Fotosynteza.doc

(2454 KB) Pobierz
Zadanie 1 ( 1 pkt)

Powtórzyć testy z klasy I  (bakterie, tkanki , organy = udział w odżywianiu) !

Zadanie 1 ( 1 pkt)

W związku z procesem fotosyntezy nie zachodzi (otocz kółkiem literę właściwej odpowiedzi) :

  A) wiązanie dwutlenku węgla,                              B) wymiana gazowa,          

  C) pochłanianie światła przez chlorofil,               D) zamiana energii chemicznej na świetlną.

Zadanie 2. (1 pkt)  Fotosynteza jest procesem, na który składa się ciąg przemian warunkujących ostateczne skumulowanie energii w produkcie organicznym. Uporządkuj poniższe sformułowania tak, aby odzwierciedlały właściwą kolejność przemian energetycznych w fotosyntezie.

A. energia skumulowana w ATP i NADPH2,                             B. energia cząsteczek węglowodanów – trioz,

                          C. energia elektronów wybijanych z chlorofilu,                          D. energia fotonów światła.

 



Zadanie 4 (3 pkt) Schemat przedstawia przebieg fotosyntezy. Na podstawie analizy schematu określ elementy składowe siły asymilacyjnej i ustal, jaką rolę pełnią w fazie ciemnej fotosyntezy.

Zadanie 5 Zanalizuj schemat przedstawiający proces syntezy i rozkładu ATP, a następnie wykonaj zadanie
                                 ADP  +Pi +energia ---- ATP
(2 pkt)  Określ, na czym polega zjawisko fosforylacji ADP i



defosforylacji ATP.
(1 pkt) Wymień znane ci rodzaje fosforylacji.

Zadanie 6 Schemat przedstawia przebieg fazy jasnej procesu fotosyntezy.

 

a)       Przedstaw rolę światła w procesie fotosyntezy.

 

b) Oceń prawdziwość zamieszczonych poniżej informacji wstawiając znak „+” w odpowiedniej rubryce tabeli.

 

Prawda

Fałsz

1.      Pełna siła asymilacyjna (zarówno ATP jak i NADPH2) powstaje w fosforylacji fotosyntetycznej cyklicznej.

 

 

2.      W fosforylacji fotosyntetycznej niecyklicznej elektrony wybite przez kwanty światła z cząsteczki chlorofilu znajdującej się w PSII wędrują przez cytochromy (C) do PSI.

 

 

3.      Fosforylacja fotosyntetyczna niecykliczna zachodzi w każdych warunkach, nawet w przypadku deficytu wody, gdyż zaangażowany jest w nią zarówno fotosystem PSI jak i PSII.

 

 

4.      Centrum reakcji PSII uzupełnia brakujące elektrony bezpośrednio z wody, która ulega rozpadowi (fotolizie).

 

 

c)     

Podaj dwa przykłady znaczenia fotosyntezy.

 

Zadanie 7 (2 pkt) Podaj dwa procesy zachodzące w komórce, w których może być wykorzystana energia uwalniana z ATP.
 



II. Faza jasna fotosyntezy. Zapoznaj się z rysunkiem i odpowiedz na pytania.
1. Określ, jaki jest efekt padania światła na barwnik fotosyntetyczny. 1 pkt
2. Wymień wszystkie produkty fazy jasnej przedstawione na powyższym schemacie.1 pkt
3. Opisz, co dzieje się z produktami fotolizy wody podczas fazy jasnej fotosyntezy. 3 pkt.
4. Określ, jaką rolę spełniają przedstawione na schemacie cytochromy. 1 pkt
Zadanie 8. (3 pkt) Podaj właściwą interpretację informacji, jakie można odczytać z wykresu
oś Y - natężenie fotosyntezy, oś X - temperatura otoczenia w st. C

Zadanie 9. (4 pkt) Przedstaw graficznie zależność między zawartością wody w glebie a natężeniem fotosyntezy u traw.

 

 

Zadanie 11 (0 – 2 pkt.) Na podstawie analizy danych na wykresie oceń i podaj wraz z uzasadnieniem, która z badanych roślin najlepiej wykorzystuje CO2 w procesie fotosyntezy.

Zadanie 12 (0 – 1 pkt)

Intensywność fotosyntezy zależy jednocześnie od wielu czynników, jednak natężenie tego procesu może wzrosnąć jedynie przez zwiększenie czynnika występującego w minimum.

Podaj nazwę prawa (zasady), które można zastosować w interpretacji przedstawionej wyżej zależności.

 

Zadanie 13. (2 pkt) Poniżej przedstawiono sumaryczną reakcję pewnego procesu:

a) Nazwij ten proces                                           b) Wyjaśnij, co oznaczamy skrótem hv
Zadanie 14. (1 pkt)  Zakreśl nazwy organizmów, które przeprowadzają proces opisany w zadaniu wyżej  według schematu tam przedstawionego:
a) grzyby      b) rośliny                    c) bakterie purpurowe siarkowe        d) bakterie zielone siarkowe       



                 e) sinice                        f) bakterie nitryfikacyjne                    g) bakterie denitryfikacyjne
Zadanie 16 Wykres A przedstawia intensywność fotosyntezy w zależności od natężenia oświetlenia, a wykres B stanowi porównanie tej samej zależności dla roślin światłolubnych i cieniolubnych.

a) W oparciu o wykres A wyjaśnij wpływ natężenia światła na intensywność fotosyntezy. (2 pkt)
b) podaj dwie przyczyny dla których przy zbyt silnym świetle dochodzi do zahamowania intensywności fotosyntezy. (2 pkt)
c) Zaproponuj dwa sposoby zmierzenia wartości określonej na wykresach jako "intensywność fotosyntezy".
d) Rozpoznaj, która z krzywych (x czy y) na wykresie B jest charakterystyczna dla roślin cieniolubnych, a która światłolubnych. Uzasadnij swój wybór. (2 pkt)



Zadanie 18 (0 – 6 pkt.)Procesy związane z fotosyntezą można omawiać na różnych poziomach organizacji życia.

a)       Podaj nazwę struktury komórkowej przedstawionej na schemacie obok oraz zaznacz na nim i podpisz miejsce przebiegu fazy świetlnej fotosyntezy.

Schemat przedstawia: ……………………………..

b)      Zaznacz w tabeli znakiem ”+” odpowiednio zdania prawdziwe lub fałszywe dotyczące przebiegu fazy ciemnej fotosyntezy:

Zdanie

Prawda

Fałsz

1.      W fazie tej, polegającej na asymilacji CO2, istotną rolę odgrywa siła asymilacyjna.

 

 

2.      W przebiegu tej fazy wyróżniamy 3 etapy: redukcję, regenerację oraz dekarboksylację.

 

 

3.      Pierwszym akceptorem dwutlenku węgla jest cukier o pięciu atomach węgla (pentoza) zwana rybozą.

 

 

4.      Przemiany mają charakter cykliczny, a wyjściowym substratem jest cukier o trzech atomach węgla (trioza).

 

 



Zadanie 19 (0 – 4 pkt.)Podaj pełne nazwy rodzajów tkanki miękiszowej związanej z fotosyntezą oraz zaznacz je strzałkami na schemacie obok.

a)       Wybierz i podkreśl prawidłową odpowiedź:

Znajdujące się w liściach aparaty szparkowe służą do:

A.      fotosyntezy i wymiany gazowej,

B.      wymiany gazowej (tylko do niej),

C.      transpiracji i fotosyntezy,

D.      wymiany gazowej i transpiracji.

 





Zadanie 21 Pod wpływem oświetlenia chloroplasty w komórce mogą się przemieszczać wraz z ruchami cytoplazmy. Rysunki przedstawiają rozmieszczenie chloroplastów w komórkach liścia mchu widziane z kierunku padania światła w świetle rozproszonym i w świetle silnym.
Rozpoznaj, który z rysunków dotyczy liścia poddanego działaniu intensywnego światła, a który rozproszonego. Uzasadnij swój wybór. (2 pkt)
 

Zadanie 22 a. Nazwij elementy  budowy chloroplastu i wymień te, których obecność warunkuje dużą autonomię wobec komórki, w której się znajduje. Odpowiedź uzasadnij.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin