Tezy do egzaminu z metod jakościowych w badaniach społecznych: 2009
1. Charakterystyka paradygmatów: pozytywistycznego i interpretatywnego, główne założenia
2. Podejścia do badań jakościowych – grounded theory: założenia, techniki gromadzenia danych, procedury analityczne.
3. Badania uprawiane na gruncie podejścia etnograficznego: charakterystyka podejścia, stosowane techniki, cele badań.
4. Action research: specyfika metody, cele badań, rola badacza i badanych.
5. Definicja badań jakościowych: cele i założenia, wykorzystywane techniki, dobór prób do badań, zalety i wady badań jakościowych.
6. Porównanie ilościowych i jakościowych metod badawczych
7. Technika obserwacji: zastosowanie, rodzaje obserwacji, rejestracja danych.
8. Fazy i etapy realizacji badań jakościowych
9. Projekt badań jakościowych: charakterystyka, najważniejsze elementy
10. Zastosowanie IDI i FGI, wady i zalety, ograniczenia, wskazania merytoryczne związane ze stosowaniem.
11. Charakterystyka techniki wywiadów swobodnych, typy wywiadów swobodnych.
12. Zasady prowadzenia wywiadów swobodnych.
13. Narzędzia badawcze wykorzystywane w badaniach jakościowych, charakterystyka, zasady konstrukcji
14. Rodzaje pytań wykorzystywanych w technikach opartych na wywiadzie, funkcje pytań w zależności od miejsca w przewodniku wywiadu
15. Charakterystyka techniki FGI, style organizacji i prowadzenia fokusów..
16. Rodzaje wywiadów grupowych: czynniki decydujące o wyborze.
17. Moderator: predyspozycje, umiejętności, zadania.
18. Etapy realizacji FGI i ich charakterystyka
19. Dobór respondentów do grup fokusowych, rekrutacja respondentów
20. Grupy homogeniczne czy wewnętrznie zróżnicowane w fokusach
21. Wielkość prób w badaniach jakościowych: czynniki wpływające na wielkość próby w badaniach jakościowych. Liczba grup fokusowych.
22. Od czego zależy powodzenie fokusów? Czynniki decydujące.
23. Dynamika grupowa: najważniejsze procesy.
24. Czynniki zakłócające przebieg fokusów.
25. Techniki projekcyjne w badaniach jakościowych
26. Analiza danych jakościowych: wykorzystywane techniki
27. Analiza danych ilościowych i jakościowych: podobieństwa i różnice
28. Typowe procedury stosowane w analizie danych jakościowych
29. Etapy analizy danych jakościowych
30. Możliwe podejścia do analizy danych jakościowych
31. Zasady sporządzania raportu z badań jakościowych
32. Analiza treści: definicja, zastosowanie, etapy analizy, ilościowa i jakościowa analiza treści.
33. Metoda biograficzna: zastosowanie, rodzaj materiałów, sposoby gromadzenia danych, wady i zalety, procedury analityczne
34. Analiza pól semantycznych: na czym polega metoda, w jakim celu ją stosujemy?
Proszę pamiętać, że jest to wskazanie zakresu tematycznego, a nie dosłowne sformułowanie pytań egzaminacyjnych. Do egzaminu obowiązują Państwa też teksty z ćwiczeń i z nich będzie co najmniej 40% pytań. .
goffu