PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
dla dzieci 4 letnich
na rok szkolny 2008/2009
CELE SZCZEGÓŁOWE:
§ Tworzenie warunków do lepszej adaptacji dziecka w przedszkolu
§ Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności,
§ Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła,
§ Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
§ Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,
§ Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń,
§ Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
§ Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń .
§ Umożliwienie dzieciom odkrywania siebie i innych przez własne działania .
§ Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań .
§ Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo .
§ Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „JA” .
§ Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi oraz przyrody.
METODY PRACY:
§ zabawy i gry tradycyjne i integracyjne
§ gry symulacyjne
§ gry i zabawy tematyczne i dowolne
§ historyjki obrazkowe, puzzle tematyczne
§ dyskusje z grupą przy ilustracjach
§ opowiadania, legendy, baśnie, czytanki
§ scenki rodzajowe
§ twórczość dziecięca- muzyczna, plastyczna ,słowna
§ spotkania poznawcze
§ - ćwiczenia relaksacyjne Jacobsona;
§ - techniki oddechowe jogi;
§ - relaksacyjne techniki plastyczne- Malowanie Dziesięcioma Palcami;
§ - Relaksacje przy muzyce, muzykoterapia
§ - Bajkoterapia, terapia baśnią
§ - Ćwiczenia metodą gimnastyki mózgu Denisona
§ - Pedagogika zabawy
§ - Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn.
Formy pracy:
§ Praca zespołowa
§ Praca w grupach
§ Praca indywidualna
OCZEKIWANE EFEKTY:
Dziecko:
§ Unika krzyku, kłótni, przestrzega określonych umów – rozumie konsekwencje łamania przyjętych umów.
§ Nazywa pozytywne cechy charakteru: koleżeńskość, życzliwość, uprzejmość, tolerancję.
§ Wyraża swoje emocje w sposób kontrolowany, korzysta z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach.
§ Rozróżnia prawdę, fałsz ; dobro od zła.
§ Mówi o swoich uczuciach
§ Kultywuje tradycje swojej rodziny.
§ Jest dumne z kraju, w którym mieszka.
§ Przestrzega zakazu nie oddalania się od grupy ( z określonego miejsca)
§ Informuje dorosłych o swoich dolegliwościach, złym samopoczuciu.
§ Nie wyrządza nikomu krzywdy – nie wyśmiewa się, nie przedrzeźnia, nie przezywa.
§ Potrafi podzielić się z kolegami zabawką, słodyczami itp.
§ Okazuje pomoc dzieciom słabszym, bierze pod uwagę potrzeby innych.
§ Bawi się zgodnie z rówieśnikami.
§ Dba o porządek wokół siebie.
§ Jest miłe dla innych osób (dorosłych, kolegów).
§ Posiada nawyk witania się i żegnania z innymi osobami poprzez stosowanie odpowiednich form grzecznościowych.
§ Okazuje szacunek dorosłym, osobom starszym.
§ Używa form grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam).
Zadania
Sposoby realizacji
Osoba odpowiedzialna
Termin
Sposoby ewaluacji
1.
Tworzenie warunków do lepszej adaptacji dziecka w przedszkolu
2. Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną.
3.
Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości.
Rozwijanie umiejętności prawidłowych zachowań dzieci w sytuacji konfliktowej.
4.
Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych i kulturalnego zachowania się.
5.Wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
6.
Wyrabianie postawy patriotycznej wśród dzieci- poznawanie swojego miasta i kraju.
a) -Opracowanie listu dla Rodziców dzieci nowo przybyłych do przedszkola” Jak pomóc dziecku w lepszej adaptacji”
b) - Wywieszenie na tablicy informacyjnej dla Rodziców informacji n/t „Jaki jest 4 latek?”
c) -Wykorzystywanie w pracy wychowawczo- dydaktycznej zabaw integracyjnych ułatwiających adaptację dzieci. Organizowanie zabaw tematycznych.
a) Czytanie dzieciom bajek w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
b) Informowanie rodziców o ustaleniach grupowych podczas zebrań .
c) Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców oraz spotkań i uroczystości z ich udziałem w celu umożliwienia im poznania własnego dziecka na tle grupy.
d) Prowadzenie konsultacji indywidualnych z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
e) Udział Rodziców w uroczystościach grupowych.
f) Wykonanie tablicy informacyjnej dla Rodziców „ Przedszkole bez przemocy”.
g) Prowadzenie zajęć otwartych z aktywnym udziałem Rodziców- ćwicz. gimnastyczne z n-lem w-fu, gimnastyka korekcyjna z rehabilitantem, zajęcia z n-lem plastyki, muzyki .
h) Wspólnie z Rodzicami redagowanie i opracowanie gazetek
a) Wdrażanie do pomaganie sobie w różnych sytuacjach
b) Uczenie dzieci prowadzenia dialogów w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
c) Prowadzenie rozmów indywidualnych-wdrażanie do samooceny zachowania.
d) Zorganizowanie kącików umów grupowych „ Kodeks przedszkolaka
e) Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczyciela, postacie z literatury itp.)
f) Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, kino, itp.)
g) Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny- spokojne i ciche zachowanie podczas odpoczynku, opiekowanie się osobami starszymi, chorymi.
a) Utrwalanie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, itd.
b) Samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu – sprzątanie zabawek, układanie książek.
c) Szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
d) Rozmowy z dziećmi na temat savoir-vivr’u – stosowanie ich w codziennych sytuacjach
e) Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach,
f) Umożliwienie dzieciom wejścia w różne role – dyżurni
g) Zorganizowanie „Tygodnia Dobrych manier ”
„Tygodnia uprzejmości i życzliwości”.
h) Zorganizowanie kącika tematycznego „Prawa dziecka
i) Przeprowadzenie cykli tematycznych : „Uczucia i emocje”, „Jesteśmy życzliwi dla innych”.
a) Organizowanie spotkań z policjantem n/t „Bezpieczne spacery”
b) Pielęgniarką n/t „Jak dbać o zdrowie”
c) Organizowanie zabaw sprzyjających poznanie różnych stanów emocjonalnych i nazywania swoich emocji.
a)...
dorotka880