Historia 2007-08 etap rejonowy.pdf

(330 KB) Pobierz
Etap II
..................................................... .......................................
kod ucznia suma punktów
czas trwania konkursu – 90 minut
XXX KONKURS HISTORYCZNY
POLSKA RZECZPOSPOLITA LUDOWA
LIPIEC 1944 - CZEWRWIEC 1989”
DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH
Rok szkolny 2007/2008
Eliminacje II stopnia
Instrukcja dla ucznia
1. Pamiętaj, iż czas na wypełnienie testu wynosi 90 minut.
2. Sprawdź, czy Twój test zawiera 18 pytań.
3. Przeczytaj uważnie każde polecenie oraz zamieszczone uwagi.
4. Pisz starannie, używaj długopisu lub pióra.
5. Nie wolno używać korektorów.
6. Jeśli się pomylisz, przekreśl i napisz u góry.
7. Maksymalna ilość punktów wynosi 100.
Życzymy powodzenia
1
1. W czerwcu 1946 roku przeprowadzono w Polsce referendum. Społeczeństwo miało
odpowiedzieć na 3 pytania. Uzupełnij tabelkę, wpisując w odpowiednią rubrykę
odpowiedź „tak” lub „nie” w zależności od tego o jaką odpowiedź apelowały do swych
sympatyków podane partie.
Pytanie
PPR
PSL
1. Czy jesteś za zniesieniem Senatu.
………………….
………………….
2. Czy jesteś za utrwaleniem reform społeczno-
gospodarczych.
………………….
………………….
3. Czy chcesz utrwalenia granicy zachodniej
Polski na Odrze i Nysie Łużyckiej.
………………….
………………….
[0-6 pkt.]
2. Podkreśl wydarzenia, których wyniki zostały sfałszowane przez komunistów.
a) referendum w czerwcu 1946 roku
b) wybory w czerwcu 1989 roku
c) wybory w styczniu 1947 roku
d) wybory w styczniu 1957 roku
[0-2 pkt.]
3. Rozwiąż skróty, wpisując ich pełną nazwę.
a) Kominform - …………………………………………………………………………………
b) UNRRA - …………………………………………………………………………………….
c) UPA - ………………………………………………………………………………………...
d) ZMP - ………………………………………………………………………………………...
e) PUR - ………………………………………………………………………………………...
f) CUP - …………………………………………………………………………………………
g) PRON - ………………………………………………………………………………………
[0-7 pkt.]
4. Wypisz organa władzy państwowej w Polsce według postanowień małej konstytucji z
lutego 1947 roku.
a) władza ustawodawcza:
- …………………………………………………………………………………………………
b) władza wykonawcza:
- …………………………………………………………………………………………………
- …………………………………………………………………………………………………
- …………………………………………………………………………………………………
[0-4 pkt.]
2
712095896.001.png
5. Dwie największe inwestycje planu 6-letniego miały na celu stworzenie silnego ośrodka
robotniczego w pobliżu inteligenckiego Krakowa. Wymień je.
a) ………………………………………………………………………………………………..
b) ………………………………………………………………………………………………..
[0-2 pkt.]
6. Po wydarzeniach z czerwca 1976 roku zaczęła kształtować się opozycja
demokratyczna. Rozwiąż poniższe skróty, podając pełne nazwy powstałych wtedy
organizacji opozycyjnych.
a) KOR - ………………………………………………………………………………………...
b) ROPCiO - …………………………………………………………………………………….
c) KPN - ………………………………………………………………………………………...
[0-3 pkt.]
7. Norman Davies wyróżnił 3 fazy kształtowania się systemu rządów komunistycznych w
Polsce po II wojnie światowej. Do podanych charakterystyk poszczególnych okresów
dopisz daty roczne ich występowania.
a) okres stopniowej budowy komunistycznej demokracji ludowej - …………. - …………….
b) okres narzucania Polsce stalinizmu - …………………. - ………………
c) okres panowania rodzimego aparatu „narodowego komunizmu” - …………… - ………….
[0-6 pkt.]
8. Połącz osoby ze stanowiskami, które pełniły w powołanym 28 czerwca 1945 roku
TRJN, wstawiając odpowiednią cyfrę w wykropkowane miejsca.
a) Hilary Minc - (…..) 1. minister obrony narodowej
b) Michał Rola-Żymierski - (…..) 2. minister przemysłu
c) Wincenty Rzymowski - (…..) 3. minister bezpieczeństwa publicznego
d) Stanisław Radkiewicz - (…..) 4. minister spraw zagranicznych
[0-4 pkt.]
9. Podaj daty roczne lub czas trwania następujących wydarzeń w gospodarce Polski
Ludowej.
a) przyjęcie przez PKWN dekretu o reformie rolnej - ………………………………………….
b) 6-letni Plan Rozwoju Gospodarczego i Budowy Podstaw Socjalizmu - …………-…………
c) uchwalenie przez KRN ustawy o nacjonalizacji przemysłu, banków i transportu - …………
d) 3-letni Plan Odbudowy Gospodarczej - …………..-…………..
[0 - 6 pkt.]
3
10. Podaj daty roczne przystąpienia Polski do następujących organizacji.
a) Organizacja Narodów Zjednoczonych - ……………………………………………………..
b) Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej - …………………………………………………...
c) Układ Warszawski - ………………………………………………………………………….
[0-3 pkt.]
11. Podaj imiona i nazwiska I sekretarzy KC PZPR w następujących okresach.
a) III - X 1956 - ………………………………………………………………………………...
b) X1956 - XII 1970 - ………………………………………………………………………….
c) XII 1970 - IX 1980 - ………………………………………………………………………...
d) IX 1980 - X 1981 - …………………………………………………………………………..
e) X 1981 - VII 1989 - ………………………………………………………………………….
[0-5 pkt.]
12. Podaj imię i nazwisko polskiego reżysera oraz tytuł filmu opowiadającego o losach
robotnika polskiego po II wojnie światowej, w którym m. in. przypomniano polskie
kryzysy z lat 1956-1970.
a) reżyser (imię i nazwisko) - …………………………………………………………………...
b) tytuł filmu - …………………………………………………………………………………..
[0-2 pkt.]
13. Uzupełnij tabelkę dotyczącą polityki państwa wobec Kościoła katolickiego i twórców
kultury polskiej w okresie Polski Ludowej, wpisując informacje z poniższej rozsypanki
do odpowiedniej rubryki.
orędzie biskupów polskich do biskupów niemieckich, zdjęcie przedstawienia „Dziadów”,
dekret o „obsadzaniu stanowisk kościelnych”, działalność księży-patriotów, list „34”,
list „Non possumus”, wprowadzenie socrealizmu, powołanie PAX-u i Veritasu,
uroczystości odnowienia ślubów jasnogórskich, zamknięcie pisma „Po prostu”,
funkcjonowanie „drugiego obiegu” wydawniczego, bojkot telewizji przez artystów i pisarzy,
działalność „tajnych kompletów nauczania”, konfiskata urządzeń poligraficznych,
proces biskupa Czesława Kaczmarka, msze święte za ojczyznę
Formy represji państwa wobec
Formy oporu wobec państwa
Kościoła
katolickiego
twórców kultury
Kościoła
katolickiego
twórców kultury
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
………………………
[0-16 pkt.]
4
712095896.002.png
14. Na podstawie poniższego tekstu oraz posiadanych wiadomości odpowiedz na pytania.
„Jesteśmy patriotami i rozumiemy, czym jest polska racja stanu. Ale syn nasz nie poległ w
walce ani nie padł od zabłąkanej kuli. Dziecko nasze zostało zamordowane - samotne i
bezbronne w budynku WUBP [Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w
Poznaniu]. Bezlitośni siepacze wzięli na nim odwet za to, że na oczach tłumów ono rozwinęło
polską chorągiew narodową, ten symbol wolności” .
a) Podaj datę oraz miejsce wydarzenia opisanego w tekście?
- data wydarzenia (miesiąc, rok) - ………………………………………………………………
- miejsce wydarzenia (nazwa miasta) - …………………………………………………………
b) Podaj imię i nazwisko chłopca, bohatera tego wydarzenia?
- …………………………………………………………………………………………………
c) Ile lat miał wtedy chłopiec?
- …………………………………………………………………………………………………
[0-4 pkt.]
15. Rozwiąż następujące skróty, podając ich pełną nazwę.
a) PKWN - ……………………………………………………………………………………...
b) WRON - ……………………………………………………………………………………...
c) PZPR - ………………………………………………………………………………………..
d) MO - ………………………………………………………………………………………….
e) UB - …………………………………………………………………………………………..
f) ZOMO - ……………………………………………………………………………………....
g) TRJN - ……………………………………………………………………………………….
h) KBW - ………………………………………………………………………………………..
i) ORMO - ………………………………………………………………………………………
[0-9 pkt.]
16. Wpisz imiona i nazwiska autorów następujących cytatów.
a) „Wiem ,że naród polski szczerze pragnie przyjaźni z narodem radzieckim. Ja pragnę,
szczerze pragnę przyjaźni, pod jednym warunkiem, żeby była zachowana niepodległość
Polski”.
…………………………………………………………………………………………………...
b) „Komunista to człowiek bezwzględnie wierzący partii. Bezwzględnie, czyli wierzący jej
bezkrytycznie na każdym etapie, niezależnie od tego co ta partia głosi”.
…………………………………………………………………………………………………...
c) „Co to znaczy rozumieć w sposób twórczy inspirującą rolę partii w kształtowaniu naszej
literatury? […] To znaczy uczynić inspirację partii źródłem i treścią natchnienia własnego, to
znaczy uczyć się na wskazaniach Partii”.
…………………………………………………………………………………………………...
d) „Mamy do czynienia z kontrrewolucją, nie ważne jest, że zginie 200 lub więcej
stoczniowców, na gruzach starej stoczni zbudujemy nową”.
…………………………………………………………………………………………………...
e) „Trzeba towarzysze wykorzystać te wszystkie możliwości, aby przyciągnąć wszystkich
wartościowych ludzi pióra i związać ich z linią partii”.
…………………………………………………………………………………………………...
f) „Pięknie jest myśleć, że w Moskwie żyje Stalin.
Pięknie jest myśleć, że w Moskwie myśli Stalin”.
…………………………………………………………………………………………………...
[0-6 pkt.]
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin