Architektura teatralna
Salle de Machines- teatr dworski, zbudowany przez VIGARIANIEGO w Tuileries (1661); sala z ogromną przestrzenią sceniczną
Teatr olimpiko z Vicenzy. (Pallado zacząl)Pierwszy teatrze stropem całkowicie zabudowanym, zadaszonym . Na jego otwarcie zagrano „Króla Edypa” Sofokoklesa– wąski, podłużny, przerobiony z Sali do gry w piłkę nożną. Kameralny kilkanaście rzedów.(czas:odrodzenie wloskie). Tu SCENA OGRODOWA(S.Serlio-scena dla wszystkich gat. Jednaàwczesniej scena w gaju dla kom. pasterskiej, inne sceny: dla komedii-scena przed domem u zbiegu ulic; dla tragedii przed pałacem scena).
Cyrk Olimpijski
Ø najpiękniejszy teatr romantycznego Paryża
Ø scena pudełkowa posiadała dwie boczne kieszenie
Ø pod scena znajdowały się dwie kondygnacje, nad sceną jedna
Ø nad tym ruchomy pomost
Ø dwie ruchome platformy
Ø dysponował ogromnym budżetem – 100-u osobowy zespół, 30 koni, 3 dekoratorzy, zespół maszynistów z kierownikiem, własna orkiestra i balet
Ø wystawiano obrazy wojskowe, mimodramy, feerie, spektakle mające na celu pokazywanie fenomenów natury – teatr natury
Stały teatr – corrale [podwórze] (Filip II)
Ø lokowano je na podwórzach,
Ø jedno wejście,
Ø scena organizowana naprędce,
Ø widownia to też okna, balkony na podwórze
Ø sceny przypominały elżbietańskie, ale rozbudowane, na planie prostokąta lub kwadratu )elżbietańska była na planie koła, ośmiokąta),
Ø Scena wygląda jak ucięta scena angielska – bez proscenium,
Ø taki sam schemat zadaszenia -> upały były tak dokuczliwe, że trzeba było zadaszać muszkieteros za pomocą płóciennych zasłon – vellos,
Ø scenografia, jak w Anglii, tworzona w wyobraźni, dramaturgowie nie liczą się z czasem i przestrzenią, przenoszą swoje postacie z jednego miejsca i czasu do drugiego;
teatr publiczny) właśc.. zagroda- podwórze. (1570-80r). Scena skromna, otwarta(tylko częściowo zadaszona - welarium(?). 3 piętra podzielona(proscenium), głębia.
Publiczność uczęszczająca tu: biedna, nieprzekupna,honorowa.
SCENA TERENCJUSZOWA,CELKOWA: NP.Scena humanistyczna w Antwerpii (ok. 1561r.)Prosta scena estradowa na tke 3 wejsc do domu(odrodzeniowe komedie dzieja się przed domami.! Wejście=jeden dom- prosta konwencja). CELKA- to takie jedno wejście,prosta do skonstruowania,można było dokładać celki szybko i latwo.
Architektura teatralna w Rzymie za czasow Plauta - Oddzielone czesci teatru greckiego (widownia, orchestra, scena) zostaly zamknięte ścianami. Orchestra i widownia otrzymuja kształt półkola. Scene umieszczono w ten sposób by zajmowala cala srednice. Impreza teatralna odbywala się w zamkniętym pomieszczeniu, wrazenie to potęgowały dachy zawieszone w niektórych dmachach nad scena i zaslony, które w razie czego można było rozciągnąć nad widownia.
Publiczność rzymska- nie miala zamilowania do dramatu. Tolerowala hałaśliwe, wulgarne zarty w plautowskim stylu,ale na prawde bawilo ja przygladanie się linoskoczkom, bokserom, a nawet bardziej brutalnym widowiskom pokazywanym w amfiteatrze.
Pantonimus –powstal z tragedii miedzy Ii a III w . Był to rodzaj baletu, w którym chor śpiewał piesni, podczas gdy aktor odgrywal mimicznie jedna role po drugiej.
hayde