Anna Przecławska i Leszek Rowicki - Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych - opracowanie rozdziałów.doc

(95 KB) Pobierz
„Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych”

„Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych”

Red. Anna Przecławska i Leszek Rowicki

·         Rozdział 1

„Sytuacja kulturalna współczesnego dziecka polskiego jako przedmiotu zainteresowań naukowych” Anna Przecławska

Rozdział jest wprowadzeniem do całej tematyki książki, opowiada dlaczego  badania zostały w ogóle podjęte, jaki był ich cel, forma oraz grupa osób, na której badania te zostały przeprowadzone. A więc:

Þ    Transformacja ustrojowa poszerzyła ofertę kulturalną (likwidacja ograniczeń ideologicznych), równocześnie jednak nastąpił proces komercjalizacji kultury. Stała się ona towarem i zaczęła podlegać regułom ekonomicznym.

Þ    Celem badań była diagnoza obecnego stanu rzeczy oraz kierunków rozwoju zarówno oferty kulturalnej jak i zapotrzebowania na konkretne jej elementy

Þ    Badaniem zostali objęci uczniowie szkół podstawowych (kl.V-VIII- ankieta) z trzech środowisk: Płocka, małego miasta i wsi w sumie 2170 os. Mniej więcej po połowie dziewcząt i chłopców

Þ    W badaniu wzięto też pod uwagę m.in.: wyposażenie gospodarstw domowych w urządzenia elektryczne, ilość posiadanych w domu książek, pożądane miejsce zamieszkania w życiu dorosłym oraz aspiracje edukacyjne nastolatków.

 

·         Rozdział 2

„ Kontakty kulturalne nastolatków w Polsce drugiej połowy lat 90-tych- zróżnicowanie, uwarunkowania” Anna Przecławska

Þ    Dzieci wiejskie dysponują przeciętnie mniejszą ilością czasu wolnego niż dzieci mieszkające w miastach (ale ta różnica nie jest jakoś bardzo znacząca), oraz zdecydowanie mniej czasu poświęcają dodatkowym zajęciom pozaszkolnym

Þ    Niezależnie od miejsca zamieszkania najwięcej czasu wolnego dzieci poświęcają na oglądanie telewizji, co jednak ciekawe zajęciem wymienianym jako ulubione we wszystkich środowiskach jest uprawianie sportu.

Þ    Większość dzieci ma swoje hobby, ale nie pełni ono znaczącej roli w ich życiu

Þ    Ponad 1/3 badanych spędza przed telewizorem w dni powszednie 3-4 godziny, a w weekendy więcej niż połowa 4-6 godzin.

Þ    Uczestnictwo w kulturze dzieci i młodzieży ma charakter prywatno-domowy, pozainstytucjonalny.

Þ    Imprezami kulturalnymi, w których badani najczęściej uczestniczą są najczęściej dyskoteki i mecze sportowe (ale to głównie w Płocku)

Þ    Większość dzieci była przynajmniej raz w teatrze

Þ    Kino jest rozrywką mało popularną, szczególnie na wsi gdzie prawie połowa badanych wcale nie ma kontaktu z kinem

Þ    Prawie ¾ badanych słucha radia, gł.muzyki

Þ    Ponad 80% os. stwierdza, że czyta czasopisma (najpopularniejsze Bravo, Bravo Girl, Popcorn, Dziewczyna), ale nie odgrywa to w ich życiu znaczącej roli; (sięgają po nie, bo zapewniają im rozrywkę i poruszają problemy współczesnej młodzieży)

Þ    Telewizor można znaleźć w prawie każdym domu, tak samo magnetofon. Powszechnie występują też magnetowidy. W miastach często zdarza się telewizja kablowa i antena satelitarna.

Þ    Niemal we wszystkich domach znajdują się książki (wieś 97%, małe miasto i Płock- ponad 99%)

Þ    O tym co warto przeczytać i obejrzeć uczniowie dowiadują się zazwyczaj od kolegów

Þ    Im wyższy stopień urbanizacji środowiska,  tym bogatsza oferta kulturalna, a warunki korzystania z niej bardziej sprzyjające.

 

·         Rozdział 3

„ Telepokolenie- miejsce telewizji w życiu dzieci i młodzieży” Paweł Kossowski

Þ    Dzieci świadomie zaczynają oglądać TV bardzo wcześnie, bo już w 2 r.ż i poświęcają jej średnio 2-3 godz. dziennie)

Þ    Wraz z wiekiem wzrasta intensywność kontaktów z telewizją

Þ    Najwierniejszymi widzami są dzieci z trudnościami w nauce, pochodzące z rodzin ubogich

Þ    TV dla wielu dzieci staje się podstawowym źródłem informacji i wiedzy o świecie i ludziach

Þ    TV organizuje dzieciom czas wolny, ustala porządek dnia, staje się często jedyną formą rozrywki

Þ    TV dostarcza dzieciom wzorców do naśladowania, które dzieci przyjmują (tak mówi jedna z koncepcji); konkurencyjna koncepcja- TV wzmacnia własności już wcześniej przez dzieci nabyte

Þ    TV wprowadza dzieci zbyt wcześnie w świat dorosłych

Þ    TV niesie ze sobą „rzeczywistość obrazu” a nie „obraz rzeczywistości” czego dzieci często nie rozróżniają

Þ    Rodzice raczej nie ingerują w wybór programów, które oglądają dzieci; często są zadowoleni, że media wyręczają ich w obowiązkach wychowawczych i spełniają rolę opiekuna i nauczyciela

Þ    Codzienne kontakty z TV ma śr. 86,2% os.

