Sogaku Harada - teksty.pdf

(161 KB) Pobierz
Szesc krótkich tekstów Roshiego
Nirwana
DaiunSogakuHarada 1
tłumaczenie: CzcigodnyNyogenNowak
Ka»dy,ktowyznajeBuddyzmzpewno±ci¡wie,»ewdniu8kwietniaprzypadaj¡naro-
dzinyBuddySiakiamuniego,8grudniajestdniemkiedydo±wiadczyłonswegoWielkiego
O±wiecenia,aJeleniPark 2 iSzczytS¦pa 3 s¡miejscamigdziewygłosiłonsweistotnemowy
Dharmy.Natomiast15lutyjestdniemkiedyzgasłonwchodz¡cwNirwan¦poddrzewa-
misala,niedalekorzekiHiranyavati(jap.Batsudaiga).Teczterypowy»szewydarzenia
zawszeczcimyodpowiednimiceremoniamizwróceniazasług.
Takwi¦cponiewa»lutyjestmiesi¡cemNirwanychciałbympowiedzie¢par¦słówna
tentemat.
Powinni±mywszyscywiedzie¢,»epunktwidzeniahinajanyimahajanyodno±nieNir-
wanyró»ni¡si¦odsiebie.
Nirwanahinajanyoznaczaosi¡gni¦cieo±wieceniawtym±wiecieiwej±ciewstanzwa-
nyUyonehan 4 .Innymisłowytakdługojaktrwaegzystencjanaszegociałaniemo»emy
osi¡gn¡¢wpełniNirwany,mo»emyosi¡gn¡¢tylkojejpewn¡cz¦±¢.Dopieropo±mierci
mo»emywst¡pi¢wdoskonał¡Nirwan¦zwan¡Muyonehan 5 .Jednak»ezgodnieznauk¡
PrawdyMahajanypoosi¡gni¦ciuWielkiegoiDoskonałegoO±wieceniawci¡»»yj¡cjeste-
±mywstanieosi¡gn¡¢t¦Doskonał¡Nirwan¦zwan¡Muyonehan.GdybyjednakBudda
zawszeistniał,zwykliludzienigdybyniezrozumieliprawdziwegoznaczeniatego,nato-
miastmy±l,»ezgasłonsprawi,»eszczerzeb¦d¡wierzy¢ipraktykowa¢;st¡dte»±mier¢
Buddyijegoznikni¦ciebyłabardzowa»n¡cz¦±ci¡jegozr¦cznych±rodkówbywyzwoli¢
wszystkieodczuwaj¡ceistoty.
Rozdział„Owiecznym»yciuTathagaty”(jap.NyoraiJuryohonge)zSutryLotosu
jasnotoukazuje.Buddaaninieprzychodzianinieodchodzi,niepodlegate»narodzinom
i±miercileczzwykliludzieznaj¡ctylkopowstawanieizanikanies¡przywi¡zanidona-
rodzini±mierci.Narodzinysprawiaj¡,»es¡szcz¦±liwia±mier¢sprawia,»es¡pogr¡»eni
wsmutku.BuddaSiakiamunipragn¡łby±myuwierzyli,zrozumieli,praktykowaliiurze-
czywistnili,»e(prawdziwa)Ja¹«jestwolnaodnarodzini±mierciitojestpowóddla
któregoukryłsi¦onwobłokuNirwany.
1 DaiunSogakuHarada(1870–1961).TekstpochodzizczasopismaShoyuz15lutego1945roku.
2 Jap.Rokuya-onalboRokuya-en,skr.Margadava,ParkJeleni,któryznajdujesi¦wVaranasi(nie-
dalekoobecnegoBenares)wrodkowychIndiach,gdzieBuddawygłosiłsw¡pierwsz¡mow¦.Obecne
Sarnath.
3 Jap.Ryojusen,skr.Grdhrkuta,SzczytS¦pa.GórawMagadha,wIndiach,gdzieBuddawygłosił
wielesutrm.in.Sutr¦Lotosu.
4 Skr.Sopadhisesa-nirvana.Termintenjestcz¦stotłumaczonyjakoniekompletnydoskonałyspokój
albowyga±ni¦ciezpozostało±ci¡coodnosisi¦dofizycznegociała.
5 Skr.Nirupadhisesa-nirvana.Tojestcałkowitewyga±ni¦ciealbonirvanabezpozostało±ci.
1
WDziesi¦ciowersowejSutrzeKannon(jap.EnmeiJukkuKannonGyo)jestnapisane:
„JoRakuGaJo”.TutajJooznaczawieczno±¢,niesko«czono±¢.Raku—spokójiszcz¦±cie,
Ga—wolno±¢,aJooznaczanieskazitelno±¢,całkowit¡czysto±¢.
Patrz¡cnatozpunktuwidzeniaistotysprawymywszyscyjeste±mywstanieWiecz-
nego,WielkiegoSpokojuiwolniodprzeszkód»yjemywWiecznejCzysto±ci.Jednak»e
widz¡cjedynienie-powstawanieinie-zanikanieniejeste±mywstaniezrozumie¢jakcenne
jesttoist¡dmamyteczteryznaki(Jo,Raku,Ga,Jo),któreukazuj¡namtemo»liwo±ci.
St¡dte»mywszyscy,którzystaramysi¦wierzy¢,zrozumie¢,praktykowa¢iurzeczywistni¢
Prawdziw¡Dharm¦powinni±mywtogł¦bokowierzy¢iuwolni¢sieodułudy,cojestnaj-
wa»niejsz¡rzecz¡.Byurzeczywistni¢Drog¦musimyuda¢si¦donauczyciela,którysam
tourzeczywistnił.Jednak»ewi¦kszo±¢współczesnychnauczycielitooszu±ci,którzytylko
kłami¡iztegopowodupowinni±myby¢bardzoostro»ni.DlategoDogenZenjipowiedział
wGakugoYojinshu(Antologiiuwagodno±niepraktykowaniaDrogi):„Je±liniespotkacie
prawdziwegonauczycielalepiejniepraktykowa¢”.
2
UczniowieBuddyijedzeniemi¦sa
DaiunSogakuHarada 6
tłumaczeniezjapo«skiego: CzcigodnyNyogenNowak
(listiodpowied¹)
Jestemkapłanemmałej±wi¡tynipoło»onejnaodludziu.Niemiałemjeszcze
okazjiosobi±ciespotka¢Roshiego-sama 7 leczdzi¦kipismu„Shoyu”nale»¦do
gor¡cychzwolennikówRoshiego-sama.Prosz¦miwybaczy¢,»ezwracamsi¦
ztymproblememwtakpełnymzaj¦¢czasieleczchciałbymzapyta¢ojedzenie.
Cz¦stospotykamsi¦zpogl¡dem,»ejakouczniowieBuddymymnisinie
powinni±myje±¢mi¦sa,leczczybyłotakrównie»wczasachBuddyShaky-
amuniego?
ZtegocosłyszałemBuddaShakyamuniprzyj¡łofiarowanemumlekood
dziewczynyzpobliskiejwioski,którympokrzepiłsi¦przedrozpocz¦ciemme-
dytacjiiosi¡gni¦ciemWielkiegoO±wiecenia.Równie»przyczyn¡jego±mierci
byłaofiarowanamunatakuhatsu 8 wieprzowina,któr¡si¦zatruł.Je±lijest
toprawdaoznaczałobyto,»eBuddaShakyamunispo»ywałmi¦so.Prosiłbym
owyja±nienietego?
Równie»je±liniemawyj±ciaimusisi¦spo»ywa¢jajkairybyzpowodu
chorobylubsłabegozdrowia,naskutekzalece«lekarza,czyjesttowła±ciwe?
Bardzoprosz¦poucznaswtejsprawie.
czytelnikzregionuHokuriku
Odpowied¹DaiunSogakuRoshiego:
PewnegorazujedenzuczniówBuddyShakyamuniegozapytałgo:„Copowinni±myzro-
bi¢je±lipodczastakuhatsuotrzymamywofierzepo»ywieniezawieraj¡cemi¦so?”.Naco
6 DaiunSogakuHarada(1870–1961).
7 WJaponiizwracaniesi¦dokogo±wtrzeciejosobiejestwyrazemszacunku.
8 Japo«skiesłowotakuhatsu,„niesieniemiski”,oznaczaotrzymywanieofiar,wsanskrycie pindapata co
dosłownieoznaczaofiar¦zpo»ywienia,albodatek.Pindapatikaoznaczatego,któryutrzymujesi¦zofiar
(kotsujikigyoalbogyokotsupojap.)iodnosisi¦dokawałkówpo»ywienialubdatkówjakieofiarowywano
mnichomwstaro»ytnychIndiach.Termintakuhatsucz¦stotłumaczonyjestnaj¦zykizachodniejako
»ebranienp.beggingpoang.leczprzekładtakijestniezbytfortunnybowiemtakuhatsujestrodzajem
religijnejpraktykiwywodz¡cejsi¦odczasówBuddyShakyamuniego.Mnisibuddyjscygrupowolubpoje-
dynczo,zarównowmilczeniujakmatomiejscewkrajachTherawadyczyte»±piewaj¡csutryjakcz¦sto
odbywasi¦towkrajachMahayanyopuszczaj¡swoje±wi¡tynieiwychodz¡naulicegdzieotrzymuj¡ofia-
ry.Celemtejpraktykijestusuni¦ciepoczuciadumyikultywowaniepokorya»doosi¡gni¦ciaczystego,
nierozró»niaj¡cegoumysłuwktórymznikapodziałnategoktóryczyniofiar¦,tegoktóryj¡otrzymuje
oraznatocozostałoofiarowane.Zwanejesttopojap.Sanrinkujaku.
3
BuddaShakyamuniodpowiedział:„Je±lizauwa»ycieco±pochodzeniazwierz¦cegowofia-
rowanymwampo»ywieniuodsu«cietonabokispo»yjciepozostał¡cz¦±¢”.Innymisłowy
chodzituoto,»eponiewa»jesttoofiara,wła±ciwymjestprzyj¡¢wszystkocozostaje
ofiarowane,jednak,gdyofiarowanepo»ywienieb¦dziepomieszanezmi¦semizauwa»ycie
to,odsu«cietonabokispo»yjciewszystkoinneconiezawierami¦sa.
WczasachBuddyShakyamuniegospo»ywanotylkojedenposiłekdziennieaponie-
wa»samBuddaShakyamuni»yłwył¡czniezofiarowanegomupo»ywienianataku-
hatsuprzyjmowałwszystkolecznigdywiedziałcozostaniewło»onedojegometalowej
miski.Cz¦stospotykanypogl¡d,»eprzyczyn¡jego±miercibyłozjedzeniewieprzowiny
jestbezpodstawny.
Prawd¡natomiastjest,»espo»yłofiarowanemumleko.Powodemdlaktóregotouczy-
niłbyło,»etakaofiaraprzynosiniezmierzonezasługiofiarodawcy.Mlekoniepochodzi
zzabijania,dlategonietylkoBuddaShakyamunileczrównie»wszyscyinnimnisiotrzy-
mywalitegorodzajuofiary.WIndiachodstaro»ytnychczasówznanebyłytakieprzetwory
mlecznejak:nyu,raku,so,shoso,daigo 9 .Obecnieznanejesttojakomasło,ser,jogurtitd.
Takczyowakwszystkozale»yodokoliczno±ci,czasuisytuacjiije±likto±jestchory
lubsłabegozdrowiaitakies¡wjegowypadkuzalecenialekarza,tomo»eje±¢mi¦so.
Najwa»niejsz¡rzecz¡jesttobypo±wi¦ci¢si¦Drodzeiprowadzi¢wła±ciwysposób
»yciaafizycznezdrowiejestdotegoniezb¦dne.Ogólniemówi¡czpunktuwidzenialudzi
wy±wi¦conych,którzyprzestrzegaj¡wskazaniaonie-zabijaniu,niejedzeniemi¦sajestjak
najbardziejwła±ciwe.Człowiekreligiipowinienwiedzie¢,»ebyciewegetarianinemjest
wa»n¡rzecz¡poniewa»jedzeniemi¦sadegenerujeuczuciawy»sze.
9 Odnosisi¦totzw.Pi¦ciuSmaków(Gomipojap.)mlekaiprzetworówmlecznych: nyu oznaczamleko,
raku odpowiadatemucoznanejestobecniepodnazw¡jogurtunatomiast so jestproduktempo±rednim,
mi¦dzymasłemaseremomi¦kko±ciciasta.Soposiadanaturalnysłodkismakprzypominaj¡cykarmel.
Shoso otrzymujesi¦wdalszymprocesiegotowaniasogotuj¡ccałydzie«izostawiaj¡cnanocanast¦pnie
zbierasi¦tocozostałonapowierzchni.Nast¦pnymetapemjesttocozwiesie jukuso .Jesttopozosta-
ło±¢poshoso,jeszczebardziejzag¦szczoneitwardeprzypominaj¡cemasłozktóregootrzymujesi¦ daigo
czylinajwy»ejprzedestylowanylubprzerafinowanyolejlub ghee jakzwanyjestonwIndiach.Owych
Pi¦¢Smakówjestprzeno±ni¡ukazuj¡c¡naukiBuddy.Pierwszystopie«odnosisi¦dopocz¡tkowychna-
ukBuddywtymAwatamsakiSutry,drugistopie«toSutryAgamaipoziomhinajany,trzecistopie«
odnosisi¦donaukmahajanyiVaipulayaSutr,czwartystopie«odnosisi¦donauksutrPrad»niipi¡ty
przypominaj¡cywydestylowanyolejzmasłaodnosisi¦donaukSutryLotosuiSutryNirwany.Daigo
albodaigomioznaczanajwy»szaPrawd¦.Wewspółcze±nieu»ywanymjapo«skimsłowodaigomioznacza
najwy»sz¡przyjemno±¢,co±onadzwyczajnymsmaku,delikates.
4
Wszystkonatym±wieciejestprzemijaj¡ce
inietrwałe
DaiunSogakuHarada 10
tłumaczeniezjapo«skiego: CzcigodnyNyogenNowak
NowyRokjestkamieniemmilowymnadrodzedogrobu.
Mo»eby¢pomy±lnylubnie.
Mo»emypowiedzie¢,»etenznanyprzezwszystkichwierszkapłanaIkkyu 11 ,któryprze-
si¡kni¦tyjestnietrwało±ci¡istnienia,pozwalanamzasmakowa¢prawdyoNowymRoku.
Najwy»sz¡pomy±lno±ci¡jestpoczucienietrwało±ci,którewzbudzask¡panywpromie-
niachwschodz¡cegosło«caNowyRok.Owopoczucienietrwało±ci,któreprzynosinam
NowyRokstanowiwielkiproblemdlaludzkichistot.
TanaukajestzawartawostatnichsłowachBuddyShakyamuniego:
Powinni±ciewiedzie¢,»ewszystkierzeczytego±wiatas¡nietrwałe.Ka»despo-
tkanienieuchronnieprzynosirozstanie.
Wszystkierzeczytego±wiatas¡nietrwałeiprzemijaj¡ceinieistniejenic,naczym
mo»nabysi¦oprze¢.Jednak»emyzwykliludziejeste±mytakzaabsorbowanizewn¦trznym
±wiatem,»enawetnieusiłujemyspogl¡da¢wsiebieanidostrzecostatecznejPrawdy.
Winteresuj¡cysposóbilustrujetoSutraAgama(jap.Agon-kyo).
Pewnegorazuw¦drowiecprzemierzałszerok¡równin¦,gdynagleniewia-
domosk¡dwyłoniłsi¦wielkisło«izacz¡łnaniegoszar»owa¢.Znalazłszysi¦
wsytuacjibezwyj±cia,w¦drowiecrozejrzałsi¦gor¡czkowonaokołowposzuki-
waniuschronieniainagletu»przedsob¡ujrzałstar¡studni¦,zktórejzwisała
lina.Szcz¦±liwieuchwyciłsi¦jejimógłterazukry¢si¦spuszczaj¡cwgł¡bstud-
ni.Leczotonasamymjejdniekł¦biłysi¦czterymonstrualnychrozmiarów
w¦»eczekaj¡czrozdziawionymipaszczaminato,bygopołkn¡¢.W¦drowiec
kurczowotrzymałsi¦liny,którabyłajegojedynymratunkiem,naglezprawej
10 TakrótkamowaDharmy,którazostaławygłoszonaprzezDaiunSogakuHarad¦Roshiego(1870–1961)
zokazjirozpocz¦ciaNowegoRoku(pojap.nentohogo)pochodzizczasopismaMahayanaZen(DaijoZen)
zartykułu„yj¡cwPrawdziwejDharmie”(Shoboniikiru).Mimo,»ezostałaonawygłoszonaw1954ro-
ku,nadalniestraciłaniczegozeswejaktualno±ciiwci¡»stanowidoskonał¡wskazówk¦iprzypomnienie
otejpodstawowejprawdzieprzemijania,którejnauczaBuddyzm,aoktórejtakcz¦stozapominamy.
11 IkkyuSojun(1394–1481)słynnymistrzzentradycjiRinzai,opatDaitoku-jiznanyzeswegonie-
konwencjonalnegostylu»yciaiwieluanegdot.Miałonogromnywpływnarozwójjapo«skiejkultury
Zen.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin