klasy1.doc

(41 KB) Pobierz
PLAN WYCHOWAWCZY KLASY I SP

 

 

PLAN WYCHOWAWCZY KLASY I SP

 

Zadanie główne

Zadania szczegółowe i formy realizacji

Termin realizacji

Realizatorzy

 

 

 

 

Opieka nad rozwojem biologicznym i psychicznym

1. Codzienna troska o higienę i zdrowie.

2. Zapoznanie i wdrażanie do stosowania zasad

i  nawyków higienicznych.

3. Korzystanie ze wspólnych urządzeń sanitarnych-wyrabianie nawyków związanych z higieną osobistą i troską o zdrowie; korzystanie z mydła,ręcznika, papieru toaletowego, serwetek.

4. Kulturalne ,wspólne spożywanie śniadania: estetyka i higiena posiłków

5. Wspólny wypoczynek: festyn sportowo-rekreacyjny(integracyjny).

6. Radzenie sobie ze stresem –wprowadzenie zabaw terapeutycznych podczas zajęć zintegrowanych(dogoterapia, hippoterapia

7.  Droga do szkoły (bezpieczeństwo w drodze do szkoły, ruch drogowy na wsi i w mieście, nauka przechodzenia przez jezdnię – ćwiczenia praktyczne w terenie).

8. Kultura zachowania przy stole (spożywanie II śniadania i obiadu w szkole – zasady zachowania)

9. Właściwe zachowanie się w miejscach publicznych (np. sklep, środki transportu)

10. Zasady bezpieczeństwa w czasie ferii zimowych i przerw wynikających z kalendarza szkolnego.

11. Rozsądne korzystanie z komputera

12. Uczę się mówić NIE – ostrożność w kontaktach z nieznajomymi.

13. Pomocne numery telefoniczne – nauka korzystania z automatów publicznych. Numery alarmowe

14. Jak postępować, gdy ktoś wyrządza mi krzywdę?

 

wychowawcy

    klas

 

 

 

Troska o rozwój emocjonalno społeczny

1. Włączenie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych w pracę zespołu klasowego, uwrażliwienie na jego potrzeby.

2. Poznawanie własnej sfery uczuciowej (wskazywanie na rolę prawidłowych relacji w kontaktach z rówieśnikami).

3. Kształtowanie poczucia własnej wartości i godności, budowanie systemu i hierarchii wartości.

 

 

 

wychowawca

rodzice

pedagog

psycholog

 

 

 

 

Rozwój ducha i intelektu

1. Rozwijanie zainteresowań uczniów

2. Udział w klasowych, szkolnych i międzyszkolnych konkursach.

3. Organizowanie imprez artystycznych (ślubowanie uczniów klas I).

4. Występy okolicznościowe dla rodziców

i społeczności szkolnej.

5. Korzystanie z biblioteki szkolnej -pasowanie na czytelnika (uroczystość integrująca klasy pierwsze).

 

 

 

wychowawca

nauczyciel biblioteki

 

Wychowanie patriotyczne

1. Obrzędowość i tradycje szkolne.

2. Święta i uroczystości szkolne, religijne, rodzinne.

3. Poczucie tożsamości narodowej –odwiedzanie grobów i Miejsc Pamięci Narodowej .

4. Udział w apelach okolicznościowych

 

wychowawca

rodzice

 

 

 

 

 

Rozwijanie świadomości miejsca w grupie

1. Funkcjonowanie społeczności szkolnej

Poznajemy się wzajemnie (Poznawanie kolegów – imiona, miejsce zamieszkania. Prawidłowa postawa przy pisaniu i rysowaniu. Kultura zachowania w czasie zajęć wobec siebie i nauczyciela.)

- Tornister ucznia klasy pierwszej (Poszanowanie przyborów szkolnych. Prawidłowe noszenie tornistra. Demonstrowanie sposobu noszenia tornistra.)

- Upiększamy naszą klasę (Estetyczne rozmieszczenie roślin ozdobnych w klasie.)

- Pełnimy dyżury w klasie (Podstawowe obowiązki dyżurnego.)

Współdziałanie w zespole (Przestrzeganie zasad i reguł obowiązujących w grach i zabawach.)

- Cechy dobrego przyjaciela.

2. Przygotowanie do życia w rodzinie.

- Mój dom rodzinny (Sposoby spędzania wolnego czasu z tatą, mamą i innymi członkami rodziny. Okazywanie uczuć miłości i szacunku. Obowiązki i zwyczaje w rodzinie. Obchody świąt członków rodziny np. Dzień Mamy, Dzień Taty, Dzień Babci i Dziadka. Szacunek dla osób starszych.)

- Poszanowanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia i Świętami Wielkanocnymi.

3. Przygotowanie do życia w społeczeństwie.

– Potrzeba więzi z kolegami.

- Tolerancja wobec innych – odpowiedzialność za słowa i czyny. Liczenie się z potrzebami innych.

- Udział w uroczystościach szkolnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawca

 

 

Rozwijanie postawy tolerancji oraz akceptacji dla niepełnosprawności

1. Poznajemy się wzajemnie:

- kultura zachowania wobec siebie, szacunek dla odmienności,

- specyfika szkoły i jej pomieszczeń.

2. Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe:

- tolerancja wobec innych,

- odpowiedzialność za

- słowa i czyny.

3. Rozumieć innych wcale nie jest trudno:

- prawo do inności..

4. Włączanie osób niepełnosprawnych w organizację imprez klasowych:

- integracja grupy.

 

 

 

Rozwijanie postawy proekologicznej

1. Upiększamy naszą klasę, poznajemy warunki życia roślin (zakładanie kącika przyrody),

2. Obserwacja roślin w otoczeniu szkoły - cechy charakterystyczne roślin,

3. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku, ochrona roślin i zwierząt, uczenie życia w zgodzie z przyrodą,

4. Poznajemy zwierzęta na wsi i w mieście, opieka nad zwierzętami hodowlanymi i domowymi, zwierzęta i ich potomstwo,

5. Las i jego mieszkańcy - zwyczaje dzikich zwierząt, ochrona zwierząt,

6. Znaczenie wody w życiu ludzi, zwierząt i roślin,

7. Dbamy o higienę ciała - środki higieny osobistej, higiena jamy ustnej, właściwy ubiór, gry i zabawy na świeżym powietrzu,

8. Bierzemy udział w akcji: "Sprzątanie świata", obchodzimy Święto Ziemi.

 

 

wychowawca

pielęgniarka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności europejskiej

1. Nasze miejsce na Mapie Świata

- Polska

- Europa

- Świat

2. Symbole narodowe

- Godło

- Flaga

- Hymn narodowy

- Międzynarodowy Dzień Dziecka

 

 

 

Rozwijanie podstawy odpowiedzialności – prawa i obowiązki

1. Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia (regulamin w klasie i w szkole);

2. Pasowanie na ucznia,

3. Dbanie o swoje miejsce pracy,

4. Pełnienie dyżurów klasowych: obowiązki dyżurnego,

5. Pełnienie funkcji w samorządzie klasowym

 

 

 

 

Aktywne włączanie rodziców w życie szkoły

1. Zapoznanie rodziców z dokumentami i aktami prawnymi szkoły i dokumentami klasy,

2. Wybór Trójki klasowej,

3. Zapoznanie rodziców z planem współpracy i spotkań z rodzicami,

4. Stworzenie rodzicom możliwości wyrażania swoich opinii (np. ankiety),

5. Udział i pomoc rodziców w organizowaniu uroczystości, imprez, wycieczek klasowych,

6. Pedagogizacja rodziców poprzez np.: prelekcje, ankiety, zajęcia warsztatowe, spotkania z rodzicami, zajęcia otwarte,

7. Zapoznanie rodziców z osiągnięciami uczniów w nauce (arkusz postępów ucznia w nauce i w zachowaniu),

8. Angażowanie rodziców do podejmowania działań na rzecz klasy i szkoły.

 

 

 

Planowanie rozwoju – orientacja zawodowa

1. Poznanie zawodów osób pracujących w szkole,

2. Zawody i praca członków rodziny,

3. Spotkania z wybranymi pracownikami szkoły,

4. Wdrażanie do samooceny,

5. Zachęcanie do udziałów w kołach zainteresowań

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin