KONKURS HISTORYCZNY dla uczniów gimnazjum
etap wojewódzki
..............................
kod ucznia
Instrukcja dla ucznia
1. Na test składają się 22 pytania.
2. Odpowiedzi zapisuj zawsze w wyznaczonych miejscach.
3. Na pytania odpowiadaj zawsze zgodnie z poleceniem.
4. Odpowiadaj używając poprawnie zbudowanych zdań.
5. Za rozwiązanie wszystkich zadań poprawnie możesz uzyskać 95 punktów.
6. Jeżeli nie potrafisz rozwiązać któregoś z zadań, przejdź do następnego. Do opuszczonego wrócisz, jeżeli zostanie Ci na to czas.
7. Pisz uważnie, nie kreśl. Odpowiedzi nieczytelne, pokreślone nie będą brane pod uwagę.
8. Nie korzystaj z korektora.
9. Na rozwiązanie wszystkich zadań masz 120 minut.
10.Pracuj uważnie i spokojnie.
POWODZENIA!
1. Spośród podanych niżej zdań dotyczących początków państwa polskiego i panowania Piastów podkreśl zdania fałszywe i napisz je w poprawnej formie. Jeżeli któreś ze zdań uważasz za prawdziwe w wyznaczonym miejscu napisz słowo „prawda”. (0- 5pkt.)
· Za legendarnych przodków Mieszka I uznaje się Piasta, Lecha i Kraka.
..............................................................................................................................................
· Mieszko I w czasie swego panowania pokonał pod Cedynią księcia Czcibora.
· W 2 poł. XI wieku przeciwko Bolesławowi I wybuchł bunt pod przewodnictwem biskupa Stanisława ze Szczepanowa.
............................................................................................................................................
· Władysław Herman był bratem Bolesława Śmiałego.
.............................................................................................................................................
· Za panowania Kazimierza III Wielkiego miały miejsce dwa zjazdy w Wyszehradzie.
· W okresie rozbicia dzielnicowego Polska była związana unią personalną z ............................ . W 1300r. na króla Polski został koronowany ................................. z rodu ............................................ .
· Po śmierci Kazimierza III władzę w Polsce objął ród ......................................., łącząc Królestwo Polskie i ................................. unią personalną.
· W 1385r. w Krewie Polska została połączona unią ............................... z Litwą. W ............................ podpisano unię w Horodle.
3. Wpisz postacie, których dotyczą następujące cytaty. (0-4pkt.)
Skorzystaj z rozsypanki: Stefan Batory; Jan Sobieski; Jan Kochanowski; Mikołaj Rej; Mikołaj Kopernik; Andrzej Frycz Modrzewski; Wit Stwosz.
„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”.”
„Zawsze takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie”
„Jestem Waszym prawdziwym królem, a nie malowanym, będę panował i rozkazywał”
„Niechaj to narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”
4. Podkreśl prawidłową odpowiedź. (0- 1pkt)
Nihil novi to:
a). zobowiązanie króla-elekta, że będzie przestrzegał obowiązujących praw;
b). uchwała sejmowa mówiąca, że nic nowego w państwie nie może zostać przeprowadzone bez zgody wszystkich stanów sejmujących;
c). prawo każdego szlachcica do osobistego uczestniczenia w wyborze króla.
5. Wytłumacz w 2 zdaniach, dlaczego Mikołaja Kopernika określamy mianem człowieka renesansu. (0-3pkt.)
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
6. W wieku XV i XVI szlachta dzięki uzyskiwanym od poszczególnych władców przywilejom ograniczała prawa mieszczan i chłopów. Podaj po 2 przykłady ograniczania praw mieszczan i chłopów. (0-4pkt.)
ograniczanie praw mieszczan:
a)...............................................................................................................................................................................................................................................................................................
b)..............................................................................................................................................................................................................................................................................................
ograniczanie praw chłopów:
7. Przeczytaj uważnie poniższy tekst źródłowy, a następnie, korzystając również z wiedzy pozaźródłowej, odpowiedz na pytania. (0-4pkt.)
„(....) A iż w Rzeczpospolitej naszej jest dissidium [różność] niemałe in causa religionis christianae [w sprawie religii chrześcijańskiej], zabiegając temu, aby się z tej przyczyny między ludźmi seditio [bunt], jaka szkodliwa nie wszczęła, którą po inszych królestwach jaśnie widzimy, obiecujemy to sobie spólnie pro nobis et successoribus nostris in perpetuum sub vinculo iuramenti, fide, honore et conscientiis nostris [za nas i potomków naszych na wieczne czasy pod obowiązkiem przysięgi, uczciwością, honorem i sumieniem naszym], iż którzy jesteśmy disidentes de religione [różniący się w wierze chrześcijańskiej] pokój miedzy sobą zachować a dla różnej wiary i odmiany w kościele krwie nie przelewać (...).
„Teksty źródłowe do nauki historii w szkole” opr. L. Szczucki, J. Tazbir, Warszawa 1960.
A. Podaj nazwę aktu prawnego, z którego pochodzi fragment tekstu.
................................................................................................................................
B. Podaj rok wydania tego aktu.
C. Kto był podmiotem tego aktu?
D. Jaka była przyczyna uchwalenia tego aktu?
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
8. Na podstawie tekstu źródłowego i swojej wiedzy pozaźrodłowej wykonaj polecenia dotyczące unii lubelskiej. (0-5pkt.)
„...3. Iż już Korona i Wielkie Księstwo Litewskie jest jedno nierozdzielne i nieróżne ciało, a także nierówna, ale jedna wspólna Rzeczpospolita, która się ze dwóch państw i narodów w jeden lud zniosła i spoiła.
4. A temu obojemu narodowi, żeby już wiecznemi czasy jedna głowa, jeden pan i jeden król spólny rozkazywał, który spólnymi głosy od Polaków i od Litwy obran, a miejsce obierania w Polsce, a po tym na Królestwo Polskie pomazan i koronowan w Krakowie będzie (...)
8. Sejmy i rady ten oboj naród ma zawżdy mieć spólne koronne pod królem polskim panem swym i zasiadać tak panowie miedzy pany osobami swemi, jako posłowie miedzy posły i radzić o spólnych potrzebach, tak na sejmie jako i bez sejmu w Polszcze i na Litwie...”.
„Teksty źródłowe do nauczania historii w szkole” opr. W. Szczygielski, Warszawa 1960.
A. Podaj rok opisanego w tekście wydarzenia.
..........................................................................................................................................
B. Za panowania jakiego władcy polskiego wydarzenia to miało miejsce?
C. Uzupełnij poniższy schemat.
Wykorzystaj następujące wyrazy i wyrażenia: urzędy centralne, polityka zagraniczna, skarb, wojsko, król, sejm.
WSPÓLNE ODRĘBNE
......................................................... ..........................................................
9. Przeczytaj poniższy wiersz Jana Lechonia dotyczący I sejmu rozbiorowego, a następnie odpowiedz na pytania. (0- 5pkt.)
„Kiedy wszystko struchlało z obawy Moskali,
On na progu się sali jako kłoda wali
Z tą jedną myślą w głowie: „Ja wszystko ocalam”
Rozdziera swoje szaty krzycząc: „Nie pozwalam!”
Sto ramion niezlękłego uchwyciło męża
I oszalał, i umarł. Lecz to on zwycięża”.
A. W którym roku miało miejsce opisane w wierszu wydarzenie?
..................................................................................................................................
B. O jakim bohaterze jest mowa w wierszu? Podaj imię i nazwisko.
.................................................................................................................................
C. Wymień 3 postanowienia I sejmu rozbiorowego.
.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
10. Rozwiąż krzyżówkę. Odczytaj i wyjaśnij hasło. ...
zdjeciaklasy3e