Interwencja profilaktyczna w szkole
Działania, jakie mogą podjąć przedstawiciele szkoły, aby pomóc uczniowi i jego rodzicom w radzeniu sobie z sytuacją kryzysową i ułatwić rozwiązanie problemu związanego z używaniem przez dziecko substancji psychoaktywnych.
Etapy interwencji szkolnej
· Diagnoza sytuacji, czyli podstawa do zaplanowania działań
· Poinformowanie ucznia o konsekwencjach używania substancji psychoaktywnej oraz jasne wyrażenie oczekiwań zmiany jego zachowania
· Opracowanie kontraktu
· Motywowanie do zmiany, głównie poprzez egzekwowanie podpisanego przez ucznia kontraktu, opracowanego przez rodziców i osobę prowadzącą interwencję
· Monitorowanie oraz wzmacnianie pozytywnych zmian w zachowaniu ucznia
Warunki pomyślnej interwencji szkolnej:
· Osoba prowadząca interwencję musi mieć określone umiejętności i wiedzę
· Szkolne działania interwencyjne muszą być prowadzone we współpracy z rodzicami
· Interwencja powinna być elementem systemu działań wychowawczych, a nie rozwiązaniem doraźnym, incydentalnym.
Problemy w realizacji interwencji:
· Zaprzeczanie problemowi ze strony szkoły i rodziców (lekceważenie, przymykanie oczu)
· Brak współpracy między szkołą a rodzicami, nieufność
· Brak osób przygotowanych (kompetentnych) do prowadzenia interwencji i monitorowania jej skutków
· Brak spójnej polityki szkoły wobec problemowych zachowań uczniów
· Nauczyciele stanowiący wzorce nieprawidłowych zachowań
· Niekorzystny klimat szkoły (atmosfera wrogości, zagrożenia)
AnnaMaria72