200901182320.doc

(40 KB) Pobierz
1

Tezy do egzaminu z metod jakościowych w badaniach społecznych: 2009

 

 

1.     Charakterystyka paradygmatów: pozytywistycznego i interpretatywnego, główne założenia

2.     Podejścia do badań jakościowych – grounded theory: założenia, techniki gromadzenia danych, procedury analityczne.

3.     Badania uprawiane na gruncie podejścia etnograficznego: charakterystyka podejścia, stosowane techniki, cele badań.

4.     Action research: specyfika metody, cele badań, rola badacza i badanych.

5.     Definicja badań jakościowych: cele i założenia, wykorzystywane techniki, dobór prób do badań, zalety i wady badań jakościowych.

6.     Porównanie ilościowych i jakościowych metod badawczych

7.     Technika obserwacji: zastosowanie, rodzaje obserwacji, rejestracja danych.

8.     Fazy i etapy realizacji badań jakościowych

9.     Projekt badań jakościowych: charakterystyka, najważniejsze elementy

10. Zastosowanie IDI i FGI, wady i zalety, ograniczenia, wskazania merytoryczne związane ze stosowaniem.

11. Charakterystyka techniki wywiadów swobodnych, typy wywiadów swobodnych.

12. Zasady prowadzenia wywiadów swobodnych.

13. Narzędzia badawcze wykorzystywane w badaniach jakościowych, charakterystyka, zasady konstrukcji

14. Rodzaje pytań wykorzystywanych w technikach opartych na wywiadzie, funkcje pytań w zależności od miejsca w przewodniku wywiadu

15. Charakterystyka techniki FGI, style organizacji i prowadzenia fokusów..

16. Rodzaje wywiadów grupowych: czynniki decydujące o wyborze.

17. Moderator: predyspozycje, umiejętności, zadania.

18. Etapy realizacji FGI i ich charakterystyka

19. Dobór respondentów do grup fokusowych, rekrutacja respondentów

20. Grupy homogeniczne czy wewnętrznie zróżnicowane w fokusach

21. Wielkość prób w badaniach jakościowych: czynniki wpływające na wielkość próby w badaniach jakościowych. Liczba grup fokusowych.

22. Od czego zależy powodzenie fokusów? Czynniki decydujące.

23. Dynamika grupowa: najważniejsze procesy.

24. Czynniki zakłócające przebieg fokusów.

25. Techniki projekcyjne w badaniach jakościowych

26. Analiza danych jakościowych: wykorzystywane techniki

27. Analiza danych ilościowych i jakościowych: podobieństwa i różnice

28. Typowe procedury stosowane w analizie danych jakościowych

29. Etapy analizy danych jakościowych

30. Możliwe podejścia do analizy danych jakościowych

31. Zasady sporządzania raportu z badań jakościowych

32. Analiza treści: definicja, zastosowanie, etapy analizy, ilościowa i jakościowa analiza treści.

33. Metoda biograficzna: zastosowanie, rodzaj materiałów, sposoby gromadzenia danych, wady i zalety, procedury analityczne

34. Analiza pól semantycznych: na czym polega metoda, w jakim celu ją stosujemy?

Proszę pamiętać, że jest to wskazanie zakresu tematycznego, a nie dosłowne sformułowanie pytań egzaminacyjnych. Do egzaminu obowiązują Państwa też teksty z ćwiczeń i z nich będzie co najmniej 40% pytań. .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin