Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc listopad w grupie 4 latków
PRZYGOTOWANIE ZWIERZĄT LEŚNYCH DO ZIMY
· poszerzenie wiadomości na temat wybranych zwierząt leśnych oraz ich sposobu przygotowywania się do zimy, uwrażliwianie na ich potrzeby
· wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny, rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa
· kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania
· doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat wiersza i piosenki
· tworzenie sytuacji doskonalących pamięć
· doskonalenie percepcji i pamięci wzrokowej i słuchowej i wrażliwości dotykowej i smakowej
· rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania, liczenia, określania położenia przedmiotów
· rozwijanie ogólnej sprawności i ekspresji ruchowej oraz sprawności manualnej i graficznej
· kształcenie umiejętności reagowania umownym gestem i ruchem na muzykę i sygnały dźwiękowe.
Sposoby realizacji, czynności dzieci
Rodzaj aktywności
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pomoce dydaktyczne
Oglądanie przedstawienia „Jak Kosmatek szukał mieszkania na zimę” z wykorzystaniem kukiełek na patykach
· rozmowa na temat treści
Zabawa ruchowa „Czary krasnala”
Operowanie kukiełką Kosmatka i wymawianie zaklęcia: „Czary mary, czary mary, teraz idzie niedźwiedź stary”, „Fiku miku, fiku miku, teraz wędruj mój jeżyku”, „Hopsa dana, hopsa dana, skacz wiewiórko nam od rana”
Rozmowa z dziećmi na temat „Jak zwierzęta leśne przygotowują się do zimy” na bazie teatrzyku, ilustracji i wiedzy dzieci
· szukanie odpowiedzi na pytania:
Jak zachowują się zwierzęta leśne przed nadejściem zimy?
Które zwierzęta gromadzą zapasy i jak je przechowują?
Gdzie kryją się przed chłodem?
Które przesypiają całą zimę?
Które zimą przebywają w ciepłych krajach?
Które zmieniają futro i dlaczego?
Kto pomaga leśnym zwierzętom w czasie zimy?
· odszukiwanie wymienionych przez dzieci zwierząt na obrazkach
· nazywanie pozostałych zwierząt umieszczonych na tablicy
Zabawa ruchowa „Jak przetrwać zimę?”
· reagowanie ruchem na nazwę lub obrazek zwierzątka
Zabawy z wykorzystaniem sylwet i scenki teatralnej
· zachęcenie dzieci do wspólnego z N. inscenizowania opowiadania o Kosmatku
· improwizowanie własnych dialogów
Oglądanie filmu edukacyjnego „Jak zwierzęta przygotowują się do zimy”
· nazywanie zwierząt występujących w filmie i sposobów zimowania - utrwalenie i poszerzenie wiedzy dzieci o jesiennych zwyczajach zwierząt leśnych
· swobodne wypowiedzi na temat filmu i rozmowa dotycząca tego, które zwierzątko im się najbardziej podobało, które widziały pierwszy raz itp.
Słuchanie wiersza „Pokaż mi swój domek”
Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta i ich domy” – układanie obrazków – puzzli
Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach
· rozwiązywanie zagadek wierszowanych czytanych przez N.
· układnie przez dz. zagadek słownych do wylosowanego obrazka
· dzieci przedstawiają ruchem zwierzę z wylosowanego obrazka - pozostałe dzieci odgadują i powtarzają ruch
Słuchanie zagadki - fragmentu wiersza „Mały jeż” - domyślanie się tematu zajęć
Śpiewanie piosenki „Idzie jeż” z ilustracją ruchową
Oglądanie filmu edukacyjnego: „Spotkanie z jeżem”
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Jeż i lis” zainspirowana fragmentem wiersza M. Kownackiej „Spotkał się zając z jeżem”
Nauczycielka potem chętne dziecko jest lisem, który siedzi w swojej norze (z boku sali), pozostałe dzieci są jeżami i zającami – poruszają się po leśnej polanie (dywanie) w sposób zgodny ze swoją rolą. Na sygnał „Uwaga lis” – lis wybiega ze swojej kryjówki i próbuje złapać dzieci, które nie zdążą się ukryć: jeże – zwinąć kłębek, a zające – kicając ukryć w norce (zejść z dywanu)
Ćwiczenia graficzno – słuchowe wg MDS M. Bogdanowicz – dorysowywanie jeżykowi kolców do wiersza „Kolczasty jeżyk”
· nauka fragmentu wierszyka
· ilustrowanie utworu ruchem
· rytmiczna recytacja wierszyka i kreślenie linii prostych z zachowaniem kierunku - w powietrzu, na plecach kolegi, na dywanie, palcem po śladzie, pisakiem na sylwecie jeża
Zabawa naśladowcza „Na dywanie siedzi jeż”
· Dzieci siedzą w kole i mówią rymowankę: „Na dywanie siedzi jeż, co on robi to my też”. Dziecko – jeż siedzące w środku inicjuje dowolny ruch a pozostałe dzieci powtarzają za nim. Zmiana jeża.
Praca plastyczna „Zimowe mieszkanie jeża” – wykorzystanie pracy graficznej dzieci
· zamalowywanie konturu palcem przez rozcieranie kredki,
· wydzielanie jesiennych listków z papieru kolorowego i przyklejanie wokół sylwety jeża
Relaksacja przy muzyce
· jeże zwijają się w kłębek i zapadają w sen zimowy.
Rozmowa na bazie ilustracji, opowiadania i dotychczasowej wiedzy dziećmi o sposobie przygotowania wiewiórki do zimy
· słuchanie opowiadania „Jak wiewiórka Ruda Skórka szukała spiżarni” i rozmowa na temat treści utworu
· odszukiwanie na obrazkach wiewiórki
· wybieranie spośród obrazków ulubionego pokarmu wiewiórki
Zabawa matematyczna „ Zimowe zapasy wiewiórki”
· odszukanie ukrytych w sali orzechów, żołędzi, kasztanów i szyszek
· określanie położenia odnalezionych zapasów
· przeliczanie przez każde dziecko znalezionych przez siebie zapasów, porównywanie ich liczby z kolegami
· segregowanie wg rodzaju i określanie liczebności na oko
Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli”
Rozwiązanie labiryntu „Znajdź drogę wiewiórki do dziupli”
· śledzenie palcem drogi
· zaznaczanie drogi przez rysowanie dużych kropek - żołędzi
Śpiewanie piosenki „Wiewióreczka” z ilustracją ruchową
· Rozwiązanie zagadek sensorycznych - domyślanie się jakie zwierzątko poznamy w czasie zajęć
· dotykanie futra bez kontroli wzroku
· kosztownie miodu
Zabawy ruchowe ze śpiewem
· pląs „Niedźwiadek”
· zabawa w kole „Stary niedźwiedź mocno śpi”
Rozmowa o zwierzętach zasypiających na zimę na podstawie wiersza i obrazków
· słuchanie wiersza „Wszyscy lubią jesień” B. Michalskiej
· nazywanie zwierząt na obrazkach
· wypowiedzi dz. o sposobie zimowania zwierząt na obrazkach, porządkowanie i poszerzenie wiedzy dz.
Rozwiązanie zagadki graficznej
· kreślenie linii łączącej zwierzęta z miejscem ich zimowania
Zabawa relaksacyjna wg. Polender „Niedźwiadek”
Praca plastyczna – „Niedźwiedź”, „Wiewiórka” w grupach
·...
Monika201286