historia18.doc

(220 KB) Pobierz
Pytanie 1

WOJEWÓDZKI  KONKURS  HISTORYCZNY

 

Eliminacje rejonowe dla szkół podstawowych

 

7 lutego 2007 r.

 

 

 



 

 

 

Witamy Cię w eliminacjach rejonowych !

 

 

              Pamiętaj:  Per aspera ad astra !

 

                                   Przez trudności do gwiazd !

 

 

 

-         pisz czytelnie długopisem lub piórem.

-         wypełniaj test wpisując odpowiedzi we wskazanych miejscach.

-         przy każdym pytaniu podana jest liczba punktów, które możesz zdobyć udzielając prawidłowej odpowiedzi.

-         każda poprawna odpowiedź jest punktowana.

-         przeczytaj pytania dwukrotnie, zastanów się i dopiero wtedy odpowiadaj.

-         czas na udzielenie odpowiedzi wynosi 90 minut.

 

 

 

 

 

Powodzenia !

 

 

 

 

Pytanie 1.                                                                                               0 – 5 pkt.

 

Wpisz na mapie Polski nazwy wymienionych poniżej dzielnic historycznych:

 

Śląsk,  Mazowsze,  Wielkopolska,  Małopolska,  Pomorze.

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pytanie 2.                                                                                              0 – 3 pkt.

 

Opisz krótko polskie symbole narodowe:

 

A. Herb (godło) ..................................................................................................

     ........................................................................................................................

 

B. Flaga ..............................................................................................................

     ........................................................................................................................

 

C. Hymn .............................................................................................................

     ........................................................................................................................

 

 

Pytanie 3.                                                                                                0 – 5 pkt.

 

Określ, który to wiek, wpisz używając cyfr rzymskich.

Data:    966 r.,     1830 r.,     1364 r.,     1939 r.,     2001 r., 

Wiek:  ………,   ……….,   ……….,   ……….,   ……….,

 

Pytanie  4.                                                                                               0 – 3 pkt.

 

Ile wieków upłynęło od podanych wydarzeń do czasów współczesnych?

Wpisz w wolne rubryki.

 

Wydarzenie

Data

Liczba wieków

Chrzest Mieszka I

966

 

Bitwa pod Grunwaldem

1410

 

Potop szwedzki

1655

 

 

Pytanie 5.                                                                                                 0 – 4 pkt.

 

Do podanych informacji opisujących elementy architektoniczne dobierz podane niżej odpowiednie nazwy: kolumna, kopuła, krużganek, portyk.

 

a) Jest to część budowli poprzedzająca wejście, rodzaj otwartego przedsionka.

    ...................................................... .

b) Zwieńczenie sklepienia o kształcie czaszy, znajduje się nad centralną częścią

    budowli ............................................ .

c) Pionowa podpora ściany podtrzymująca ciężar sklepienia lub stropu.

    ........................................................ .

d) Ganek obiegający budynek, najczęściej wokół wewnętrznego dziedzińca.

    ........................................................ .

Pytanie 6.                                                                                                 0 – 6 pkt.

 

Uporządkuj chronologicznie wydarzenia wpisując w wykropkowane miejsca cyfry od 1 do 6.

 

a) założenie Akademii Krakowskiej   ............

b) bitwa pod Grunwaldem   ...........

c) zjazd gnieźnieński   ............

d) testament Bolesława Krzywoustego   ...........

e) hołd pruski w Krakowie   ............

f) unia Polski i Litwy w Krewie   ............

 

Pytanie 7.                                                                                                0 – 4 pkt.

 

Przeczytaj uważnie tekst Jana Długosza, a następnie dokończ zdania korzystając z informacji zawartych w tym tekście.

              Kiedy Władysław, król polski, zajmował się nabożeństwem i słuchaniem mszy świętej, wojsko tymczasem królewskie, za sprawą Zyndrama                             z Maszkowic, miecznika krakowskiego, a litewskie pod wodzą wielkiego księcia Witolda, ustawione w porządne hufce i chorągwie, z dziwną szybkością wstąpiło w szyku i stanęło przeciw nieprzyjacielowi: Polacy na lewym skrzydle, Litwini rozwinęli się na prawym.

 

a)     Opis Jana Długosza dotyczy bitwy pod ....................w roku .................... .

b)    Wojskami polskimi dowodził król Władysław  ......................... .

c)     Polacy walczyli wspólnie z  .............................. .

 

Pytanie 8.                                                                                                 0 – 4 pkt.

 

Dokończ informację o społeczeństwie stanowym.

              W średniowieczu społeczeństwo było podzielone na grupy, czyli stany.         W państwach europejskich i w Polsce tworzyło je: rycerstwo oraz ........................ , .................................. , .................................. . W późnym średniowieczu rycerstwo nazywano .................................... .

 

Pytanie 9.                                                                                                 0 – 4 pkt.

 

Przeczytaj uważnie tekst – fragmenty „Konstytucji 3 Maja” 1791 r. i odpowiedz na pytania.

              Ustawa rządowa z dnia 3 maja 1791 r. (fragm.)

II. Szlachta ziemianie.

              Szanując pamięć przodków naszych, jako fundatorów rządu wolnego, stanowi szlacheckiemu wszystkie swobody, wolności, prerogatywy, pierwszeństwa w życiu prywatnym i publicznym najuroczyściej zapewniamy (...), utwierdzamy (...) i za niewzruszone uznajemy.

III. Miasta i mieszczanie.

              Miasta wszystkie królewskie w krajach Rzeczypospolitej za wolne uznajemy. Obywatelów takowych miast, jako ludzi [wolnych], ziemie                         w miastach przez nią osiadłą, ich domy, wsie i terytoria, gdzie jakie do których miast teraz pewnie należą, własnością ich dziedziczną być przyznajemy. [...]

IV. Chłopi i włościanie.

              Lud rolniczy, spod którego ręki płynie najobfitsze bogactw krajowych źródło, które najliczniejszą w narodzie stanowi ludność, a zatem najdzielniejszą kraju siłę, tak przez sprawiedliwość, ludzkość i obowiązki chrześcijańskie, jako i przez własny nasz interes dobrze zrozumiany, pod opiekę prawa i rządu krajowego przyjmujemy (...).

V. Rząd, czyli oznaczenie władz publicznych.

              Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu. Aby więc całość państw, wolność obywatelska i porządek społeczności w równej wadze na zawsze zostawały, trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze składać będą, to jest władza  prawodawcza w stanach zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i straży i władza sądownicza w jurysdykcjach, na ten koniec ustanowionych lub ustanowić się mających.

 

a)     Jakie prawa zostały przyznane szlachcie?

..............................................................................................................................................................................................................................................

b)    Jakie prawa otrzymały miasta i mieszczanie?

..............................................................................................................................................................................................................................................

c)     Pod czyją opiekę zostali wzięci chłopi?

..............................................................................................................................................................................................................................................

d)    Jaki podział władz zaproponowali twórcy „Konstytucji 3 maja” ?

..............................................................................................................................................................................................................................................

 

Pytanie 10.                                                                                               0 – 1 pkt.

 

Wybierz i podkreśl  prawidłową odpowiedź.

Przyjęcie chrztu przez Mieszka I w 966 r. spowodowało:

a)     znaczny wzrost znaczenia drużyny książęcej,

b)    zamieszki w kraju i utratę tronu przez księcia,

c)     wzrost znaczenia Polski wśród sąsiadujących z nią państw,

d)    wojny ze wszystkimi sąsiadami Polski.

Pytanie 11.                                                                                             0 – 1 pkt.

 

Wybierz i podkreśl prawidłową odpowiedź.

 

              Polscy królowie i książęta sprowadzali do kraju zakony, ponieważ:

a)     zapewniały one skuteczną obronę przed wrogimi sąsiadami,

b)    przywoziły ze sobą znaczne bogactwa,

c)     przyczyniały się do szybszego rozwoju gospodarczego i kulturalnego kraju,

d)    władcy wyrażali w ten sposób wyłącznie pobożność i szacunek dla wiary chrześcijańskiej.

 

Pytanie 12.                                                                                               0 – 5 pkt.

 

Uzupełnij poniższe zdania wykorzystując podane wyrazy.

polon, rad, nagroda Nobla, Pracownia Radiologiczna, kobieta – naukowiec.

 

              Maria Skłodowska-Curie jako pierwsza ................................... dwukrotnie została uhonorowana ............................................ za wybitne osiągnięcia w dziedzinie badań promieniotwórczości. Odkryła dwa nowe pierwiastki ............... i ............................. . Dzięki jej staraniom w Warszawie utworzono  ................................................................................. .

 

Pytanie 13.                                                                                               0 – 5 pkt.

 

W dziejach Polski zapisało się wielu wybitnych Polaków.

 

Podane nazwiska połącz z wydarzeniami, wpisując je w wykropkowane miejsca. Jan Henryk Dąbrowski,  Tadeusz Kościuszko,  Romuald Traugutt, 

Kazimierz Wielki,  Jan Sobieski.

 

a) założenie Akademii Krakowskiej  ....................................................................

b) powstanie styczniowe .......................................................................................

c) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech ..................................................

d) powstanie 1794 r. ..............................................................................................

e) zwycięstwo pod Wiedniem ...............................................................................

 

 

 

                              

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin