zapamiętywanie wiadomości2) zrozumienie wiadomościII. Umiejętności:3) stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych (znanych)4) stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych (nowych, nieznanych)TAKSONOMIA B. S. BLOOMA ODNOSZĄCA SIĘ DO SFERY POZNAWCZEJ:I. Wiedza (wiadomości) – znajomość faktów, terminologii, znaków konwencjonalnych, klasyfikacji, pojęć ogólnych, teorii, zasad, prawII. Rozumienie – transfer, interpretacja, ekstrapolacja – wnioskowanie o całej grupie na podstawie wyników badań dotyczących tylko części.III. Zastosowanie – metod, reguł, pojęć ogólnychIV. Analiza – umiejętność dokonywania podziału całości na elementy, ustalania hierarchii tych elementów i stosunków między nimi, analiza elementów, analiza stosunków między nimi.V. Synteza – tworzenie całości z danych elementów w celu uzyskania nowej struktury, wytworzenie własnego dzieła, opracowanie planu działania, stworzenie obrazu całości na podstawie częściowych danych.VI. Ewaluacja – ocena na podstawie kryteriów wewnętrznych i zewnętrznych.CELE W DZIEDZINIE EMOCJONALNEJ WG TAKSONOMII BLOOMA:• Recepcja – świadomość, chęć odbierania, uwaga skierowana bądź wybiórcza.• Działanie (reagowanie) – akceptacja, chęć działania, satysfakcja z działania• Wartościowanie – akceptacja wartości, wybór wartości, zaangażowanie w wartości wybrane• Organizacja – pojęciowe ujęcie (koncepcja) wartości, tworzenie systemu wartości.• Wybór własnego systemu wartości (charakteryzowanie) – podporządkowanie postępowania wartościom, przekształcanie systemów wartości w pogląd na światKATEGORIA CELÓW W DZIEDZINIE PSYCHOMOTORYCZNEJ WG E. HARROW:• Czynności odruchowe• Ruchy podstawowe• Umiejętności percepcyjne• Umiejętności fizyczne• Ruchy wyćwiczone• Komunikowanie się bezsłowneOperacjonalizacja celów kształcenia.Operacjonalizacja celów kształcenia to zmiana postaci ogólnej celów na postać szczegółową (operacyjną).
Uczenie się - To proces zamierzonego nabywania przez podmiot uczący się określonych wiadomości, umiejętności i nawyków, dokonujący się w toku bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości. Zakładając, że czynnikiem wyzwalającym ów proces są dostatecznie silne motywy uczenia się, a jego rezultatem jest wzrost posiadanego zasobu wiedzy i sprawności, wywierający wpływ na poglądy, przekonania, postępowanie i ogólny rozwój jednostki.ELEMENTY SKŁADOWE PROCESU UCZENIA SIĘ:• Cechy – planowość, systematyczność, aktywność uczącego się podmiotu, ukierunkowanie na wynik• Przyczyny – dostatecznie silne motywy, np. chęć zaspokojenia określonych potrzeb poznawczych• Skutki – wiadomości, umiejętności i nawyki, które są podstawą modyfikacji dotychczasowych form zachowania lub ukształtowania form nowych.• Podmiot – aktywny uczeń• Przedmiot – rzeczywistość przyrodnicza, społeczna, techniczna, kulturowa.
Analiza procesu uczenia się w świetle wybranych dyscyplin naukowych:FILOZOFIA (jako teoria poznania)- proces uczenia się przebiega w 3 płaszczyznach:• Zmysłowej – spostrzeganie• Umysłowej – myślenie (różne operacje umysłowe)• Praktycznej – przekształcanie rzeczywistościSOCJOLOGIAUczenie się ma charakter społeczny (korzystanie z dorobku minionych pokoleń, uczenie się od innych).CYBERNETYKA (nauka o sterowaniu)Nauczyciel steruje procesem uczenia się:Uczenie się polega na:• Przyjmowaniu informacji• Przetwarzaniu ich• Regulacji (kontrola, ocena, korekta)
PSYCHOLOGIAUjęcia terminu wg różnych teorii psychologicznych:a) TEORIE ASOCJACYJNE – uczenie się polega na kojarzeniu bodźca i reakcji, przyczyny i skutku itp.• Apercepcjonizm (J. F. Herbart) – uczenie się to kojarzenie wiadomości z wyobrażeniami o nich, kojarzenie nowych wiadomości ze starymi• Koneksjonizm (E. L. Thorndike) – uczenie się przebiega metodą prób i błędów, procesem rządzą następujące prawa: prawo gotowości, prawo ćwiczenia i prawo efektu.• Odruchów warunkowych (J. P. Pawłow) – uczenie się polega na powstawaniu odruchów.b) TEORIE STRUKTURALNE – uczenie się rozumiane jako wnikanie w strukturę materiału. Należy brać pod uwagę związki i zależności między elementami struktury oraz związki między częścią i całością.c) TEORIE FUNKCJONALNE – uczenie się przebiega wg schematu: zadanie – wynik. Uczeniu się towarzyszą: odpowiednia motywacja i aktywność podmiotu uczącego się.Przedstawione teorie psychologiczne uczenia się mieszczą się w nurcie koncepcji behawioralnych, które zakładają, że człowiek jest istotą reaktywną, rozwija swą osobowość pod wpływem czynników zewnętrznych, środowiskowych.d) TEORIE DYNAMICZNE – upatrują istotę osobowości w działaniu „sił napędowych” (popędów) aktywizujących człowieka i ukierunkowujących jego zachowanie.Na gruncie poznawanych koncepcji osobowości człowiek charakteryzowany jest jako istota zdolna do świadomego sterowania własnym rozwojem, kształtująca według przyjętych przez siebie wartości i planów świat zewnętrzny i samą siebie.PRAWIDŁOWOŚCI PROCESU UCZENIA SIĘ:• Wielostronna aktywność (emocjonalna, intelektualna, sensoryczna, motoryczna, werbalna)• Celowość i świadomość• Etapowość i regulacja• Proces indywidualny i społeczny
RODZAJE UCZENIA SIĘ WG W. OKONIA:- uczenie się przez przyswajanie- uczenie się przez odkrywanie- uczenie się przez przeżywanie- uczenie się przez działanie
Nauczanie - Należy rozumieć jako celową, planową i systematyczną pracę nauczyciela z uczniami.Czesław Kupisiewicz:Nauczanie to organizowanie uczenia i kierowanie uczeniem się uczniów, ma ono doprowadzić do pożądanych wyników.W zakres czynności nauczyciela wchodzą następujące czynności:• Inspirowanie uczniów do uczenia się• Planowanie• Organizowanie• Kierowanie• Kontrola, ocena, korektaRODZAJE NAUCZANIA:• Nauczanie podające• Nauczanie problemowe• Nauczanie eksponujące• Nauczanie praktyczneKształcenie - To ogół czynności nauczyciela i uczniów, umożliwiających ludziom poznanie rzeczywistości, uczestnictwo w jej kształtowaniu, a zarazem osiągnięcie możliwie wielostronnego rozwoju sprawności, zdolności, uzdolnień, zainteresowań i zamiłowań, przekonań i postaw.Kształcenie zawodowe – nabywanie pożądanych kwalifikacji zawodowychKształcenie paralelne (równoległe) – człon systemu oświatowo – wychowawczego obok systemu szkolnego (prasa, mass media itp.)Kształcenie ustawiczne – ciągłe, permanentne; proces ciągłego doskonalenia przez całe życie.Wykształcenie – stan finalny (efekt) procesu kształcenia.Samokształcenie - Nabywanie wykształcenia w toku działalności własnej, której cle, treści, warunki i środki ustala sam podmiot.
Pojęcie treści kształcenia.Treści kształcenia rozumiane są jako całokształt wiadomości, umiejętności z różnych dziedzin rzeczywistości przewidziany do realizacji w procesie kształcenia.Treści kształcenia to:• Ogół uporządkowanych wiadomości niezależnych od uczniów, czyli o zobiektywizowanym znaczeniu• Ogół sytuacji pedagogicznych nakierowanych na pożądane zmiany w osobowości ucznia, które można określić jako zgodne z celami kształcenia• Ogół planowanych doświadczeń ucznia w szkole obejmujących zarówno wiadomości jak i przeżycia.Analizą treści kształcenia zajmuje się subdyscyplina dydaktyki zwana ontodydaktyką
Wymagania doboru treści kształcenia.Kryteria doboru treści kształcenia w ujęciu W. Okonia:1) Wymagania związane z osobą uczącą się i rozwijającą się pod wpływem edukacji – treści powinny być dostosowane do możliwości ucznia (fizycznych, społecznych, psychicznych); należy uwzględniać fazy rozwojowe dziecka i potrzeby rozwijającego się człowieka.2) Wymagania związane ze zmieniającym się społeczeństwem – przy doborze treści należy uwzględniać możliwości i potrzeby społeczeństwa. Dziedziny, które powinny być uwzględnione przy doborze treści kształcenia to m.in. ojczyzna i własny naród, inne narody, życie społeczno – obywatelskie kraju, edukacja, praca zawodowa, rodzina.3) Wymagania związane z rozwojem kultury i nauki – treści kształcenia w aspekcie kultury powinny uwzględniać: poznanie dóbr kultury, wytwarzanie przez uczących się różnych wartości i przeżywanie wartości.Wymagania stawiane treściom kształcenia w ujęciu Cz. Kupisiewicza:- wymagania społeczne, zawodowe i kulturowePrzygotowanie uczniów do (wybrane zakresy):• Aktywnego udziału w życiu społecznym, zawodowym i kulturowym• Odpowiedzialnego udziału w rządzeniu państwem• Ponoszenie odpowiedzialności za sprawy publiczne• Życia rodzinnego, wychowania dzieci• Do współpracy z instytucjami opiekuńczo – wychowawczymi• Wykonywania określonego zawodu• Recepcji dóbr kultury, pomnażania tych dóbr- wymagania naukowe – treści kształcenia powinny odpowiadać wymaganiom nauki; programy nauczania nie mogą zawierać treści niezgodnych z rzeczywistością lub przestarzałych w sensie naukowej prawdy; systematyczna weryfikacja programów szkolnych i zawartych w nich treści kształcenia- wymagania psychologiczne – dostosowanie treści kształcenia do psychofizycznych możliwości ucznia; wyróżnienie głównych okresów rozwoju intelektualnego• Młodszy wiek (6-11 lat)• Wiek dorastania (12-15 lat)• Wiek wczesnej młodości (15-18 lat)- wymagania dydaktyczne – konieczność przestrzegania postulatów systematyczności i korelacji; systematyczny układ treści – wykazuje zgodność z logiką danej dyscypliny naukowej; korelacja przedmiotowa – eksponowanie związków zachodzących pomiędzy przedmiotami szkolnymi; korelacja przyczynowo – skutkowa – realizacja jednego przedmiotu gwarantuje początek innego.- określona koncepcja programowa (pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia)Trzy układy treści kształcenia:- liniowy – ważna jest systematyczność - koncentryczny – powracamy do tego samego zagadnienia, ale w rozszerzonym zakresie - spiralny – cały czas poszerzamy wiedzę, ale powracamy do początku
Pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia i ich charakterystyka.a) Materializm dydaktyczny (encyklopedyzm) b) Formalizm dydaktyczny klasycznec) Utylitaryzm dydaktycznyd) Teoria problemowo-kompleksowae) Strukturalizmf) Egzemplaryzm współczesnyg) Materializm funkcjonalnyAd a).Główne założenia materializmu dydaktycznego (encyklopedyzmu):• Najważniejszym zadaniem szkoły jest przekazanie uczniom jak największej ilości wiadomości z różnych dziedzin nauki• Encyklopedyści uważali, że proporcjonalnie do ilości przyswojonego materiału przez ucznia rośnie stopień zrozumienia• Umieszczenie dotychczasowych programach nauczania jak najwięcej materiału ze swojej dyscyplinySłabości i wady encyklopedyzmu:- przeładowanie programów szkolnych- niedostateczny stopień korelacji treści i kształcenia- pośpiech i powierzchowność dotychczasowych realizacji treści uczniowie są bierni-Ad b).Główne założenia formalizmu dydaktycznego:• Treści kształcenia to tylko środek służący do rozwijania zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów• Cel szkoły to pogłębianie, rozszerzanie, uszlachetnianie właśnie tych zdolności• Do ich rozwijania najlepiej nadają się przedmioty instrumentalne, czyli matematyka i języki• Zwolennicy tej teorii: Heraklit, SchmidtSłabości formalizmu dydaktycznego:- eksponowanie podmiotowej strony kształcenia- pomijanie przekazywania usystematyzowanej wiedzy dotychczasowych świecie- ignorowanie rozwijania umiejętności praktycznychAd c).Główne założenia utylitaryzmu:• Przedstawiciele: John Dewey, dotychczasowych. Kerschensteiner• Kryterium doboru treści jest rekonstrukcja społecznych doświadczeń ludzkości• Szkoła winna być miniaturą życia społecznego, miejsca, które przygotowuje do działalności praktycznej• Układając program nauczania należy kierować się zasadami:- problemowe podejście do treści kształcenia- kształtowanie umiejętności praktycznych- łączenie pracy z zabawą- aktywizowanie uczniów- włączanie uczniów dotychczasowych nurt życia środowiska lokalnegoSłabości utylitaryzmu dydaktycznego:- nacisk na rozwój umiejętności i sprawności- pomijanie przekazywania usystematyzowanej wiedzy dotychczasowych świecie- subiektywne kryteria doboru treści kształcenia.Ad d).Główne założenia teorii problemowo – kompleksowej:• Twórca: B. Suchodolski• Postuluje kompleksowe łączenie wiedzy z różnych dziedzin nauki• Zamiast dotychczasowego układu informacyjno – systematycznego należy wprowadzić problemowo – kompleksowy układ materiału nauczania, tj., aby nie uczyć przedmiotów odrębnie, dotychczasowych integrować ich treść• Treści kształcenia powinny dotyczyć problemów współczesnego świata• Przedmiotem działalności poznawczej uczniów należy uczynić problemy, których rozwiązanie wymaga posłużenia się wiedzą z różnych dziedzin
Ad e).Główne założenia strukturalizmu:Twórca: K. Sośnicki• Włączenie do programów nauczania treści najważniejszych, stanowiących trwały dorobek nauki i nawiązujące do jej najnowszych osiągnięć• Podział treści nauczania na „elementy podstawowe” (o trwałej wartości kształcącej) i „elementy wtórne” (fakultatywne, nadobowiązkowe).Ad f).Główne założenia egzemplaryzmu:Twórcy: M. Dagenschein, popularyzator – Hans Schekert• Konieczność bezwzględnej redukcji materiału nauczania, ale takiej, aby nie doprowadziła do zubożenia procesu kształcenia• Nauczanie paradygmatyczne – materiał nauczania ułożony dotychczasowych sposób wzorcowy, ogniskowy (nie schematyczny)• Zasada egzemplarycznego układu treści – wiedza przekazywana jest przy pomocy egzemplarzy tematycznych, pewnych przykładów, które są reprezentatywne dla danego tematu.Ad g).Główne założenia materializmu funkcjonalnego:Twórca: W. Okoń:• Podkreśla konieczność przekazywania uczniom dotychczasowych procesie kształcenia wiedzy, jak i rozwijanie umiejętności posługiwania się nią• Założenie dotychczasowych trwałym związku poznania z działaniem• Dotychczasowych materiałach nauczania należy eksponować „idee przewodnie”Krytyka dotychczasowych treści kształcenia.1) Przestarzałość.2) Werbalizm – w dokumentach są ujęte treści, które najlepiej wykorzystać w przekazie werbalnym3) Historyzm – najwięcej treści dotyczących przeszłości a mało teraźniejszości i przyszłości4) Addytywizm – dodawanie do dokumentów treści nowych, ale nie eliminowanie przestarzałych treści, powoduje to przeciążenie programów, na skutek niedostosowania się do wymagań naukowych5) Uniformizm – jednolitość treści dla wszystkich uczniów6) Dysharmonia – rozbieżność między stopniem trudności a możliwościami uczniów.7) Jednostronność – eksponowanie tylko jednej strony procesu kształcenia8) Akademizm – budowanie programów na wzór dyscypliny naukowej9) Encyklopedyzm – w programach nauczania znajdują się treści encyklopedyczne typu: „Wiem, że…”10) Izolacjonizm – brak związku treści kształcenia z życiemKierunki zmian w treściach kształcenia• Dobierać treści tak, aby pomagały uczniom w rozwoju• Treści, które dostarczają wiedzy typu: „wiem, że, wiem jak i wiem dlaczego”• Zmiana proporcji między wiedzą o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości• Tendencja do korelacji, koncentracji i integracji treści• Podstawę doboru treści powinna stanowić koncepcja człowieka innowacyjnego, nastawionego na poszukiwanie problemów w świecie i ich rozwiązywanie• Istotne zmiany w treściach kształcenia narzuca niepokój, jaki wywołują negatywne zjawisko cywilizacji (wychowanie do życia w pokoju, kształtowanie postaw tolerancji, zagrożenia ekologiczne).Dokumenty określające treści kształcenia.• Plany nauczania• Programy nauczania• Podstawy programowe• Podręczniki
crazy_amazon