program pracy z czyt z elementami biblioterapii(1).doc

(4866 KB) Pobierz

Szkoła Podstawowa nr 1

im. Henryka Sienkiewicza w Czarnkowie

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM ZAJĘĆ CZYTELNICZYCH Z ELEMENTAMI BIBLIOTERAPII

 

 

 

 

 

 

ROK SZKOLNY 2007/2008

 

 

 

 

 

Opracowanie: Ewa Gołębiewska


WSTĘP

 

Praca nauczyciela bibliotekarza polega na przygotowaniu uczniów do procesu samodzielnego kształcenia. Aby to osiągnąć niezbędna jest umiejętność czytania ze zrozumieniem. Zainteresowania i styl bycia dziecka przede wszystkim kształtuje rodzina, jednak nie wszyscy rodzice mają świadomość, jaką rolę odgrywa książka w rozwoju intelektualnym dziecka. Stosując biblioterapię można nieść ulgę w cierpieniu, wspomagać proces rozwoju, rozładowywać stres, korygować zaburzenia emocjonalne, wspierać i dodawać otuchy osobom nieśmiałym, samotnym i zakompleksionym.    Czytanie pozwala rozwijać wyobraźnię, zainteresowania i uzdolnienia, budzić ciekawość otaczającym nas światem, poszerzać wiedzę. Książka pomaga kształtować zasady społeczno-moralne dziecka, budzi jego przeżycia estetyczne, mądrze wykorzystana, może stać się narzędziem bardzo pomocnym w rozwiązywaniu dziecięcych problemów.

Program czytelniczy z elementami biblioterapii powstał z myślą o dzieciach spędzających dużo czasu w świetlicy szkolnej przed lub po zajęciach lekcyjnych, ponieważ:

-         niektóre dzieci poszukują możliwości spędzenia czasu z książką w czytelni,

-         hałaśliwe przerwy wyzwalają u nich agresję i zmęczenie,

-         oczekują  od bibliotekarza  podsunięcia im właściwej literatury,

-         słabo rozumieją samodzielnie czytany tekst, co często wynika z ich uwarunkowań psychicznych lub środowiskowych,

-         praca z książką odpręża i uspokaja.

 

W programie wykorzystałam krótkie teksty Małgorzaty Musierowicz, które opisują sytuacje  bliskie dzieciom w wieku szkolnym oraz jedną książkę R. Jędrzejowskiej-Wróbel wydaną przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Do każdego zajęcia przygotowałam prezentację multimedialną z ilustracjami z książki.

Przygotowane zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii mają za  zadanie ułatwić dzieciom  pokonywanie różnych trudności, np. radzenia sobie z nieśmiałością, przemocą, agresją lub patologiami. Nabycie przez dziecko takich umiejętności pomoże mu w osiąganiu sukcesów w nauce szkolnej.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program przeznaczony jest dla uczniów klas I – III, przebywających w świetlicy szkolnej przed lub po lekcjach. Zajęcia odbywają się cyklicznie raz w tygodniu. Czas zajęć 30 – 45 minut.

CELE PROGRAMU

·        Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

·        Wzbogacanie  wiedzy,   słownictwa i umiejętności praktycznych ułatwiających radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych.

·        Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym lub przeciwdziałanie postawie „ofiary”.

·        Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i wartości w poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji samego siebie.

·        Zrelaksowanie ucznia przed lub po zajęciach lekcyjnych.

 

METODY I FORMY PRACY

§        Słuchanie czytanych tekstów przez prowadzącego.

§        Głośne czytanie ze zrozumieniem.

§        Rozmowa o czytanym utworze.

§        Ilustrowanie nastroju utworu lub emocji poprzez prace plastyczne.

§        Wcielanie się w rolę wybranego bohatera (elementy dramy).

§        Wymyślanie innego zakończenia utworu.
TEMATYKA ZAJĘĆ

Lp.

Tematyka zajęć

Lektura

1.     

Brak akceptacji dla „inności”

„Kurczak” M. Musierowicz

2.     

Wartość przyjaźni

„Co mam” M. Musierowicz

3.     

Agresja

„Bijacz” M.Musierowicz

4.     

Zazdrość

„Kredki” M. Musierowicz

5.     

Strach

„Boję się..” M. Musierowicz

6.     

Grzeczność ułatwia życie

„Rybka” M. Musierowicz

7.     

Odkrywanie własnych możliwości

„Gębolud” R. Jędrzejowska-Wróbel

 

 

 

Zajęcia nr 1

Temat: Nikt nie jest lepszy od nikogo

Cele:

-                                  lepsze poznanie się w grupie,

-                                  akceptacja siebie i innych.

Środki: karteczki z imionami, „buźki”, tekst Małgorzaty Musierowicz pt. „Kurczak”, prezentacja multimedialna, ekran, rzutnik, laptop.

Przebieg zajęć:

1.     Przedstawienie się uczestników – zabawa „Zapamiętaj moje imię”.

2.     W jakim jestem nastroju – wybór „buźki”.

3.     Jacy jesteśmy – rozmowa na temat różnic i podobieństw w wyglądzie zewnętrznym. Ustalenie, kto ma np. włosy takiego koloru jak ja, kto nosi okulary, ile osób jest tego samego wzrostu itp.

4.     Słuchanie czytanego przez bibliotekarza tekstu z książki pt. „Kurczak”, oglądanie ilustracji na ekranie (w postaci prezentacji multimedialnej).

5.     Rozmowa kierowana na temat wysłuchanego tekstu.

 

Zajęcia nr 2

Temat: Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie

Cele:

-         nawiązywanie kontaktów koleżeńskich

-         znalezienie wzorców osobowych do naśladowania.

Środki: tekst Małgorzaty Musierowicz pt., „Co mam”, prezentacja multimedialna, ekran, rzutnik, laptop.

Przebieg zajęć:

1.     Zabawa „Lubię, gdy…” – każdy uczestnik kończy zdanie.

2.     Interpretacja przysłowia „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”.

3.     Słuchanie tekstu M. Musierowicz pt., „Co mam”, oglądanie prezentacji z ilustracjami z książki.

4.     Cechy prawdziwego przyjaciela.

5.     Wykonanie portretu swojego przyjaciela.

 

Zajęcia nr 3

Temat: Jak powstrzymać szkolnych dręczycieli?

Cele:

-         niwelowanie emocji przeradzających się w agresywne zachowanie,

-         nabycie umiejętności asertywnych zachowań.

Środki: tekst Małgorzaty Musierowicz pt. „Bijacz”, rozsypanka, prezentacja multimedialna, ekran, rzutnik, laptop.

Przebieg zajęć:

1.     Zabawa w kończenie zdania „Nie lubię, gdy…”

2.     Rozsypanka – dobieranie wyrazów parami np. DOBRY – ZŁY, CISZA – HAŁAS itp.

3.     Słuchanie tekstu M. Musierowicz pt. „Bijacz”, oglądanie prezentacji z ilustracjami z książki.

 

 

4.     Drama –wcielanie się w postać bohatera pozytywnego i negatywnego (każdy uczestnik), odpowiadanie na pytanie, „Co czułeś, gdy byłeś…?”

5.     Wymyślanie dalszego ciągu opowiadania.

 

Zajęcia nr 4

Temat: Akceptujemy tego, kto jest inny.

Cele:

-         kształtowanie empatii i wrażliwości,

-         tworzenie klimatu bezpieczeństwa w grupie.

Środki: tekst Małgorzaty Musierowicz pt., „Kredki”, prezentacja multimedialna, ekran, rzutnik, laptop.

Przebieg zajęć:

1.     Zabawa w kończenie zdań „Najlepiej potrafię…”, „Jestem dobry w…”, „Mój ulubiony przedmiot to…”.

2.     Sprawdzenie nastroju – „buźki”.

3.     Słuchanie tekstu M. Musierowicz pt. „Kredki”, oglądanie prezentacji z ilustracjami z książki.

4.     Odpowiadanie na pytanie „O co mógł się obrazić Jarek?”

5.     Wykonanie ilustracji kredkami na dowolny temat.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin