Program rewalidacji indywidualnej dla
……………..,
ucznia klasy Ia
Gimnazjum im. ………………..
w ………………
Opracowała:
Alicja ………….
I. Diagnoza Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Inowrocławiu:
Uczeń ma duże trudności z tworzeniem pojęć nadrzędnych oraz wykonywaniem operacji rachunkowych w pamięci. Słabo rozumie normy i sytuacje społeczne. Na przeciętnym poziomie ujmuje związki przyczynowo-skutkowe na materiale obrazkowym. Ma obniżony zasób słownictwa i wiadomości ogólnych. Utrzymują się deficyty w zakresie funkcji wzrokowych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ma braki w podstawowych umiejętnościach i wiadomościach z języka polskiego i matematyki.
Aktualnie rozwój kształtuje się na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim – bez istotnych zmian od czasu poprzedniego badania.
II. Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
-kształcenie specjalne dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej lub w oddziale integracyjnym,
-zajęcia rewalidacji indywidualnej,
- doskonalenie funkcji percepcyjno - motorycznych,
- wzbogacanie zasobu słownictwa i wiadomości ogólnych,
- doskonalenie techniki czytania i pisania,
- uczenie i utrwalanie podstawowych wiadomości i umiejętności matematycznych ( m. in. rozumienia pojęcia liczby, wykonywania działań sposobem pisemnym),
- doskonalenie umiejętności formułowania zdań,
- wykorzystywanie umiejętności sportowych ucznia ( piłka nożna, biegi).
Na podstawie orzeczenia nr …./10/11 o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w ……………przy ul. ………….z dnia 15.07.2011r. uczeń ………………..otrzymał zalecenie kształcenia specjalnego oraz uczęszczania na zajęcia rewalidacji indywidualnej. Zgodnie z zaleceniami w/w poradni opracowano indywidualny program rewalidacji.
III. Indywidualny program rewalidacji:
Przedstawiony niżej program działań rewalidacyjnych ma charakter zajęć dydaktyczno - wyrównawczych. Napisano go na podstawie diagnozy dziecka zawartej w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dostosowany jest do indywidualnych możliwości ucznia, u którego stwierdzono braki w wiadomościach i umiejętnościach z klas niższych, przewidzianych w programie szkolnym.
Cele główne:
Cele szczegółowe:
Cele rewalidacyjne:
11. wyrabianie nawyków samokształceniowych.
Cel zajęć
Sposób realizacji
Przewidywane osiągnięcia
wzbogacanie słownictwa, gromadzenie słów potrzebnych przy tworzeniu różnych typów wypowiedzi pisemnej
- wypisywanie z tekstu trudniejszych wyrazów i tłumaczenie ich znaczeń
- szukanie synonimów trudniejszych wyrazów
- zna znaczenie trudniejszych wyrazów
- potrafi znaleźć przynajmniej po jednym synonimie do każdego wyrazu
kształcenie umiejętności słuchania i mówienia
- rozmowy, samodzielne wypowiadanie się
- omawianie czytanych tekstów, oglądanych filmów, obrazów
- układanie opowiadań i opisów przedmiotów na podstawie obserwacji i z pamięci,· układanie planów opowiadań
- słuchanie ze zrozumieniem opowiadań, tekstów czytanych
- nazywa rzeczy, czynności, cechy przedmiotów i ich usytuowanie, cechy osób i stanów psychicznych
- na podstawie obserwacji wypowiada się w uporządkowanej formie na tematy związane z doświadczeniem życiowym, dotyczące ilustracji, plakatu, dzieła malarskiego, filmu itp.
- słucha ze zrozumieniem wypowiedzi innych osób, czytanych tekstów literackich, audycji radiowych i rozpoznaje intencję wypowiedzi- prowadzi dialog, w którym stosowane są zdania pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
kształcenie umiejętności czytania i opracowywania tekstów
- czytanie głośne indywidualne tekstów z uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych i intonacji,- czytanie ciche ze zrozumieniem, ze zwróceniem uwagi na wskazane w tekście treści,- samodzielne czytanie czasopism, posługiwanie się tekstem,- wyodrębnianie postaci i zdarzeń w utworach, omawianie postaci, ich czynów, cech charakteru, ustalanie kolejności wydarzeń i wiązanie ich w logiczną całość,- praktyczne korzystanie z encyklopedii, słownika
- płynnie, poprawnie i wyraźnie czyta teksty głośno, cicho ze zrozumieniem, indywidualnie i zbiorowo- ustala w tekście kolejność zdarzeń i dostrzega ich wzajemną zależność,- wskazuje w utworze głównych bohaterów i postacie drugorzędne, wyszukuje w tekście określone fragmenty np. dotyczące cech bohatera, zdarzeń- zna tytuły czasopism- posługuje się encyklopedią, słownikiem ortograficznym i innymi słownikami
kształcenie umiejętności pisania
- przepisywanie tekstów połączone z wyodrębnieniem zdań
- samodzielne pisanie opowiadań i opisów,- układanie planów utworów lub ich fragmentów,- pisanie z pamięci i ze słuchu,- pisanie pism użytkowych- listy, odpowiedzi na listy, adresowanie kopert, życzenia świąteczne, imieninowe, okolicznościowe, pisanie ogłoszeń
- układa i pisze złożone z kilku zdań opowiadania i opisy przedmiotów na podstawie obserwacji bezpośredniej,
- przekształca zdanie pisane i mówione,- stosuje poznane zasady ortografii w zakresie opracowanego słownictwa,- pisze wyrazy kształtnie i w odpowiednim tempie
- właściwie rozmieszcza tekst na stronie zeszytu
kształcenie nauki o języku- ortografia, gramatyka, składnia
- nauka części mowy:
- rzeczownik- liczba, rodzaj, przypadki- czasownik- liczba, osoba, czas
- przymiotnik- liczba, rodzaj, stopniowanie,
- odmiana przymiotnika z rzeczownikiem- tworzenie przymiotników od rzeczowników, rzeczowników od czasowników np.: kwiat- kwiatowy, palić- palacz- wyróżnianie rzeczownika, czasownika, przymiotnika w zdaniu- praktyczne wprowadzanie przyimków poprzez demonstrowanie różnych stosunków przestrzennych np. nad stołem, pod stołem, wyróżnianie przyimków w zdaniu,- spójnik, rola spójnika w zdaniu
- utrwalanie zasad pisowni z h, ó, ż, rz wymiennym i niewymiennym w zakresie słownika ucznia- pisownia rz po spółgłoskach
- pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym
- pisownia wyrazów z ą, ę- pisownia nie z osobowymi formami czasownika i przymiotnikiem,- wielka litera w nazwach geograficznych, imionach własnych, korespondencji- posługiwanie się słownikiem ortograficznym- dzielenie wyrazów przy przenoszeniu- podmiot i orzeczenie jako najważniejsze wyrazy w zdaniu
- wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach głoski, porządkuje wyrazy według alfabetu,- zna związki wyrazów w zdaniu, rolę podmiotu i orzeczenia,- rozpoznaje i stosuje w zależności od potrzeb zdania pytające, oznajmujące, wykrzyknikowe, rozkazujące, równoważniki zdań w ustnych i pisemnych wypowiedziach- rozpoznaje części mowy- rzeczownik, czasownik, przymiotnik, liczebnik- określa i umie stosować poznane formy rzeczownika (liczba, rodzaj), czasownika (liczba, osoba, czas), przymiotnika (liczba rodzaj)- grupuje wyrazy wokół danego tematu (wyrazy bliskoznaczne i pokrewne)- prawidłowo dobiera wyrazy przeciwstawne
- potrafi korzystać ze słownika ortograficznego
- prawidłowo dzieli wyrazy przy przenoszeniu
- potrafi rozpoznać podmiot i orzeczenie w zdaniu
rozwijanie osobowości ucznia
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości, - nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny,- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów, - wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy
- chętnie podejmuje wysiłek intelektualny
- jest wytrwały mimo niepowodzeń
- przedstawia rozwiązania w sposób czytelny
- sam potrafi korygować swoje błędy
- potrafi zorganizować sobie pracę
rozwijanie myślenia i pamięci
- rozwijanie zainteresowań matematyczno – przyrodniczych,- nauczenie dostrzegania potrzeb opisywania zależności ilościowych, przestrzennych, metrycznych dotyczących ludzi, roślin, zwierząt, życia ekonomicznego, społecznego (matematyzowanie rzeczywistości),- rozwijanie umiejętności czytania krótkiego prostego tekstu ze zrozumieniem,- przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych, kształtowanie umiejętności stosowania schematów w zadaniach jak i sytuacjach codziennych,- kształtowanie umiejętności dostrzegania analogii,- wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania, - rozwijanie sprawności rachunkowej, - praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki
- dostrzega zależności pomiędzy różnymi zjawiskami
- czyta ze zrozumieniem krótkie teksty
- dostrzega analogie pomiędzy różnymi zjawiskami
rozwijanie sprawności arytmetycznych
- wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych
- wykonywanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia na liczbach naturalnych z wykorzystaniem liczydeł, patyczków, posługiwanie się kalkulatorem itp. oraz bez pomocy- posługiwanie się algorytmami działań pisemnych ( dodawanie i odejmowanie do 1000, mnożenie i dzielenie)- stosowanie ...
maksiulo