meteo 2 linki.pdf

(163 KB) Pobierz
METEOROLOGIA
METEOROLOGIA
Wprowadzenie
Meteorologia to nauka o atmosferze ziemskiej. Bada ona i opisuje zjawiska atmosferyczne,
które określają pogodę i klimat danego obszaru. Pogodą nazywany jest stan fizyczny
atmosfery ponad danym miejscem na kuli ziemskiej, a klimatem średni stan pogód
obserwowanych w ciągu kilkudziesięciu lat. Pogoda wpływa na przebieg żeglugi, a elementy
meteorologiczne jak: wiatr, opady, temperatura oraz widzialność wyznaczają jakie żagle
powinien nosić jacht, jak powinna postępować załoga aby żegluga była bezpieczna. Dlatego
niezwykle ważnym jest aby na bieżąco śledzić pogodę i w miarę możliwości słuchać prognoz
pogody dotyczących akwenu po którym pływamy. Wiatr jest ruchem powietrza nad
powierzchnią Ziemi wywołanym różnicami ciśnienia. Prędkość wiatru mierzona jest w
metrach na sekundę [m/s] lub w węzłach [milach morskich na godzinę - Mm/godz, 1 Mm =
1852 m]. Przepływ powietrza następuje z obszaru o wyższym ciśnieniu do obszaru o niższym
ciśnieniu. Podstawowe prawo fizyki - zasada wyrównania energii. Prędkość i siła wiatru
zależy od gradientu czyli różnicy ciśnienia pomiędzy dwoma punktami, im różnica wyższa
tym prędkość wiatru będzie większa.
Niż atmosferyczny
- obszar obniżonego ciśnienia atmosferycznego, w którym ciśnienie maleje ku środkowi.
Wyż atmosferyczny
- obszar podwyższonego ciśnienia atmosferycznego, w którym ciśnienie rośnie ku środkowi.
Schemat wyżu i niżu na półkuli północnej.
Wartość ciśnienia atmosferycznego podawana jest w hPa (hekto Pascalach), dawniej w mm
Hg (milimetrach słupa rtęci).
Skala Beauforta z opisem
Skala Beauforta zaczęła być stosowana już w 1838r. przez flotę Brytyjską. Funkcjonuje do
dziś w prawie niezmienionej postaci.
Skalę Beauforta w formule 0-12 stopni przyjęto jako międzynarodową w r. 1939
wprowadzając precyzyjniejsze opisy działania wiatru na powierzchnię morza i przedmioty na
lądzie (drzewa) i graniczne wielkości w odniesieniu do prędkości wiatru (mierzonej w m/sek,
węzłach, km/h) i wysokości fali morskiej.
Opis skali Bouforta patrz tabela nr 1 . Prosty przelicznik 1 [m/s] to ok. 2 [w].
Rodzaje chmur
Chmury to zbiór małych kropelek wody, kryształków lodu, kurzu, piasku itp. zawieszonych w
atmosferze.
Chmury ze względu na kształt dzielą się na:
348730384.005.png
- warstwowe (stratus)
- kłębiaste (cumulus)
- pierzaste (cirrus)
Chmury sklasyfikowano ze względu na wygląd i budowę - patrz tabela nr 2 . Ze względu na
wymiar pionowy i wysokość:
- niskie: stratus [St], stratocumulus [Sc], nimbostratus [Ns]
- średnie: altostratus [As], altocumulus [Ac]
- wysokie: cirrus [Ci], cirrostratus [Cs], cirrocumulus [Cc]
- rozbudowane: cumulus [Cu] i cumulonimbus [Cb] to chmury zaczynające się na wysokości
ok. 2 km i w przypadku cumulonimbusa mogą rozbudować się aż do 6 km wysokości.
Typowe zjawiska meteorologiczne
bryzy
Bryzy są wiatrami lokalnymi, wiejącymi w cyklu dobowym, wywołane różnicami temperatur
między lądem a wodą.
Bryza dzienna (morska)
Podczas dnia ląd nagrzewa się szybciej i osiąga wyższą temperaturę niż woda (byliśmy nad
morzem w słoneczny, letni dzień - piasek na plaży parzy stopy). Cieplejsze powietrze znad
lądu unosi się do góry (ciepłe powietrze jako lżejsze idzie w górę - balony na ogrzane
powietrze wykorzystują to zjawisko do lotu). Powstają prądy wznoszące które wywołują
górny wiatr gdzie powietrze znad lądu przemieszcza się nad wodę. Ciśnienie nad wodą
podwyższa się (dodatkowe masy powietrza znad lądu dokładają się do mas zalegających nad
wodą - ciśnienie rośnie) a nad lądem obniża (powietrze znad lądu ucieka górą nad wodę).
Powstała różnica ciśnień wywołuje wiatr powierzchniowy wiejący od wody w kierunku lądu
zwany bryzą dzienną.
Bryza nocna (lądowa)
348730384.006.png
Nocą sytuacja ulega zmianie, woda dłużej zachowuje ciepło odwrotnie niż szybko stygnący
ląd (w nocy woda w jeziorze wydaje się cieplejsza). Teraz nad jej powierzchnią powstają
prądy wznoszące wywołujące wznoszący ruch mas powietrza napływających górą nad ląd.
Ten sam mechanizm: cieplejsze powietrze znad wody unosi się i górą napływa nad ląd
wywołując wzrost ciśnienia. Powstała różnica ciśnień powoduje wiatr powierzchniowy
wiejący od lądu (gdzie panuje wyższe ciśnienie) w kierunku wody zwany bryzą nocną.
Często występującym zjawiskiem podczas ciepłych, słonecznych dni jest dzienna bryza
jeziorowa - słaby przybrzeżny wiatr lokalny, pozwalający na żeglowanie w dzień bezwietrzny
w okolicy brzegów jeziora jednym halsem.
O zasięgu bryzy mówią drobne zmarszczki na wodzie. Bryza jeziorowa sięga dalej przy
brzegu piaszczystym niż w pobliżu lasu czy terenu podmokłego.
odbicia
Rzadko zdarza się, by wiatr był wiatrem regularnym czyli wiał z tą samą siłą i z tego samego
kierunku chociaż przez kilkanaście minut.
Typowym zjawiskiem są odbicia, występują przy wysokich brzegach, lasach lub budynkach
stojących tuż przy wodzie. Przeszkoda odbija częściowo wiatr zmieniając jego kierunek.
348730384.007.png 348730384.008.png
Może to wywołać uderzenie wiatru na żagle z przeciwnej strony powodując skręcenie żagla,
zachwianie jachtu, zmianę przechyłu.
Przy dochodzeniu na żaglach do brzegu gdzie występują wysokie drzewa, brzegi albo
budynki należy spodziewać się odbitki.
Szczególnie jest niebezpieczne gdy podchodzimy pod wiatr, wyluzowanie żagli w
odpowiedniej odległości powinno pozwolić na wyhamowanie łódki i bezpieczne dojście ale
niespodziewana odbitka może spowodować że powieje nam od tyłu nadając dodatkowej
prędkości bez możliwości wyhamowania - kończymy manewr uderzając dziobem w keję
(dobrze jest mieć kotwicę i uważnie planować manewr nim zdecydujemy się na podejście na
żaglach pod wiatr do wysokiego brzegu).
szkwały
Niebezpieczeństwo może stanowić także przerwa w naturalnej osłonie drzew albo pagórków
ciągnących się wzdłuż brzegu, przy wietrze wiejącym od brzegu taka luka staje się dyszą z
której dmucha wiatr o znacznie zwiększonej sile niż wiatr wiejący poza przeszkodą. Takie
nagłe zwiększenie siły wiatru nazywamy szkwałem.
348730384.001.png 348730384.002.png
Chmurze cumulus podobnie jak chmurze cumulonimbus towarzyszą również prądy
wstępujące powietrza.
Prądy te sięgają do powierzchniowego wiatru wywołując wzrost prędkości od nawietrznej
części chmury i zmniejszenie prędkości po zawietrznej stronie chmury. Po krótko trwającym
przyspieszeniu - kilka - kilkanaście sekund prędkość wiatru powraca do swojej stałej
prędkości.
zjawiska niebezpieczne i ich oznaki
Jednym z niebezpieczeństw jest Cumulonimbus - chmura burzowa.
348730384.003.png 348730384.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin