Ad.doc

(181 KB) Pobierz
Ad

Ad.1 Charakterystyka paradygmatów:

 

Pozytywistyczny --

                             a) Natura rzeczy- obiektywna, realna, dyskretna, fragmentaryczna, podzielona, jednorodna, przewidywalna, rządzi się regularnymi prawidłowościami.

                             b) Koncepcja jednostki-  Reaktywna deterministyczna, jego zachowanie jest reakcją  na pojawiające się bodźce i normy regulujące te reakcje.

c          Cel badań-Wyjaśnianie, okrywanie prawidłowości, przewidywanie zachowań.    

ci         Charakter badań- Dualny, niezależny, z uprzywilejowaną perspektywą poznawczą.

                             e) Preferowane metody- Ilościowe (pozwalające badać przyczyny występowania zjawisk, daje pewne wyniki).

 

Interpretacyjny--

 

                                          a) Natura rzeczy- Konstruowana społecznie, ciągła, wieloraka, całościowa, kontekstowa, dynamiczna, zmienna, niemożliwa do przewidzenia.

                                            b) Koncepcja jednostki- Aktywna, woluntarystyczna, twórcza.

c) Cel badań- opis zrozumienie zjawisk, interpretacja- poszukujemy odpowiedzi na temat motywów, przyczyn zachowań, wyobrażeń i symboliki jednostek.

d)Preferowane metody- Jakościowe ( w ujęciu paradygmatu interpretacyjnego też pozwalają badać przyczyny zjawisk i dają pewne wyniki).

 

Ad.2 Grounded theory:

Budowanie teorii (średniego zasięgu) na podstawie systematycznie zbieranych danych empirycznych.

-nie dedukcja na podstawie przyjętych aksjomatów, ale wyłanianie się teorii w trakcie badań empirycznych.

-hipotezy, pojęcia i własności pojęć, są budowane, modyfikowane i weryfikowane podczas badań.

Indukcyjna metoda badawcza: odkrywanie teorii z danych, a nie weryfikowanie uprzednio sformułowanych hipotez.

 

Wymaga wielostopniowego, długiego kontaktu badacza z organizacją/ społecznością. Badacz dotąd wraca do organizacji aż zrozumie jej funkcjonowanie i „jest zadowolony” z utworzonej teorii (Glaser i Strauss, 1974).

Stanowi spójny system wykorzystania metod jakościowych opracowany przez Anselma Straussa oraz Barneya Glasera i opisany w 1967 roku w książceThe Discovery of Grounded Theory

Opracowana w oparciu o badania organizacji i procesów pracy (praca instytucji opieki zdrowotnej)?

 

Źródła teorii ugruntowanej

Paradygmat interpretatywny

-działanie a bezznaczeniowe zachowanie;

-dynamiczny i kreatywny charakter roli;

-dynamizm i zmienność rzeczywistości;

-dane dostarczające znaczeń przypisywanych działaniom aktorów społecznych;

maksymalne ograniczenie konceptualizacji przedbadawczej i utrzymanie tzw. kontekstu odkrycia (serendipity)?

 

ZAŁOŻENIA I PROCEDURY METODOLOGII TEORII UGRUNTOWANEJ:

proces generowania teorii (generation of theory) – sukcesywne budowanie jej w trakcie długotrwałych badań, zazwyczaj terenowych, gdzie procedura zbierania danych, budowania hipotez i ich weryfikacji wzajemnie się przeplatają

retoryka generowania teorii (rethoric of generation) i jej pojęcia:

-dostosowanie (fit)

-(teoria) pracuje (work)

-istotność dla badanego obszaru (relevant)?

-modyfikowalność (modifiable)?

 

 

 

 

 

 

 

\

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teoria składa się z 3 głównych elementów:

kategorii

własności kategorii

hipotez

Budowa teorii        

 

Kategorie i ich własności powstają w trakcie procesu różnicowania elementów obserwowanej

rzeczywistości bądź zjawisk według jakiegoś kryterium (dimensionalizing). Różnicowanie według

kryterium jest podstawową operacją, podczas której czyni się rozróżnienia (distinctions).

Wytworami tych rozróżnień są wymiary zjawisk (dimensions).

 

Własność kategorii jest najbardziej konkretną cechą (idei, rzeczy, osoby, zdarzenia, czynności,

relacji), która może być skonceptualizowana.

Hipoteza rozumiana jest jako twierdzenie lub teza (proposition), wskazująca na relacje pomiędzy

pojęciami. Chodzi o samo wskazanie na istnienie relacji pomiędzy pojęciami, a nie o pomiar siły

związku. Weryfikacja hipotezy odbywa się poprzez sprawdzenie tego typu relacji w

różnorodnych warunkach, np. kulturowych lub organizacyjnych. Weryfikacja jest tylko jednym z

elementów długotrwałego procesu generowania teorii.

 

TEORETCZNE POBIERANIE PRÓBEK

metoda permanentnej analizy porównawczej (constant comparative method), polega na porównywaniu ze sobą różnych przypadków zdarzeń, zjawisk, zachowań w celu ustalenia tego, co je wzajemnie wiąże i określenia tego, co jest wspólne w różnych, zmiennych warunkach występowania badanych zjawisk

 

TEORETCZNE NASYCENIE (theoretical saturation)

 

Nasycenie - nie ma już żadnych dodatkowych danych, ciągle pojawiają się te same przykłady

Należy zatrzymać się w procesie teoretycznego pobierania grup porównawczych i socjolog może już opracowywać własności kategorii.

 

MODEL WNIOSKOWANIA W TEORII UGRUNTOWANEJ

ABDUKCJA (              Charles Sanders Peirce)?

   ? akceptuje decydującą rolę doświadczenia w pierwszym etapie badań, a więc odkrycia hipotezy.

 

Obserwacja-->Teoria-->Wniosek

 

Ad.3 Podejście etnograficzne.

Etymologia terminu:

·183        Etnos (lud, kultura), etnografia, etnologia (nauka zajmująca się badaniem kultury ludowej),

·183        Metoda terenowa lub etnograficzna, obserwacja i metody obserwacyjne.

Istota podejścia etnograficznego:

·183        Miejsce badań: teren

·183        Elastyczność metodologiczna i tematyczna („efekt Hawthorne” – Elton Mayo w Western Electric Company)?

·183        Język i kategorie badanych

·183        „Branie w nawias” własnych przekonań

·183        Zrozumienie motywów działań badanych

·183        Synteza (1)obserwacji uczestniczącej, (2)wywiadu pogłębionego, (3)analizy tworzonych przez respondentów dokumentów, przedmiotów i stanów faktycznych

·183        Badacz musi sobie „ubrudzić tyłek” realizując badania

Specyfika badań etnograficznych:

„Badania takie wymagają od etnografa uczestniczenia, jawnego bądź

ukrytego, w codziennym życiu ludzi przez dłuższy czas,

obserwowania biegu zdarzeń, słuchania rozmów, zadawania pytań –

jednym słowem wymagają zbierania wszelkich dostępnych danych,

Które rzucają nieco światła na kwestie będące przedmiotem badań".

 

Martyn Hammersley i Paul Atkinson

Metody badań terenowych

 

Procedury badawcze:

 

·183        Problem badawczy

·183        Przygotowanie teoretyczne

·183        Znalezienie informatora

·183        Wejście w badaną grupę

·183        Niwelacja dystansu

·183        Pogłębianie

·183        Rozmowy i dyskusje z innymi badaczami (w przypadku grupy badaczy)?

·183        Opracowanie i analiza danych (notatki robione podczas badań, fotografie, filmy, dokumenty, przedmioty) – bez ostrej granicy między procesem badawczym, opracowaniem (permanentna analiza danych); próba uchwycenia regularności przy zachowaniu kontekstu zdarzeń

 

Etnografia w badaniach społecznych – co badamy?

·183        Czynności dla respondentów oczywiste

·183        Język

·183        Tło

·183        Gesty i zachowania pozajęzykowe

·183        Rzeczywiste zachowania  wobec wyznawanych wartości

·183        Zachowania specyficznych grup lub subkultur

·183        Zakupy i korzystanie z usług (assisted shopping)?

·183        Życie domowe

·183        Studia przestrzenne

 

 

Ad.4 Action research:

Action research:

„Proces demokratycznego uczestnictwa, związanego ze zdobyciem praktycznej wiedzy na temat ważnych problemów społecznych. Badania powinny łączyć działanie i refleksję, teorię i praktykę w poszukiwaniu praktycznych rozwiązań istotnych problemów społecznych, co w rezultacie ma doprowadzić do poprawy życia jednostek i całych społeczności.”

P. Reason, H. Bradbury, 2001

Handbook of action research

 

Prekursorzy i twórcy AR:

·183        John Dewey i jego prace filozoficzne oraz doświadczenia z systemem edukacyjnym,

·183        Kurt Lewin i jego współpraca z kluczowymi aktorami społecznymi w Stanach Zjednoczonych,

·183        Davydd Greenwood i jego analiza zarządzania partycypacyjnego w Hiszpanii,

·183        Sol Tax i „action antropology”, badania wœród Indian

·183        Paulo Freire i jego działania edukacyjne wśród najbiedniejszych w Brazylii,

 

Integracja teorii i praktyki:

·183        Klasyczny punkt widzenia: teoria może wpływać na praktykę.

·183        AR: teoria może i powinna być generowana na podstawie praktyki. Teoria jest o tyle użyteczna, o ile może być wykorzystana w praktyce dla wprowadzania pozytywnych zmian społecznych.

·183        Słabo rozwinięta teoretyczna i metodologiczna refleksja leżąca u podstaw Action Research

·183        Wykorzystywane perspektywy teoretyczne: teoria krytyczna, perspektywa feministyczna, teorie demokratyzacji, teoria społeczeństwa obywatelskiego.

 

Charakterystyka AR:

 

 

·183        Nie tylko akademickie podejście, lecz praktyka społeczna.

·183        Odrzucenie pozytywistycznych założeń, wskazujących, że badacz powinien zachować obiektywizm i wolność od wartościowania.

·183        Przyjęcie założenia, że wiedza jest konstruowana społecznie, a w każde przedsięwzięcie badawcze są wpisane pewne wartości.

·183        Podejmowanie problemów ważnych społeczne, rzucanie wyzwania niesprawiedliwym i niedemokratycznym procesom zjawiskom o charakterze ekonomicznym, społecznym i politycznym. 

·183        Uznanie dla wiedzy, jaką posiadają „zwykli ludzie” i dla ich zdolności do zrozumienia i zdefiniowania problemów, z jakimi stykają się w swoich społecznościach.

·183        AR powinno dostarczać ludziom wiedzy i wspierać ich w działaniach, jakie wyznacza ich lokalny kontekst kulturowy, ich styl życia. To ludzie, nie eksperci, powinni decydować, jak będą przebiegały procesy, które dotyczą ich świata.

·183        Istotna jest współpraca (między badaczami i nie tylko), która prowadzi nie tylko do zmian w otoczeniu społecznym i zmian organizacyjnych, lecz do zmian w samych badaczach.

 

Wiedza w “pierwszej i trzeciej osobie”:

 

 

·183        Zazwyczaj zbieramy wiedzę „bezosobową”, anonimową, taką wiedzę przekazujemy innym, zazwyczaj też anonimowym, odbiorcom.

·183        AR: dąży się do uzyskania wiedzy subiektywnej, „wiedzy w pierwszej osobie”, wiedzy, jaką zdobywa i wykorzystujący aktor w swoich działaniach.

·183        AR przynosi też wiedzę „w drugiej osobie”: jest to wiedza badaczy, którą sami wykorzystują znajdując się w sytuacji badaczy i osób zaangażowanych w dane procesy

 

Ad.5 Definicja badań jakościowych.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin