Ramowy program terapii logopedycznej.doc

(33 KB) Pobierz
Ramowy program indywidualnej terapii logopedycznej:

Ramowy program indywidualnej terapii logopedycznej:

  1. Diagnoza logopedyczna.
  2. Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek.

o        Ćwiczenia oddechowe.

o        Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy.

o        Ćwiczenia emisyjno- głosowe.

  1. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy.

o        Wywołanie głoski w izolacji.

o        Utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach.

o        Ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach.

o        Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opisywaniu ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.

o        Ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.

  1. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.

o        Ćwiczenia ortofoniczne .

o        Ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego.

o        Ćwiczenia i zabawy z muzyką- logorytmika.

o        Ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój ucznia (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).

o        Kształtowanie twórczej aktywności słownej ucznia poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.

o        Wyrabianie u uczniów umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną, wskazywanie różnic pomiędzy gwarą a językiem literackim.

CEL I GŁÓWNE ZADANIA TERAPII

  1. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.
  2. Stymulowanie rozwoju mowy.
  3. Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
  4. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
  5. Usprawnianie techniki czytania i pisania.
  6. Wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej.

PLAN PRACY

  1. Prace organizacyjne: przygotowanie gabinetu do podjęcia terapii logopedycznej, zebranie pomocy dydaktycznych.
  2. Diagnoza logopedyczna - kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych, zapoznanie się z orzeczeniami psych- pedagogicznymi, konsultacje z wychowawcą                         i psychologiem, założenie dokumentacji.
  3. Ćwiczenia logopedyczne.

o        Oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy, ćw. oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćw. emisyjne, ćw. ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.

o        Głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę,              ćw. umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek     w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.

o        Słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćw. poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych.

o        Artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji                w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek z nasileniem głoski ćwiczonej.

o        Leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, opisywanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofoniczne, ćw. w czytaniu i pisaniu.

  1. Współpraca z wychowawcą grupy, rodzicami, psychologiem, pedagogiem. Instruowanie o sposobie korekcji mowy, pokaz ćwiczeń, informowanie o postępach.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin