Program rewalidacji indywidualnej dla1.doc

(88 KB) Pobierz
Program rewalidacji indywidualnej dla

 

 

 

Program rewalidacji indywidualnej dla

……………..,

ucznia klasy Ia

Gimnazjum im. ………………..

w ………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

Alicja ………….

 

 

 

 

 

I. Diagnoza Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Inowrocławiu:

 

Uczeń ma duże trudności z tworzeniem pojęć nadrzędnych oraz wykonywaniem operacji rachunkowych w pamięci. Słabo rozumie normy i sytuacje społeczne. Na przeciętnym poziomie ujmuje związki przyczynowo-skutkowe na materiale obrazkowym. Ma obniżony zasób słownictwa i wiadomości ogólnych. Utrzymują się deficyty w zakresie funkcji wzrokowych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ma braki w podstawowych umiejętnościach i wiadomościach z języka polskiego i matematyki.

Aktualnie rozwój kształtuje się na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim – bez istotnych zmian od czasu poprzedniego badania.

 

II. Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:

 

-kształcenie specjalne dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej lub w oddziale integracyjnym,

-zajęcia rewalidacji indywidualnej,

- doskonalenie funkcji percepcyjno - motorycznych,

- wzbogacanie zasobu słownictwa i wiadomości ogólnych,

- doskonalenie techniki czytania i pisania,

- uczenie i utrwalanie podstawowych wiadomości i umiejętności matematycznych ( m. in. rozumienia pojęcia liczby, wykonywania działań sposobem pisemnym),

- doskonalenie umiejętności formułowania zdań,

- wykorzystywanie umiejętności sportowych ucznia ( piłka nożna, biegi).

 

Na podstawie orzeczenia nr …./10/11 o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w ……………przy ul. ………….z dnia 15.07.2011r. uczeń ………………..otrzymał zalecenie kształcenia specjalnego oraz uczęszczania na zajęcia rewalidacji indywidualnej. Zgodnie z zaleceniami w/w poradni opracowano indywidualny program rewalidacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Indywidualny program rewalidacji:

 

          Przedstawiony niżej program działań rewalidacyjnych ma charakter zajęć dydaktyczno - wyrównawczych. Napisano go na podstawie diagnozy dziecka zawartej w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dostosowany jest do indywidualnych możliwości ucznia, u którego stwierdzono braki w wiadomościach i umiejętnościach z klas niższych, przewidzianych w programie szkolnym.

 

Cele główne:

  1. powtórzenie i uzupełnienie wiadomości z zakresu języka polskiego
  2. podwyższenie zdolności arytmetycznych ucznia
  3. rozwijanie osobowości ucznia
  4. rozwijanie wiadomości o otaczającym świecie

 

Cele szczegółowe:

  1. podwyższenie sprawności grafomotorycznej
  2. usprawnianie percepcji wzrokowej
  3. usprawnianie pamięci i myślenia
  4. wzbogacanie słownictwa i kształtowanie umiejętności posługiwania się słownikami
  5. rozbudzanie wiary w możliwość pokonywania istniejących trudności i sprawnego posługiwania się językiem polskim
  6. kształcenie umiejętności słuchania i mówienia
  7. kształcenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów
  8. kształcenie umiejętności pisania
  9. kształcenie nauki o języku: ortografia, gramatyka, składnia
  10. nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny
  11. wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów
  12. kształcenie pojęć matematycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi
  13. kształcenie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej
  14. rozwijanie umiejętności stosowania matematyki
  15. rozwijanie wiadomości o otaczającym świecie
  16. obsługa komputera oraz zasady poruszania się w Internecie

 

Cele rewalidacyjne:

  1. doskonalenie uwagi (trwałości, zdolności koncentracji, uwagi dowolnej),
  2. ćwiczenia doskonalące pamięć ( świeżą i trwałą, mechaniczną, logiczną, pamięć słów, zdań, tekstów, pamięć wzrokową, słuchową, ruchową),
  3. ćwiczenia doskonalące poziom rozwoju wyobraźni i orientacji przestrzennej,
  4. rozwijanie myślenia: ujmowanie różnic i podobieństw, umiejętność klasyfikowania, przyporządkowywania, wnioskowania, myślenie przyczynowo-skutkowe, abstrakcyjne, matematyczne, definiowanie pojęć,
  5. zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwości,
  6. budzenie wiary we własne możliwości, odkrywanie potencjalnych zdolności i inspirowanie do ujawniania zainteresowań,
  7. kształtowanie równowagi emocjonalnej,
  8. kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
  9. wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
  10. wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy,

11.  wyrabianie nawyków samokształceniowych.

Cel zajęć

Sposób realizacji

Przewidywane osiągnięcia

 

wzbogacanie słownictwa, gromadzenie słów potrzebnych przy tworzeniu różnych typów wypowiedzi pisemnej

 

- wypisywanie z tekstu trudniejszych wyrazów i tłumaczenie ich znaczeń

- szukanie synonimów trudniejszych wyrazów

 

 

- zna znaczenie trudniejszych wyrazów

- potrafi znaleźć przynajmniej po jednym synonimie do każdego wyrazu

kształcenie umiejętności słuchania i mówienia

- rozmowy, samodzielne wypowiadanie się

- omawianie czytanych tekstów, oglądanych filmów, obrazów

- układanie opowiadań i opisów przedmiotów na podstawie obserwacji i z pamięci,· układanie planów opowiadań

- słuchanie ze zrozumieniem opowiadań, tekstów czytanych

- nazywa rzeczy, czynności, cechy przedmiotów i ich usytuowanie, cechy osób i stanów psychicznych

- na podstawie obserwacji wypowiada się w uporządkowanej formie na tematy związane z doświadczeniem życiowym, dotyczące ilustracji, plakatu, dzieła malarskiego, filmu itp.

- słucha ze zrozumieniem wypowiedzi innych osób, czytanych tekstów literackich, audycji radiowych i rozpoznaje intencję wypowiedzi
- prowadzi dialog, w którym stosowane są zdania pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe

 

kształcenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów

- czytanie głośne indywidualne tekstów z uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych i intonacji,
- czytanie ciche ze zrozumieniem, ze zwróceniem uwagi na wskazane w tekście treści,
- samodzielne czytanie czasopism, posługiwanie się tekstem,
- wyodrębnianie postaci i zdarzeń w utworach, omawianie postaci, ich czynów, cech charakteru, ustalanie kolejności wydarzeń i wiązanie ich w logiczną całość,
- praktyczne korzystanie z encyklopedii, słownika

- płynnie, poprawnie i wyraźnie czyta teksty głośno, cicho ze zrozumieniem, indywidualnie i zbiorowo
- ustala w tekście kolejność zdarzeń i dostrzega ich wzajemną zależność,
- wskazuje w utworze głównych bohaterów i postacie drugorzędne, wyszukuje w tekście określone fragmenty np. dotyczące cech bohatera, zdarzeń
- zna tytuły czasopism
- posługuje się encyklopedią, słownikiem ortograficznym i innymi słownikami

kształcenie umiejętności pisania

- przepisywanie tekstów połączone z wyodrębnieniem zdań

- samodzielne pisanie opowiadań i opisów,
- układanie planów utworów lub ich fragmentów,
- pisanie z pamięci i ze słuchu,
- pisanie pism użytkowych- listy, odpowiedzi na listy, adresowanie kopert, życzenia świąteczne, imieninowe, okolicznościowe, pisanie ogłoszeń

 

- układa i pisze złożone z kilku zdań opowiadania i opisy przedmiotów na podstawie obserwacji bezpośredniej,

- przekształca zdanie pisane i mówione,
- stosuje poznane zasady ortografii w zakresie opracowanego słownictwa,
- pisze wyrazy kształtnie i w odpowiednim tempie

- właściwie rozmieszcza tekst na stronie zeszytu

kształcenie nauki o języku- ortografia, gramatyka, składnia

- nauka części mowy:

- rzeczownik- liczba, rodzaj, przypadki
- czasownik- liczba, osoba, czas

- przymiotnik- liczba, rodzaj, stopniowanie,

- odmiana przymiotnika z rzeczownikiem
- tworzenie przymiotników od rzeczowników, rzeczowników od czasowników np.: kwiat- kwiatowy, palić- palacz
- wyróżnianie rzeczownika, czasownika, przymiotnika w zdaniu
- praktyczne wprowadzanie przyimków poprzez demonstrowanie różnych stosunków przestrzennych np. nad stołem, pod stołem, wyróżnianie przyimków w zdaniu,
- spójnik, rola spójnika w zdaniu

- utrwalanie zasad pisowni z h, ó, ż, rz wymiennym i niewymiennym w zakresie słownika ucznia
- pisownia rz po spółgłoskach

- pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym

- pisownia wyrazów z ą, ę
- pisownia nie z osobowymi formami czasownika i przymiotnikiem,
- wielka litera w nazwach geograficznych, imionach własnych, korespondencji
- posługiwanie się słownikiem ortograficznym
- dzielenie wyrazów przy przenoszeniu
- podmiot i orzeczenie jako najważniejsze wyrazy w zdaniu

 

- wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach głoski, porządkuje wyrazy według alfabetu,
- zna związki wyrazów w zdaniu, rolę podmiotu i orzeczenia,
- rozpoznaje i stosuje w zależności od potrzeb zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe, rozkazujące, równoważniki zdań w ustnych i pisemnych wypowiedziach
- rozpoznaje części mowy- rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik
- określa i umie stosować poznane formy rzeczownika (liczba, rodzaj), czasownika (liczba, osoba, czas), przymiotnika (liczba rodzaj)
- grupuje wyrazy wokół danego tematu (wyrazy bliskoznaczne i pokrewne)
- prawidłowo dobiera wyrazy przeciwstawne

- potrafi korzystać ze słownika ortograficznego

- prawidłowo dzieli wyrazy przy przenoszeniu

- potrafi rozpoznać podmiot i orzeczenie w zdaniu

rozwijanie osobowości ucznia

- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
- nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny,
- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów,
- wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy

 

- chętnie podejmuje wysiłek intelektualny

- jest wytrwały mimo niepowodzeń

- przedstawia rozwiązania w sposób czytelny

- sam potrafi korygować swoje błędy

- potrafi zorganizować sobie pracę

rozwijanie myślenia i pamięci

- rozwijanie zainteresowań matematyczno – przyrodniczych,
- nauczenie dostrzegania potrzeb opisywania zależności ilościowych, przestrzennych, metrycznych dotyczących ludzi, roślin, zwierząt, życia ekonomicznego, społecznego (matematyzowanie rzeczywistości),
- rozwijanie umiejętności czytania krótkiego prostego tekstu ze zrozumieniem,
- przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych, kształtowanie umiejętności stosowania schematów w zadaniach jak i sytuacjach codziennych,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania analogii,
- wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania,
- rozwijanie sprawności rachunkowej,
- praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki

 

- dostrzega zależności pomiędzy różnymi zjawiskami

- czyta ze zrozumieniem krótkie teksty

- dostrzega analogie pomiędzy różnymi zjawiskami

rozwijanie sprawności arytmetycznych

- wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych

- wykonywanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia na liczbach naturalnych z wykorzystaniem liczydeł, patyczków, posługiwanie się kalkulatorem itp. oraz bez pomocy
- posługiwanie się algorytmami działań pisemnych ( dodawanie i odejmowanie do 1000, mnożenie i dzielenie)
- stosowanie ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin