Plan - WITAJ NOWY ROKU.doc

(108 KB) Pobierz
KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc styczeń w grupie 4 latków

 

 

WITAJ NOWY ROKU

 

Cele edukacyjne:

·          porządkowanie i wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie społecznym i przyrodniczym

·          wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny, rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa

·          wdrażanie do współpracy i współdziałania w grupie

·          stymulowanie rozwoju logicznego myślenia, wnioskowania

·          rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i prowadzenia rozmowy

·          doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej

·          rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie kształtowania pojęcia zbioru i liczby elementów w zbiorze, liczenia i rytmicznej organizacji czasu (dzień i noc, pory roku)

·          rozwijanie ogólnej sprawności i ekspresji ruchowej oraz sprawności manualnej i graficznej

 

Sposoby realizacji, czynności dzieci

Rodzaj aktywności

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pomoce dydaktyczne

Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek”

·           rozpoznawanie dotykiem przedmiotów: balonik, czapeczka karnawałowa, serpentyna, lusterko, grzebień, krawat, korale

·           szukanie odpowiedzi na pytania „Czy przedmioty te do siebie pasują?” „Kiedy będą nam niedługo potrzebne?”

 

Jak witamy Nowy Rok”  - rozmowa z dziećmi o tradycji balów sylwestrowych na podstawie ilustracji i własnych przeżyć dzieci

 

 

Zabawa tematyczna „Bal sylwestrowy w kąciku lalek

·           ubieranie lalek w kreacje balowe z bibuły i czapeczki z kolorowego papieru wykonane z pomocą N.

·           udekorowanie kącika lalek balonikami, bibułą, serpentynami

·           przygotowywanie potraw, nakrycie do stołu

·           rozmowy z dziećmi wokół tematu „Sylwestrowa noc”

 

Zabawa graficzna zainspirowana rzucaniem serpentyn

·        kreślenie linii falistych, spiralnych w powietrzu, na dywanie – jedną ręką i oburącz, pisakiem na kartce

 

Zabawy matematyczne na bazie tekstu książeczki „Balony”

·           segregowanie sylwet balonów ze względu na kolor

·           przeliczanie balonów w zbiorach i porównywanie liczebności

·           tworzenie zbiorów o podanej liczbie balonów (1 – 5) oraz  wg odczytanej cyfry (1 - 3)

·           tropienie kolorów w sali wg wylosowanej sylwety balona

 

Zabawy ruchowe z balonami

·        dowolne zabawy balonikami indywidualne i w parach

·        odbijanie baloników różnymi częściami ciała,

·        przesuwanie balona za pomocą dmuchania

·        improwizacja taneczna do piosenki Bal baloników”

·        taniec w parach z balonikiem przytrzymywanym brzuchami, plecami, kolanami

·        poznanie własności elektrostatycznych gumy balonowej

 

Rysowanie na temat „Bal baloników”

·        rysowanie pisakiem balonów, dorysowywanie sznurków

·        wypełnianie konturów kredkami woskowymi

Zabawa ruchowa w kole do wierszyka „Balonik”

·        recytacja wierszyka wesoło, smutno, ze zdziwieniem,
z gniewem, szeptem, cicho, głośno, jak roboty

 

Zabawy taneczne do muzyki

·        wg pedagogiki zabawy „KLANZA : „Samolot”, „Zimowa zabawa”, „ Dżingis Chan”

·        pląsy „Niedźwiadek”, „Zuch”, „Pingwin”, „Stonoga””

·        Zabawy w kole i w parach ze śpiewem „Mam chusteczkę”, „Kółko graniaste”, „Magiczna liczba 7”, „ Nie chcę cię”, Dwóm tańczyć się zachciało”, „Serduszka dwa”

·        Tańce dowolne do piosenek dziecięcych z płyty CD

 

Zabawa dydaktyczna „Skojarzenia”

·        opisywanie treści obrazków przypiętych na tablicy: zegar, bal, kalendarz, fajerwerki

·        szukanie odpowiedzi na pytanie „O czym opowiadają nam obrazki:?

 

Zabawa dydaktyczna „Zegary?

·        „Ile razy wybił zegar?” - wysłuchiwanie liczby uderzeń w bębenek , przełożenie ich na ruch

·        Ćwiczenia artykulacyjne – naśladowanie odgłosów zegarów na zgłoskach: tik – tak, cyk – cyk, bim – bam, kuku – kuku

 

Kolorowanie obrazka „Sylwestrowe fajerwerki”

 

 

 

Rozmowa z dziećmi na bazie obserwacji i obrazków wokół tematu „Jaka to pora roku?

·           opisywanie pogody za oknem i zmian w przyrodzie, nazywanie aktualnej pory roku,

·           odszukanie zimowych obrazków na tablicy, nazywanie pozostałych pór roku

·           swobodne wypowiedzi „Moja ulubiona pora roku”

 

Zabawa ruchowa „Zabawy na 4 pory roku”

 

Zabawa dydaktyczna „Domki 4 Pór Roku”

·        rozpoznawanie po symbolicznych oznaczeniach do której pory roku należy domek

·        wprowadzenie kodu barwnego na oznaczenie domków:: zima – niebieski, wiosna – zielony, lato – żółty, jesień - czerwony

·        „Co widzą pory roku przez okno swojego domku?”- dobieranie obrazków

 

Słuchanie wiersza „Cztery pory roku”

·           rozmowa n temat treści

·           rozmowa na bazie fragmentów utworu– „Jakie sukienki chciała mieć każda pora roku

 

Praca plastyczno – konstrukcyjna „Sukienka dla ulubionej pory roku” zainspirowana wierszem

·           wybór sylwety ulubionej pory roku

·           odszukanie elementów dekoracyjnych pasujących do wybranej pory roku

·           przyklejanie ozdób na sukience, dorysowywanie szczegółów twarzy, doklejanie włosów z bibuły

·           z pomocą N. formowanie pacynki

 

Zabawy ruchowe z wykorzystaniem zrobionych przez dzieci pacynek

·           improwizacja ruchowa do muzyki „Taniec Pór Roku” –

·           zabawa orientacyjno - porządkowa „Znajdź swój domek” z wykorzystaniem kolorowych kół hula – hop

Zabawa słowna „Wywiad z porą roku”

·           zadawanie przez dzieci pytań

·           przyjęcie na siebie roli pory roku – odpowiadanie na zadawane przez dzieci i nauczycielkę pytania

 

Zabawa w kole na kanwie zabawy „Chodzi, jesień chodzi”

 

Dziecko z pacynką jesieni wchodzi do koła, pozostałe dzieci śpiewają piosenkę. Po słowach „zaraz zobaczymy koło kogo stanie” mówią nazwę następnej w kolejności pory roku. Dz. z koła wybiera dziecko, które ma zimę - kłania się i zaprasza do tańca zgodnie z tekstem piosenki śpiewanej przez pozostałe dz. W kole pozostaje zima itd.

 

 

percepcyjna

 

 

słowna

 

 

 

słowna

 

 

 

dramatyczna

plastyczna

słowna

 

 

 

 

 

 

 

graficzna

ruchowa

 

 

 

matematyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

ruchowa

 

 

 

 

 

 

 

 

graficzna

 

 

ruchowa

językowa

 

 

 

muzyczno ruchowa

 

 

 

 

 

 

 

 

słowna

percepcyjna

 

 

 

 

matematyczna

językowa

ruchowa

 

 

 

manualna

 

 

 

słowna

 

 

 

 

 

 

 

 

ruchowa

 

 

percepcyjna

matematyczna

 

 

 

 

 

 

 

słowna

 

 

 

 

plastyczna

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin