Architektura teatralna.doc

(29 KB) Pobierz
Architektura teatralna

Architektura  teatralna

 

Salle de Machines- teatr dworski, zbudowany przez VIGARIANIEGO w Tuileries (1661); sala z ogromną przestrzenią sceniczną

 

Teatr olimpiko z Vicenzy. (Pallado zacząl)Pierwszy teatrze stropem całkowicie zabudowanym, zadaszonym . Na jego otwarcie zagrano „Króla Edypa” Sofokoklesa– wąski, podłużny, przerobiony z Sali do gry w piłkę nożną. Kameralny kilkanaście rzedów.(czas:odrodzenie wloskie). Tu SCENA OGRODOWA(S.Serlio-scena dla wszystkich gat. Jednaàwczesniej scena w gaju dla kom. pasterskiej, inne sceny: dla komedii-scena przed domem u zbiegu ulic; dla tragedii przed pałacem scena).

 

 

Cyrk Olimpijski

Ø      najpiękniejszy teatr romantycznego Paryża

Ø      scena pudełkowa posiadała dwie boczne kieszenie

Ø      pod scena znajdowały się dwie kondygnacje, nad sceną jedna

Ø      nad tym ruchomy pomost

Ø      dwie ruchome platformy

Ø      dysponował ogromnym budżetem – 100-u osobowy zespół, 30 koni, 3 dekoratorzy, zespół maszynistów z kierownikiem, własna orkiestra i balet

Ø      wystawiano obrazy wojskowe, mimodramy, feerie, spektakle mające na celu pokazywanie fenomenów natury – teatr natury

 

 

Stały teatr – corrale [podwórze] (Filip II)

Ø      lokowano je na podwórzach,

Ø      jedno wejście,

Ø      scena organizowana naprędce,

Ø      widownia to też okna, balkony na podwórze

Ø      sceny przypominały elżbietańskie, ale rozbudowane, na planie prostokąta lub kwadratu )elżbietańska była na planie koła, ośmiokąta),

Ø      Scena wygląda jak ucięta scena angielska – bez proscenium,

Ø      taki sam schemat zadaszenia -> upały były tak dokuczliwe, że trzeba było zadaszać muszkieteros za pomocą płóciennych zasłon – vellos,

Ø      scenografia, jak w Anglii, tworzona w wyobraźni, dramaturgowie nie liczą się z czasem i przestrzenią, przenoszą swoje postacie z jednego miejsca i czasu do drugiego;

           teatr publiczny) właśc.. zagroda- podwórze. (1570-80r). Scena skromna, otwarta(tylko                częściowo zadaszona - welarium(?). 3  piętra podzielona(proscenium), głębia.

Publiczność uczęszczająca tu: biedna, nieprzekupna,honorowa.

 

SCENA TERENCJUSZOWA,CELKOWA: NP.Scena humanistyczna w Antwerpii (ok. 1561r.)Prosta scena estradowa na tke 3 wejsc do domu(odrodzeniowe komedie dzieja się przed domami.! Wejście=jeden dom- prosta konwencja). CELKA- to takie jedno wejście,prosta do skonstruowania,można było dokładać celki szybko i latwo.

 

 

 

Architektura teatralna w Rzymie za czasow Plauta - Oddzielone czesci teatru greckiego (widownia, orchestra, scena) zostaly zamknięte ścianami. Orchestra i widownia  otrzymuja kształt półkola. Scene umieszczono w ten sposób by zajmowala cala srednice. Impreza teatralna odbywala się w zamkniętym pomieszczeniu, wrazenie to potęgowały dachy zawieszone w niektórych dmachach nad scena i zaslony, które w razie czego można było rozciągnąć nad widownia.

 

Publiczność rzymska- nie miala zamilowania do dramatu. Tolerowala hałaśliwe, wulgarne zarty w plautowskim stylu,ale na prawde bawilo ja przygladanie się linoskoczkom, bokserom, a nawet bardziej brutalnym widowiskom pokazywanym w amfiteatrze.

 

 

Pantonimus –powstal z tragedii miedzy Ii a III w . Był to rodzaj baletu, w którym chor śpiewał piesni, podczas gdy aktor odgrywal mimicznie jedna role po drugiej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin