Wielkanoc się zbliża…
Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 6-letnich
Zagadnienie programowe :
Obszar edukacji muzycznej
· śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce
Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· poznaję zwyczaje, tradycje i sztukę ludową
Cele ogólne:
· wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki- klaskanie, stukanie, inne umowne ruchy, gra na instrumencie
· prawidłowe reagowanie ruchem na słyszaną muzykę
· uczenie się kroków i prostych form tanecznych
· obserwowanie zachowań ludzi w najbliższym otoczeniu podczas przygotowań do Świąt Wielkanocnych
· uczestniczenie w zabawach z elementami improwizacji ruchowej
Cele operacyjne:
· zna podstawowe symbole Świąt Wielkanocnych
· wykonuje umowne ruchy do znanej muzyki klasycznej
· gra na instrumentach perkusyjnych
· chętnie bierze udział w nowej zabawie muzyczno- ruchowej
· porusza się w rytmie słyszanej muzyki
Metody:
· metoda przekazu wiedzy
· metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss
Formy aktywności dziecka:
· gra na instrumentach
· śpiewanie piosenek
· ruch przy muzyce
Środki dydaktyczne: Instrumenty perkusyjne: trójkąty, drewienka, tamburyna, bębenki, płyty CD, magnetofon, ilustracje przedstawiające zwyczaje świąt wielkanocnych w Polsce, kosz wiklinowy, papierowe jajka.
Przebieg zajęcia
Załącznik nr 1 „Myjemy talerze” Zabawa uwrażliwiająca na zjawiska rytmiczne oraz kierunek linii melodycznej. Nauczyciel opowiada: „ Zbliżają się święta, w domach robimy świąteczne porządki. Mama krząta się po kuchni: sprząta, piecze, odkurza oraz zmywa talerze. Pomoce: papierowy talerz dla każdego dziecka PRZEBIEG ZABAWY: Dzieci siedzą na obwodzie koła, w rękach trzymają talerze i ściereczki. Wraz z rozpoczęciem muzyki wykonują następujące ruchy:
Załącznik nr 2 Ustawienie: dzieci siedzą na krzesłach Rekwizyty : trójkąty, bębenki, tamburyna, pudelka akustyczne Forma: AB Dzieci podzielone na 4 grupy siedzą na krzesłach. Każda grupa ma w rękach jeden rodzaj instrumentu. Po usłyszeniu muzyki dzieci zaczynają grać na umówiony ruch ręką ze strony nauczycielki lub chętnego dziecka, które będzie pełniło rolę dyrygenta. Załącznik nr 3 „Lisek fajtłapa” Ustawienie: w kole Pomoce : papierowe kurki z orgiami Przebieg zabawy: Był sobie lisek fajtłapa, który udał się do wioski ,aby upolować kurkę, jednak strach przed kogutem…. Wstęp: idzie lisek do wioski- marsz po obwodzie koła.
Przebieg utworu: wstęp, 1 2 2 1 2 2 3 4 1 2 2 Scenariusz opracowała: Grażyna Gospodarek
3
dorotka880