Program wychowawczy dla dzieci 4 letnich.doc

(78 KB) Pobierz
Program wychowawczy dla dzieci 4 letnich

 

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

  dla dzieci 4 letnich

na rok szkolny 2008/2009

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

§         Tworzenie warunków do lepszej adaptacji dziecka w przedszkolu

§         Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności,

§         Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła,

§         Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,

§         Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,

§         Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń,

§         Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

§         Wzbogacanie  wiedzy  o otaczającym świecie  i zdobywanie nowych doświadczeń .

§         Umożliwienie  dzieciom  odkrywania siebie i innych przez  własne działania .

§         Umożliwienie  dzieciom dokonywania  wyborów  i przeżywania  pozytywnych  efektów  własnych działań .

§         Wdrożenie do  przestrzegania zasad  warunkujących  bezpieczeństwo .

§         Pomoc dziecku  w  budowaniu  pozytywnego  obrazu  własnego „JA” .

§         Kształtowanie  życzliwego i otwartego  stosunku do  ludzi  oraz  przyrody.

METODY PRACY:

 

§         zabawy i gry tradycyjne i integracyjne

§         gry symulacyjne

§         gry i zabawy tematyczne i dowolne

§         historyjki obrazkowe, puzzle tematyczne

§         dyskusje z grupą przy ilustracjach

§         opowiadania, legendy, baśnie, czytanki

§         scenki rodzajowe

§         twórczość dziecięca- muzyczna, plastyczna ,słowna

§         spotkania poznawcze

§         - ćwiczenia relaksacyjne Jacobsona;

§         -  techniki oddechowe jogi;

§         - relaksacyjne techniki plastyczne- Malowanie Dziesięcioma Palcami;

§         - Relaksacje przy muzyce, muzykoterapia

§         - Bajkoterapia, terapia baśnią

§         - Ćwiczenia metodą gimnastyki mózgu Denisona

§         -  Pedagogika zabawy

§         - Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn.

Formy pracy:

§         Praca zespołowa

§         Praca w grupach

§       Praca indywidualna

OCZEKIWANE  EFEKTY:

Dziecko:

§         Unika krzyku, kłótni, przestrzega określonych umów – rozumie konsekwencje łamania przyjętych umów.

§         Nazywa pozytywne cechy charakteru: koleżeńskość, życzliwość, uprzejmość, tolerancję.

§         Wyraża swoje emocje w sposób kontrolowany, korzysta z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach.

§         Rozróżnia prawdę, fałsz ; dobro od zła.

§         Mówi o swoich uczuciach

§         Kultywuje tradycje swojej rodziny.

§         Jest dumne  z kraju, w którym mieszka.

§         Przestrzega zakazu nie oddalania się od grupy ( z określonego miejsca)

§         Informuje dorosłych o swoich dolegliwościach, złym samopoczuciu.

§         Nie wyrządza nikomu krzywdy – nie wyśmiewa się, nie przedrzeźnia, nie przezywa.

§         Potrafi podzielić się z kolegami zabawką, słodyczami itp.

§         Okazuje pomoc dzieciom słabszym, bierze pod uwagę potrzeby innych.

§         Bawi się zgodnie z rówieśnikami.

§         Dba o porządek wokół siebie.

§         Jest miłe dla innych osób (dorosłych, kolegów).

§         Posiada nawyk witania się i żegnania z innymi osobami poprzez stosowanie odpowiednich form grzecznościowych.

§         Okazuje szacunek dorosłym, osobom starszym.

§         Używa form grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam).

 

Zadania

 

 

Sposoby realizacji

 

Osoba odpowiedzialna

 

Termin

 

Sposoby ewaluacji

 

 

 

1.

Tworzenie warunków do lepszej adaptacji dziecka w przedszkolu

 

 

 

 

 

 

 

2. Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości.

Rozwijanie umiejętności prawidłowych zachowań dzieci w sytuacji konfliktowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych i kulturalnego zachowania się.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Wdrażanie do  przestrzegania zasad  warunkujących  bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.

 

 

6.

Wyrabianie postawy patriotycznej wśród dzieci- poznawanie swojego miasta i kraju.

 

 

 

 

 

 

 

 

a)      -Opracowanie listu dla Rodziców dzieci nowo przybyłych do przedszkola” Jak pomóc dziecku w lepszej adaptacji”

 

b)     - Wywieszenie na tablicy informacyjnej dla Rodziców informacji n/t „Jaki jest 4 latek?”

 

c)      -Wykorzystywanie w pracy wychowawczo- dydaktycznej zabaw integracyjnych ułatwiających adaptację dzieci. Organizowanie zabaw tematycznych.

 

 

 

 

a)      Czytanie dzieciom bajek w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

b)     Informowanie rodziców o ustaleniach grupowych podczas zebrań .

c)      Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców oraz spotkań i uroczystości z ich udziałem w celu umożliwienia im poznania własnego dziecka na tle grupy.

d)     Prowadzenie konsultacji indywidualnych z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych

e)      Udział Rodziców  w uroczystościach grupowych.

f)       Wykonanie tablicy informacyjnej dla Rodziców „ Przedszkole bez przemocy”.

g)     Prowadzenie zajęć otwartych z aktywnym udziałem Rodziców- ćwicz. gimnastyczne z n-lem w-fu, gimnastyka korekcyjna
z rehabilitantem, zajęcia z n-lem plastyki, muzyki .

h)     Wspólnie z Rodzicami redagowanie i opracowanie gazetek

 

a)      Wdrażanie do pomaganie sobie w różnych sytuacjach

b)     Uczenie dzieci prowadzenia dialogów w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.

c)      Prowadzenie rozmów indywidualnych-wdrażanie do samooceny zachowania.

 

d)     Zorganizowanie kącików umów grupowych „ Kodeks przedszkolaka

e)      Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczyciela, postacie z literatury itp.)

f)       Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, kino, itp.)

g)     Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny- spokojne i ciche zachowanie podczas odpoczynku, opiekowanie się osobami starszymi, chorymi.

 

 

 

 

 

 

a)      Utrwalanie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, itd.

b)     Samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu – sprzątanie zabawek, układanie książek.

c)      Szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce

d)     Rozmowy z dziećmi na temat savoir-vivr’u – stosowanie ich w codziennych sytuacjach

e)      Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach,

 

f)       Umożliwienie dzieciom wejścia w różne  role – dyżurni

g)     Zorganizowanie „Tygodnia Dobrych manier ”

„Tygodnia uprzejmości i życzliwości”.

h)     Zorganizowanie kącika tematycznego  „Prawa dziecka

i)       Przeprowadzenie cykli tematycznych : „Uczucia
i emocje”, „Jesteśmy życzliwi dla innych”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a)      Organizowanie spotkań z policjantem n/t „Bezpieczne spacery”

b)     Pielęgniarką n/t „Jak dbać o zdrowie”

c)      Organizowanie zabaw sprzyjających poznanie różnych stanów emocjonalnych i nazywania swoich emocji.

 

 

 

 

 

a)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin