Aronson - Psychologia Społeczna. Serce i Umysł.odt

(670 KB) Pobierz

Szczegółowy spis treści

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

Rozdział 1: Wprowadzenie do psychologii społecznej

Czym jest psychologia społeczna

Psychologia społeczna a mądrość ludowa i filozofia

Psychologia społeczna a inne nauki społeczne

Psychologia społeczna a psychologia osobowości

Moc wpływu społecznego

Moc sytuacji subiektywnych: krótka historia idei

Skąd się biorą konstrukty: podstawowe motywy ludzkie

Podejście związane z samooceną: pragnienie, by czuć, że jest się dobrym

Podejście związane z poznawaniem społecznym: potrzeba bycia adekwatnym

Psychologia społeczna a problemy społeczne

Podsumowanie

 

Rozdział 2: Metodologia: proces przeprowadzania badań

Formułowanie hipotez i teorii

Inspiracje płynące z wcześniejszych teorii i badań

Hipotezy oparte na osobistych obserwacjach

Metoda obserwacyjna: opisywanie zachowania społecznego

Obserwacja systematyczna

Obserwacja uczestnicząca

Analiza archiwalna

Ograniczenia metody obserwacyjnej

Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania społecznego

Pomiary

Korelacja nie jest tożsama z przyczynowością

Metoda eksperymentalna: odpowiadanie na pytania o przyczynę

Zmienne niezależne i zależne

Ustalanie trafności wewnętrznej w eksperymentach

Ustalanie trafności zewnętrznej w eksperymentach

Podstawowy dylemat psychologa społecznego

Badania podstawowe a badania stosowane

Problemy etyczne w psychologii społecznej

Podsumowanie

 

CZĘŚĆ DRUGA: ROZUMIENIE SIEBIE l ŚWIATA SPOŁECZNEGO

 

Rozdział 3: Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny

Teoria dysonansu poznawczego

Zachowanie racjonalne a racjonalizujące

Decyzje, decyzje, decyzje

Uzasadnianie wysiłku

Co rozumiemy przez „niewystarczające uzasadnienie"

Następstwa dobrych i złych uczynków

Dowody świadczące o istnieniu napięcia motywacyjnego

Nowe kierunki w badaniach nad podtrzymywaniem samooceny

Teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości

Teoria autoafirmacji

Podwyższanie poczucia własnej wartości czy samopotwierdzanie?

Unikanie pułapki racjonalizacji

Podsumowanie

 

Rozdział 4: Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym

Zwykli ludzie jako teoretycy codziennej rzeczywistości: schematy i ich oddziaływanie

Funkcja schematów: do czego one nam służą

Wybór schematu: rola dostępności i zdarzeń poprzedzających

Zmienianie schematów: jak łatwo ludzie modyfikują swoje poglądy

Sprawianie, że nasze schematy stają się prawdą: samospełniające się proroctwo

Czy kiedykolwiek uznajemy nasze schematy za nietrafne lub zmieniamy zdanie

Heurystyki wydawania sądów

Heurystyka dostępności: co przychodzi na myśl

Heurystyka reprezentatywności: jak podobne jest A do B

Zakotwiczenie i dostosowanie: branie za dobrą monetę tego, co się pojawia

Posługiwanie się uproszcz. metodami myślowymi w wydawaniu sądów społecznych

Wnioskowanie z prób niereprezentatywnych: uogólnianie na podstawie informacji z prób

Szacowanie współzmienności: przewidywanie jednej zmiennej na podstawie innej

Charakterystyka ludzkiego wnioskowania

Korygowanie ludzkiego wnioskowania

Podsumowanie

 

Rozdział 5: Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi

Zachowanie niewerbalne

Mimiczne wyrazy emocji

Inne kanały komunikacji niewerbalnej

Wielokanałowa komunikacja niewerbalna

Różnice płciowe w komunikacji niewerbalnej

Ukryte teorie osobowości: zapełnianie luk

Atrybucja przyczyn: odpowiadanie na pytanie „dlaczego?"

Istota procesu atrybucyjnego

Teoria wnioskowania z czynników towarzyszących: od działań do dyspozycji

Model współzmienności: atrybucje wewnętrzne przeciw atrybucjom zewnętrznym

Stosowanie skrótów poznawczych podczas dokonywania atrybucji

Stosowanie schematów i teorii

Podstawowy błąd atrybucji: ludzie jako psychologowie osobowości

Różnica między aktorem a obserwatorem

Atrybucje w służbie ego

Na ile dokładne są nasze atrybucje i wyobrażenia

Dlaczego nasze wyobrażenia dotyczące innych są czasem błędne

Dlaczego czasem wydaje się, że wyobrażenia są dokładne

Podsumowanie

 

Rozdział 6: Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie

Natura Ja

Definicje Ja w różnych kulturach

Poznawanie siebie poprzez introspekcję

Teoria samoświadomości

Ocenianie, dlaczego odczuwamy to, co odczuwamy; mówimy więcej niż wiemy

Konsekwencje introspekcyjnej refleksji nad przyczynami

Poznawanie siebie poprzez obserwację własnego zachowania

Teoria spostrzegania siebie

Efekt nadmiernego uzasadnienia

Dwuczynnikowa teoria emocji

Błędne określenie przyczyn pobudzenia

Poznawanie siebie poprzez schematy Ja

Pamięć autobiograficzna

Poznawanie siebie poprzez interakcję społeczną

Ja odzwierciedlone

Teoria porównań społecznych

Kierowanie wrażeniem

Cały świat jest sceną

Podsumowanie

 

CZĘŚĆ TRZECIA: WPŁYW SPOŁECZNY

 

Rozdział 7: Konformizm: wpływanie na zachowanie

Konformizm: kiedy i dlaczego

Informacyjny wpływ społeczny. Potrzeba bycia przekonanym o tym, co jest słuszne

Przemiany i kryzysy

Kiedy konformizm informacyjny nie sprawdza się

Kiedy ludzie podporządkowują się informacyjnemu wpływowi społecznemu

Opieranie się informacyjnemu wpływowi społecznemu

Normatywny wpływ społeczny: potrzeba bycia zaakceptowanym

Konsekwencje opierania się normatywnemu wpływowi społecznemu

Normatywny wpływ społeczny w codziennym życiu

Bezrefleksyjny konformizm normatywny: działanie na zasadzie automatycznego pilota

Kiedy ludzie podporządkowują się normatywnemu wpływowi społecznemu

Opieranie się normatywnemu wpływowi społecznemu

Wpływ mniejszości: kiedy kilku wpływa na wielu

Posłuszeństwo autorytetowi

Podsumowanie

 

Rozdział 8: Postawy i zmiany postaw: wpływanie na myśli i uczucia

Definicja postaw

Komponent emocjonalny, poznawczy i behawioralny

Zmienianie postaw poprzez zmianę zachowania. Jeszcze raz o teorii dysonansu poznawczego

Komunikaty perswazyjne i zmiana postaw

Kto mówi, co i do kogo

Centralna i peryferyczna strategia perswazji

Komunikaty wzbudzające strach

Zmienianie postaw o różnej sile i różnym pochodzeniu

Różne źródła postaw

Siła postawy a jej dostępność

Jak uodpornić ludzi na zmianę postawy

Wzmacnianie wartości

Uodpornienie postawy

Kiedy w perswazji występuje efekt bumerangowy. Teoria reaktancji

Powody wewnętrzne a zewnętrzne: efekt naduzasadnienia

Przewidywanie zachowań spontanicznych

Przewidywanie zachowań zamierzonych

Reklama. Dlaczego jest skuteczna

Podsumowanie

 

Rozdział 9: Procesy grupowe

Definicje: czym jest grupa

Grupy niespołeczne: skutki fizycznej obecności innych

Facylitacja społeczna: kiedy obecność innych mobilizuje nas

Próżniactwo społeczne: kiedy obecność innych uspokaja nas

Facylitacja społeczna czy próżniactwo społeczne: co jest kiedy

Deindywiduacja: zagubienie w tłumie

Grupy społeczne: jak podejmowane są decyzje

Grupowe a indywidualne podejmowanie decyzji

Myślenie grupowe: wiele głów, jeden umysł

Polaryzacja grupy: dążenie do skrajności

Interakcje w grupie: konflikt i współpraca

„Dylemat więźnia"

Stosowanie gróźb

Skutki komunikowania się

Negocjacje i przetarg

Podsumowanie

 

CZĘŚĆ CZWARTA: STOSUNKI SPOŁECZNE

 

Rozdział 10: Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia do związków uczuciowych

Główni protoplasci atrakcyjności

Osoba z sąsiedztwa: efekt częstości kontaktów

Wpływ atrakcyjności fizycznej na to, czy kogoś lubimy

Podobieństwo: swój ciągnie do swego

Dopełnianie: czyż przeciwieństwa się nie przyciągają?

Obsypywanie pochwałami

Lubić i być lubianym

Teorie atrakcyjności interpersonalnej: wymiana społeczna i równość

Związki uczuciowe

Przyczyny miłości

Wymiana społeczna w związkach długotrwałych

Równość: czy zawsze musi być „coś za coś"?

Atrakcyjność fizyczna a związki długotrwałe

Style przywiązywania się a związki uczuciowe

Kłopoty w raju

Podsumowanie

 

Rozdział 11: Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym

Geneza zachowania prospołecznego: dlaczego ludzie pomagają

Socjobiologia: instynkty i geny

Wymiana społeczna: zyski i koszty związane z pomaganiem

Empatia i altruizm: pomoc bezinteresowna

Indywidualne przesłanki zachowań prospotecznych: dlaczego niektórzy ludzie bardziej niż inni są skłonni do pomocy

Różnice indywidualne: osobowość altruistyczna

Płeć a zachowanie prospołeczne

Wpływ samopoczucia na udzielanie pomocy: czujesz się dobrze, czynisz dobrze

Sytuacyjne determinanty zachowania prospołecznego: kiedy ludzie pomagają

Środowisko wiejskie a miejskie

Liczba świadków: efekt widza

Charakterystyka ofiary

Konsekwencje udzielenia pomocy

Jak możemy zwiększyć gotowość do udzielania pomocy

Podsumowanie

 

Rozdział 12: Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi

Czym jest agresja

Czy agresja jest wrodzona czy wyuczona

Co różni ludzi od myszy

Sytuacyjne uwarunkowania agresji

Procesy neuronalne i chemiczne jako przyczyna agresji

Ból i niewygoda jako przyczyny agresji

Sytuacje społeczne prowadzące do agresji

Wpływ agresji oglądanej w środkach masowego przekazu

Przemoc, pornografia i akty agresji wobec kobiet

Czy kara sprzyja hamowaniu zachowań agresywnych

Katharsis i agresja

Jak radzić sobie z gniewem

Podsumowanie

 

Rozdział 13: Uprzedzenia: przyczyny i lekarstwa

Uprzedzenia: powszechne zjawisko społeczne

Zdefiniowanie uprzedzeń, stereotypizacji i dyskryminacji

Uprzedzenia: komponent afektywny

Stereotypy: komponent poznawczy

Dyskryminacja: komponent behawioralny

Co powoduje uprzedzenia

Sposób, w jaki myślimy: poznawanie społeczne

Sposób, w jaki przypisujemy znaczenie: tendencyjność atrybucji

Sposób, w jaki rozmieszczamy zasoby: teoria rzeczywistego konfliktu

Sposób, w jaki się dostosowujemy: reguły normatywne

Jak można osłabić uprzedzenia

Hipoteza kontaktu

Kiedy kontakt osłabia uprzedzenia: sześć warunków

Współpraca i wzajemna zależność: klasa mieszana

Podsumowanie

 

CZĘŚĆ PIĄTA

 

Rozdział 14: Zdrowie i środowisko

Rola stosowanej psychologii społecznej

Psychologia społeczna a zdrowie

Spostrzeganie społeczne a zdrowie: interpretowanie negatywnych wydarzeń życiowych

Wykorzystanie ustaleń psychologii społecznej do doskonalenia nawyków zdrowotnych

Psychologia społeczna a środowisko

Spostrzeganie społeczne a środowisko: interpretowanie stresorów środowiskowych

Zastosowanie psychologii społecznej do zmieniania szkodliwych dla środowiska zachowań

Podsumowanie

 

Rozdział 15: Prawo i biznes

Psychologia społeczna a prawo

Zeznania świadków

Wykrywanie kłamstw

Sędziowie przysięgli: procesy grupowe w działaniu

Psychologia społeczna a biznes

Zachowania konsumenckie

Dobór pracowników: przepustka do świata biznesu

Przywództwo: osiąganie szczytu w świecie biznesu

Podsumowanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część pierwsza

 

Rozdział 1: Wprowadzenie do psychologii społecznej

 

              Zadaniem psychologa jest zrozumienie i przewidzenie ludzkich zachowań. Poszczególni badacze dążą do tego różnymi drogami. My spróbujemy pokazać, w jaki sposób czynią to psychologowie społeczni. Zacznijmy od kilku przykładów, Niektóre z ludzkich zachowań mogą się wydać ważne, inne zaś trywialne; a bywają i zatrważające. Dla psychologa społecznego wszystkie są interesujące. Czytając poniższe przykłady, spróbuj pomyśleć o tym, w jaki sposób ty byś wyjaśnił opisywane wydarzenia.

 

l. We wczesnych godzinach czerwcowego świtu w 1981 r. mieszkańcy wytwornej dzielnicy Los Angeles usłyszeli, dochodzące z żółtego domu, desperackie krzyki wzywające pomocy. „Proszę, nie zabijaj mnie!” — krzyczała jakaś kobieta. Niektórzy sąsiedzi mówili później, że słyszeli krzyki maltretowanej i wołania o litość. Jednak nikt nie uczynił nic, by sprawdzić, o co chodzi, bądź by w jakiś sposób pomóc. Nikt nawet nie zadzwonił na policję. Jedna z kobiet, która mieszkała dwa domy dalej, wyszła na balkon, kiedy usłyszała krzyki, ale szybko wróciła do mieszkania. Dwanaście godzin później do żółtego domu przybyli znajomi, którzy odkryli, iż czworo ludzi zostało brutalnie zamordowanych. Piąta osoba była śmiertelnie ranna i przez dwanaście godzin leżała w sypialni, czekając na próżno, by któryś z sąsiadów się zainteresował i zadzwonił na policję („New York limes", 3 July, 1981). Dlaczego sąsiedzi niechętnie udzielają pomocy?

 

Jak sądzisz, dlaczego sąsiedzi nic nie zrobili, słysząc wołanie o pomoc? Zastanów się przez chwilę: jakimi są ludźmi? Czy chciałbyś ich mieć za przyjaciół? Czy zatrudniłbyś którąś z tych sąsiadek jako opiekunkę do swojego dziecka?

 

2. Jedna z naszych studentek, Sally, opowiedziała nam o następującym wydarzeniu. Oglądała telewizję wraz z kilkoma znajomymi, gdy ważne przemówienie polityczne wygłaszał prezydent Clinton. Sally po raz pierwszy od czasu kampanii prezydenckiej widziała prezydenta Clintona w akcji i wystąpienie to wywarło na niej pozytywne wrażenie. Dzięki temu prezydent „urósł" w jej oczach; Sally czuła, iż jest prawy, szczery i prostolinijny. Po zakończeniu przemówienia jej przyjaciółka, Melinda, powiedziała: „Chłopie, aleś fałszywy. Nie powierzyłabym temu facetowi nawet złamanego szeląga, nie mówiąc o narodzie. Nie dziwię się, że nazywają go „Gładki Willi!" Inni szybko się z nią zgodzili, podzielając argumentację. Sally poczuła się zaniepokojona i była szczerze zdumiona. W końcu wymamrotała: „Taak, sądzę, że wypadł trochę nieszczerze". Jak myślisz, co się stało z Sally?

 

3. Mamy przyjaciela. Nazwijmy go Charlie. Jest w średnim wieku, a pracuje jako kierownik w jednym z towarzystw przygotowujących oprogramowanie komputerowe. Przed wielu laty Charlie studiował na wielkim uniwersytecie Środkowego Zachodu i był tam członkiem pewnego stowarzyszenia. Nazwijmy je Delta Nu. Przypomina sobie, iż aby się nim stać, przechodził przez bardzo surowe i niebezpieczne rytuały inicjacyjne wierząc, że członkostwo jest tego warte. Choć był bardzo przestraszony inicjacją, kochał tych, którzy byli z nim stowarzyszeni, i był dumny, że jest członkiem Delta Nu — z pewnością najlepszego ze wszystkich stowarzyszeń. Kilka lat temu jego syn. Sam, wstąpił na ten sam uniwersytet. Charlie nalegał, aby Sam złożył ślubowanie w Delta Nu: „To znaczące stowarzyszenie, zawsze przyciąga sporą rzeszę członków. Naprawdę to pokochasz". Sam rzeczywiście złożyłślubowanie wobec Delta Nu i został przyjęty. Charlie odetchnął z ulgą, gdy dowiedział się, że syn nie musiał przechodzić przez procedurę surowej inicjacji, by stać się członkiem stowarzyszenia; czasy były inne i o inicjacji zapomniano. Gdy w okresie przerwy świątecznej Sam przyjechał do domu, Charlie zapytał go o stowarzyszenie. „Myślę, że wszystko w porządku — odpowiedział — lecz większość moich przyjaciół do niego nie należy". Charlie był zdumiony. Jak to się dzieje, iż Charlie był tak rozkochany w swoich stowarzyszonych braciach, a Sam nie? Czy zanikły standardy starej Delta Nu? Czy stowarzyszenie przyjmuje teraz mniej pożądaną grupę młodych ludzi niż w czasach Charliego? A może jest to po prostu jedna z tych rzeczy, które nie dają się wyjaśnić? Co o tym myślisz?

 

4. W połowie lat siedemdziesiątych kilkuset członków sekty religijnej, Świątynia Ludu z Kalifornii, wyemigrowało do Gujany pod przewodnictwem swego proroka, wielebnego Jima Jonesa. Ich celem było utworzenie modelu międzyrasowej społeczności, nazwanej Jonestown, a opartej na „miłości, ciężkiej pracy i oświeceniu duchowym". W listopadzie 1978 r. kongresman z Kalifornii, Leo Ryan, poleciał do Jonestown w celu przeprowadzenia śledztwa, czy niektórzy członkowie sekty nie są tam przetrzymywani wbrew ich woli. Odwiedził komunę i stwierdził, iż wielu mieszkańców pragnie wraz z nim wrócić do Stanów. Wielebny Jones wyraził zgodę na ich odejście, lecz kiedy Ryan znalazł się na pokładzie samolotu, on i kilku członków delegacji zostało ostrzelanych i zabitych przez wyznawców Świątyni Ludu, najwyraźniej na rozkaz Jonesa. Słysząc, że kilka osób z delegacji Ryana zdołało zbiec, Jones poczuł się zniechęcony i zaczął przemawiać do pozostałych wiernych, zapewniając ich o pięknie śmierci i ponownym spotkaniu się wszystkich w innym świecie. Mieszkańcy zgromadzili się wokół zbiornika zawierającego mieszaninę cyjanku. Według tych, co przeżyli, prawie wszyscy dobrowolnie wypili śmiertelny roztwór. Rodzice podali truciznę blisko 80 dzieciom i niemowlętom, a następnie sami ją wypili. Zmarło ponad 800 osób, łącznie z wielebnym Jonesem. Jak to się dzieje, że ludzie zgadzają się zabić siebie i swoje dzieci? Czy oszaleli? Czy byli pod wpływem jakichś oddziaływań hipnotycznych? Jak byś to wyjaśnił?

 

Dlaczego mieszkańcy Los Angeles zignorowali wołania dobiegające z żółtego domu, mimo że mogli zapobiec tragedii? Dlaczego Sally zmieniła swą opinię dotyczącą wiarygodności nowego prezydenta i przychyliła się do opinii znajomych? Dlaczego Charlie polubił swych braci ze stowarzyszenia znacznie bardziej niż Sam? W jaki sposób wielka liczba ludzi w Jonestown została nakłoniona do zabicia swoich dzieci i samych siebie?

 

              W rozdziale tym próbujemy ustalić, co łączy te przykłady i dlaczego interesują one psychologów społecznych.

 

Czym jest psychologia społeczna

 

Psychologia społeczna: naukowe badanie sposobu w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi wywiera wpływ na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowania

 

Psychologia społeczna bada to, co się dzieje w sercach i umysłach istot ludzkich. Mimo wielu różnic przykłady te mają jedną cechę wspólną: zjawisko nazwane wpływem społecznym. Tak czy inaczej myśli, uczucia bądź zachowania ludzi są wywoływane przez innych. Jest to centralne zagadnienie psychologii społecznej, którą można określić jako naukowe badanie sposobu, w jaki na ludzkie myśli, uczucia i zachowania wpływa rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych (Allport, 1985). Ale co dokładnie rozumiemy przez określenie „wpływa"? Pierwszymi przykładami, które przychodzą na myśl, są bezpośrednie próby perswazji, gdy ktoś usiłuje rozmyślnie zmienić nasze zacho...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin