dabrowski_dobra_praktyka.pdf

(88 KB) Pobierz
dabrowski_dobra_praktyka
Wþadysþaw R. DĢbrowski
Konferencja Bezpieczeıstwa - Gdynia 2002
Dobra praktyka morska a przepisy prawa drogi
WzajemnĢ relacjħ pomiħdzy obowiĢzujĢcymi przepisami prawa morskiego a
znanymi zasadami dobrej praktyki morskiej moŇna chyba porwnaę do
relacji pomiħdzy rodzajami (definicjami) manewrw jachtem a sposobami
(technikami) ich wykonywania. Mamy na myĻli schemat: jeden manewr -
wiele sposobw wykonania.
Wiemy, Ňe ten sam manewr moŇe byę wykonany skutecznie, bezpiecznie i
elegancko rŇnymi technikami i na rŇne sposoby w zaleŇnoĻci od
panujĢcych warunkw hydrometeorologicznych i innych uwarunkowaı.
Podobnie zasady dobrej praktyki morskiej przewidujĢ realizacjħ tych
wszystkich przedsiħwziħę i tylko tych, ktre sĢ rzeczywiĻcie nieodzowne dla
zapewnienia bezpieczeıstwa Ňeglugi. I zbir tych zasad nie jest zamkniħty,
lecz systematycznie uzupeþnia siħ o nowe marynarskie doĻwiadczenia. Ale
na pewno nasze dziaþanie w ramach tych zasad musi byę przeprowadzone w
odpowiednim momencie (nie za wczeĻnie i nie za pŅno) oraz tylko w takim
zakresie, jaki jest naprawdħ niezbħdny w konkretnych warunkach.
Wiadomo, Ňe duchowi dobrej praktyki morskiej przeczy zarwno zbytnia
asekuracja, jak teŇ i niedocenianie realnego zagroŇenia, natomiast sprzyja
mu zdrowy rozsĢdek. To on nakazuje rozwaŇyę wszystkie okolicznoĻci
konkretnej sytuacji, czyli stan morza, pogodħ, wþaĻciwoĻci rejonu pþywania,
wþaĻciwoĻci manewrowe wszystkich uczestniczĢcych w zdarzeniu statkw.
Bo np., oczywiĻcie, zgodnie z prawidþem 18a MPZZM statek o napħdzie
mechanicznym powinien ustĢpię z drogi statkowi Ňaglowemu - ale moŇe to
uczynię na wiele sposobw. MoŇe zmniejszyę prħdkoĻę, zatrzymaę silnik,
zmienię kurs; w zaleŇnoĻci od zaistniaþej sytuacji ktreĻ z tych rozwiĢzaı
bħdzie najwþaĻciwszym, wþaĻnie tym zgodnym z zasadami dobrej praktyki
morskiej. Dobrej, a wiħc takiej, ktra jest zwiĢzana z najmniejszym
ryzykiem.
Statek Ňaglowy (jacht) przy spotkaniu ze statkiem o napħdzie mechanicznym
powinien, jak nakazujĢ prawidþa MPZZM dla statkw majĢcych
pierwszeıstwo, zachowywaę swj kurs i prħdkoĻę nie podejmujĢc Ňadnych
manewrw aŇ do chwili, gdy nie minie niebezpieczeıstwo zderzenia (lub
gdy nie stanie siħ oczywiste, Ňe nie uda siħ uniknĢę zderzenia dziaþaniem
tylko statku ustħpujĢcego z drogi). Takie utrzymywanie kursu i prħdkoĻci
jest niezbħdne, aby nie wprowadzię w bþĢd kapitana statku o napħdzie
mechanicznym. Ale niestety, ten oglny wymg utrzymywania kursu i
6340323.006.png 6340323.007.png 6340323.008.png
- chociaŇby ze wzglħdu na wiatr lub bezpieczeıstwo nawigacyjne. Z kolei ta
okolicznoĻę moŇe nie byę oczywista dla kapitana jednostki z napħdem
mechanicznym. I w tym momencie zaczyna odgrywaę zasadniczĢ rolħ
wþaĻnie dobra praktyka morska. Nie niesie ona gotowych, jedynie sþusznych
rozwiĢzaı, ale jest sumĢ doĻwiadczeı z rŇnych przypadkw, podpowiada
nam najlepsze rozwiĢzania z wielu moŇliwych do zastosowania. [DĢbrowski i
Roszkowski, 1997]
W zaleŇnoĻci od stosowanego podrħcznika moŇna wyczytaę nastħpujĢce,
prawidþowe zresztĢ, okreĻlenia
"... Zasady praktyki morskiej sĢ uzupeþnieniem przepisw prawnych.
ZnajomoĻę zasad praktyki kaŇdy oficer nabywa przez studiowanie
miarodajnej literatury oraz korzystanie z wiedzy i doĻwiadczenia
starszych nawigatorw." [ýopuski, 1974]
"... Kapitan i oficerowie wachtowi powinni przede wszystkim
przestrzegaę wszelkich przepisw i prawideþ normujĢcych zasady
zapewnienia bezpieczeıstwa Ňeglugi, natomiast w kaŇdej sytuacji nie
objħtej tymi przepisami uzupeþniaę je swoim prawidþowym
postħpowaniem, opartym na dobrej praktyce morskiej
usankcjonowanej orzecznictwem Izb i SĢdw Morskich, na wiedzy,
doĻwiadczeniu."
"Dobra praktyka morska jest sprawnoĻciĢ dziaþania, w poþĢczeniu z
ostroŇnoĻciĢ i poczuciem peþnej odpowiedzialnoĻci za
bezpieczeıstwo statku. Oficerowie pokþadowi muszĢ pamiħtaę o
tym, Ňe:
o zasady dobrej praktyki morskiej nie majĢ pierwszeıstwa nad
przepisami, a wiħc wszelkie przepisy, a zwþaszcza prawidþa
miħdzynarodowego prawa drogi morskiej, naleŇy stosowaę w
pierwszym rzħdzie
o przepisw, a zwþaszcza prawideþ nie moŇna stosowaę w
sposb mechaniczny i formalistyczny; w tym wþaĻnie
zakresie zasady dobrej praktyki morskiej mogĢ zaostrzyę
obowiĢzki wynikajĢce z przepisw i prawideþ, bĢdŅ -
niekiedy - upowaŇnię do odstħpstw od nich, w celu
unikniħcia bezpoĻredniego niebezpieczeıstwa." [Wrbel, 1978] .
"Zwykþa praktyka morska jest to zwykþy sposb zachowania siħ,
reagowania, postħpowania w okreĻlonych warunkach i
okolicznoĻciach doĻwiadczonego, sprawnego i starannego
marynarza. Jest to sposb postħpowania utrwalony przez staþe
stosowanie, powszechnie marynarzom znany, rozsĢdny, skuteczny i
sprawdzony w zapobieganiu wypadkom na morzu. Zasady praktyki
morskiej uksztaþtowane na podstawie doĻwiadczeı wielu pokoleı
6340323.009.png 6340323.001.png 6340323.002.png
orzecznictwo Izb i SĢdw Morskich. Wiele z nich z czasem
przeksztaþca siħ w przepisy prawa drogi morskiej. Zwykþa praktyka
morska to tylko taka praktyka, ktra jest dobra. Praktyka bħdĢca
wyrazem rozsĢdku, starannoĻci i przezornoĻci marynarza ...
PodstawĢ do oceny kaŇdego zwyczaju i zaliczenia go do zwykþej, a
wiħc dobrej praktyki morskiej, jest wiedza, doĻwiadczenie, poczucie
odpowiedzialnoĻci za bezpieczeıstwo statku, uzasadniona pewnoĻę,
Ňe okreĻlone postħpowanie nie stwarza zagroŇenia dla
bezpieczeıstwa Ňeglugi ..." [Rymarz, 1985]
MoŇna wiħc powiedzieę, Ňe dobra praktyka morska to:
caþoksztaþt pisanych i - przede wszystkim - niepisanych generalnych
zaleceı postħpowania, ktre moŇna uwaŇaę za uosobienie zdrowego
rozsĢdku Ňeglarza
suma doĻwiadczeı wielu pokoleı marynarzy podpowiadajĢca
wþaĻciwe, czyli bezpieczne dla ludzi i statkw sposoby prowadzenia
Ňeglugi
wiedza umoŇliwiajĢca Ňeglowanie z wykorzystaniem rozwiĢzaı
niosĢcych jak najmniejsze ryzyko i moŇliwych do zrealizowania z
najmniejszymi stratami; to wþaĻnie ta wiedza pozwala nam
efektywnie Ňeglowaę "na granicy bezpieczeıstwa", ale bez jej
przekraczania.
Tak moŇna zdefiniowaę pojħcie dobrej praktyki morskiej, natomiast
Ņrdþem zasad i wytycznych dotyczĢcych interpretacji i praktycznej ich
realizacji moŇe byę m.in. orzecznictwo Izb Morskich.
Orzeczenia Izb Morskich, rozpatrujĢcych konkretne, zaistniaþe wypadki
morskie sĢ w duŇej mierze gotowymi i peþnymi sformuþowaniami kolejnych
zasad dobrej praktyki morskiej. Bo zgodnie z przytoczonymi wczeĻniej
definicjami orzeczenia te sĢ wþaĻnie wywaŇonĢ, pozbawionĢ emocjonalnego
zaangaŇowania opiniĢ co najmniej kilku doĻwiadczonych osb,
analizujĢcych wszystkie aspekty zaistniaþej sytuacji. I w przeciwieıstwie do
kapitana jednostki, podejmujĢcego swoje decyzje czħsto w doĻę trudnych
okolicznoĻciach, w niekorzystnych warunkach pogodowych, w warunkach
zaskoczenia, krtkiego czasu na podjħcie ostatecznej decyzji, a czasami teŇ
znuŇenia psychicznego i fizycznego kapitanowie - sħdziowie majĢ czas na
potrzebnĢ analizħ, rozpatrzenie wszystkich waŇĢcych okolicznoĻci i na
wybr najkorzystniejszego wariantu. I to teŇ cechuje zasady dobrej praktyki
morskiej - sĢ one wþaĻnie stale nowo tworzonymi, generalnymi zaleceniami,
uosabiajĢcymi zdrowy rozsĢdek.
Zwręmy uwagħ, Ňe pojħcie dobra praktyka morska nie ma swojego
przeciwstawienia; nigdy nie powiemy, Ňe statek zostaþ osadzony na
6340323.003.png 6340323.004.png
sformuþowaniem bħdzie stwierdzenie, Ňe "statek zostaþ osadzony na
mieliŅnie z powodu zaniedbania zasad "dobrej praktyki morskiej".
6340323.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin