gabinet polisensoryczny scenariusz.doc

(63 KB) Pobierz

„NA POMOC NEPTUNOWI"

SCENARIUSZ ZABAW I ZAJĘĆ W GABINECIE POLISENSORYCZNYM

Lp.

Nazwa i rodzaj zabawy (zadania)

Zadania dla nauczyciela

Oczekiwania w stosunku do dzieci

Uwagi

1.        

Spływ Wisłą do Bałtyku

– improwizacja ruchowa, zabawa dźwiękonaśladowcza

§         zaproszenie  dzieci  na  wycieczkę  nad morze

§         uzyskanie od dz. nazw: Wisła, Bałtyk

§         zaprezentowanie dzieciom    napisów - biletów   na   wybrane   środki transportu wodnego

§         przeprowadzenie zabawy - czuwanie nad poprawnością artykułowania dźwięków i łączenie napisów
z obrazkiem

§         zakończenie zabawy w miejscu dotarcia do latarni morskiej

§         zna nazwy: Wisła i Bałtyk

§         rozpoznaje   środki   transportu  wodnego, odczytuje napisy: tratwa, barka, żaglówka, kuter

§         usprawnia     aparat     mowy  poprzez artykułowanie zgłosek: plusk, buch, szu, ter - wie, jaką rolę pełni latarnia morska

§         Dz. zakładają „kamizelki" - element bezpieczeństwa      na wodzie

2.        

Ludzie   znad   morza   -kojarzenie       elementów, przyporządkowywanie rekwizytów rozpoznanym postaciom,      analiza    
i synteza wzrokowa

§         zainicjowanie sytuacji zachęcającej dz. do   rozpoznania   postaci   i   dopasowania rekwizytów

§         wzbudzenie zainteresowania trójzębem -nawiązanie do spotkania z Neptunem

§         rozpoznaje i nazywa ludzi znad morza: nurek, marynarz, rybak, turysta - letnik

§         dopasowuje rekwizyty do postaci

§         N-l odkłada na bok trójząb do ponownego wykorzystania w punkcie 10

3.        

List od Neptuna

§         stworzenie  atmosfery  oczekiwania  na Neptuna  ( zdziwienie,  zniecierpliwienie jego nieobecnością)

§         zainteresowanie dz. wystającą z piasku butelką

§         odczytanie listu od Neptuna

§         zachęcenie dz. do pomocy, rozbudzenie świadomości         dz.         w         kwestii zanieczyszczania przez ludzi środowiska morskiego     i     wynikających     z     tego konsekwencji

§         utrwala   informację   dotyczącą  sposobu komunikowania się rozbitków ze światem - poczta butelkowa

§         wykazuje inicjatywę pomocy Neptunowi

 

4.        

Zanurzamy się w morską otchłań - doświadczenie, zabawa oddechowa

§         przeprowadzenie ćwiczenia oddechowego

§         uzyskanie informacji od dz. nt. sposobu oddychania przez ludzi i niezbędnego do tego tlenu

§         wprowadzenie dz. w odpowiedni nastrój (zachwyt, uniesienie) w momencie  „zanurzenia się” w otchłań (przechodzenia przez folię)

§         sprawnie oddycha przez słomkę stosując zasadę : nos - wdech, usta wydech

§         obserwuje bąbelki powstające w wodzie

§         wie, że człowiekowi do życia potrzebny jest tlen

 

5.        

Morskie dno – swobodna obserwacja  i samodzielne doświadczanie

§         dyskretne kierowanie obserwacja dz. umożliwienie swobodnej obserwacji

§         wprowadzenie dz. w nastrój zainteresowania, zaciekawienia, „odczucia” morskiej atmosfery: cisza, płynność ruchów

§         rozpoznaje poznane elementy środowiska wodnego

§         dopasowuje swoje zachowanie do odczuwanych emocji – dba o ciszę spokój ruchów

§         rozumie, że jest tylko gościem w środowisku wodnym

§         Podkład muzyczny w tle

6.        

Oczyszczamy morskie dno – analiza sytuacji, podjęcie decyzji

§         stworzenie sytuacji do samodzielnego analizowania sytuacji i wnioskowania oraz podjęcia decyzji przez dz.

§         zachęcenie do oczyszczania dna morskiego

§         dostarczenie worków na śmieci

§         chwalenie poczynań dz.

§         zauważa zbędne elementy w środowisku i usuwa je

§         rozumie zagrożenie, jakie niesie ich pozostawienie

§         bez lęku obcuje z wodą

 

7.        

Co kryje morskie dno – rozpoznawanie przez dotyk, utrwalenie stosunków ilościowych

§         inspirowanie zabawy

§         określenie liczby przedmiotów do wyszukania

§         wzbudzenie u dzieci zainteresowania kluczami

§         rozpoznaje przez dotyk: kamień, patyk, muszlę

§         gromadzi określoną liczbę eksponatów

§         rozumie, że może zabrać z dna tylko niewielką ilość bogactw naturalnych

§         wskazuje na klucze jako zbędny element środowiska

§         wymyśla historie dotyczące pochodzenia kluczy

§         N-l gromadzi skarby zebrane przez dzieci – pamiątki
z wycieczki

8.        

Morska woda - doświadczenie

§         zainteresowanie dzieci czystością wody

§         zachęcenie do dostarczenia właściwej wody

§         zainicjowanie doświadczenia

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin