BADANIE SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJTest N. Oziereckiego
Test ten obejmuje dzieci od 4 do 16 r.ż.
Zadania obejmują 6 obszarów:
· koordynację statyczną,
· koordynację dynamiczną rąk,
· koordynację dynamiczną ogólną,
· szybkość ruchów,
· zdolność do wykonywania ruchów jednoczesnych,
· precyzję ruchów.
Ozierecki nazywa je „inteligencją motoryczną”.
Stosując ten test można dokładnie określić poziom koordynacji ruchowej u dzieci w różnym wieku. Jednak nawet dokładna obserwacja dziecka w ruchu pozwala na ogólną ocenę koordynacji.
Możemy w ten sposób określić i wskazać „potencjalnych dyslektyków”. I tak:
I. W wieku niemowlęcym (do około 1 roku życia) sprawdzamy czy dziecko ma trudności:
ü z raczkowaniem,
ü z utrzymaniem równowagi podczas siedzenia i stania w podporze pod koniec 1r.ż.
II. W wieku poniemowlęcym (2-3 rok życia) sprawdzamy czy dziecko:
ü ma trudności utrzymaniem równowagi,
ü czy późno zaczęło chodzić i biegać,
ü czy często się wywraca,
ü czy ma kłopoty z myciem rąk, jedzeniem łyżką, zapinaniem dużych guzików,
ü czy potrafi zbudować wieżę z klocków.
III. W wieku przedszkolnym (3-5 lat) obserwujemy:
ü równowagę, lekkość biegu, chodzenie po odwróconej ławeczce, jazdę na trzykołowym rowerku,
ü sprawność rąk – czy dziecko potrafi sznurować buty, zapinać małe guziki,
ü czy dziecko wyraźnie preferuje jedną z rąk,
ü orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
IV. W wieku “zerówkowym” (6-7 lat) oceniamy:
ü sprawność dziecka – jak biega, skacze, chodzi po linii, jeździ na rowerze, stoi na jednej nodze, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
ü chęć do wzięcia udziału w zabawach ruchowych.
ü orientację w schemacie ciała i przestrzeni
V. W wieku „wczesnoszkolnym” (7 – 10 lat) oceniamy:
ü jak dziecko wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, asymetryczne, acykliczne
ü jak zapamiętuje sekwencję ruchów ciała najlepiej ze zmianą położenia ciała w przestrzeni
ü chęć do wzięcia udziału w zabawach ruchowych
Istotnym czynnikiem koordynacji ruchowej jest orientacja w schemacie ciała oraz przestrzeni. Świadomość ciała ma swoje źródło w doznaniach pochodzących z różnych zmysłów. Świadomość ciała i przestrzeni rozwija się intensywnie w okresie wczesnego dzieciństwa, aby w dojrzałej formie stać się podstawą kształtowania się złożonych czynności psychoruchowych takich jak mowa, czytanie, pisanie, liczenie. Kompetencje te decydują o czynieniu postępów w nauce szkolnej.
gosiakosiak6