MECHANIK_PRECYZYJNY_zal_5.pdf

(66 KB) Pobierz
Microsoft Word - MECHANIK PRECYZYJNY .doc
ZałĢcznik nr 5
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA
W ZAWODZIE MECHANIK PRECYZYJNY
SYMBOL CYFROWY 731[03]
I. OPIS ZAWODU
1. W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent powinien umieę:
1) interpretowaę podstawowe zjawiska i prawa z zakresu mechaniki, technologii
mechanicznej, elektrotechniki i elektroniki;
2) czytaę rysunki techniczne maszynowe oraz proste schematy układów
elektrycznych, elektronicznych i automatyki przemysłowej;
3) sporzĢdzaę szkice prostych czħĻci maszyn;
4) czytaę i interpretowaę dokumentacjħ konstrukcyjnĢ i technologicznĢ;
5) posługiwaę siħ układem tolerancji i pasowaı;
6) dobieraę materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne wykorzystywane w budowie
i naprawie mechanizmów precyzyjnych;
7) wykonywaę operacje z zakresu obróbki rħcznej oraz maszynowej obróbki
wiórowej;
8) stosowaę róŇne sposoby łĢczenia elementów;
9) dobieraę narzħdzia, przyrzĢdy i urzĢdzenia do wykonywanych prac;
10) ustalaę przyczyny wadliwego funkcjonowania mechanizmów precyzyjnych;
11) dokonywaę konserwacji i przeglĢdów technicznych precyzyjnych maszyn
i urzĢdzeı;
12) posługiwaę siħ przyrzĢdami kontrolno-pomiarowymi;
1
13) oceniaę stan techniczny maszyn i urzĢdzeı z wykorzystaniem metod
diagnostyki technicznej;
14) opracowywaę plan naprawy maszyn i urzĢdzeı precyzyjnych, przyrzĢdów
pomiarowych, napħdów hydraulicznych, pneumatycznych i elektrycznych;
15) wykonywaę operacje montaŇowo-demontaŇowe maszyn i urzĢdzeı
precyzyjnych, przyrzĢdów pomiarowych oraz napħdów hydraulicznych,
pneumatycznych i elektrycznych;
16) regulowaę i naprawiaę mechanizmy precyzyjne; przyrzĢdy pomiarowe oraz
napħdy hydrauliczne, pneumatyczne i elektryczne;
17) montowaę w urzĢdzeniach technicznych zespoły składajĢce siħ
z mechanizmów precyzyjnych oraz napħdów hydraulicznych, pneumatycznych
i elektrycznych;
18) wykonywaę rozliczenia kosztów wytwarzania i naprawy mechanizmów
i urzĢdzeı precyzyjnych;
19) przestrzegaę przepisów bezpieczeıstwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpoŇarowej oraz ochrony Ļrodowiska;
20) organizowaę stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
21) komunikowaę siħ z uczestnikami procesu pracy;
22) stosowaę przepisy Kodeksu pracy dotyczĢce praw i obowiĢzków pracownika
i pracodawcy oraz warunków pracy;
23) stosowaę przepisy prawa w zakresie wykonywanych zadaı zawodowych;
24) korzystaę z róŇnych Ņródeł informacji;
25) udzielaę pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy;
26) planowaę prowadzenie działalnoĻci gospodarczej.
Kształtowanie postaw przedsiħbiorczych oraz przygotowanie do wejĻcia na rynek
pracy powinno przebiegaę zarówno w trakcie procesu kształcenia zawodowego,
jak i podczas realizacji zajħę edukacyjnych „Podstawy przedsiħbiorczoĻci”.
2. Absolwent szkoły kształcĢcej w zawodzie mechanik precyzyjny powinien byę
przygotowany do wykonywania nastħpujĢcych zadaı zawodowych:
1) dokonywania kontroli stanu technicznego, poprawnoĻci działania, naprawy,
konserwacji oraz regulacji zespołów i mechanizmów precyzyjnych;
2
2) dokonywania kontroli stanu technicznego, poprawnoĻci działania, naprawy
oraz regulacji i konserwacji przyrzĢdów pomiarowych;
3) dokonywania kontroli stanu technicznego, poprawnoĻci działania, naprawy
oraz regulacji i konserwacji napħdów pneumatycznych, hydraulicznych
i elektrycznych;
4) wytwarzania mechanizmów maszyn i urzĢdzeı precyzyjnych.
4. Zawód mechanik precyzyjny jest zawodem szerokoprofilowym, umoŇliwiajĢcym
specjalizacjħ pod koniec okresu kształcenia. Szkoła okreĻla umiejħtnoĻci
specjalistyczne biorĢc pod uwagħ potrzeby regionalnego rynku pracy
i zainteresowania uczniów. Tematyka specjalizacji moŇe dotyczyę:
1) mechanizmów precyzyjnych;
2) sprzħtu medycznego;
3) maszyn szyjĢcych;
4) maszyn i sprzħtu biurowego;
5) napħdów hydraulicznych i pneumatycznych.
II. BLOKI PROGRAMOWE
Zakres umiejħtnoĻci i treĻci kształcenia, wynikajĢcy z opisu kwalifikacji
absolwenta, zawierajĢ nastħpujĢce bloki programowe:
1) techniczne podstawy zawodu;
2) budowa i montaŇ urzĢdzeı i mechanizmów precyzyjnych;
3) eksploatacja urzĢdzeı i mechanizmów precyzyjnych;
4) podstawy działalnoĻci zawodowej.
BLOK: TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
1. Cele kształcenia
Uczeı (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieę:
1) wyjaĻniaę podstawowe pojħcia oraz stosowaę prawa i zasady mechaniki
technicznej, elektrotechniki i elektroniki;
3
2) rozróŇniaę elementy składowe obwodu elektrycznego (Ņródła i odbiorniki)
na podstawie symboli graficznych oraz wyglĢdu zewnħtrznego;
3) obliczaę wartoĻci wielkoĻci elektrycznych w prostych obwodach prĢdu stałego
i przemiennego;
4) wyznaczaę parametry odbiorników energii elektrycznej z wykorzystaniem
danych znamionowych;
5) dobieraę przyrzĢdy pomiarowe i mierzyę podstawowe wielkoĻci elektryczne;
6) odczytywaę na schematach symbole graficzne podstawowych elementów
elektrycznych i elektronicznych;
7) rozróŇniaę elementy instalacji elektrycznej: przewody, łĢczniki, osprzħt
8) szkicowaę czħĻci maszyn w rzutach prostokĢtnych i aksonometrycznych;
9) wykonywaę rysunki techniczne prostych elementów mechanizmów
precyzyjnych;
10) czytaę dokumentacjħ techniczno-ruchowĢ, dokumentacjħ konstrukcyjnĢ
i technologicznĢ;
11) rozróŇniaę czħĻci maszyn i urzĢdzeı precyzyjnych;
12) charakteryzowaę właĻciwoĻci materiałów konstrukcyjnych stosowanych
w budowie precyzyjnych maszyn i urzĢdzeı;
13) rozróŇniaę gatunki stopów Fe-C i metali nieŇelaznych;
14) okreĻlaę zmiany właĻciwoĻci metali i ich stopów w zaleŇnoĻci od
zastosowanego rodzaju obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej;
15) wyjaĻniaę procesy technologiczne obróbki cieplnej, cieplno-chemicznej
plastycznej, odlewnictwa, maszynowej obróbki wiórowej, spajania;
16) okreĻlaę z norm i rysunku oraz obliczaę tolerancje i pasowania;
17) wykonywaę podstawowe pomiary wielkoĻci geometrycznych;
18) charakteryzowaę podstawowe prace z zakresu rħcznej i mechanicznej obróbki
skrawaniem;
19) wyjaĻniaę techniki łĢczenia elementów metalowych i niemetalowych;
20) wykonywaę operacje z zakresu obróbki rħcznej, maszynowej obróbki wiórowej
i obróbki cieplnej;
21) wykonywaę złĢcza spajane: spawane, zgrzewane, lutowane i klejone;
22) uŇytkowaę urzĢdzenia komputerowe w zakresie edycji tekstu, arkusza
kalkulacyjnego oraz wspomagania projektowania;
4
instalacyjny oraz zabezpieczenia;
23) przestrzegaę przepisów bezpieczeıstwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpoŇarowej oraz ochrony Ļrodowiska podczas realizacji procesów
technologicznych.
2. Tre Ļ ci kształcenia (działy programowe)
TreĻci kształcenia sĢ ujħte w nastħpujĢcych działach programowych:
1) prĢd elektryczny, pole magnetyczne i elektromagnetyzm;
2) obwody elektryczne prĢdu stałego i przemiennego;
3) podstawy miernictwa elektrycznego;
4) maszyny elektryczne;
5) instalacje elektryczne;
6) podstawy elektroniki i automatyki;
7) zasady tworzenia rysunku technicznego;
8) szkicowanie elementów w rzutach prostokĢtnych i aksonometrycznych;
9) zasady wykonywania widoków i przekrojów wraz z wymiarowaniem;
10) uproszczenia rysunkowe;
11) sposoby oznaczania chropowatoĻci, tolerancji wymiarów, pasowaı, tolerancji
kształtu i połoŇenia, rodzaju obróbki powierzchni;
12) rysunki wykonawcze i złoŇeniowe;
13) materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne stosowane w budowie precyzyjnych
maszyn i urzĢdzeı;
14) podstawowe pojħcia mechaniki: siła, tarcie, moment siły, siły bezwładnoĻci,
drgania mechaniczne, energia, praca, moc, sprawnoĻę;
15) podstawowe pomiary warsztatowe;
16) tolerancje, pasowania i chropowatoĻę powierzchni;
17) podstawowe prace i narzħdzia do obróbki rħcznej;
18) podstawy obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej;
19) obróbka plastyczna;
20) odlewnictwo;
21) techniki łĢczenia metali i niemetali: lutowanie, spawanie, zgrzewanie, klejenie;
22) sposoby mechanicznej obróbki skrawaniem: toczenie, frezowanie, wiercenie,
gwintowanie, szlifowanie;
23) bezpieczeıstwo i higiena pracy, ochrona przeciwpoŇarowa oraz ochrona
Ļrodowiska podczas realizacji procesów technologicznych.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin