Historia etap rejonowy3.doc

(1286 KB) Pobierz
Kod:

Kod:

 

Liczba punktów:

 

Podpis egzaminatora:

 

 

 

 

 

 

 

Drogi Uczestniku Konkursu!

 

Przed Tobą zadania konkursowe przeznaczone dla etapu rejonowego. Na rozwiązanie zestawu masz 120 minut. Maksymalnie możesz uzyskać 88 punktów. Czytaj uważnie polecenia i używając pióra lub długopisu udzielaj odpowiedzi po zastanowieniu. Pisz wyraźnie, nie stosuj skrótów, zapisuj słowa w pełnym brzmieniu. Nie używaj korektora. Jeżeli się pomylisz, skreśl pomyłkę i zapisz obok wyraźnie poprawną odpowiedź. Nie rób tego w zadaniach,
w których musisz coś podkreślić! Wówczas sprawdzający będzie miał wątpliwości, co podkreśliłeś i nie otrzymasz za to zadanie punktu. Nazwiska zapisuj wraz z imieniem bez błędów ortograficznych. Błąd w nazwisku jest traktowany tak jak błąd w dacie, powoduje brak punktu. Życzymy Ci satysfakcji przy rozwiązywaniu zadań.

 

 

 

                                                                                                  Organizatorzy
Zad.1. Test wyboru. Przeczytaj uważnie zdania, a następnie wybierz i podkreśl prawidłową odpowiedź.  Poprawnych odpowiedzi może być więcej niż jedna. (0-10 pkt).

1. Podkreśl nazwiska liderów partii prawicowych:

a. Kazimierz Pużak              b. Ignacy Daszyński              c. Bolesław Piasecki   d. Roman Dmowski

 

2. Spośród wymienionych niżej postaci trzykrotnie premierami byli (lub był):

a. Kazimierz Bartel   b. Jędrzej Moraczewski c. Ignacy Mościcki  d. Wincenty Witos                           

 

3. Stanowisko Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych pełniły w okresie międzywojennym:

a. trzy osoby            b. cztery osoby              c. dwie osoby     

  

4. Linia Curzona była pomysłem:

a. polskim    b. bolszewickim    c. państw Ententy     d. niemieckim

 

5. Według Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1921 roku prezydent miał kadencję:

a. roczną   b. czteroletnią    c. pięcioletnią     d. siedmioletnią

 

6. Podczas plebiscytu na Warmii i Mazurach w 1920 r. za Polską opowiedziało się:

a. większość mieszkańców  b. połowa mieszkańców  c. blisko ¼ mieszkańców   d. znikoma ilość mieszkańców

 

7. Korpus Ochrony Pogranicza w latach 1924-1937 był specjalną formacją służącą do ochrony :

a. całości granic      b. granicy wschodniej      c. granicy na Śląsku           
d. granicy zachodniej

 

8. W latach trzydziestych Polska zawarła pakty o nieagresji z państwami:

a. Niemcy     b. Litwa                  c. ZSRR         d. Węgry

 

9. Spośród działających w Polsce ruchów i partii politycznych za granicą założono:

a. Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem

b. Obóz Zjednoczenia Narodowego

c. Stronnictwo Ludowe

d. Front Morges

 

10. Podczas kampanii wrześniowej najdłużej stawiała opór jednostka dowodzona przez:

a. kmdr Włodziemierza Steyera  

b. gen. Juliusza Rómmla      

c. gen. Franciszka Kleeberga 

d. mjr Henryka Sucharskiego

 


Zad. 2. Prawda czy fałsz? Przeczytaj uważnie zdania w tabeli i określ, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Wpisz w pole tabeli obok zdania literę P (jeżeli zdanie jest prawdziwe) lub literę F (jeżeli jest fałszywe). (0-10 pkt).

Józef Piłsudski został wybrany prezydentem, ale nominacji nie przyjął

 

W Krakowie założono w okresie międzywojennym Akademię Górniczą

 

Tylko jedna kadencja prezydencka w II Rzeczypospolitej nie zakończyła się przedwcześnie

 

W II Rzeczypospolitej przejściowo pojawiła się hiperinflacja

 

Spośród rządów II Rzeczypospolitej najdłużej przetrwał rząd Mariana Zyndrama-Kościałkowskiego

 

Jednym z istotnych wydarzeń kulturalnych w Krakowie okresu międzywojennego była budowa kopca na Sowińcu, poświęconego marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu

 

Gdynia nie stała się w okresie międzywojennym konkurencją dla Gdańska

 

Polska sprowokowała niemiecki atak, zajmując w sierpniu 1939 roku radiostację w Gliwicach

 

Polska posiadała w 1939 roku wspólną granicę z Węgrami

 

I Powstanie śląskie zakończyło się niewielkim sukcesem strony polskiej

 

 

Zad. 3. Uzupełnij tabelę, wpisując przepisy odpowiednich konstytucji. (0-9 pkt).

Cechy

Konstytucja marcowa

Konstytucja kwietniowa

Władza ustawodawcza

Sejm i senat

 

Sposób wyboru senatu

 

Wybierani w 2/3, w 1/3 mianowani

Władza wykonawcza

 

Prezydent i Rada Ministrów

Wybór głowy państwa (przez kogo )

Zgromadzenie Narodowe (Sejm i Senat połączone)

 

Odpowiedzialność głowy państwa

 

 

Możliwość rozwiązania sejmu przez głowę państwa

Wyjątkowo, za zgodą 3/5 Senatu

 

Prawo weta głowy państwa w stosunku do decyzji władzy ustawodawczej

 

Prezydent miał prawo weta

Władza sądownicza

 

Niezawisłe sądy

 


Zad. 4. Przeczytaj uważnie zamieszczone poniżej podpunkty. Podziel je na przyczyny i skutki zamachu majowego, wpisując litery związane z podpunktem w odpowiednie rubryki tabeli (0-10 pkt).

 

a. niepowodzenia w polityce zagranicznej; b. pogarszający się stan gospodarczy  c. silna opozycja w sejmie przeciw rządowi i brak stabilnej większości parlamentarnej; d. powołanie nowego rządu Witosa; e. powołanie rządu Bartla f. przeprowadzenie nowych wyborów prezydenckich; g. rządy zwolenników Piłsudskiego; h. powszechna krytyka rządu i parlamentu; i. zmiana w konstytucji, wzmacniająca władzę prezydenta; j. niestabilność władzy wykonawczej

Przyczyny zamachu

Skutki zamachu

 

 

 

Zad. 5. Podane poniżej wydarzenia ułóż w porządku chronologicznym i przyporządkuj im daty. Uwaga! Dat jest więcej niż wydarzeń, powinno pozostać 14 rubryk pustych. (0-10 pkt).

 

Początek powstania wielkopolskiego, I powstanie śląskie, bitwa warszawska z bolszewikami, wybory do sejmu wileńskiego, uchwalenie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (zwanej marcową),  oficjalna decyzja  Rady Ambasadorów uznająca przebieg polskiej granicy wschodniej, bitwa nad Bzurą, wybory „brzeskie”, początek wielkiego kryzysu  w przemyśle, uchwalenie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zwanej kwietniową

 

 

Data

Wydarzenie

1918

 

1918

 

1919

 

1919

 

1920

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin