Kesa Szata Wyzwolenia.pdf

(81 KB) Pobierz
Kesa --- Szata Wyzwolenia
KESA
SzataWyzwolenia
Opracował: CzcigodnyB¯unyu
Składwykonanowprogramie L A T E X2 "
Tekstjestdost¦pnypodadresem mahajana.net
Bezmiernajestszatawyzwolenia,
Szatabezforemnegopoladobrodziejstwa.
Głosz¦zczci¡nauk¦Tathagaty,
Szerokowyzwalaj¡cwszystkieodczuwaj¡ceistoty.
Kesa jestjapo«skimsłowem,b¦d¡cymodpowiednikiemsanskryckiegoterminu kasia-
ja oznaczaj¡cegobuddyjsk¡szat¦,symbolizuj¡c¡szat¦Buddhy. Rakusu tomałakesa,
otrzymywanapodczasceremoniijukai.
DogenZenji,w„Shobogenzo”,wrozdzialezatytułowanym„Kesakudoku”(„Zasługi
kesa”)powiedział:
Oddawnychczasówkasiajajestnazywana szat¡wyzwolenia .Mo»eonawyzwo-
li¢nasodwszystkichprzeszkódtakichjakprzeszkodykarmiczne,przeszkody
dolegliwo±ciczyprzeszkodykar.Je±lismokdostaniepojedyncz¡nitk¦[kasia-
ji],ucieknieprzedtrzemarodzajamigor¡ca.Je±libykdotknie[kasiaji]jednym
zeswoichrogów,jegogrzechywygasn¡wnaturalnysposób.Kiedybuddhowie
urzeczywistnialiprawd¦,zawszemielinasobiekasiaj¦.Pami¦taj,»e[noszenie
kasiaji]jestnajszlachetniejsz¡inajwy»sz¡cnot¡.Rzeczywi±cie,urodzili±my
si¦wodległymkraju,[wwieku]Pó¹nejDharmyimusimytego»ałowa¢.Ale
jednocze±nie,jakbardzopowinni±mysi¦cieszy¢znapotkaniaszatyiDharmy,
którebyłyprzekazywaneodbuddhydobuddhy,odprawowitegonast¦pcydo
prawowitegonast¦pcy.[ ... ]Napotykaj¡cje,ktomógłbynieczci¢ichinieczy-
ni¢imofiarowa«?[ ... ]Napotkawszyt¡wła±ciw¡Dharm¦,powinni±mystalej¡
praktykowa¢,wdzie«iwnocy.Kiedyotrzymali±myizachowujemyt¡kasiaj¦,
powinni±mynieustannieipokorniej¡otrzymywa¢nagłowieorazchroni¢.
PierwszyPatriarcha,Bodhidharma,przybyłzZachoduizatrzymałsi¦niedaleko±wi¡-
tyniShaolin.Praktykowałcierpliwiesiedz¡ctwarz¡do±cianyprzezwielelat.Wostatnim
1
miesi¡curoku,pojawiłsi¦Hui-ko.Bodhidharmawiedział,»eb¦dzieonnaczyniemNaj-
wy»szegoPojazdu,nauczałgoipó¹niejprzekazałmuzarównoszat¦jakinauk¦.Jego
nast¦pcyrozeszlisi¦po±wiecieitakPrawdziwePrawozostałoprzekazane.
Napocz¡tkuuczniowieBuddhySiakjamuniegonosilitakiesameubraniajakwyznawcy
innychreligii.Niektórzyubieralisi¦wmałe,inniwdu»ekwadratowekawałkimateria-
łu.Jednizakładaliszatybiałe,inniwjaskrawychkolorach.Zdarzalisi¦itacy,którzy
przyozdabialiszat¦dekoracjami.
Pewnegodnia,Bimbisara,królMagadhy,zauwa»yłwoddalistoj¡cegoprzydrodze
człowieka,którywygl¡dałjakbuddyjskimnich.Królzsiadłzeswojegosłonia,abyodda¢
mupokłon,jednakzorientowałsi¦,»eniebyłtobuddyjskimnich,leczbramin.Poprosił
wi¦cBuddh¦Siakjamuniego,abyzrobionoszatyjegouczniom,takiektóresymbolizowa-
łybyichpraktyk¦.
Pewnegodnia,kiedyBuddhaSiakjamuniwrazzeswoimuczniemAnand¡,byłwdro-
dzezRad»agrhanaPołudnie,zatrzymałsi¦abyprzyjrze¢si¦polury»owemu.Zauwa»ył,
»e±cie»kibyłyuformowanewewspaniałymibardzoprzejrzystymporz¡dku.Ro±linyry»u
rosłyrazemzinnymistworzeniamiwpokojuibezrozró»niania.Buddhawskazuj¡cnapo-
lery»owespytałAnand¦,czymógłbystworzy¢tak¡buddyjsk¡szat¦dlauczniówBuddhy,
abymiałatakiwzórjaktepolary»owe.Annandaodparł,»emógłbyiwróciłdoRad»a-
grha,abyzrobi¢szat¦.Kiedyjaki±czaspó¹niej,Buddharównie»wróciłdoRad»agrha,
wieluzjegouczniówju»praktykowałowszatachwzorowanychnapolachry»owych.Szaty
tebyłyzrobionezdługichikrótkichkawałkówwyrzuconegona±miecimateriału.Materiał
tenbyłnast¦pnieczyszczony,farbowanyizszywany.BuddhaSiakjamuniuszanowałm¡-
dro±¢,któraukazałasi¦wszaciezrobionejprzezAnand¦.Anandabardzogł¦bokopoj¡ł
intencj¦Buddhy,cho¢tenniepowiedziałmu,jakzrobi¢tak¡szat¦.Buddhazadecydował,
abyodtejporyjegouczniowieubieralisi¦wkasiaj¦.
S¡trzyaspektynoszeniakesaprzezuczniaBuddhy.Pierwszy—topraktycznejej
u»yciejakoubrania.Drugi,jakostrójdoceremoniireligijnych.Trzecinatomiastozna-
czapostrzeganiejejjakociałaiumysłuBuddhy.BezforemnenaukiBuddhys¡zawarte
wformieikształciekesa.
Kesamakształtdu»egoprostok¡ta,którymbuddyjscymnisiowijaj¡swojeciała.Whi-
storiiró»nychbuddyjskichszkółkesaprzyjmowałaró»neformy.Kesazgodnazpierwot-
nyminaukamiiform¡,którazostałaprzekazanazIndiidoChiniJaponiibezzmian,nosi
nazw¦ nyoho-e :
nyo —oznacza„tako±¢”,wznaczeniuukazywaniaprawdytak¡jakarzeczywi±ciejest,
ho —oznaczaprawo,prawd¦lubDharm¦,któr¡nauczałBuddha,
e —oznaczaszat¦.
Kiedyzbierzemyrazemtetrzysłowa,otrzymamyznaczenienyohoe—DharmaBud-
dhy,jestreprezentowanatak¡jakarzeczywi±ciejestpoprzeznasz¡szat¦.
2
PierwszyPatriarcha,Bodhidharma,przybyłzZachoduizatrzymałsi¦nieda-
leko±wi¡tyniShaolin.Praktykowałcierpliwiesiedz¡ctwarz¡do±cianyprzez
wielelat.Wostatnimmiesi¡curoku,pojawiłsi¦Hui-ko.Bodhidharmawie-
dział,»eb¦dzieonnaczyniemNajwy»szegoPojazdu,nauczałgoipó¹niej
przekazałmuzarównoszat¦jakinauk¦.Jegonast¦pcyrozeszlisi¦po±wiecie
itakPrawdziwePrawozostałoprzekazane.
Wtensposóbnyoho-ebyłaprzekazywanaodSiakjamuniegoBuddhy,poprzezBodhi-
dharm¦—kolejnymnast¦pcom.
KiedyDogenZenjimiał25lat,praktykowałw±wi¡tyniTien-tung-shanwChinach.
Podkoniecporannegozazenzobaczyłjakmnichsiedz¡cykołoniegouniósłkesaobiema
dło«mi,uło»yłjenaswojejgłowieitrzymaj¡cdłoniewgasshowyrecytowałwierszkesa,
pochodz¡cyzAgamaSutry:
Bezmiernajestszatawyzwolenia,
Szatabezforemnegopoladobrodziejstwa.
Głosz¦zczci¡nauk¦Tathagaty,
Szerokowyzwalaj¡cwszystkieodczuwaj¡ceistoty.
Mnichwyrecytowałwiersztrzykrotnie,anast¦pniezało»yłkesa.DogenZenji,któ-
rynigdywcze±niejniewidziałtejwspaniałejpraktyki,byłni¡gł¦bokoporuszonyiłzy
zmoczyłykołnierzjegoszaty.
Kiedystanowczowierzymy,»ekesajestNatur¡Buddhy,anietylkokawałkiemmate-
riału,wówczas,kiedyzakładamyj¡naswojeciało,naszeoczystaj¡si¦oczamiBuddhy,
naszeuszystaj¡si¦uszamiBuddhy,nasznosstajesi¦nosemBuddhy.Niemo»emyte-
gozrozumie¢,je±linieodrzucimymaterialistycznegopostrzeganiakesa.DaininKatagiri
Roshiu»yłprzykładubanknotudziesi¦ciodolarowego,abyzobrazowa¢t¡ide¦.„Banknot
dziesi¦ciodolarowyjesttylkokawałkiempapieru,aleje±liwierzymywjegowarto±¢iwiemy
jaksi¦znimobchodzi¢,todziałajakpieni¡dzeipomaganamw»yciu.”
Kiedypraktykujemyzazennawetprzezminut¦jeste±myBuddh¡.DogenZenjiudzielił
tejsamejnaukiodno±niekesa,w„Kesakudoku”.Kesajestszat¡Buddhy,szatajest
ciałemBuddhy,ciałoBuddhyjestBuddha-Dharm¡,Buddha-Dharmajestsam¡kesa.To
samoznaczeniedotyczykesa, orjoki (misek)i sodo ,miejsca,wktórympraktykujemy
zazen.Zewn¦trzniesodojestrozpatrywanejakomieszkanie,kesajakoubranie,orjokijako
naczyniedoposiłków.Ka»deznichmainn¡form¦,aledotyczydokładnietychsamych
nauk.S¡trzyniezb¦dnerzeczywnaszym»yciu:ubranie,jedzenieimieszkanie.Aby
dostosowa¢swoje»yciedopraktykibuddyjskiej,nosimykesajakoubranie,u»ywamyorjoki
dojedzeniaisododomieszkania.Jesttodyscyplinazgodnazbezpo±redniminaukami
Buddhy,nyoho.Mówisi¦,»etowła±nieztegopowodu,DogenZenjinosiłprzezcałe
swoje»ycietylkonyoho-e.
Kesawykonujesi¦zgodnieztrzemawa»nymizasadaminaukBuddhydotycz¡cych
materiału,koloruirozmiaru.Je±lizrobimykesazgodnieztymitrzemanyoho,b¦dzie
tonyoho-e.DlauczniaBuddhytrzynyohos¡zawartenietylkowkesa,alewka»dym
aspekciepraktyki.
3
Zasadadotycz¡camateriału, nyohotai
W„Kesakudoku”DogenZenjimówi,»emateriałtennazywanyjest funzo .S¡ró»ne
rodzajefunzo.Mo»eby¢tomateriałpogryzionyprzezbydło,pogryzionyprzezmyszy,
nadpalonyprzezogie«,u»ytyjakoubraniemartwejosoby.Takiemateriałys¡doskonałe
nakesa.
Hindusiwyrzucaj¡takieubranianaulic¦inapola,takjakbywydalaliod-
chody.Jesttonazywane pamsula .Mnisipodnosz¡jeinosz¡,powcze±niejszym
wyczyszczeniuizszyciuró»nychkawałków.Cho¢niektóreztychmateriałów
s¡bawełniane,innejedwabne,niepowinnoby¢rozró»niania.Powinni±mygł¦-
bokozbada¢znaczeniepamsula,funzo.
MnichspytałrazsłynnegoMistrzaZen:„Czykasiaja,któr¡przekazanoPa-
triarszeHui-nengowiopółnocynagórzeHuang-meibyłazrobionazbawełny
czyzjedwabiu?”.Mistrzodpowiedział:„Anizbawełny,anizjedwabiu”.Po-
winni±myzrozumie¢,»etozdanie,mówi¡ceotym,»ekasiajaniejestzrobiona
anizjedwabiu,anizbawełnyjestdoskonał¡nauk¡Drogi.
Abymateriałnakesabyłwolnyodmy±lizłychiprzywi¡zania,zarównosammateriał,
darczy«cajakiobdarowywanypowinniby¢doskonaleczy±ciduchowoifizycznie.Nie
powinni±myrozró»nia¢czylenjestlepszyodbawełny,batystjestdobry,jedwabnie,ten
jestdoniczego,tenjestdoprzyj¦cia.SenryuKamataniRoshimówiwteishokesakudoku:
Prawdziweznaczeniefunzoto„zmiecione±mieci”.Funzo-etokesa,którajest
zrobionazeszmatzebranychze±miecinaulicach.Nieu»ytecznecz¦±cis¡od-
dzielane,atocozostajejestczyszczoneifarbowanenaciemnawykolor.Wów-
czastakprzygotowanecz¦±cis¡zszywanenawzórpólry»owych.Mo»naby
mie¢odczucie,»ejesttobrudne,bofunzo-ejestwcało±cirobionezmate-
riałuznalezionegona±mieciach,aletakniejest.Jesttokompletniewolne
odprzywi¡zaniatakiegojakmiło±¢inienawi±¢.Niktniemo»eobdarzy¢tego
uczuciem,boniemato»adnejmierzalnejwarto±ciczyjako±ci.Gdybyludzie
mielijakiekolwiekprzywi¡zaniedotego,niewyrzucilibytegojak±mieci.
Niejestłatwookre±li¢cojestdobre,acojestzłe.wieccyludzieuwa»aj¡,»edobrejest
noszenieluksusowychjedwabiówibogatychbrokatów,azłenoszeniełachówiporzuconych
szmat.AlewBuddyzmiejestodwrotnie:ubraniezporzuconychłachmanówjestdobre
iczyste,bogatestrojes¡złeinieczyste.Tosamodotyczysi¦równie»innychrzeczy.
U»ywanieporzuconych,nikomuniepotrzebnychrzeczymate»takieznaczenie,»eu»ywa
si¦czego±,coniejestprzedmiotemniczyjegopragnienia.
4
Madhyam-agama-sutramówi:
Cnotliwyczłowieku!Przypu±¢my,»ekto±działaczysto,alemówiimy±li
nieczysto.Je±lim¡dryczłowiekwidzitoizło±cisi¦,powinienwykorzeni¢swoj¡
zło±¢.Przypu±¢my,»ekto±działanieczysto,alemówiimy±liczysto.Je±li
m¡dryczłowiekwidzitoizło±cisi¦,powinienwykorzeni¢swoj¡zło±¢.Jak
mo»etozrobi¢?
Cnotliwyczłowieku!Mo»ezrobi¢toid¡cw±ladysamotnegomnicha,który
podnosiwyrzuconeubrania,abyzrobi¢sobiepamsula.Podobniejakmnich,
je±liznajdzieubraniesplamioneekskrementami,uryn¡,±luzemznosalubjak¡-
kolwiekinn¡nieczyst¡rzecz¡,powinienpodnie±¢tolew¡dłoni¡irozci¡gaj¡c
praw¡dłoni¡,powinienoderwa¢czyst¡iniedziuraw¡cz¦±¢.
Cnotliwyczłowieku!Je±likto±działanieczysto,alemówiczysto,niemy±l
ojegonieczystychdziałaniach.My±lraczejojegoczystejmowieimy±li.Je±li
m¡dryczłowiekwidzitak¡osob¦izło±cisi¦,powinienwykorzeni¢swoj¡zło±¢,
takjaktoopisałem.
S¡trzyrodzajekesa.Pierwszy,opisanywcze±niej,jestwykonywanyzwyrzuconych
ubra«imateriałów(funzo-e).Je±lipraktykuj¡cyniemo»ezdoby¢tegorodzajurzeczy,
powinienzrobi¢drugirodzajkesa,zpiórptakówlubfutrazwierz¡t.Trzecirodzajkesa
jestwykonywanyzeznoszonychubra«.Mnisiniepowinninosi¢kesazrobionychzdobrych
materiałów,cenionychwzwykłym±wiecie.
WewspółczesnejJaponiiniktniewyrzucafunzonapoleczynaulic¦,jaktorobili
ludziewIndiach.Nawetna±mietnikutrudnoznale¹¢co±takiego.Wdzisiejszychczasach
mo»naskorzysta¢zwyprzeda»ystarociczysklepówzodzie»¡zdrugiejr¦ki.Kiedymu-
simykupi¢materiałpowinni±mytozrobi¢wtymsamymduchu,wktórymzbieranejest
funzo.Zgodniezmo»liwo±ciamiiokoliczno±ciamipowinni±myznale¹¢ta«szymateriał,nie
luksusowy,zwykły,bezwybrzydzania.Kiedyoferujemylubjestnamoferowanymateriał,
powinni±mymie¢czystyumysł,wolnyodsławy,warto±ci,miło±ciinienawi±ciodno±nie
materiału,darczy«cyiobdarowywanego.Je±limateriałuniestarczynawykonaniekesa,
powinni±myznale¹¢sposóbabygou»y¢,np.doda¢innymateriał.Powinni±myjaknaj-
lepiejprzyj¡¢ofiar¦wiarydarczy«cy,cokolwiekpodarował.Takapostawaoznaczabycie
oddanymDrodzeBuddhy.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin