Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc styczeń w grupie 4 latków
WITAJ NOWY ROKU
· porządkowanie i wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie społecznym i przyrodniczym
· wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny, rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa
· wdrażanie do współpracy i współdziałania w grupie
· stymulowanie rozwoju logicznego myślenia, wnioskowania
· rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i prowadzenia rozmowy
· doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej
· rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie kształtowania pojęcia zbioru i liczby elementów w zbiorze, liczenia i rytmicznej organizacji czasu (dzień i noc, pory roku)
· rozwijanie ogólnej sprawności i ekspresji ruchowej oraz sprawności manualnej i graficznej
Sposoby realizacji, czynności dzieci
Rodzaj aktywności
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pomoce dydaktyczne
Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek”
· rozpoznawanie dotykiem przedmiotów: balonik, czapeczka karnawałowa, serpentyna, lusterko, grzebień, krawat, korale
· szukanie odpowiedzi na pytania „Czy przedmioty te do siebie pasują?” „Kiedy będą nam niedługo potrzebne?”
„Jak witamy Nowy Rok” - rozmowa z dziećmi o tradycji balów sylwestrowych na podstawie ilustracji i własnych przeżyć dzieci
Zabawa tematyczna „Bal sylwestrowy w kąciku lalek”
· ubieranie lalek w kreacje balowe z bibuły i czapeczki z kolorowego papieru wykonane z pomocą N.
· udekorowanie kącika lalek balonikami, bibułą, serpentynami
· przygotowywanie potraw, nakrycie do stołu
· rozmowy z dziećmi wokół tematu „Sylwestrowa noc”
Zabawa graficzna zainspirowana rzucaniem serpentyn
· kreślenie linii falistych, spiralnych w powietrzu, na dywanie – jedną ręką i oburącz, pisakiem na kartce
Zabawy matematyczne na bazie tekstu książeczki „Balony”
· segregowanie sylwet balonów ze względu na kolor
· przeliczanie balonów w zbiorach i porównywanie liczebności
· tworzenie zbiorów o podanej liczbie balonów (1 – 5) oraz wg odczytanej cyfry (1 - 3)
· tropienie kolorów w sali wg wylosowanej sylwety balona
Zabawy ruchowe z balonami
· dowolne zabawy balonikami indywidualne i w parach
· odbijanie baloników różnymi częściami ciała,
· przesuwanie balona za pomocą dmuchania
· improwizacja taneczna do piosenki „Bal baloników”
· taniec w parach z balonikiem przytrzymywanym brzuchami, plecami, kolanami
· poznanie własności elektrostatycznych gumy balonowej
Rysowanie na temat „Bal baloników”
· rysowanie pisakiem balonów, dorysowywanie sznurków
· wypełnianie konturów kredkami woskowymi
Zabawa ruchowa w kole do wierszyka „Balonik”
· recytacja wierszyka wesoło, smutno, ze zdziwieniem, z gniewem, szeptem, cicho, głośno, jak roboty
Zabawy taneczne do muzyki
· wg pedagogiki zabawy „KLANZA : „Samolot”, „Zimowa zabawa”, „ Dżingis Chan”
· pląsy „Niedźwiadek”, „Zuch”, „Pingwin”, „Stonoga””
· Zabawy w kole i w parach ze śpiewem „Mam chusteczkę”, „Kółko graniaste”, „Magiczna liczba 7”, „ Nie chcę cię”, Dwóm tańczyć się zachciało”, „Serduszka dwa”
· Tańce dowolne do piosenek dziecięcych z płyty CD
Zabawa dydaktyczna „Skojarzenia”
· opisywanie treści obrazków przypiętych na tablicy: zegar, bal, kalendarz, fajerwerki
· szukanie odpowiedzi na pytanie „O czym opowiadają nam obrazki:?
Zabawa dydaktyczna „Zegary?
· „Ile razy wybił zegar?” - wysłuchiwanie liczby uderzeń w bębenek , przełożenie ich na ruch
· Ćwiczenia artykulacyjne – naśladowanie odgłosów zegarów na zgłoskach: tik – tak, cyk – cyk, bim – bam, kuku – kuku
Kolorowanie obrazka „Sylwestrowe fajerwerki”
Rozmowa z dziećmi na bazie obserwacji i obrazków wokół tematu „Jaka to pora roku?”
· opisywanie pogody za oknem i zmian w przyrodzie, nazywanie aktualnej pory roku,
· odszukanie zimowych obrazków na tablicy, nazywanie pozostałych pór roku
· swobodne wypowiedzi „Moja ulubiona pora roku”
Zabawa ruchowa „Zabawy na 4 pory roku”
Zabawa dydaktyczna „Domki 4 Pór Roku”
· rozpoznawanie po symbolicznych oznaczeniach do której pory roku należy domek
· wprowadzenie kodu barwnego na oznaczenie domków:: zima – niebieski, wiosna – zielony, lato – żółty, jesień - czerwony
· „Co widzą pory roku przez okno swojego domku?”- dobieranie obrazków
Słuchanie wiersza „Cztery pory roku”
· rozmowa n temat treści
· rozmowa na bazie fragmentów utworu– „Jakie sukienki chciała mieć każda pora roku
Praca plastyczno – konstrukcyjna „Sukienka dla ulubionej pory roku” zainspirowana wierszem
· wybór sylwety ulubionej pory roku
· odszukanie elementów dekoracyjnych pasujących do wybranej pory roku
· przyklejanie ozdób na sukience, dorysowywanie szczegółów twarzy, doklejanie włosów z bibuły
· z pomocą N. formowanie pacynki
Zabawy ruchowe z wykorzystaniem zrobionych przez dzieci pacynek
· improwizacja ruchowa do muzyki „Taniec Pór Roku” –
· zabawa orientacyjno - porządkowa „Znajdź swój domek” z wykorzystaniem kolorowych kół hula – hop
Zabawa słowna „Wywiad z porą roku”
· zadawanie przez dzieci pytań
· przyjęcie na siebie roli pory roku – odpowiadanie na zadawane przez dzieci i nauczycielkę pytania
Zabawa w kole na kanwie zabawy „Chodzi, jesień chodzi”
Dziecko z pacynką jesieni wchodzi do koła, pozostałe dzieci śpiewają piosenkę. Po słowach „zaraz zobaczymy koło kogo stanie” mówią nazwę następnej w kolejności pory roku. Dz. z koła wybiera dziecko, które ma zimę - kłania się i zaprasza do tańca zgodnie z tekstem piosenki śpiewanej przez pozostałe dz. W kole pozostaje zima itd.
percepcyjna
słowna
dramatyczna
plastyczna
graficzna
ruchowa
matematyczna
językowa
muzyczno – ruchowa
manualna
...
Monika201286