Historia etap szkolny.doc

(14092 KB) Pobierz
Konkurs historyczny – etap szkolny

 

 

Konkurs historyczny – etap szkolny

 

Zestaw zadań

 

1. Jeden z pierwszych władców polski wydał dokument „Dagome iudex”, w którym oddał swój kraj pod opiekę papieżowi. Tym władcą był

 

A. Bolesław Chrobry.                    B. Mieszko II.                  C.  Bezprym.             D. Mieszko I.

 

 

2. Wydanie dokumentu „Dagome iudex” świadczyło o

 

A. potędze państwa polskiego.

B. chęci uniezależnienia się od cesarstwa niemieckiego.

C. chęci uniezależnienia się od papiestwa.

D. słabości Polski wobec zagrożeń ze wschodu.

 

 

3. Przyporządkuj pojęciu jego określenie.

 

a. jednolity podatek płacony księciu

I. zasadźca 

                                                        b. lata wolne od podatku
II. prawo składu 

c. sołtys

III. przymus drożny            
d. obowiązek wystawiania towarów na sprzedaż przez kupców

IV. poradlne

e. obowiązek poruszania się kupca po określonych drogach

 

4. Określ styl budowli przedstawionej na ilustracji.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Romański.               B. Renesansowy.                     C. Gotycki.                   D. Barokowy.

 

5. Które ziemie, utracił Władysław Łokietek w czasie swego panowania?

 

A.   Wielkopolskę, Ziemię Dobrzyńską, Śląsk.

B.   Śląsk, Kujawy, Pomorze Zachodnie.

C.  Wielkopolskę, Pomorze Gdańskie, Pomorze Zachodnie.

D.  Ziemię Dobrzyńską, Kujawy, Pomorze Gdańskie.

6. Na mapie zaznaczono miejsca rozegrania bitew okresu średniowiecza. Przyporządkuj każdemu wskazanemu miejscu nazwę miejsca rozegrania bitwy.

 

a. Płowce.        b. Cedynia.          c. Grunwald.       d. Głogów.       e. Niemcza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            

 

 

7. Przywilej, który przyznawał szlachcie nietykalność osobistą to

 

A. cerekwicko-nieszawski.        B. warecki.            C. jedlneńsko-krakowski.          D. koszycki.

 

 

8. Najwyższym organem władzy ustawodawczej w Rzeczpospolitej szlacheckiej był

 

A. sejm.                B. król.                      C. sejmik ziemski.                D. ruch egzekucyjny.

 

 

9. Który z wymienionych autorów nie tworzył w epoce Odrodzenia?

 

A. Mikołaj Rej.                            B. Andrzej F. Modrzewski.              C. Ignacy Krasicki.              D. Mikołaj Kopernik.

 

 

10. Poniższy diagram przedstawia strukturę społeczną Polski w XVI w. Poszczególnym stanom przyporzadkuj procentowy udział w strukturze społecznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I – szlachta               II – mieszczanie               III – duchowieństwo               IV – chłopi

11. Które z wymienionych pojęć nie wiążą się z panowaniem Zygmunta Augusta?

 

A. Ruch egzekucyjny.

B. Demokracja szlachecka.

C. Piechota wybraniecka.

D. Wojsko kwarciane.

 

 

12. Polacy stoczyli z Kozakami bitwę pod

 

A. Beresteczkiem.              B. Chocimiem.                       C. Cecorą.              D. Kircholmem.

 

 

13. Podane wydarzenia historyczne uporządkuj chronologicznie.

.... a. Bitwa pod Kłuszynem

.... b. Odsiecz wiedeńska

.... c. Pokój w Polanowie

.... d. Kapitulacja pod Ujściem

 

14. Co było najważniejszym następstwem gospodarki folwarcznej w Polsce XVII wieku ?

 

A. Rozwój transportu wodnego na terenie Polski.

B. Wzbogacenie chłopów pracujących na folwarkach.

C. Wyższy wzrost plonów podstawowych zbóż.

D. Wzrost pańszczyzny.

 

 

15. Jaka była główna konsekwencja sejmu „niemego”?

 
A. Powolna odbudowa gospodarki kraju.

B. Roszczenia Rosji do gwarancji ustrojowych Rzeczypospolitej.

C. Powołanie Komisji Wojskowej Koronnej.

D. Wprowadzenie cła generalnego.

 



16. Zapoznaj się z ilustracją.

 

 

Kto jest autorem przedstawionego dzieła?

 

A.       Stanisław Leszczyński.

B.       Ignacy Potocki.

C.       Stanisław Konarski.

D.       Michał K. Ogiński

 

 

 

 

 

 

 

 

17. Podane wydarzenia uporządkuj chronologicznie.

 

.... a. Powstanie Collegium Nobilium

.... b. Powstanie Komisji Edukacji Narodowej

.... c. Powstanie Szkoły Rycerskiej

.... d. Uchwalenie Konstytucji 3 maja

 

18. Zapoznaj się z mapą.

?

Prezentowana mapa pokazuje linie kolejowe w roku?

A. 1841                    B. 1862                           C.1913                             D.1919

 

19. Każdej z form walk o niepodległość Polski przyporządkuj jej przedstawiciela.

 

                                                                                                           a. Adam Czartoryski

                              I. walka zbrojna                    

                                                                                       b. Romuald Traugutt

                              II. walka dyplomatyczna

                                                                                             c. Aleksander Wielopolski

                              III. praca organiczna

                                                                                 d. Hipolit Cegielski

                                                                       

20. Kulturkampf to pojęcie określające w II Rzeszy

A. walkę z kościołem katolickim.

B. program germanizacji mniejszości narodowych.

C. reformę oświaty.

D. walkę z kulturą niemiecką.

 

 

 

 

21. Masz przygotować referat, który wygłosisz podczas konkursu historycznego na temat  „Praca organiczna w zaborze rosyjskim”.

 

I.  Żeromski S., Siłaczka.

II.  Krzyżanowski J., Neoromantyzm polski 1890-1918.

III. Orzeszkowa E., Nad Niemnem.

IV. Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego 1831-1864.

V.  Skowronek J., Przetrwać nad Wartą 1815-1914.

VI. Jedlicki J., Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują. Studia z dziejów idei i wyobraźni XIX wieku.

 

Z przedstawionej listy tytułów książek wybierz te, z których  przygotujesz się do tematu.

 

A. II, III, V, VI.                 B. I, III, IV, VI.                   C. I, III, IV, V.                      D. III, IV, V, VI.

 

 

22. Przeczytaj tekst.

Urodził się w 1867 roku w miejscowości Zułów. Po ukończeniu gimnazjum w Wilnie studiował medycynę w Charkowie. Zamieszany w próbę zamachu na cara Aleksandra III, został zesłany na pięć lat na Syberię. Po powrocie z zesłania był jednym z twórców
i przywódców PPS, a także Organizacji Bojowej PPS. Przed I wojną światową tworzył organizacje strzeleckie. W czasie wojny dowodził I Brygadą Legionów Polskich.

 

Bohaterem powyższego tekstu jest

 

A. Roman Dmowski.       B. Józef Piłsudski.        C. Władysław Sikorski.         D. Józef Haller.

 

 

23. Który z ciągów wydarzeń historycznych jest zbudowany poprawnie pod względem chronologicznym?

 

A. Konstytucja marcowa, Cud nad Wisłą”, zamach majowym, reforma W. Grabskiego.

B.Cud nad Wisłą”, konstytucja marcowa, reforma W. Grabskiego, zamach majowy.

C. Zamach majowy, Cud nad Wisłą”, reforma W. Grabskiego, konstytucja marcowa.

D. Konstytucja marcowa, zamach majowy, reforma W. Grabskiego, Cud nad Wisłą”.

 

 

 

24. Centralny Okręg Przemysłowy był zlokalizowany w widłach rzek

 

A. Wisła – Narew.          B. Wisła – Bug.          C. Wisła – San.                  D. Bug – San.

 

 

25. W 1924 roku rząd W. Grabskiego przeprowadził reformę finansów w Polsce. Które
z podanych przedsięwzięć nie było inicjatywą rządu W. Grabskiego?

 

A. Emisja obligacji banku zbożowego.

B. Powołanie niezależnego Banku Polskiego.

C. Redukcja wydatków budżetowych.

D. Oszczędności w administracji państwowej.

 

 

 

 

 

 

26. Z jakiego dokumentu pochodzi zacytowany niżej fragment ?

W razie przeobrażeń terytorialnych i politycznych w kręgach należących do Państwa Polskiego sfery wpływów Niemiec i ZSRR zostaną rozgraniczone w przybliżeniu wzdłuż rzek Narew, Wisła, San.

 

A. Układu podpisanego przez Niemcy, Włochy, Francję, Wielką Brytanię w Monachium

w 1938 roku.

B.  Traktatu podpisanego między Niemcami i Rosją Radziecką w Rapallo w 1922 roku.

C. Tajnego protokołu dołączonego do niemiecko-radzieckiego paktu zawartego w sierpniu    1939 roku w Moskwie, tzw. Paktu Ribbentrop-Mołotow.

D. Propozycji G.N. Curzona w nocie do komisarza spraw zagranicznych Rosji radzieckiej

     G.Cziczerina.

 

 

27. W przededniu wybuchu wojny w 1939 roku II Rzeczpospolita posiadała najdłuższą granicę z

 

A. ZSRR.

B. Czecho...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin