test28.doc

(1125 KB) Pobierz
KONKURS HISTORYCZNY dla uczniów gimnazjum

KONKURS HISTORYCZNY dla uczniów gimnazjum

etap wojewódzki

 

 

..............................

kod ucznia

 

 

Instrukcja dla ucznia

 

 

1.     Na test składają się 22   pytania.

2.    Odpowiedzi zapisuj zawsze w wyznaczonych miejscach.

3.    Na pytania odpowiadaj zawsze zgodnie z poleceniem.

4.    Odpowiadaj używając poprawnie zbudowanych zdań.

5.    Za rozwiązanie wszystkich zadań poprawnie możesz uzyskać  95  punktów.

6.    Jeżeli nie potrafisz rozwiązać któregoś z zadań, przejdź do następnego. Do opuszczonego wrócisz, jeżeli zostanie Ci na to czas.

7.    Pisz uważnie, nie kreśl. Odpowiedzi nieczytelne, pokreślone nie będą brane pod uwagę.

8.    Nie korzystaj z korektora.

9.    Na rozwiązanie wszystkich zadań masz 120 minut.

10.Pracuj uważnie i spokojnie.

 

 

POWODZENIA!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Spośród podanych niżej zdań dotyczących początków państwa polskiego i panowania Piastów podkreśl zdania fałszywe i napisz je w poprawnej formie. Jeżeli któreś ze zdań uważasz za prawdziwe w wyznaczonym miejscu napisz słowo „prawda”.              (0- 5pkt.)

 

 

·         Za legendarnych przodków Mieszka I uznaje się Piasta, Lecha i Kraka.

..............................................................................................................................................

 

·         Mieszko I w czasie swego panowania pokonał pod Cedynią księcia Czcibora.

..............................................................................................................................................

 

·         W 2 poł. XI wieku przeciwko Bolesławowi I wybuchł bunt pod przewodnictwem biskupa Stanisława ze Szczepanowa.

............................................................................................................................................

 

·         Władysław Herman był bratem Bolesława Śmiałego.

.............................................................................................................................................

 

·         Za panowania Kazimierza III Wielkiego miały miejsce dwa zjazdy w Wyszehradzie.

.............................................................................................................................................

 

  1. Uzupełnij tekst dotyczący  związków unijnych Polski z innymi państwami. (0-7 pkt.)

 

·         W okresie rozbicia dzielnicowego Polska była związana unią personalną z ............................ . W 1300r. na króla Polski został koronowany ................................. z rodu ............................................ .

·         Po śmierci Kazimierza III władzę w Polsce objął ród ......................................., łącząc Królestwo Polskie i ................................. unią personalną.

·         W 1385r. w Krewie Polska została połączona unią ............................... z Litwą. W ............................ podpisano unię w Horodle.

 

3.      Wpisz postacie, których dotyczą następujące cytaty.                                           (0-4pkt.)

Skorzystaj z rozsypanki: Stefan Batory; Jan Sobieski; Jan Kochanowski; Mikołaj Rej; Mikołaj Kopernik; Andrzej Frycz Modrzewski; Wit Stwosz.

 

 

Cytat

 

Postać

„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”.”

 

„Zawsze takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie”

 

„Jestem Waszym prawdziwym królem, a nie malowanym, będę panował i rozkazywał”

 

„Niechaj to narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”

 

 

4.   Podkreśl prawidłową odpowiedź.                                                                      (0- 1pkt)

 

Nihil novi to:

a). zobowiązanie króla-elekta, że będzie przestrzegał obowiązujących praw;

b). uchwała sejmowa mówiąca, że nic nowego w państwie nie może zostać przeprowadzone bez zgody wszystkich stanów sejmujących;

c). prawo każdego szlachcica do osobistego uczestniczenia w wyborze króla.

 

5.              Wytłumacz w 2 zdaniach, dlaczego Mikołaja Kopernika określamy mianem człowieka renesansu.                                                                                                  (0-3pkt.)

 

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

6. W wieku XV i XVI szlachta dzięki uzyskiwanym od poszczególnych władców  przywilejom ograniczała prawa mieszczan i chłopów. Podaj po 2 przykłady ograniczania  praw mieszczan i chłopów.                                                                       (0-4pkt.)

 

ograniczanie praw mieszczan:

a)...............................................................................................................................................................................................................................................................................................

b)..............................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

ograniczanie praw chłopów:

a)...............................................................................................................................................................................................................................................................................................

b)..............................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

7.      Przeczytaj uważnie poniższy tekst źródłowy, a następnie, korzystając również z wiedzy pozaźródłowej, odpowiedz na pytania.                                                        (0-4pkt.)

 

„(....) A iż w Rzeczpospolitej naszej jest dissidium [różność] niemałe in causa religionis christianae [w sprawie religii chrześcijańskiej], zabiegając temu, aby się z tej przyczyny między ludźmi seditio [bunt], jaka szkodliwa nie wszczęła, którą po inszych królestwach jaśnie widzimy, obiecujemy to sobie spólnie pro nobis et successoribus nostris in perpetuum sub vinculo iuramenti, fide, honore et conscientiis nostris [za nas i potomków naszych na wieczne czasy pod obowiązkiem przysięgi, uczciwością, honorem i sumieniem naszym], iż którzy jesteśmy disidentes de religione [różniący się w wierze chrześcijańskiej] pokój miedzy sobą zachować a dla różnej wiary i odmiany w kościele krwie nie przelewać (...).

              „Teksty źródłowe do nauki historii w szkole” opr. L. Szczucki, J. Tazbir, Warszawa 1960.

 

 

A.    Podaj nazwę aktu prawnego, z którego pochodzi fragment tekstu.

................................................................................................................................

 

B.     Podaj rok wydania tego aktu.

................................................................................................................................

 

C.     Kto był podmiotem  tego aktu?

................................................................................................................................

 

D.    Jaka była przyczyna uchwalenia tego aktu?

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

8.      Na podstawie tekstu źródłowego i swojej wiedzy pozaźrodłowej  wykonaj polecenia dotyczące unii lubelskiej.                                                                                     (0-5pkt.)

 

„...3. Iż już Korona i Wielkie Księstwo Litewskie jest jedno nierozdzielne i nieróżne ciało, a także nierówna, ale jedna wspólna Rzeczpospolita, która się ze dwóch państw i narodów w jeden lud zniosła i spoiła.

4. A temu obojemu narodowi, żeby już wiecznemi czasy jedna głowa, jeden pan i jeden król spólny rozkazywał, który spólnymi głosy od Polaków i od Litwy obran, a miejsce obierania w Polsce, a po tym na Królestwo Polskie pomazan i koronowan w Krakowie będzie (...)

8. Sejmy i rady ten oboj naród ma zawżdy mieć spólne koronne pod królem polskim panem swym i zasiadać tak panowie miedzy pany osobami swemi, jako posłowie miedzy posły i radzić o spólnych potrzebach, tak na sejmie jako i bez sejmu w Polszcze i na Litwie...”.

                            „Teksty źródłowe do nauczania historii w szkole” opr. W. Szczygielski, Warszawa 1960.

 

A.    Podaj rok opisanego w tekście wydarzenia.

..........................................................................................................................................

 

B.     Za panowania jakiego władcy polskiego wydarzenia to miało miejsce?

..........................................................................................................................................

C.     Uzupełnij poniższy schemat.

Wykorzystaj następujące wyrazy i wyrażenia: urzędy centralne, polityka zagraniczna, skarb, wojsko, król, sejm.

 

 





UNIA LUBELSKA

 

 

 

 

 

                            WSPÓLNE                                                                      ODRĘBNE

.........................................................                            ..........................................................

.........................................................                            ..........................................................

.........................................................                            ..........................................................

.........................................................                            ..........................................................

 

9.      Przeczytaj poniższy wiersz Jana Lechonia dotyczący I sejmu rozbiorowego, a następnie odpowiedz na pytania.                                                                      (0- 5pkt.)

 

Kiedy wszystko struchlało z obawy Moskali,

On na progu się sali jako kłoda wali

Z tą jedną myślą w głowie: „Ja wszystko ocalam”

Rozdziera swoje szaty krzycząc: „Nie pozwalam!”

Sto ramion niezlękłego uchwyciło męża

I oszalał, i umarł. Lecz to on zwycięża”.

 

A.    W którym roku miało miejsce opisane w wierszu wydarzenie?

..................................................................................................................................

 

B.     O jakim bohaterze jest mowa w wierszu? Podaj imię i nazwisko.

.................................................................................................................................

 

C.     Wymień  3 postanowienia I sejmu rozbiorowego.

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

10.  Rozwiąż krzyżówkę. Odczytaj i wyjaśnij hasło.              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin