Antropologia - wykłady - koncepcje kultury - zbiór.doc

(71 KB) Pobierz
KOZIELECKI (psycholog)

ANTROPOLOGIA KULTURY – WYKŁADY

 

 

- ma poszukiwać cech typowo ludzkich które wiążą się z kulturowo ukształtowanym człowiekiem

- zajmuje się relacjami człowiek-kultura

- nauka o kulturze

- związana z badaniem innych kultur (przede wszystkim niecywilizowanych kultur pierwotnych)

Mead, Malinowski, Benedict

Ale zajmuje się także badaniem rzeczywistości kulturowej (kultury piśmiennej, kultury obrazu)

- powstała jako nauka wychodząc z badań kultur pierwotnych

 

Definicji kultury – ponad 200

- stanowi układ wyuczonych zachowań, których elementy składowe są wspólne dla całego społeczeństwa i przekazywanych z pokolenia na pokolenie

- zespół dyspozycji psychicznych przekazywane przez kontakt społeczny i uzależnionych przez relacje międzyludzkie (Kossowski)

- wytwór® czegoś, całokształt zobiektywizowanych (Czarnowski)

- fakt społeczny; powstaje w wyniku relacji kształtów społecznych

- filtr chroniący człowieka przed namiarem informacji

 

Cechy niezależne od definicji:

- zjawisko społeczne

- związana z człowiekiem

- regularna, powtarzalna

- zbiór zjawisk wyuczonych

Każdy fakt kulturowy to fakt społeczny

Kultura – istotny element charakteryzujący człowieka

 

Cechy zjawisk kulturowych:

- kultura ma wymiar czasowy oraz przestrzenny (zjawisko empiryczne)

- płaszczyzny:

Materialna (płaszczyzna wytworów)

Behawioralna

Psychologiczna

Aksjonormatywna (wartości)

Jest ważne, by badać kulturę przez te elementy które ją określają (temu służą płaszczyzny)

 

Nauki z których korzysta AK:

-archeologia

-lingwistyka

-religioznawstwo

-socjologia

-historia

-pedagogika

Ale zajmują się kultura JEDNOSTRONNIE!

 

Antropologia – ujmuje sprawę w sposób całościowy; patrzy na relacje człowiek-kultura i próbuje uchwycić mechanizmy i konsekwencje które wynikają z tej relacji

 

Punkt widzenia antropologiczny – NIEWARTOŚCIOWUJĄCY, nie ma kultury niższej/wyższej, lepszej/gorszej

 

Nie ma (w praktyce) człowieka żyjącego poza kulturą

Kultura jest zakorzeniona w rzeczywistości empirycznej

To czym jest kultura zależy od człowieka który tą kulturę stworzył i przeżywa

Współczynnik humanistyczny jest niezbędny do badania kultury

Badamy nie tylko przeżycia, wytwory, wartości ale i efekty czyli WPŁYW KULTURY NA CZŁOWIEKA.

 

 

KONCEPCJE KULTURY:

 

a)      1884-1942, Ryszard Malinowski; wybitny antropolog kultury, większość swych prac pisał w j.angielskim, 1939 wyjechał do USA i był przewodniczącym instytutu działającego na rzecz Polaków.

Poglądy Malinowskiego:

-kultura powstała w wyniku zaspokojenia potrzeb człowieka:

              Biologiczne( podstawowe)

              Konieczności kulturowych

              Integracyjne

-kultura jest aparatem instrumentalnym, słowa kluczowe: POTRZEBY, INSTYTUCJA

-człowiek żyje w środowisku, instytucji, które stworzył

-aktualnie mówiąc o kulturze trzeba rozstrzygnąć w jakim kontekście dany fakt kulturowy występuje i jak ma się do innych faktów kulturowych

-FUNKCJONALNA koncepcja kultury

-robil badania nad kultura afrykańska

-ZMIANA KULTUROWA – zmiana jednej instytucji na inną i zmiana relacji między nimi

Interakcje zachodzą przy zmianie

-badania terenowe

-uważał, że człowiekowi kultura jest potrzebna, bo pozwala zaspokajać potrzeby. KULTURA POWSTAŁA Z ZASPOKAJANIA POTRZEB

(wg Freuda kultura jest wynikiem niezaspokajania potrzeb

Kultura jest źródłem cierpienia jest wynikiem presji, którą człowiek sam na siebie narzuca

Kultura unieszczęśliwia

Leczył ludzi cierpiących i to było jego pierwsze źródło wiedzy)

Wg Malinowskiego człowiek żyje w świecie kultury, którą wytworzył dla zaspokojenia potrzeb

Freud przeciwstawnie

 

b)     Fromm, 1900-1990

Lubi człowieka, ma do niego zaufanie, wierzy w niego

Wizja człowieka i kultury jest oparta na tezie, że prawdziwe ludzkie potrzeby to potrzeby egzystencjalne

1932 zaproszony do USA (Chicago) tam zostaje z powodów wojny i planów Hitlera

Tam powstały jego pierwsze studia i praca

1 książka, studiom, które rozsławiło jego imię

1940 „Ucieczka od wolności” – krytyka i analiza faszyzmu w Niemczech

1947 „Niech się stanie człowiek”

1976 ostatnia książka „Być czy mieć?” – tu zawarł wszystkie koncepcje dotyczące świata i kultury

Czemu Fromm jest popularny?

-jest syntetyzujący (wykracza poza fakty, formułuje tezy)

-dobrze się go czyta (myśli, sformułowania kieruje do szerokiego grona czytelników)

„Ucieczka od wolności”

Wolność to wolność autorytetu, a ponieważ człowiek się boi to kryje się za autorytetem bez oblicza osobowego

Nasza kultura sprzyja konformistycznej tendencji

Chęć dostosowania się do poglądów innych

Jest to ucieczka od możliwości bycia wolnym

Ludność myśli tylko wtedy ma znaczenie gdy umie myśleć

Dzieci natomiast uczymy, że trzeba dostosować się do wymagań i potrzeb

Krytyka cywilizacji zachodu

„Niech się stanie człowiek” – z psychologii etyki

Zawiera typologię charakteru społecznego

Słowa kluczowe: CHARAKTER SPOŁECZNY (nie tyle cechy które ®óżnią ludzi, ale wyselekcjonowane)

 

Główne różnice w zakresie teorii charakteru miedzy Frommem a Freudem:

-feudalna organizacja charakteru jako stosunek do świata przejawiający się w strefie wartości (a nie uwarunkowanie biologiczne)

Typologia:

-orientacje nieproduktywne

* ciułacza; otacza się murem obronnym; cel przyjąć jak najwięcej, miłość to mieć a nie dać, skąpstwo

* receptywna; oszukuje i proszę

* eksploatatorska; zabiera przemocą

* rynkowa; dominuje współcześnie (na sprzedaż wszystko)

-orientacje produktywne

 

1954 „Zdrowe społeczeństwo”

Czy społ może być chore?

Zdrowe społ to takie które odpowiada obiektywnym potrzebom człowieka czyli takim które wyrastają z kulturowego padoła które decydują o tym, że człowiek jest człowiekiem

5 potrzeb:

              Miłości, przyjaźni, itp

              Transcendencji

              Zakorzenienia

Tożsamości

              Układu odniesienia (czci)

One decydują o tym, że człowiek jest człowiekiem

Z tego wyrastają obiektywne wartości, które kształtują życie ludzkie

Zdrowe społeczeństwo to takie, w którym ludzie mają możliwość zaspokojenia swoich potrzeb

Człowiek powinien kształtować swoje życie poprzez zaspokojenie typowo ludzkich potrzeb.

W społ przemysłowym ludzie przekształcają się w rzeczy

Ego – posiadanie

JA – bycie → pozwala człowiekowi być wrażliwym na to co się dzieje wokół niego

Fromm dostrzega także zło

Analiza zła na przykładzie zbrodniarzy takich jak Stalin, Hitler itp.

 

„O sztuce miłości”

Najwyższym rodzajem miłości jest przyjaźń

Człowiek który nie umie być sam, nie potrafi także kochać 2 osoby

1964 – „Serce człowieka” – dopełnienie „o sztuce miłości”

„O sztuce kochania” – nie można żyć w sposób pełny i radosny jeśli jest się zainteresowanym tylko sobą; osłabia to zainteresowanie światem

Podsumowanie

„Mieć czy być” – koncepcja 2 postaw człowieka; nastawiona na posiadanie/przeżywanie

Postawa posiadania naraża człowieka na utratę, bo to, co przeżyjemy nikt nam nie zabierze, nie możemy tego utracić, natomiast wszystko inne stracić możemy

- szeroko omówiony problem konsumpcjonizmu

- człowiek ma wrodzoną chęć życia, postawa posiadania jest mu narzucona przez świat, edukację, gospodarkę,,

- rozróżnienie radości i przyjemności (radość – związana z postawą bycia, można się nią dzielić i nie utracić, w tym kierunku powinien iść świat)

Fromm to optymista, wierzy w człowieka

·         człowiek to część przyrody, ale wykracza poza nią (bo ma rozum i świadomość)

·         człowiek to istota poznawalna

·         nikt nie może ocalić bliźniego czyniąc za niego wybór (można mu tylko pokazać wszystkie drogi)

jeśli nie wybiera żyć→ nikt nie może w niego życia tchnąć

·         człowiek może osiągnąć doskonałość

·         życiowym zadaniem człowieka to realizacja własnej osobowości, a jednocześnie przekraczanie jej

·         każdy jest wolny i ma do wolności prawo „wolność do..” czegoś

 

Fromm w swej wizji jest utopistą

Ale z 2 strony nie ma możliwości zmieniania świata bez jakiejś wiary czy utopii

Do jego myśli nawiązywano wielokrotnie w różnych dziełach:

 

·         Kępiński (krakowski psychiatra)

„Psychopatia” – ludzi różną systemy wartości i sposób reakcji na świat (takie podejście w psychiatrii świadczy o głębokich przemyśleniach,wow)

3 tendencje charakteru człowieka:

- postawa od ….

- postawa do ….

- postawa nad … → obecna sfera kultury

Od naszych wartości zależy jakimi się w życiu kierujemy

 

·         Kazimierz Dąbrowski

Koncepcja „zdrowia psychicznego i dezintegracji pozytywnej”

Nie zawsze przystosowanie do warunków jest czymś co powinniśmy robić ramach zdrowia psych.

Przystosowanie nie zawsze pozwala rozwinąć człowiekowi swoją indywidualność

Nie zawsze osobowość zintegrowana to osobowość twórcza

 

 

 

 

 

KOZIELECKI (psycholog)

-          transgresyjna koncepcja kultury i człowieka w której powstają one w wyniku przekraczania pewnych granic i barier

-          w człowieku są potencjalne możliwości, które powinien rozwijać i przekraczać granice

 

Koncepcja człowieka z wątkiem opartym na działalności ludzkiej à B. CZAMOWSKI (?- 1937r.)

Studia w  Paryżu, co zaważyło na ukształtowaniu jego poglądów, w 1925 habilitacja z historii kultury

W 1930 objął katedrę historii kultury na UW , potem socjologii i historii kultury

 

Przyjął poglądy Durkheimaà pryzmat społeczeństwa nad jednostką (badanie społ. to badanie faktów społ.)

 

Poglądy: pracaà zorganizowana społecznie czynność wytwarzająca wartości, każda indywidualna czynność jest społecznie uwarunkowana

 

def. kultury- całokształt zobiektyzowanych elem. dorobku społecznego

 

badanie kultury- 1) badanie wytworów społ. i faktów społ. bez interpretacji, faktów psychol. 2)metoda analizy historyczno.- porównawczej

 

Dzieła:

1)     Studium- Spór bohaterów.

bohaterowie: wcielenie nadzieji bądź ideału społecznego

funkcja bohatera: szkoły cierpienia... ( w ogole nie ogarniam o co idzie..)

 

SZKICE:

1)     „Zasięg kultury”- szkic na ile kultura to zjawisko geograficzne

2)     „Opory kultury”- opór kultury jest uwarunkowany odczuciem obcości w kulturze w stosunku do danego elem. rzeczywistości

3)     „Narodziny wiecznej kultury”- zastanawianie się dlaczego Grecja stała się kolebką kultury współczesnego świata (filozofia, sztuka)

 

 

DAWNOŚĆ I TERAŹNIEJSZOŚĆ W KULTURZE (egzamin!)

-          w jaki sposób pewne elem. przeszłości żyją w przyszłości

-          dzieje się to na zasadzie zmiany 9nie na przeniesieniu wprost) przekształcenie elem.à

dzięki temu staje się czymś innym

-          im bardziej zorganizowany jest system danej organizacji czynności życia tym mniej jest otwarty na przyjęcie nowości

 

I „Warunki społ., zmiany znaczenia symboli literackich”

-rola symboli literackich dla swoistości grupy

-          na ile ich znajomość i rozumienie jest wskaźnikiem wyznaczającym grupy elitarne

-          na ile pełnią funkcje określania tożsamości członków danej społeczności, np. pokolenie Judymów

 

II „Powstanie nowej kultury” (opublikowane 1956) à - o kulturze robotniczej

III „Qłizingi”

Zabawa to źródło kulturyà na ile była ona faktem społ., że doprowadziła do powstania kultury (nie tylko kultura to źródło zabawy)

 

zabawa- swobodne działanie, umowność, powtarzalność znajduje się poza bezpośrednim zaspokojeniem potrzeb

à kultura to jest coś, co nie jest człowiekowi potrzebne, nie służy do zaspokojenia potrzeb

-analiza zabawy jako walki o coś lub przedstawiania czegoś

 

rozdzielenie ludyczne elem. w kulturze wspołczesnej- pokazuje jak pewne zjawiska o charakterze zabawy przybrały charakter poważny, np. sport. I odwrotnie- np. wizyty dyplomatyczne- kiedyś oparte na etykiecie bardzo poważne spotkania, a dziś mają one charakter towarzyski

 

 

Renesans zabawy w pedagogice- zabawa jako element wychowawczy. Patrzenie na dziecko z perspektywy jego tworczosci.

 

 

 

 

Czamowski- cywilizacja to najwyższy stopień kultury

 

TECHNIKA

White- technika ułatwia życie człowiekowi (tworzy uwarunkowania)- jej rozwój ma wpływ na charakter życia

 

Manford- „Technika, a cywilizacja” (1934)

Rola magii- czynniki pośredniczące między fantazją, a nauką i wiedzą. Utopista.

 

Wynalazczość to niezbędny przejaw społeczeństwa

 

3 okresy rozwoju cywilizacji:

1) 1000- 1750- era eotechniczna (prasa drukarska)

2) wiek XIX – era pa(n/k)techniczna

3)era wspołczesna- dzisiejszy rozwój wynalazczości ludzkiej

 

maszyna- efekt ludzkiego umysłu i działania- aspekt znaczący na formowaniu ludzkiej osobowości

Technika to przedłużenie człowieka (a nie cyca Drogi Kołeczku)

 

 

Postman- technokracja, technopol (zwycięstwo techniki nad kulturą)

 

Frideman – „Maszyna i człowiek”- problem człowieka cywilizacji technicznej

 

 

Cywilizacja przemysłowa powstała w wyniku udoskonalenia możliwości techn. Człowieka

Koniec XIXw./ pocz. XXw.- relacje międzyludzkie, kształcenie zawodowe, podział na czas wolny i czas pracy, problem zagospodarowania czasu wolnego; relacje między pracą, a  twórczością człowiekaà sprawa automatyzacji- ograniczanie udziału człowieka w procesie produkcji oraz jego TFUrczosci

 

 

Poł. Lat 60tychà Suchodolski- wycieczka do fabryki, zobaczył wiele urządzeń, ale żadnego człowieka, bo specjalisci nie mieli nic do roboty (iii??)

 

 

REWOLUCJA PRZEMYSŁOWAà konsekwencja- wprowadzenie elem. sztuki jako rekompensatę na monotonie życia i pracy.

-          sztuka jak coś, co mialo ubarwiać udział człowieka w mechanicznej produkcji

-          problem koncepcji wykształcenia zakresu i dogłębności edukacji, specjalizacji

 

 

Na ile jest potrzebna wiedza ogólna, wiedza o świecie i środowisku?? (usypiam)

Jest wiele intelektualnych reakcji na ten stan rzeczy, na świat, który powstaje w wyniku uprzemysłowienia

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin