Zajęcia 1
1. Co to jest metodologia nauk społecznych?
2. Jakie są podstawowe błędy w badaniach jakie popełniamy i jak ich unikac?
3. Modele ujęcia rzeczywistości – premodernistyczne, modernistyczne i postmodernistyczne?
4. Logiczno – empiryczna – co to oznacza?
5. 3 aspekty oddziaływania nauk społ.
6. Różnica między socjologią empiryczną a tradycyjną
7. Teoria społeczna – czym się zajmuje dziś a czym się zajmowała kiedyś?
8. Prawidłowości społeczne – 3 zarzuty babbiego.
9. Wolna wola – jak nauki społeczne mogą badać społeczeństwo jeśli istnieje
10. Zmienna i wartość – czym są plus przykłady
11. Rozróżnienie: zmienna zależna i niezależna.
12. Wyjaśnienie idiograficzne i matematyczne.
13. Indukcja i dedukcja plus przykład
14. Różnice między badaniami jakościowymi a ilościowymi.
15. Dwie podstawowe zasady etyczne, dlaczego musimy ich przestrzegać?
Zajęcia 2
1. Jaką rolę w procesie poznania naukowego ma pojecie?
2. Co to jest pojęcie?
3. Dlaczego pojęcie nie może być używane do orzekania tego co jest rzeczywistością
4. Jaki jest związek pojęć z wartościami?
5. Jakie są podstawowe funkcje pojęć?
6. Trzy warunki porządkujące funkcje pojęć
7. Jakie kategorie pojęć są wykorzystywanie w badaniach socjologicznych
8. Czym się różnią pojęcia ogólne od jednostkowych
9. Czym pojęcia historyczne różnią się od uniwersalnych
10. Co to jest definicja
11. Sformułuj definicję socjologii przy pomocy definiens i definiendum
12. Dwie podstawowe strategie definiowania pojęć
13. Na czym polega strategia definiowania …. Wyjaśnij na przykładzie „lingwistyki stosowanej”
14. Co to jest definicja realna wytłumacz na przykładzie „metod empirycznych badań społ”
15. Definicja nominalna
16. 3 zasady definiowania
Zajecia 3
1. Co znaczy schemat klasyfikacyjny powinien być wyczerpujący i rozłączny
2. Jak budujemy schemat klasyfikacyjny gdy obiekty różnią się pod wieloma względami na raz
3. Co to są typy
4. Co to są wzorce/normatywne standardy
5. Czym pojęcia klasyfikujące różnią się od porządkujących
6. Czym jednowymiarowe uporządkowanie różni się od wielowymiarowego
7. Jak Pawłowski definiuje pojęcia typologiczne
8. Jakie są podstawowe wyróżniane przez Pawłowskiego rodzaje typów
9. Do czego służą pojęcia typologiczne
Zajęcia 4
1. Ekwiwalent empiryczny
Charakter : bezpośredni i pośredni
2. Wskaźnik zjawiska
3. Relacje między definicją a definicją operacyjną
Zajecia 5
1. Co to jest wskaźnik
2. Co to wskaźnik empiryczny
3. Co to jest wskaźnik definicyjny
4. Co to jest wskaźnik inferencyjny
5. Jakie mogą być związki między wskaźnikiem a indicatum
6. Czym są pojęcia syndromatyczne
7. Co to jest moc odrzucenia wskaźnika
8. Co to jest moc zawierania wskaźnika
9. Co to jest moc rozdzielcza
goffu