Wyższa Szkoła Europejska
im. ks. Józefa Tischnera
z siedzibą w Krakowie
PROGRAM PRZEDMIOTU
(SYLLABUS)
1. Podstawowe informacje o przedmiocie
Nazwa przedmiotu
Współczesne teorie socjologiczne
Prowadzący zajęcia
dr andrzej bukowski, mgr anna markwart
Wydział
Wydział Stosowanych Nauk Społecznych
Kierunek
Socjologia
Specjalność
Stopień
I
Semestr (numer)
5
Rok Akademicki
2010/2011
Forma studiów
Stacjonarne
Wykład
26
10
Konwersatorium
Ćwiczenia
34
Laboratorium
Projekt
e-learning
20
2. Założenia i cele przedmiotu
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszym orientacjami teoretycznymi w myśli socjologicznej. W ramach wykładu omówiony zostanie rozwój koncepcji i podejść w obrębie głównych tradycji badawczych: kierunku funkcjonalno-strukturalnego, interakcjonistyczno-symbolicznego, teorii konfliktu oraz paradygmatu wymiany wraz z ich najświeższymi rozwinięciami i kontynuacjami, a także podejścia i orientacje objęte zbiorczym hasłem socjologii modernizacji i ponowoczesności. Na ćwiczeniach omawiane będą najbardziej reprezentatywne dla współczesnej teorii socjologicznej teksty źródłowe.
3. Szczegółowy program zajęć
a. wykład (konwersatorium)
Lp.
Temat
1.
Współczesne teorie socjologiczne: wprowadzenie
2.
Wewnętrzna ewolucja teorii socjologicznej: rozwój podejść, pojęć, problemów
3.
Paradygmat systemowo-funkcjonalny
4.
Niklasa Luhmanna koncepcja systemu autopojetycznego
5.
Perspektywa interakcjonistyczno-symboliczna. Wytwarzanie i reprodukowanie życia społecznego
6.
Orientacja fenomenologiczna i konstruktywizm socjologiczny
7.
Teoria wspólnoty komunikacyjnej J. Habermasa
8.
Teoria strukturacji A. Giddensa
9.
Teoria społecznej praxis Pierre’a Bourdieu
10.
Teoria konfliktu: ujęcia klasyczne
11.
Współczesne kontynuacje teorii konfliktu: (M. Foucault, Bourdieu i Passeron, Dahrendorf).
12.
Paradygmat wymiany i teoria racjonalnego wyboru
13.
Teorie modernizacji, globalizacji i systemu światowego
14.
Socjologia Zygmunta Baumana
15.
Podsumowanie problematyki kursu: najnowsze teorie socjologiczne w analizie zjawisk i problemów współczesnego społeczeństwa polskiego.
b. Ćwiczenia (laboratorium)
Funkcjonalizm T. Parsonsa oraz koncepcja R. K. Mertona
goffu