Þ    Niedziela- „rodzinny dzień TV”- ponad 5 godz. przed TV

Þ    Najchętniej oglądaną stacją był Polsat (gł.na wsi), w Płocku największą popularnością cieszyły się stacje odbierane przez antenę satelitarną i kablówkę

Þ    Większość tego co oglądają uczniowie to różne formy cykliczne (seriale, teleturnieje, programy tematyczne itp.)

Þ    Najchętniej oglądane filmy: przygodowe; sensacyjne, kryminalne, thrillery; komediowe

Þ    Najchętniej oglądane pozycje to programy „dla wszystkich”, potem programy dla dorosłych, na szarym końcu programy kierowane do danej grupy wiekowej

Þ    Tym co badani chcieliby oglądać najchętniej są programy sportowe, transmisje z imprez oraz programy o tematyce muzycznej

Þ    Głównymi motywami oglądania TV jest poszerzenie wiedzy i zdobycie nowych wiadomości z różnych dziedzin oraz  zapełnienie wolnego czasu i uniknięcie nudy

Þ    Telewizja wobec innych form uczestnictwa w kulturze: (wyraz podkreślony oznacza, że w danym zestawieniu dana forma uczestnictwa kultury wygrała z tą drugą)

Telewizja – książka, czasopismo, teatr

Telewizja- czasopismo

Komputer - telewizja

Kino- telewizja

Zajęcia sportowe- telewizja

Þ    Badane dzieci zasługują na miano „telepokolenia”

Þ    Telewizja jest główną formą spędzania wolnego czasu i kontaktu z kulturą

 

·         Rozdział 4

Wideo- niespełniona tęsknota za odmasowieniem kultury” Paweł Kossowski

Þ    Z założenia wideo miało służyć odmasowieniu kultury, upodmiotowieniu człowieka- uczestnika kultury, który od tej pory miał możliwość decydowania o tym, co i kiedy będzie oglądał; wideo miało też uatrakcyjnić proces dydaktyczny. Stało się jednak inaczej…

Þ    Domowy, trudny do skontrolowania system wideo stał się sposobem kontaktu dzieci, młodzieży i dorosłych z treściami, które nigdy nie pojawiłyby się w ogólnodostępnej telewizji

Þ    Doprowadziło to do zmiany w sferze uznawanych wartości (kult siły, walki, akceptacji agresji jako sposobu na triumf dobra) i przemian obyczajowości

Þ    Ekspansja wideo sprawiła, że nobilitowane zostało kino

Þ    W Polsce wideo pojawiło się na początku lat `80-tych, jednak prawdziwą powszechność zdobyło po roku 1990, masowo sprowadzano sprzęt z zagranicy (oryginalny jak i piracki), zaczęły masowo powstawać wypożyczalnie kaset.

Þ    Specyfiką kaset wideo stały się filmy karate, prymitywne i brutalne filmy sensacyjne oraz pornografia;

Þ    Najpopularniejszymi rodzajami filmów wskazanych przez badanych były filmy komediowe, sensacyjne i przygodowe, niewielki procent- amatorskie wideorejestracje zazwyczaj uroczystości rodzinnych

Þ    Jako najczęstszą formę spędzania wolnego czasu oglądanie filmów wideo wymieniło zaledwie 1,8% badanych

Þ    Wideo nie jest znaczącą formą spędzania wolnego czasu przez młodzież, zarówno jeśli chodzi  o rzeczywiste kontakty z kulturą jak też pragnienia i oczekiwania

Þ    Mimo to, w zestawieniu z innymi formami uczestnictwa w kulturze, często wygrywa:

Oglądanie filmów wideo- korzystanie z komputera

(prawdopodobnie z powodu tego, że komputer jest czymś nowym, nie zawsze dostępnym)

Oglądanie filmów wideo- czytanie książek

Zajęcia i gry sportowe- Oglądanie filmów wideo

Kino- Oglądanie filmów wideo

(przewaga ta jest jednak bardzo niewielka, a na wsi wygrywa wideo)

Þ    Po fali „zachłyśnięcia się” techniką wideo jego popularność znacznie spadła, a jego upadek został przypieczętowany przez rozwój telewizji (powstawanie prywatnych stacji, rozwój sieci kablowej, przekształcenie TV publicznej w bardziej komercyjną )

Þ    Wideo zintensyfikowało wczesne wchodzenie dzieci i młodzieży w kulturę dorosłych

 

·         Rozdział 5

„Książka w życiu współczesnych nastolatków”  Danuta Świerczyńska Jelonek

Þ    Lata `90 to okres znaczącej przemiany polskiej książki  (wskutek powstania wolnego rynku książki oraz doskonalenia mediów audiowizualnych)

Þ    Rynek książki zaczyna być rządzony prawami popytu, potrzebna jest reklama, promocja itd., co znacząco wpływa na cenę książki

Þ    Książka „idzie do ludzi”, szuka klienta przez supermarkety, większe sklepy osiedlowe, punkty sprzedaży ulicznej, rozwija się sprzedaż wysyłkowa

Þ    Zmiana funkcji i relacji między słowem a ilustracją (pojawiły się m.in. książki- zabawki operujące obrazem i dźwiękiem, zapachem, fakturą inną niż papier itp.)

Þ    Pojawiają się też adaptacje klasycznych tekstów literackich, dostosowane do potrzeb i możliwości odbioru małych dzieci- budzi to sporo kontrowersji

Þ    Pojawił się też rynek różnych przekazów tego samego dzieła wzajemnie wzmacniających swoją popularność (np. jest książka, jej ekranizacja, serial TV, adaptacja radiowa, wersja komiksowa itd.)

Þ    Tekstom kultury nieodłącznie towarzyszy bardzo rozwinięty przemysł gadżetowy

Þ    W literaturze dla dzieci i młodzieży bardzo spopularyzowały się gatunki wywodzone z literatury tradycyjnie rezerwowanej dla dorosłych m.in. horrory, dreszczowce, książki sensacyjne itp.

Þ    Czytanie jako swoje hobby wskazuje 9,5 % badanych i są to w większości dziewczęta

Þ    Starsze dzieci rzadziej w czasie wolnym czytają książki

Þ    Czytanie książek najczęściej przegrywa z innymi formami przekazu kulturowego, ale co ciekawe- wygrywa z czytaniem komiksów

Þ    Najczęściej czytane książki to lektury i polska klasyka literacka, po książki adresowane do młodzieży częściej sięgały dzieci miejskie

Þ    Czytanie to dla dzieci przede wszystkim: ucieczka w świat marzeń i wyobraźni; forma wypełniania czasu wolnego; źródło wiedzy i emocji; źródło wzorców moralnych (gł.wśród dzieci wiejskich); dostarcza tematów do rozmów z ludźmi i pomaga rozwiązywać ich własne problemy życiowe

Þ    Najchętniej wybierane książki to:

dla dziewcząt: książki podróżniczo- przygodowe; powieści dla dziewcząt; baśnie, legendy, mity

dla chłopców: podróżniczo- przygodowe; horrory, humorystyczne

Þ    Ponad połowa nastolatków ma swoją ulubioną książkę (36,5% uznało za nią lekturę szkolną)

Þ    Wśród czytających najwięcej książek jest zdecydowanie więcej uczniów klas młodszych

Þ    Uczniowie wykazują ubogą motywację czytelniczą i nikłe potrzeby kontaktu z książką, mimo to czytelnictwo odgrywa znaczącą rolę w życiu współczesnej młodzieży

 

·         Rozdział 6

„Młodzi użytkownicy bibliotek regionu płockiego- próba typologii”

Grażyna Walczewska- Klimczak

Þ    Autorka wyodrębnia 4 typowe grupy użytkowników biblioteki, są to:

Ø      Formalni użytkownicy biblioteki (1/4 dzieci)

1)     oporni czytelnicy

2)     zniechęceni czytelnicy

Ø      Użytkownicy biblioteki z wyboru

3)     miłośnicy wiedzy

4)     przyjaciele biblioteki

Ad.1)   oporni czytelnicy

Þ    Typ opornych czytelników tworzy grupa 430 os. (na 2170 badanych)

Þ    korzystanie z jakiejkolwiek biblioteki jest w tej grupie postrzegane jako przymus, tak samo zresztą jak w ogóle czytanie książek.

Þ    Przeważa liczba chłopców (67%) nad dziewczętami (32,7%)

Þ    Prawie 2/3 badanych wywodzi się z rodzin, w których ojcowie są robotnikami lub rolnikami; większość mieszka na wsi; mają zazwyczaj średnio rozbudzone aspiracje edukacyjne

Þ    Typ ten przedkłada oglądanie telewizji nad inne czynności wykonywane w czasie wolnym od zajęć (najchętniej oglądają filmy sensacyjno- kryminalne i thrillery, ale co ciekawe, w porównaniu do reszty badanych, częściej sięgają także po filmy rysunkowe)

Þ    Mimo, że badana grupa nie czyta nawet wszystkich obowiązkowych lektur, większość z nich wymienia ulubioną książkę. Tytuły te należą najczęściej do kategorii dziecięco- młodzieżowej o tematyce przygodowej.

Þ    Do grupy tej przeważnie należą uczniowie klas starszych

Þ    Książki, po które sięgają członkowie tej grupy, to: horrory, książki sensacyjno-kryminalne i książki fantasy

Þ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin