rozporzadzenie w sprawie placowek opiekunczo-wychowawczych.pdf

(59 KB) Pobierz
D2007201.pdf
Dziennik Ustaw Nr 201
— 14469 —
Poz. 1455
1455
ROZPORZÑDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPO¸ECZNEJ 1)
z dnia 19 paêdziernika 2007 r.
w sprawie placówek opiekuƒczo-wychowawczych
Na podstawie art. 81 ust. 10 ustawy z dnia 12 mar-
ca 2004 r. o pomocy spo∏ecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593,
z póên. zm. 2) ) zarzàdza si´, co nast´puje:
§ 2. Ilekroç w rozporzàdzeniu mowa jest o:
1) ca∏odobowej opiece — nale˝y przez to rozumieç
zaspokajanie potrzeb ˝yciowych dziecka zgodnie
z ustalonym w rozporzàdzeniu standardem opieki
i wychowania oraz standardami us∏ug opiekuƒ-
czo-wychowawczych, je˝eli potrzeby te stale lub
okresowo nie mogà byç zaspokajane w domu ro-
dzinnym;
§ 1. Rozporzàdzenie okreÊla:
1)organizacj´ placówek opiekuƒczo-wychowaw-
czych, w tym organizacj´ placówek wielofunkcyj-
nych, dzia∏ania na rzecz realizacji praw dziecka,
procedury kwalifikowania, kierowania dziecka do
placówki i jego powrotu do rodziny, a tak˝e warun-
ki korzystania z wolontariatu w tych placówkach
i wymagania wobec wolontariuszy;
2) doraênej opiece — nale˝y przez to rozumieç krót-
kotrwa∏à opiek´ ca∏odobowà, której celem jest
opracowanie diagnozy dotyczàcej w szczególnoÊci
poziomu rozwoju poznawczego i emocjonalnego
dziecka, jego stanu zdrowia, zwiàzków z rodzinà
i rówieÊnikami, z uwzgl´dnieniem wskazaƒ wy-
chowawczych i dydaktycznych;
2) liczb´ dzieci pozostajàcych pod opiekà jednego
wychowawcy lub innego specjalisty w czasie ich
pobytu w placówce oraz poza placówkà w zale˝-
noÊci od organizacji pracy i potrzeb dzieci;
3) obowiàzujàcà dokumentacj´ dotyczàcà dziecka
oraz sposób jej prowadzenia;
3) dziennej opiece — nale˝y przez to rozumieç
wspieranie rodziny przez obj´cie dziecka dzia∏a-
niami wychowawczymi, opiekuƒczymi i edukacyj-
nymi;
4) standardy us∏ug Êwiadczonych w placówkach
opiekuƒczo-wychowawczych;
5) standard opieki i wychowania obowiàzujàcy w pla-
cówkach opiekuƒczo-wychowawczych;
4) hostelu — nale˝y przez to rozumieç cz´Êç organi-
zacyjnà placówki opiekuƒczo-wychowawczej dys-
ponujàcà bazà noclegowà i zapewniajàcà opiek´
wychowawczà, czynnà przez ca∏à dob´, wykorzy-
stywanà w sytuacjach kryzysowych, kiedy dziecko
ze wzgl´dów rodzinnych musi czasowo zamiesz-
kaç poza swojà rodzinà za zgodà rodziców lub
opiekunów prawnych albo kiedy rodzina musi cza-
sowo uzyskaç schronienie;
6) kwalifikacje zatrudnianych pracowników i kwalifi-
kacje dyrektora, kierownika, pracowników peda-
gogicznych oraz innych pracowników o specjali-
stycznych kwalifikacjach zawodowych zapewniajà-
cych zaspokojenie potrzeb dziecka w placówce;
7) tryb kierowania i przyjmowania do ca∏odobowych
placówek opiekuƒczo-wychowawczych dzieci cu-
dzoziemców;
5) placówce — nale˝y przez to rozumieç ca∏odobowà
placówk´ opiekuƒczo-wychowawczà typu rodzin-
nego, socjalizacyjnego i interwencyjnego;
8) wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadze-
nie ca∏odobowej placówki opiekuƒczo-wycho-
wawczej;
6) placówce wsparcia dziennego — nale˝y przez to
rozumieç placówk´ opiekuƒczo-wychowawczà
wsparcia dziennego, o której mowa w art. 71 usta-
wy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy spo∏ecznej,
zwanej dalej „ustawà”;
9) wykaz dokumentów potwierdzajàcych spe∏nianie
wymagaƒ okreÊlonych odr´bnymi przepisami.
———————
1) Minister Pracy i Polityki Spo∏ecznej kieruje dzia∏em admi-
nistracji rzàdowej — zabezpieczenie spo∏eczne, na podsta-
wie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporzàdzenia Prezesa Rady Mini-
strów z dnia 1 marca 2007 r. w sprawie szczegó∏owego za-
kresu dzia∏ania Ministra Pracy i Polityki Spo∏ecznej (Dz. U.
Nr 38, poz. 243, Nr 110, poz. 760 i Nr 148, poz. 1041).
2) Zmiany wymienionej ustawy zosta∏y og∏oszone w Dz. U.
z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r.
Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179,
poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043,
Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz. 1831 i Nr 251, poz. 1844
oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 219, Nr 36, poz. 226, Nr 48,
poz. 320 i Nr 120, poz. 818.
7) podmiocie prowadzàcym — nale˝y przez to rozu-
mieç jednostk´ samorzàdu terytorialnego lub pod-
miot uprawniony, o którym mowa w art. 25 ust. 1
ustawy;
8) rodzinach zaprzyjaênionych — nale˝y przez to ro-
zumieç rodziny obce, których cz∏onkowie wspiera-
jà dzia∏ania wychowawcze placówki opiekuƒczo-
-wychowawczej w zakresie ˝ycia rodzinnego, po-
siadajàce pozytywnà opini´ oÊrodka adopcyjno-
-opiekuƒczego;
706898438.002.png
Dziennik Ustaw Nr 201
— 14470 —
Poz. 1455
9) mieszkaniu usamodzielnienia — nale˝y przez to ro-
zumieç odr´bne mieszkanie poza placówkà lub
w uzasadnionych przypadkach na terenie placów-
ki, w którym zamieszkujà wychowankowie od
14. roku ˝ycia do usamodzielnienia, prowadzàc sa-
modzielnie gospodarstwo domowe.
7. Pobyt dziecka w placówce interwencyjnej nie
mo˝e trwaç d∏u˝ej ni˝ 3 miesiàce. W przypadku gdy
post´powanie sàdowe w sprawie uregulowania sytu-
acji prawnej dziecka jest w toku, pobyt w placówce in-
terwencyjnej mo˝e byç przed∏u˝ony, nie d∏u˝ej jednak
ni˝ o 3 miesiàce.
§ 3. 1. Placówka w zakresie opieki nad dzieckiem
wspó∏pracuje z powiatowym centrum pomocy rodzi-
nie, zwanym dalej „centrum pomocy”, oraz z rodzinà
dziecka, a w zakresie ˝ycia rodzinnego — z rodzinami
zaprzyjaênionymi.
8. Placówka interwencyjna mo˝e prowadziç hostel.
§ 5. 1. Ca∏odobowa placówka opiekuƒczo-wycho-
wawcza typu rodzinnego, zwana dalej „placówkà ro-
dzinnà”:
2. Placówka mo˝e specjalizowaç si´ w opiece nad
dzieçmi o szczególnych potrzebach.
1) tworzy jednà, wielodzietnà rodzin´ dla dzieci, któ-
rym nie znaleziono rodziny zast´pczej lub przyspo-
sabiajàcej;
3. W placówce mogà przebywaç dzieci niepe∏no-
sprawne, je˝eli nie ma uzasadnionych przeciwwska-
zaƒ.
2) wychowuje dzieci w ró˝nym wieku, w tym dorasta-
jàce i usamodzielniajàce si´;
4. Placówka przygotowuje dzieci do samodzielne-
go ˝ycia.
3) umo˝liwia wspólne wychowanie i opiek´ licznemu
rodzeƒstwu;
§ 4. 1. Ca∏odobowa placówka opiekuƒczo-wycho-
wawcza typu interwencyjnego, zwana dalej „placów-
kà interwencyjnà”, zapewnia dziecku:
4) zapewnia dzieciom kszta∏cenie, wyrównywanie
opóênieƒ rozwojowych i szkolnych;
5) ustala zasady kontaktów dziecka z rodzicami w po-
rozumieniu z sàdem, centrum pomocy i oÊrod-
kiem adopcyjno-opiekuƒczym.
1) doraênà opiek´ na czas trwania sytuacji kryzyso-
wej;
2) dost´p do kszta∏cenia dostosowanego do jego
wieku i mo˝liwoÊci rozwojowych;
2. Placówka rodzinna wspó∏pracuje z oÊrodkiem
adopcyjno-opiekuƒczym i centrum pomocy w celu za-
pewnienia wysokiej jakoÊci i skutecznoÊci oddzia∏y-
waƒ wychowawczych oraz sprawowania opieki nad
dzieckiem.
3) opiek´ i wychowanie do czasu powrotu do rodziny
naturalnej lub umieszczenia w rodzinie adopcyjnej
albo zast´pczej, ca∏odobowej placówce opiekuƒ-
czo-wychowawczej typu rodzinnego albo socjali-
zacyjnego;
§ 6. Ca∏odobowa placówka opiekuƒczo-wycho-
wawcza typu socjalizacyjnego, zwana dalej „placówkà
socjalizacyjnà”:
4) dost´p do pomocy psychologiczno-pedagogicznej
odpowiedniej do zaburzeƒ i odchyleƒ rozwojo-
wych lub specyficznych trudnoÊci w uczeniu si´.
1) zapewnia dziecku opiek´ ca∏odobowà i wychowa-
nie oraz zaspokaja jego niezb´dne potrzeby;
2. Placówka interwencyjna przyjmuje dzieci w sy-
tuacjach wymagajàcych natychmiastowego rozpocz´-
cia sprawowania opieki i wychowania.
2) zapewnia zaj´cia wychowawcze, korekcyjne, kom-
pensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekom-
pensujàce braki w wychowaniu w rodzinie i przy-
gotowujàce do ˝ycia spo∏ecznego, a dzieciom nie-
pe∏nosprawnym — odpowiednià rehabilitacj´ i za-
j´cia specjalistyczne;
3. Do placówki interwencyjnej sà przyjmowane
dzieci od 11. roku ˝ycia na podstawie rozstrzygni´cia
sàdu w sprawach opiekuƒczych, niezale˝nie od miej-
sca zamieszkania. W wyjàtkowych przypadkach do
placówki interwencyjnej mogà byç przyjmowane dzie-
ci m∏odsze.
3) zapewnia dzieciom kszta∏cenie, wyrównywanie
opóênieƒ rozwojowych i szkolnych;
4) podejmuje dzia∏ania w celu powrotu dziecka do ro-
dziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposa-
biajàcej lub umieszczenia w rodzinnych formach
opieki zast´pczej;
4. Placówka interwencyjna mo˝e specjalizowaç si´
w opiece nad niemowl´tami przygotowywanymi do
adopcji.
5. Placówka interwencyjna sporzàdza diagnoz´
psychologiczno-pedagogicznà dziecka i diagnoz´ jego
sytuacji rodzinnej oraz ustala wskazania do dalszej
pracy z dzieckiem.
5) pracuje z rodzinà dziecka;
6) organizuje dla swoich wychowanków odpowied-
nie formy opieki w Êrodowisku, grupy usamodziel-
niajàce oraz kontakt z rodzinami zaprzyjaênionymi;
6. Placówka interwencyjna informuje centrum po-
mocy o przebywajàcych w niej dzieciach.
7) mo˝e prowadziç hostel oraz mieszkanie usamo-
dzielnienia.
706898438.003.png
Dziennik Ustaw Nr 201
— 14471 —
Poz. 1455
§ 7. 1. Placówka wielofunkcyjna zapewnia dziecku
dziennà i ca∏odobowà opiek´ oraz wychowanie, reali-
zujàc zadania przewidziane dla placówki wsparcia
dziennego, placówki interwencyjnej i placówki socjali-
zacyjnej, a tak˝e ∏àczy dzienne i ca∏odobowe dzia∏ania
terapeutyczne, interwencyjne i socjalizacyjne skiero-
wane na dziecko i rodzin´ dziecka.
§ 10. 1. W placówce dzia∏a sta∏y zespó∏ do spraw
okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany dalej „sta-
∏ym zespo∏em”.
2. Sta∏y zespó∏ dokonuje okresowej oceny sytuacji
dziecka w celu:
1) ustalania aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka;
2. Placówka wielofunkcyjna pracuje z rodzinà
dziecka w celu usprawnienia jej umiej´tnoÊci opiekuƒ-
czo-wychowawczych.
2) analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i ro-
dzinà;
3. Placówka wielofunkcyjna mo˝e prowadziç ho-
stel oraz mieszkanie usamodzielnienia.
3) modyfikowania indywidualnego planu pracy;
4) zg∏aszania do oÊrodka adopcyjno-opiekuƒczego
dzieci z uregulowanà sytuacjà prawnà umo˝liwia-
jàcà adopcj´;
4. W zakresie nieuregulowanym do placówki wie-
lofunkcyjnej stosuje si´ przepisy dotyczàce placówki.
§ 8. 1. Placówkà interwencyjnà, placówkà rodzin-
nà, placówkà socjalizacyjnà oraz placówkà wielofunk-
cyjnà kieruje dyrektor.
5) oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych po-
trzeb;
6) oceny zasadnoÊci dalszego pobytu dziecka w pla-
cówce;
2. Wychowawca placówki organizuje prac´ z gru-
pà dzieci oraz prac´ indywidualnà z dzieckiem.
7) informowania sàdu o potrzebie umieszczenia
dziecka w innej placówce dzia∏ajàcej na podsta-
wie odr´bnych przepisów dotyczàcych kszta∏ce-
nia i opieki zdrowotnej, w tym w m∏odzie˝owym
oÊrodku socjoterapii, m∏odzie˝owym oÊrodku wy-
chowawczym, oÊrodku leczniczo-wychowaw-
czym.
3. Wychowawca, kierujàcy procesem wychowaw-
czym dziecka, realizuje zadania wynikajàce z indywidu-
alnego planu pracy oraz pozostaje w sta∏ym kontakcie
z rodzinà dziecka, przy czym jeden wychowawca kieru-
je procesem wychowawczym nie wi´cej ni˝ 8 dzieci.
4. Pracownik socjalny pracuje z rodzinà dziecka,
rozpoznaje jego sytuacj´ rodzinnà, utrzymuje kontakt
z instytucjami wspierajàcymi t´ rodzin´, inicjuje dzia-
∏ania niezb´dne do unormowania sytuacji rodziny
i umo˝liwienia powrotu dziecka do rodziny.
3. Sta∏y zespó∏ dokonuje okresowej oceny sytu-
acji dziecka w miar´ potrzeb, nie rzadziej ni˝ co pó∏
roku.
5. Psycholog lub pedagog przygotowuje diagnoz´
indywidualnà dziecka, prowadzi zaj´cia terapeutyczne
oraz poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne dla
rodziców dzieci przebywajàcych w placówce.
4. W sk∏ad sta∏ego zespo∏u wchodzà:
1) dyrektor placówki lub osoba przez niego wyzna-
czona;
2) pedagog, psycholog oraz pracownik socjalny, je˝e-
li sà zatrudnieni w placówce;
6. Opiekun dzieci´cy opiekuje si´ dzieckiem do lat
trzech oraz dzieckiem niepe∏nosprawnym.
3)wychowawca kierujàcy procesem wychowaw-
czym dziecka;
7. Prac´ wychowawcy wspierajà pracownicy, któ-
rych zatrudnienie wynika z potrzeby organizowania
zaj´ç terapeutycznych oraz zapewnienia dzieciom pra-
wid∏owej opieki i bezpieczeƒstwa.
4) przedstawiciele w∏aÊciwego centrum pomocy oraz
oÊrodka adopcyjno-opiekuƒczego.
8. Placówka utrzymuje kontakt z pracownikami so-
cjalnymi oÊrodka pomocy spo∏ecznej w∏aÊciwego dla
miejsca zamieszkania dziecka w celu uzyskania infor-
macji o jego sytuacji rodzinnej.
5. W sk∏ad sta∏ego zespo∏u mogà wchodziç inne
osoby, w szczególnoÊci lekarz i piel´gniarka.
6. W celu uzyskania wiedzy o sytuacji socjalnej
i prawnej oraz rodzinnej dziecka do udzia∏u w posie-
dzeniu sta∏ego zespo∏u mogà byç zapraszani przedsta-
wiciele: sàdu w∏aÊciwego ze wzgl´du na miejsce po∏o-
˝enia placówki, oÊrodka pomocy spo∏ecznej, Policji,
s∏u˝by zdrowia, instytucji oÊwiatowych oraz organiza-
cji spo∏ecznych statutowo zajmujàcych si´ problema-
tykà rodziny i dziecka, a tak˝e mogà byç zapraszane
osoby bliskie dziecku.
§ 9. 1. Dyrektor placówki rodzinnej jest jednoczeÊ-
nie wychowawcà. W razie jego nieobecnoÊci placów-
kà rodzinnà kieruje osoba wyznaczona przez podmiot
prowadzàcy, w uzgodnieniu z dyrektorem.
2. W placówce rodzinnej wychowawca mo˝e ∏à-
czyç funkcje administracyjne i obs∏ugi.
3. W placówce rodzinnej, w której przebywa wi´cej
ni˝ 4 dzieci, podmiot prowadzàcy, na wniosek dyrekto-
ra tej placówki, zatrudnia osob´ do pomocy w opiece
nad dzieçmi i przy pracach gospodarskich.
7. Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka
sta∏y zespó∏ formu∏uje na piÊmie opini´ dotyczàcà za-
sadnoÊci dalszego pobytu dziecka w placówce.
706898438.004.png
Dziennik Ustaw Nr 201
— 14472 —
Poz. 1455
8. Na podstawie opinii, o której mowa w ust. 7,
dyrektor placówki informuje sàd o zaistnieniu pod-
staw do powrotu dziecka do rodziny naturalnej albo
— wobec niemo˝noÊci powrotu dziecka do rodziny
naturalnej — informuje oÊrodek adopcyjno-opiekuƒ-
czy, a w przypadku gdy na terenie powiatu nie dzia∏a
oÊrodek adopcyjno-opiekuƒczy, w∏aÊciwe centrum
pomocy, celem umieszczenia dziecka w rodzinie przy-
sposabiajàcej, rodzinie zast´pczej lub w placówce ro-
dzinnej.
2. Organizacj´ samorzàdu okreÊla regulamin
uchwalony przez dzieci przebywajàce w placówce.
3. Opiekuna samorzàdu wybierajà dzieci spoÊród
pracowników zatrudnionych w placówce.
4. Samorzàd mo˝e przedstawiaç dyrektorowi pla-
cówki wnioski i opinie we wszystkich sprawach doty-
czàcych funkcjonowania placówki.
§ 14. 1. Szczegó∏owà organizacj´ placówki, a tak˝e
specyfik´ i zakres sprawowanej opieki okreÊla regula-
min placówki.
9. Na wniosek dyrektora lub wychowawcy za zgo-
dà dyrektora, po zasi´gni´ciu opinii sta∏ego zespo∏u,
dziecka i jego rodziców oraz centrum pomocy w po-
wiecie w∏aÊciwym ze wzgl´du na miejsce zamieszka-
nia dziecka przed umieszczeniem w placówce, powiat
mo˝e przenieÊç dziecko do innej placówki tego same-
go typu.
2. Regulamin zawiera sposób realizacji praw dziec-
ka okreÊlonych w art. 70 ust. 3 ustawy.
3. Regulamin ustala dyrektor placówki w porozu-
mieniu z centrum pomocy.
10. O przeniesieniu dziecka umieszczonego w pla-
cówce na podstawie orzeczenia sàdowego powiat in-
formuje w∏aÊciwy sàd.
4. Z regulaminem zaznajamia si´ dzieci przebywa-
jàce w placówce.
§ 11. 1. W placówce rodzinnej okresowej oceny sy-
tuacji dziecka dokonuje dyrektor w porozumieniu
z w∏aÊciwym oÊrodkiem adopcyjno-opiekuƒczym.
§ 15. 1. Do placówki dziecko kieruje powiat w∏aÊci-
wy ze wzgl´du na miejsce zamieszkania dziecka, po-
siadajàcy miejsce w tej placówce.
2. Dyrektora placówki rodzinnej w sporzàdzaniu in-
dywidualnego planu pracy wspiera oÊrodek adopcyj-
no-opiekuƒczy.
2. Je˝eli powiat nie mo˝e skierowaç dziecka do
placówki z powodu braku odpowiedniej placówki lub
z powodu braku miejsca w tego typu placówce na je-
go terenie, zwraca si´ do innego powiatu z wnio-
skiem o skierowanie dziecka do odpowiedniej pla-
cówki.
3. Przepisy § 10 ust. 7—10 stosuje si´ odpowiednio.
§ 12. 1. Placówka realizuje z dzieckiem indywidual-
ny plan pracy.
3. Powiat wydaje skierowanie do placówki w poro-
zumieniu z jej dyrektorem.
2. Wychowawca kierujàcy procesem wychowaw-
czym dziecka w placówce niezw∏ocznie opracowuje
przy udziale dziecka indywidualny plan pracy w poro-
zumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracowni-
kiem socjalnym, a tak˝e innymi specjalistami.
4. Placówki przyjmujà bez skierowania oraz bez
uzyskania zgody przedstawicieli ustawowych lub bez
orzeczenia sàdu ka˝de dziecko w wieku poni˝ej 13. ro-
ku ˝ycia i zapewniajà mu opiek´ do czasu wyjaÊnienia
sytuacji dziecka w przypadkach wymagajàcych na-
tychmiastowego zapewnienia dziecku opieki — na po-
lecenie s´dziego, doprowadzone przez Policj´, szko∏´
lub osoby stwierdzajàce porzucenie dziecka, zagro˝e-
nie jego ˝ycia lub zdrowia.
3. Indywidualny plan pracy jest opracowywany na
podstawie informacji dotyczàcych dziecka zawartych
w dokumentach, o których mowa w § 19, analizy pro-
cesu zmian rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka
w czasie pobytu w placówce oraz oceny efektów pra-
cy socjalnej prowadzonej z jego rodzicami.
5. W przypadku braku miejsc w placówce dyrektor
mo˝e odmówiç przyj´cia dziecka, o którym mowa
w ust. 4. Dyrektor jest jednak zobowiàzany do prze-
wiezienia dziecka do innej tego typu placówki, w któ-
rej aktualnie jest miejsce.
4. Indywidualny plan pracy uwzgl´dnia w szcze-
gólnoÊci wiek, mo˝liwoÊci psychofizyczne dziecka, je-
go sytuacj´ rodzinnà i przebieg procesu przygotowa-
nia dziecka do usamodzielnienia.
6. Dzieci przyj´te do placówki w trybie, o którym
mowa w ust. 4, mogà zostaç przeniesione do innej
placówki, w której warunki pobytu b´dà korzystne dla
rozwoju psychofizycznego dziecka.
5. W indywidualnym planie pracy uwzgl´dnia si´
dzia∏ania krótkoterminowe i d∏ugoterminowe.
6. Indywidualny plan pracy jest modyfikowany
w zale˝noÊci od zmieniajàcej si´ sytuacji dziecka, nie
rzadziej jednak ni˝ co pó∏ roku.
7. Przyj´cie niemowl´cia do placówki, o której
mowa w § 4 ust. 4, nast´puje bez skierowania oraz
bez orzeczenia sàdu. Zg∏oszenia dokonujà oddzia∏y
noworodkowe, oddzia∏y pediatryczne, oÊrodki adop-
cyjno-opiekuƒcze, Policja oraz inne osoby i organiza-
cje upowa˝nione na podstawie odr´bnych przepi-
sów.
§ 13. 1. Dzieci przebywajàce w placówce mogà
tworzyç samorzàd.
706898438.005.png
Dziennik Ustaw Nr 201
— 14473 —
Poz. 1455
8. Podstawà skierowania do placówki jest orzecze-
nie sàdu o umieszczeniu dziecka w placówce albo
wniosek rodziców lub opiekunów prawnych o umiesz-
czenie dziecka w placówce.
3) dost´pnà dokumentacj´ o stanie zdrowia dziecka;
4) dokumenty szkolne, w szczególnoÊci ostatnie
Êwiadectwo szkolne, karty szczepieƒ;
9. O skierowaniu dziecka do placówki centrum po-
mocy powiadamia sàd, który wyda∏ orzeczenie
o umieszczeniu dziecka w placówce.
5) kwestionariusz aktualnego rodzinnego wywiadu
Êrodowiskowego wraz ze szczegó∏owym opisem
sytuacji dziecka oraz dokumentacj´ dotychczaso-
wych dzia∏aƒ podj´tych wobec dziecka i rodziny.
10. Przy kwalifikowaniu dziecka do placówki ro-
dzinnej uwzgl´dnia si´ odpowiednià ró˝nic´ wieku
mi´dzy dzieckiem a dyrektorem placówki rodzinnej
tak, aby usamodzielnienie dzieci umieszczonych w tej
placówce nastàpi∏o przed osiàgni´ciem wieku emery-
talnego przez dyrektora placówki rodzinnej.
2. Do skierowania do placówki dziecka cudzoziem-
ców powiat kierujàcy za∏àcza, w zale˝noÊci od okolicz-
noÊci:
1) dokumenty potwierdzajàce to˝samoÊç dziecka;
§ 16. 1. Dziecko cudzoziemców niewymienionych
w art. 5 ustawy do placówki kieruje powiat, na terenie
którego dziecko przebywa, za poÊrednictwem centrum
pomocy.
2) dokumenty podró˝y dziecka;
3) informacje o okolicznoÊciach pobytu dziecka na
terenie Rzeczypospolitej Polskiej;
2. O skierowaniu dziecka cudzoziemców do pla-
cówki powiat kierujàcy niezw∏ocznie powiadamia sàd
oraz wojewod´ w∏aÊciwego ze wzgl´du na po∏o˝enie
placówki.
4) informacje o okolicznoÊciach zg∏oszenia dziecka
do centrum pomocy;
5) informacje o rodzicach dziecka;
3. Dziecko cudzoziemców jest przyjmowane do
placówki na podstawie postanowienia sàdu, skiero-
wania wydanego przez powiat kierujàcy lub na w∏asnà
proÊb´.
6) informacje o stanie zdrowia dziecka.
§ 20. 1. Dziecko z placówki do innej placówki prze-
wozi ta placówka, w której dziecko przebywa∏o.
§ 17. 1. Przyjmowanie dzieci do placówek odbywa
si´ przez ca∏à dob´.
2. Doprowadzenie do placówki ma∏oletniego skie-
rowanego na podstawie orzeczenia sàdu regulujà od-
r´bne przepisy.
2. Dyrektor placówki, do której zosta∏o przyj´te
dziecko bez skierowania w trybie okreÊlonym w § 15
ust. 4 oraz § 18 ust. 1, powiadamia o tym fakcie nie-
zw∏ocznie, nie póêniej ni˝ w ciàgu 24 godzin, sàd oraz
w∏aÊciwe centrum pomocy.
§ 21. 1. Przy kierowaniu do placówki nie rozdziela
si´ rodzeƒstwa, chyba ˝e okolicznoÊci sprawy to uza-
sadniajà.
3. Centrum pomocy wspólnie z dyrektorem pla-
cówki podejmuje niezb´dne dzia∏ania zmierzajàce do
uregulowania sytuacji dziecka.
2. Cià˝a ma∏oletniej nie stanowi powodu odmowy
wydania skierowania i przyj´cia do placówki.
§ 22. 1. Powrót dziecka do rodziny nast´puje:
§ 18. 1. W uzasadnionych przypadkach dyrektor
placówki mo˝e przyjmowaç dziecko bez skierowania
na jego proÊb´, na wniosek jego rodziców lub opieku-
nów prawnych, celem obj´cia ca∏odobowà opiekà,
w miar´ posiadania wolnych miejsc, jednak˝e w licz-
bie nie wi´kszej ni˝ 15 % miejsc w placówce przezna-
czonych dla dzieci obj´tych takà opiekà.
1) okresowo na podstawie wniosku sta∏ego zespo∏u
o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny
i gdy sàd przychyli si´ do tego wniosku;
2) w przypadku orzeczenia sàdu o zakoƒczeniu poby-
tu dziecka w placówce.
2. Po przyj´ciu dziecka do placówki sta∏y zespó∏
niezw∏ocznie dokonuje oceny sytuacji dziecka.
2. Dyrektor placówki w sytuacji, o której mowa
w ust. 1, zawiadamia rodziców lub opiekunów praw-
nych, którzy osobiÊcie odbierajà dziecko z placówki.
3. Centrum pomocy powiadamia szko∏´, do której
ucz´szcza∏o dziecko, o umieszczeniu go w placówce.
3. W sytuacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dyrek-
tor placówki zawiera z rodzicami lub opiekunami
prawnymi dziecka umow´ okreÊlajàcà warunki okre-
sowego powrotu dziecka do rodziny, a w szczególnoÊ-
ci zobowiàzanie do realizacji przez dziecko odpowied-
nio obowiàzku szkolnego lub obowiàzku nauki oraz
zobowiàzanie dyrektora placówki do wspó∏pracy z ro-
dzicami lub opiekunami prawnymi dziecka przebywa-
jàcego okresowo poza placówkà w zakresie wykony-
wanych przez nich funkcji opiekuƒczo-wychowaw-
czych.
§ 19. 1. Do skierowania do placówki powiat kieru-
jàcy za∏àcza:
1) odpis aktu urodzenia dziecka, a w przypadku sierot
lub pó∏sierot równie˝ odpis aktu zgonu zmar∏ego
rodzica;
2) orzeczenie sàdu o umieszczeniu dziecka w pla-
cówce albo wniosek rodziców lub opiekunów
prawnych o umieszczenie dziecka w placówce;
706898438.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin