Przedstawiam scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców o tematyce jesiennej w grupie dzieci 3 - 4 letnich. W scenariuszu wykorzystano fragmenty utworu autorskiego Jolanty Herman „Krasnal, jesień i poziomki”.
Temat: Jesienne kłopoty leśnych zwierzątOpracowała mgr Grażyna WróbelGrupa: dzieci 3 - 4 letnieCele główne:o Przeliczanie w zakresie 4o Poznanie sposobu przygotowania się zwierząt leśnych do zimyo Utrwalenie wiadomości na temat jesieni Cele operacyjne:o Dziecko skupia uwagę na teatrzyku kukiełkowym do tekstu autorskiego J.Herman „Krasnal, jesień i poziomki”o Wie, jak należy zachować się w teatrzeo Udziela odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania dotyczące utworu o Dobiera zwierzęta do ich domkówo Wyszukuje swoje miejsce w „teatrze” na podstawie biletuo Posługuje się liczebnikami głównymi: jeden, dwa, trzy, czteryo Określa liczbę elementów (ile jest?)o Aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań pani Jesienio Dobiera obrazki do ilustracji jesiennejo Śpiewa piosenkio Zna charakterystyczne cechy jesieniMetody:Problemowe: odszukanie swojego miejsca w „teatrze”, dobór zwierząt do ich mieszkań, dobór pokarmów dla zwierząt, budowanie wypowiedzi na temat jesieni, wyszukiwanie obrazków do jesiennej ilustracjiPodające: teatrzyk kukiełkowy, instruktaż słowny, listy pani JesieniPraktyczne: umiejętność przeliczania w zakresie 4Formy:Aktywność zbiorowa: teatrzyk, rozwiązywanie zadań, zabawa ruchowaAktywność indywidualna: praca przy stolikachPomoce: płyta CD „W co się bawić z dziećmi” M.Bogdanowicz (53) (69), bilety do teatru, oznaczenia na krzesełkach, „Jesień” A.Vivaldi, list pani Jesieni, 4 zadania w kolorowych kopertach, ilustracja jesiennego krajobrazu, obrazki do wyboru (muchomor, borowik, kasztan, liście, sanki, jarzębina, bałwan), kółka do sersa, kukiełki, sylwety: misia, wiewiórki, jeża, orzechy, jabłka, karty pracy dla dzieci, sylwety zwierząt, sylwety jabłek i orzechów, makieta lasu, jabłka, orzechy, płyta CD „Jedynaczki i dwójeczki” 4 (9)Przebieg praktyczny zajęcia1. Piosenka powitalna „Na powitanie wszyscy razem” , dzieci śpiewają wspólnie z podkładem muzycznym i wykonują określone gesty2. Prowadzący zaprasza dzieci do teatru, przypominając o zasadach dobrego wychowania obowiązujących w teatrze (uważne słuchanie, cisza, zajmowanie miejsca zgodnie z biletem)3. Nauczyciel rozdaje dzieciom bilety do teatru (każdy bilet zawiera rysunek przedmiotu znanego dzieciom, w różnych kolorach), dzieci zajmują miejsca zgodnie biletem, wyszukując takiego samego oznaczenia na krzesełku.4. Oglądanie teatrzyku „Krasnal, jesień i poziomki” autorstwa J.Herman (załącznik nr 1) z użyciem kukiełek – jesieni, krasnala, zajączka, wiewiórki, niedźwiedzia, żabki w tle muzyki A.Vivaldiego „Cztery pory roku – jesień”5. Rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat obejrzanego teatrzyku: czego szukał krasnal?, kogo spotkał w swojej podróży po lesie?, jak przygotowują się zwierzęta do zimy?, Gdzie będą mieszkać? Co doradziła pani Jesień krasnalowi?6. Zabawa ruchowa „Wiewiórki z dziupli” – każde dziecko otrzymuje krążek – mieszkanie dla wiewiórki. Dzieci – wiewiórki wybiegają ze swoich domków i biegają swobodnie, na sygnał wbiegają do swojego mieszkania;7. Prowadzący opowiada dzieciom, że podczas zabawy zauważyła, że pani Jesień zostawiła dla nich list i odczytuje goKochane dzieci !!!Zbliża się zima, a ja nie zdążyłam wszystkiego przygotowaćNie wiem, czy wy potraficie mi pomócPrzeczytajcie po kolei listy z kolorowych kopertI spróbujcie wykonać polecenia tam zawartePozdrawiam Wasza Jesień8. Nauczyciel czyta dzieciom prośbę pani Jesieni:List nr 1Dopasujcie do jesiennego krajobrazu ilustracjeDobrze pomyślcie, bo nie wszystkiePasują do jesieni!Powiedzcie po czym poznajemy jesień?o Zadaniem dzieci jest wybrać i dopasować do jesiennej ilustracji obrazki z akcentem jesiennym (muchomor, borowik, liście, kasztan, jarzębina, bałwan, sanki) i odpowiedzieć o charakterystycznych cechach jesieniList nr 2Proszę was zaśpiewajcie piosenkęO Oli i liściacho Dzieci śpiewają piosenkę „Poszła Ola na spacerek” ruchem demonstrują jej słowaList nr 3Idźcie do lasuPoszukajcie mieszkań dla misia, jeża i wiewiórkiPamiętajcie jednak, gdzie każdy z nich mieszkaNaszykujcie wiewiórce 4 orzeszki,A jeżowi 2 jabłkao Dzieci zabierają zwierzątka i podchodzą do przygotowanego przez nauczyciela lasu. Tam wykonują polecenia zawarte w liście pani JesieniList nr 4Ostatnim dla was zadaniem jest wykonanie pracy przy stolikukażdy z was otrzyma kartkęz mieszkaniem zwierzątka.Musicie dobrać zwierzątko do mieszkania,Przykleić je i wszystko pokolorować.Na koniec dobierzcie pokarm dla zwierzęcia,Musicie policzyć kropki na obrazku I przykleić tyle sztuk jedzenia ile jest kropeko Dzieci otrzymują po jednej ilustracji z dwóch rodzajów mieszkań zimowych dla zwierząt (stożek liści, dziupla), dobierają jeża lub wiewiórkę, w zależności od mieszkania, kolorują ilustrację, liczą kropki i doklejają taką samą liczbę wybranego dla zwierzątka pokarmu9. Zabawa taneczna przy piosence „Pani Jesień” 10. Pożegnanie gości piosenką „Na pożegnanie wszyscy razem”Załącznik (fragmenty),,K R A S N A L ,J E S I E Ń I P O Z I O M K I ''autor: Jolanta HermanKRASNAL:Jestem krasnalek, mieszkam na polanie,dziupla wiewiórki to moje mieszkanie,myję się rosą o porannym brzasku,a na obiad zjadam ,poziomeczki z lasku.Lecz z tymi poziomkami to cos się stało,dziś w lesie ich szukałem chwilkę niemałą.I nie znalazłem, ciekawe dlaczego?Trudno na obiad zjem coś innego...O ,biegnie drogą zajączek mały,może mi powie gdzie poziomki się schowały?Hej! Cześć zajączku, miły sąsiedzie,chcę na jedno pytanie twojej odpowiedzi...już bardzo dawno nie jadłem poziomek,czy wiesz co się stało i gdzie są one?ZAJĄCZEK:Przepraszam cię krasnalku, ale nie mam czasu,biegnę po futro do ciemnego lasu.Mam już zamówione ,takie jasne, ciepłe ,nowe...Pa, pa...już biegnę...pewnie jest gotowe!KRASNAL:No i nadal nie wiem ,gdzie się poziomki podziały...Zapytam wiewiórek, może je widziały?A swoja drogą , to nie wiem dlaczego,zajączek potrzebuje futra nowego...To jego jest całkiem fajne i dobrze pasuje...według mnie nowego wcale nie potrzebuje.Hej ,hej! Miłe kochane wiewióreczki ,czy wiecie gdzie się podziały z lasu poziomeczki?Tak bym chciał trochę ,dzisiaj na obiadek,chciałbym z poziomek zrobić marmoladę...WIEWIÓRKI:Nie mamy krasnalku ,ani chwili czasu...Biegniemy po szyszki do ciemnego lasu.Dwie wysokie sosny ,te bardzo wiekowe,przysłały wiadomość przez ptaki ,że szyszki gotowe.!Innym razem krasnalku ,dłużej porozmawiamy...Pa, pa, do zobaczenia! Już uciekamy!KRASNAL:Pobiegnę ja lepiej do burego misia ,zapytam, czy nie widział poziomeczek dzisiaj...Hej, hej.. sąsiedzie, niedźwiadku kochany...Coś się stało że jesteś taki zasapany?NIEDŹWIEDŹ:A to ty krasnalku...nie mam chwili do stracenia...Muszę wciąż poszukiwać sobie jedzenia,muszę zdążyć się najeść, tak mocno do syta,na czas zdążyć do gawry nim zima zawita...potem sobie zasnę...w miły sen zimowy,nie mam czasu krasnalku na długie rozmowy!KRASNAL:Wszyscy gdzieś się śpieszą tak straszliwie dzisiaj,temat poziomek nie rozwiązany...nie zdążyłem zapytać misia...Nigdy się nie dowiem, gdzie poziomki się podziały...Żabek zapytam ! Może je widziały?Hej żabko miła, słyszę smutne westchnienie?ŻABKA:Och ,krasnalku miły, mam wielkie zmartwienie,bo z naszej polanki zniknęły kamienie...Pod jednym to miałam cieplutkie mieszkanie,co będzie ze mną ,jak zima nastanie?Już coraz chłodniej, coraz mniej słonka,a w lesie opadła ostatnia poziomka...To jesień już nadeszła ,krasnalku kochany,a my żabki pod kamieniem domku szukamy...Gdy nadejdzie zima ,kamień mchem porosły,pozwoli żabkom bezpiecznie, doczekać się wiosny.KRASNAL:To z powodu jesieni nie ma poziomek?A już myślałem, że gdzieś się skryły one!Chodź miła żabko, widziałem niedaleko ,kamyk niemały,będzie to dla ciebie domek doskonały!A ja tu sobie posiedzę i poczekam na tę Panią Jesieńi zapytam po co to całe zamieszanie w lesie!O ,coś szeleści, coś stuka, coś syczy...jakaś pani w płaszczu coś ogląda ,liczy...PANI JESIEŃJeszcze muszę przykryć listkami jeżyka,zajrzeć do gawry jak miś zasypia,zobaczyć czy wiewiórki dobrze ukryły orzechy,popatrzeć na zajączka jak podskakuje w nowym futerku z uciechy...Ale to kto? W czerwonej czapeczce?Przecież już kazałam opaść ,każdej poziomeczce!KRASNAL:To ja miła pani, krasnal duszek z lasku,dziś długo szukałem poziomeczek w lasku,Żabka powiedziała ,że nie ma poziomek,że jak jesień nadchodzi, to znikają one...A ja chciałbym wiedzieć, po co i dlaczego,tyle zamieszania, jesienią u każdego?PANI JESIEŃ:Jesień krasnalku, to pora roku która przypomina,-przygotujcie się wszyscy nim nadejdzie zima...Ty krasnalku też musisz ocieplić mieszkanie,runa leśnego jest dużo...też coś dostaniesz...Mech i małe suche listeczki, świetnie się nadają na kołdrę i poduszeczki.A jak zrobisz sobie z orzeszków zapasy,to łatwo przetrzymasz ciężkie ,zimowe czasy...A poziomek krasnalku ,szukaj tylko w lecie,wszystko ma swój czas i swoje miejsce przecież.Nie miej do mnie żalu, to wszystko musi się zdarzyć,Każda pora roku ma swoje miejsce w kalendarzu...!/ ODCHODZI /KRASNAL:Teraz już wiem wszystko, ,jesień to miła pora roku,daje nam złote kolory, ciszę i spokój...Teraz idę do domu, wy też moi mili !Będziemy na zimę zapasy robili !Jakbyście nie wiedzieli ,po co i dlaczego,to przyjdźcie do mnie ,krasnala leśnego.Dam wam recepturę, ważną zawsze, wszędzie,jak się przygotujesz, zimą łatwiej będzie...
dorotka880