Urzadzenia sportowo rekreacyjne.pdf

(58 KB) Pobierz
Microsoft Word - Urzadzenia sportowo-rekreacyjne
Wykład 20.12.2007
URZ ġ DZENIA SPORTOWO REKREACYJNE
Obiekty przestrzennego zagospodarowania wyst ħ puj Ģ jako urz Ģ dzenia kubaturowe i terenowe
słu ŇĢ ce rekreacji czynnej i biernej.
Rekreacja
  róŇnorakie formy aktywnoĻci, podejmowane poza obowiĢzkowymi zawodowymi, domowymi i
społecznymi dla odpoczynku; rozrywki i samodoskonalenia
  formy działania podejmowane nie ze wzglħdu na efekty, lecz dla samego działania, które
stwarzajĢ człowiekowi ujĻcie dla jego sił fizycznych, umysłowych i twórczych
  pojħcie rekreacja nie odnosi siħ do zajħę i ęwiczeı fizycznych charakterze sportowo –
wyczynowym, a jedynie popularnych zajħę i ęwiczeı fizycznych, uprawianych dla poprawy
sprawnoĻci fizycznej, rozrywki i wypoczynku
  zajħcia rekreacyjne obejmujĢ zajħcia typowo wypoczynkowe, poznawcze, artystyczne, o
działalnoĻci amatorskiej i społecznej
Z uwagi na ukształtowanie krajobrazu wyró Ň niamy nast ħ puj Ģ ce zakresy wypoczynku:
1) zajħcia rekreacyjne w najbliŇszym sĢsiedztwie miejsca zamieszkania
2) zajħcia rekreacyjne w okolicy miejsca zamieszkania
3) zajħcia rekreacyjne na terenach turystycznych
W planowaniu terenów rekreacyjnych przyjmowano zwykle, Ň e około 30-40% mieszka ı ców
miast wypoczywa codziennie, a 30-50% uczestniczy w rekreacji cotygodniowej.
Podział strefowy terenów rekreacyjnych wyznaczaj Ģ nast ħ puj Ģ ce elementy:
  czas przeznaczony na wypoczynek
  dostħpnoĻę terenów rekreacyjnych
  rodzaj wypoczynku
Na obszarze miasta wyodr ħ bnia si ħ strefy:
1) strefa połoŇona w zasiħgu 10 minut dojĻcia pieszego, strefa powszechnej dostħpnoĻci –
wypoczynek codzienny
2) strefa dalszej dostħpnoĻci osiĢga na w czasie 15-30 minut miejskimi Ļrodkami komunikacji
W obr ħ bie terenów podmiejskich:
  strefa wypoczynku jednodniowego
V w promieniu do 50km od centrum (odległoĻę umoŇliwiajĢca dojazd i powrót z miejsca
wypoczynku w ciĢgu jednego dnia)
  strefa dłuŇszych wyjazdów weekendowych (1,5 – 2,5-dniowych)
V połĢczonych z nocowaniem
V połoŇona zaleŇnie od wielkoĻci miasta, w zasiħgu od 50-120km
Elementy wyposa Ň enia obszarów turystycznych:
  baza komunikacyjna
  baza recepcyjna
  baza Ňywieniowa
  zespoły obiektów i urzĢdzeı turystycznych i paraturystycznych
  obiekty i urzĢdzenia bazy podstawowej: turystyczne, sportowe i wypoczynkowe np. ĻcieŇki
zdrowia, wyciĢgi itp.
  czynnoĻciowo – rozrywkowe, np. muszle koncertowe, krħgi taneczne, itp.
  usługowe – informacja turystyczna
Programuj Ģ c baz ħ urz Ģ dze ı rekreacyjnych nale Ň y zwróci ę szczególn Ģ uwag ħ na:
  ruch turystyczny i jego ukierunkowanie
  równomierne przemieszczenia przeciwdziałajĢce zbytniej koncentracji
1
Urz Ģ dzenia rekreacyjno-sportowe wyst ħ puj Ģ jako:
  urzĢdzenia kubaturowe (przykryte, zadaszone)
  terenowe
Usługi rekreacyjne zapewniaj Ģ ce odpoczynek bierny to:
  zapewnienie moŇliwoĻci oglĢdania programów TV
  zapewnienie duŇego wyboru prasy krajowej i zagranicznej
  udostħpnienie pomieszczeı do gier cichych
Usługi rekreacyjne zapewniaj Ģ ce odpoczynek czynny to:
  zapewnienie mo Ň liwo Ļ ci zabawy przy muzyce
  udost ħ pnienie gier mechanicznych
  udost ħ pnienie mo Ň liwo Ļ ci gry w bilard, tenisa stołowego i kr ħ gle
  udost ħ pnienie mo Ň liwo Ļ ci k Ģ pieli w basenie oraz u Ň ytkowania sauny
Pomieszczenia słu ŇĢ ce wymienionym funkcj Ģ wyst ħ puj Ģ w okre Ļ lonych układach
przestrzennych:
zespołu klubowego,
zespołu Ļwietlicowego,
zespołu krħgielni,
zespołu basenu krytego,
zespołu odnowy biologicznej – fitness klub.
Zespół klubowy
Pomieszczenia klubowe dostħpne na ogół od strony piħter mieszkalnych.
W zespole tym wystħpujĢ (w przypadku rozbudowanego programu):
sala telewizyjna,
czytelnia (sala kominkowa),
sala bilardowa – głównie w hotelach typu pensjonatowego.
Zespół Ļ wietlicowy
Podział ze wzglħdu na usytuowanie tego zespołu:
1) Przy zespole recepcyjnym, wtedy stanowiĢ jeden wyodrħbniony zespół funkcjonalny,
2) Przy jednostkach mieszkalnych – wtedy sĢ rozproszone na poszczególnych piħtrach, bħdĢc
kaŇdorazowo lokalizowanymi w pobliŇu wħzła piħtrowej komunikacji poziomej z komunikacjĢ
pionowĢ.
Kr ħ gielnie
Podział ze wzglħdu na usytuowanie tego zespołu:
1) Obiekt wbudowany – scalony z innym obiektem turystyczno – rekreacyjnym,
2) Obiekt wolnostojĢcy.
Zespół kr ħ gielni obejmuje nast ħ puj Ģ ce pomieszczenia:
Halħ torów,
Aneks widowni, czħsto z bufetem,
Szatniħ i zespół sanitarny,
Magazyn.
2
Kryta pływalnia
Funkcjonalne zespoły pomieszcze ı wchodz Ģ ce w skład krytych pływalni:
  pomieszczenia szatni:
V holl wejĻciowy
V boks kasowy
V rozbieralnie
V pomieszczenia z szafkami na odzieŇ, natryski i wc
  pomieszczenia kĢpieliska:
V hala basenu
V pomieszczenie dla ratownika
V magazyn mebli i sprzħtu
V aneks barowy
V magazyn baru
V pomieszczenia zaplecza technicznego
Obiekty rekreacyjne towarzysz Ģ ce bazie turystycznej (zwi Ģ zanych z ni Ģ ) nale ŇĢ:
  baseny otwarte
  urzĢdzenia boiskowe (boisko do siatkówki, kort tenisowy)
  urzĢdzenia do gry w mini golfa
  tereny golfowe
  urzĢdzenia ĻcieŇki zdrowia (tor przeszkód)
  zimowe tereny rekreacyjno – sportowe
Zimowe tereny rekreacyjno-sportowe - słuŇĢ nauce jazdy na nartach, jazdom na nartach i sankach
  rekreacyjne trasy zjazdowe – w przypadku tras uŇytkowanych w celach wyłĢcznie
rekreacyjnych, róŇnica poziomów nie powinna przekraczaę 300m, szybkoĻę na nich osiĢgana
40km/h
  rekreacyjne tory saneczkowe – długoĻę toru rekreacyjnego 100-300m maksymalnie 500m;
Ļredni spadek 10-15 o , maksymalny 25 o
  wyci Ģ gi i kolejki turystyczne
V wyci Ģ gi turystyczne – to urzĢdzenia w których transportowanie w linii pochyłej
(rzadziej poziomej) odbywa siħ przy pomocy urzĢdzenia poruszanego przez
mechanizm napħdowy.
V Kolejki turystyczne – urzĢdzenia, w których transport osób w linii poziomej (rzadziej
w linii pochyłej o nieduŇym kĢcie spadku) odbywa siħ przy pomocy pojazdów
poruszanych własnym napħdem.
WyciĢgi turystyczne w zaleŇnoĻci od przyjħtego rozwiĢzania konstrukcyjnego moŇna podzielię na
nastħpujĢce grupy i typy:
1) Terenowe:
Szynowe – jednoliniowe o wahadłowym ruchu,
Saniowe – jednoliniowe o wahadłowym ruchu,
Narciarskie – jednoliniowe o okrħŇnym ruchu.
2) Napowietrzne:
Kabinowe – dwuliniowe o wahadłowym ruchu,
Gondolowe – jedno i dwuliniowe o ruchu okrħŇnym,
Krzesełkowe – jedno i dwuliniowe o ruchu okrħŇnym.
Urz Ģ dzenia towarzysz Ģ ce wyci Ģ gom na dolnych stacjach:
Podjazdy drogowe,
Parkingi.
Urz Ģ dzenia towarzysz Ģ ce wyci Ģ gom na dolnych stacjach:
MuszĢ siħ wiĢzaę ze szlakami pieszymi i nartostradami.
Czħsto zlokalizowane w pobliŇu obiekty hotelarskie i gastronomiczne.
3
Kolejki turystyczne
Kolejki tradycyjne
Kolejki zħbate i kolejki dojazdowe,
Kolejki współczesne i przyszłoĻciowe – sĢ to kolejki szynowe jedno lub paru członowe,
napħdzane silnikiem elektrycznym pobierajĢcym moc sieci napowietrznej.
INFRASTRUKTURA KOMUNIKACYJNA
Infrastruktura komunikacyjna pozwala na:
Obywanie wħdrówek i wycieczek turystycznych,
Zaopatrzenie obiektów i oĻrodków turystycznych.
Urz Ģ dzenia bazy komunikacyjnej nale ŇĢ do urz Ģ dze ı paraturystycznych, trwałych. S Ģ one
pierwszym i niezb ħ dnym elementem infrastruktury dla powstania i funkcjonowania regionów
oraz o Ļ rodków turystycznych.
Urz Ģ dzenia bazy komunikacyjnej to:
Sieę komunikacyjna – drogowa, kolejowa, lotnicza, wodna, szlaki piesze,
UrzĢdzenia zaplecza technicznego sieci komunikacyjnej, umoŇliwiajĢce jej wykorzystanie.
Ogólne wymogi i potrzeby turystyczne prowadzenia tras komunikacyjnych:
MogĢ byę tak prowadzone, aby z jednej strony ułatwiały widok krajobrazu,
PrzechodzĢ obok miejsc atrakcyjnych turystycznie,
Dopasowane do rzeŅby terenu, nie naruszajĢc elementów Ļrodowiska,
Zgodne z zasadami ochrony Ļrodowiska,
WyposaŇenie dróg w pobocza na postoje w miejsca widokowe,
Miejsca odpoczynku podróŇnych – zjazdy, stacje postojowe, itd.
Transport samochodowy
Koncepcja i przebieg tras krajoznawczych nawiĢzujĢ do planu kierunkowego zagospodarowania
turystycznego Polski.
Do takich tras mo Ň na zaliczy ę :
Drogħ nadmorskĢ
- prowadzĢcĢ od ĺwinoujĻcia do Mierzei WiĻlanej,
Drogħ pojeziernĢ
- od doliny Odry do Sejn,
Drogħ sudecko – karpackĢ
- od Zgorzelca po Pħtlħ BieszczadzkĢ,
Drogħ nadwiĻlaıskĢ
- od Krakowa po Gdaısk.
Urz Ģ dzenia komunikacyjne na trasach ł Ģ cz Ģ cych miejscowo Ļ ci atrakcyjne turystycznie to:
Stacje obsługi pojazdów,
Stacje benzynowe,
Parkingi i postoje,
Motele,
Podjazdy, garaŇe i parkingi przy obiektach znajdujĢcych siħ na trasie przejazdu.
Drogi przejazdowe przez przej Ļ cia graniczne
WyposaŇenie tych obszarów, w niezbħdnĢ infrastrukturħ technicznĢ, zwiĢzanĢ z ruchem
kolorowym (motele, zajazdy, stacje samoobsługi pojazdów itp.);
Wykorzystanie transportu autokarowego do celów turystycznych
Transport kolejowy
Transport lotniczy
ņ egluga Ļ ródl Ģ dowa
ņ egluga morska
4
Szlaki piesze
Szlaki turystyki pieszej, jako zjawisko przestrzenne moŇna rozpatrywaę w dwóch aspektach:
Jako jeden z elementów zagospodarowania turystycznego,
Oraz jako element dostħpnoĻci komunikacyjnej do walorów turystycznych.
Przez szlaki turystyki pieszej
rozumie siħ wszystkie te odcinki, które sĢ specjalnie wyznaczone i przystosowane do
pełnienia funkcji krajoznawczych.
Pełnia one dwie funkcje:
Ochrony Ļrodowiska przyrodniczego,
Udostħpnienia walorów turystycznych.
Zagospodarowanie szlaków turystyki pieszej ogranicza si ħ do najprostszych urz Ģ dze ı
„tradycyjnych”, tzn. do wła Ļ ciwego ich oznakowania oraz podstawowych urz Ģ dze ı
wyposa Ň enia:
ławki, punkty wypoczynkowe, sanitarne i urzĢdzenia pozwalajĢce na przystosowanie walorów do
zwiedzania.
Szlaki turystyki pieszej dziel Ģ si ħ ze wzgl ħ du na poło Ň enie:
Górskie (9360 km)
Nizinne (28878 km)
Szlaki turystyki pieszej dziel Ģ si ħ ze wzgl ħ du na charakterystyk ħ walorów krajoznawczych
Ļ rodowiska przyrodniczego:
Szlaki turystyki pieszej o walorach przyrodniczych,
Szlaki turystyki pieszej o walorach pozaprzyrodniczych.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin