WOJEWÓDZKI KONKURS HISTORYCZNY
Eliminacje rejonowe dla szkół podstawowych
7 lutego 2007 r.
Witamy Cię w eliminacjach rejonowych !
Pamiętaj: Per aspera ad astra !
Przez trudności do gwiazd !
- pisz czytelnie długopisem lub piórem.
- wypełniaj test wpisując odpowiedzi we wskazanych miejscach.
- przy każdym pytaniu podana jest liczba punktów, które możesz zdobyć udzielając prawidłowej odpowiedzi.
- każda poprawna odpowiedź jest punktowana.
- przeczytaj pytania dwukrotnie, zastanów się i dopiero wtedy odpowiadaj.
- czas na udzielenie odpowiedzi wynosi 90 minut.
Powodzenia !
Pytanie 1. 0 – 5 pkt.
Wpisz na mapie Polski nazwy wymienionych poniżej dzielnic historycznych:
Śląsk, Mazowsze, Wielkopolska, Małopolska, Pomorze.
Pytanie 2. 0 – 3 pkt.
Opisz krótko polskie symbole narodowe:
A. Herb (godło) ..................................................................................................
........................................................................................................................
B. Flaga ..............................................................................................................
C. Hymn .............................................................................................................
Pytanie 3. 0 – 5 pkt.
Określ, który to wiek, wpisz używając cyfr rzymskich.
Data: 966 r., 1830 r., 1364 r., 1939 r., 2001 r.,
Wiek: ………, ………., ………., ………., ……….,
Pytanie 4. 0 – 3 pkt.
Ile wieków upłynęło od podanych wydarzeń do czasów współczesnych?
Wpisz w wolne rubryki.
Wydarzenie
Liczba wieków
Chrzest Mieszka I
966
Bitwa pod Grunwaldem
1410
Potop szwedzki
1655
Pytanie 5. 0 – 4 pkt.
Do podanych informacji opisujących elementy architektoniczne dobierz podane niżej odpowiednie nazwy: kolumna, kopuła, krużganek, portyk.
a) Jest to część budowli poprzedzająca wejście, rodzaj otwartego przedsionka.
...................................................... .
b) Zwieńczenie sklepienia o kształcie czaszy, znajduje się nad centralną częścią
budowli ............................................ .
c) Pionowa podpora ściany podtrzymująca ciężar sklepienia lub stropu.
........................................................ .
d) Ganek obiegający budynek, najczęściej wokół wewnętrznego dziedzińca.
Pytanie 6. 0 – 6 pkt.
Uporządkuj chronologicznie wydarzenia wpisując w wykropkowane miejsca cyfry od 1 do 6.
a) założenie Akademii Krakowskiej ............
b) bitwa pod Grunwaldem ...........
c) zjazd gnieźnieński ............
d) testament Bolesława Krzywoustego ...........
e) hołd pruski w Krakowie ............
f) unia Polski i Litwy w Krewie ............
Pytanie 7. 0 – 4 pkt.
Przeczytaj uważnie tekst Jana Długosza, a następnie dokończ zdania korzystając z informacji zawartych w tym tekście.
Kiedy Władysław, król polski, zajmował się nabożeństwem i słuchaniem mszy świętej, wojsko tymczasem królewskie, za sprawą Zyndrama z Maszkowic, miecznika krakowskiego, a litewskie pod wodzą wielkiego księcia Witolda, ustawione w porządne hufce i chorągwie, z dziwną szybkością wstąpiło w szyku i stanęło przeciw nieprzyjacielowi: Polacy na lewym skrzydle, Litwini rozwinęli się na prawym.
a) Opis Jana Długosza dotyczy bitwy pod ....................w roku .................... .
b) Wojskami polskimi dowodził król Władysław ......................... .
c) Polacy walczyli wspólnie z .............................. .
Pytanie 8. 0 – 4 pkt.
Dokończ informację o społeczeństwie stanowym.
W średniowieczu społeczeństwo było podzielone na grupy, czyli stany. W państwach europejskich i w Polsce tworzyło je: rycerstwo oraz ........................ , .................................. , .................................. . W późnym średniowieczu rycerstwo nazywano .................................... .
Pytanie 9. 0 – 4 pkt.
Przeczytaj uważnie tekst – fragmenty „Konstytucji 3 Maja” 1791 r. i odpowiedz na pytania.
Ustawa rządowa z dnia 3 maja 1791 r. (fragm.)
II. Szlachta ziemianie.
Szanując pamięć przodków naszych, jako fundatorów rządu wolnego, stanowi szlacheckiemu wszystkie swobody, wolności, prerogatywy, pierwszeństwa w życiu prywatnym i publicznym najuroczyściej zapewniamy (...), utwierdzamy (...) i za niewzruszone uznajemy.
III. Miasta i mieszczanie.
Miasta wszystkie królewskie w krajach Rzeczypospolitej za wolne uznajemy. Obywatelów takowych miast, jako ludzi [wolnych], ziemie w miastach przez nią osiadłą, ich domy, wsie i terytoria, gdzie jakie do których miast teraz pewnie należą, własnością ich dziedziczną być przyznajemy. [...]
IV. Chłopi i włościanie.
Lud rolniczy, spod którego ręki płynie najobfitsze bogactw krajowych źródło, które najliczniejszą w narodzie stanowi ludność, a zatem najdzielniejszą kraju siłę, tak przez sprawiedliwość, ludzkość i obowiązki chrześcijańskie, jako i przez własny nasz interes dobrze zrozumiany, pod opiekę prawa i rządu krajowego przyjmujemy (...).
V. Rząd, czyli oznaczenie władz publicznych.
Wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu. Aby więc całość państw, wolność obywatelska i porządek społeczności w równej wadze na zawsze zostawały, trzy władze rząd narodu polskiego składać powinny i z woli prawa niniejszego na zawsze składać będą, to jest władza prawodawcza w stanach zgromadzonych, władza najwyższa wykonawcza w królu i straży i władza sądownicza w jurysdykcjach, na ten koniec ustanowionych lub ustanowić się mających.
a) Jakie prawa zostały przyznane szlachcie?
..............................................................................................................................................................................................................................................
b) Jakie prawa otrzymały miasta i mieszczanie?
c) Pod czyją opiekę zostali wzięci chłopi?
d) Jaki podział władz zaproponowali twórcy „Konstytucji 3 maja” ?
Pytanie 10. 0 – 1 pkt.
Wybierz i podkreśl prawidłową odpowiedź.
Przyjęcie chrztu przez Mieszka I w 966 r. spowodowało:
a) znaczny wzrost znaczenia drużyny książęcej,
b) zamieszki w kraju i utratę tronu przez księcia,
c) wzrost znaczenia Polski wśród sąsiadujących z nią państw,
d) wojny ze wszystkimi sąsiadami Polski.
Pytanie 11. 0 – 1 pkt.
Polscy królowie i książęta sprowadzali do kraju zakony, ponieważ:
a) zapewniały one skuteczną obronę przed wrogimi sąsiadami,
b) przywoziły ze sobą znaczne bogactwa,
c) przyczyniały się do szybszego rozwoju gospodarczego i kulturalnego kraju,
d) władcy wyrażali w ten sposób wyłącznie pobożność i szacunek dla wiary chrześcijańskiej.
Pytanie 12. 0 – 5 pkt.
Uzupełnij poniższe zdania wykorzystując podane wyrazy.
polon, rad, nagroda Nobla, Pracownia Radiologiczna, kobieta – naukowiec.
Maria Skłodowska-Curie jako pierwsza ................................... dwukrotnie została uhonorowana ............................................ za wybitne osiągnięcia w dziedzinie badań promieniotwórczości. Odkryła dwa nowe pierwiastki ............... i ............................. . Dzięki jej staraniom w Warszawie utworzono ................................................................................. .
Pytanie 13. 0 – 5 pkt.
W dziejach Polski zapisało się wielu wybitnych Polaków.
Podane nazwiska połącz z wydarzeniami, wpisując je w wykropkowane miejsca. Jan Henryk Dąbrowski, Tadeusz Kościuszko, Romuald Traugutt,
Kazimierz Wielki, Jan Sobieski.
a) założenie Akademii Krakowskiej ....................................................................
b) powstanie styczniowe .......................................................................................
c) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech ..................................................
d) powstanie 1794 r. ..............................................................................................
e) zwycięstwo pod Wiedniem ...............................................................................
1
zdjeciaklasy3e