o Ćwiczenia oddechowe.
o Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy.
o Ćwiczenia emisyjno- głosowe.
o Wywołanie głoski w izolacji.
o Utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach.
o Ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach.
o Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opisywaniu ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.
o Ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.
o Ćwiczenia ortofoniczne .
o Ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego.
o Ćwiczenia i zabawy z muzyką- logorytmika.
o Ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój ucznia (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
o Kształtowanie twórczej aktywności słownej ucznia poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.
o Wyrabianie u uczniów umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną, wskazywanie różnic pomiędzy gwarą a językiem literackim.
CEL I GŁÓWNE ZADANIA TERAPII
PLAN PRACY
o Oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy, ćw. oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćw. emisyjne, ćw. ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
o Głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćw. umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.
o Słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćw. poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych.
o Artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek z nasileniem głoski ćwiczonej.
o Leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, opisywanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofoniczne, ćw. w czytaniu i pisaniu.
ania.gorszczyk