BADANIE DOJRZAŁOŚCI MATEMATYCZNEJ DZIECKA
I. Sprawdzamy poprawność liczenia.
II. Dojrzałość szkolna wymaga:
1. Operacyjnego myślenia w zakresie ilości stałości nieciągłych – czyli zdolności do wyprowadzania wniosku, że liczba elementów w zbiorze nie zmienia się, mimo obserwowania zmiany ich położenia. Jest to niezbędne do kardynalnego zrozumienia liczby naturalnej.
2. Operacyjnego rozumowania w zakresie długości stałości przy obserwowanych zniekształceniach – ważne przy obserwowaniu pojęć geometrycznych oraz opanowaniu umiejętności mierzenia długości, zrozumienia osi liczbowej, umożliwia dzieciom wydobycie sensu matematycznego w zadaniach tekstowych.
3. Operacyjnego porządkowania elementów w zbiorze przy wyznaczaniu konsekwentnych serii – porządkowanie elementów, np. od największego do najmniejszego (porządkowy aspekt liczby naturalnej).
4. Operacyjnego myślenia w zakresie ustalania stałości masy – zrozumienia pojęcia kilogramów, radzenia sobie z odmierzaniem, zadania tekstowe, porównywanie.
5. Operacyjnego rozumowania w zakresie objętości cieczy przy transformacjach zmieniających jej wygląd.
III. Badamy zdolność do odrywania się od konkretów i posługiwania się reprezentacjami symbolicznymi w zakresie pojęć liczbowych, działań arytmetycznych (tzn. formuła arytmetyczna i jej przekształcenie), schematu graficznego (tzn. grafy strzałkowe, drzewka, tabele i inne uproszczone rysunki).
gosiakosiak6