Alain Pilote-Jak rzadzic krajem bez podatkow.pdf

(817 KB) Pobierz
714322291 UNPDF
Jak rządzić krajem
bez podatków
Alain Pilote
Nikt nie lubi płacić po-
datków, ale większość lu-
dzi myśli, że są one ko-
nieczne. Jednak, gdyby
system inansowy był
zgodny z rzeczywistością,
nie byłoby żadnego powo-
du do istnienia podatków.
Kiedy obywatele są opo-
datkowywani, żeby inanso-
wać produkcję dóbr publicznych, są oni pozbawiani pie-
niędzy, które powinny być przeznaczone na zakup dóbr
konsumpcyjnych. To tak, jakby byli pozbawiani masła, że-
by można było wybudować drogę. Jest to niezgodne z fak-
tami, ponieważ kraj może produkować obie rzeczy w tym
samym czasie: drogę i masło. Drogę można wybudować
bez konieczności zmniejszania produkcji masła.
Zatem możliwa jest produkcja obu rzeczy w tym sa-
mym czasie – dóbr prywatnych i publicznych. Gdyby
zdolność zakupu była zgodna ze zdolnością produk-
cyjną, można byłoby zapłacić za obie rzeczy w tym sa-
mym czasie. Jeśli dzisiaj tak nie jest, to dlatego, że
system inansowy nie jest zgodny z rzeczywistością,
ponieważ zawsze jest mniej pieniędzy niż dóbr.
ne przez społeczeństwo, a nie przez banki. Dokładnie to
proponuje system „Kredytu Społecznego” – zbiór propozy-
cji inansowych przedstawiony po raz pierwszy w 1917 r.
przez szkockiego inżyniera Clifforda Hugh Douglasa: za-
miast pieniędzy tworzonych przez banki, kredytu banko-
wego, mielibyśmy pieniądze tworzone przez społeczeń-
stwo, kredyt społeczny.
W tym miejscu należy się naszym Czytelnikom, zwłasz-
cza nowym, wyjaśnienie, że kiedykolwiek używamy w na-
szym czasopiśmie słów „kredyt społeczny”, nie mówimy o
partiach politycznych, które mogą nosić taką nazwę, ale
mówimy o propozycjach inansowych Clifforda H. Dougla-
sa, które mogą zostać zastosowane przez każdą partię
polityczną u władzy.
Dokładna księgowość
W jaki sposób te „społeczne pieniądze” byłyby emito-
wane? Rząd powoła komisję księgowych – niezależny or-
ganizm zwany „Narodowym Biurem Kredytowym” – która
będzie odpowiadała za prowadzenie dokładnej księgowo-
ści, gdzie pieniądze nie byłyby niczym innym, jak dokład-
nym inansowym odbiciem rzeczywistości ekonomicznej.
Pieniądze byłyby emitowane, kiedy zostają wytworzone
nowe dobra i wycofywane z obiegu, kiedy dobra te zosta-
ną skonsumowane. W ten sposób istniałaby stała równo-
waga między zdolnością produkcyjną a zdolnością zaku-
pu, między cenami a siłą nabywczą.
Dlatego ta metoda emisji pieniędzy nie pociąga za so-
bą żadnej kontroli rządowej: pieniądze nie byłyby emito-
wane zgodnie z zachciankami księgowych czy urzęd-
ników rządowych, ale zgodnie ze statystyką produkcji i
konsumpcji, zgodnie z tym, co produkują i konsumują Ka-
nadyjczycy, czy Polacy.
Dywidenda
Ponadto, ponieważ zarobki nie są wystarczające, że-
by zapłacić za całą istniejącą produkcję, Narodowe Biuro
Kredytowe będzie wypłacało każdemu obywatelowi mie-
sięczną dywidendę, sumę pieniędzy, która wypełni lukę
w sile nabywczej i zapewni każdemu bez wyjątku udział
w dobrach kraju. Dywidenda ta będzie oparta na dwóch
największych czynnikach współczesnej produkcji: dzie-
dzictwie zasobów naturalnych i wynalazkach poprzednich
pokoleń, obu będących bezpłatnymi darami Boga i dlate-
go należących do wszystkich. Ci, którzy będą zatrudnie-
ni w produkcji, będą nadal otrzymywali pensje, ale każdy,
zatrudniony jak i niezatrudniony, będzie otrzymywał dy-
widendę. W Kanadzie dywidenda ta mogłaby wynosić co
najmniej 800 dolarów miesięcznie na osobę.
Finansowanie robót publicznych
A jak inansowane byłyby usługi i roboty publiczne w ta-
kim społecznym systemie pieniężnym? Kiedy społeczeń-
Wada obecnego systemu
Dlaczego jest zawsze mniej pieniędzy niż towarów?
Dlaczego zdolność zakupu nie odpowiada zdolności pro-
dukcyjnej? Wadą obecnego systemu inansowego w
Kanadzie i we wszystkich innych krajach świata jest
to, że pieniądze są tworzone przez banki jako dług .
Banki tworzą i pożyczają 10, ale ponieważ pobierany jest
procent od pożyczki, żądają spłaty 11. Jedenasty dolar nie
istnieje, gdyż tylko banki mają prawo tworzenia pieniędzy,
a stworzyły one 10, a nie 11. Jedynym sposobem spłaty
11, kiedy w obiegu jest tylko 10, pozostaje pożyczenie te-
go jedenastego dolara z banków… i dług wzrasta. Jest to
główny powód tego, dlaczego wszystkie kraje świata wal-
czą z niespłacalnymi długami.
To nie bankier nadaje pieniądzom ich wartość, ale
zdolność produkcyjna kraju. Bez produkcji wykony-
wanej przez wszystkich obywateli kraju, pożyczane
przez bankierów liczby byłyby bezwartościowe. Zatem
w rzeczywistości, ponieważ nowe pieniądze oparte są
na zdolności produkcyjnej społeczeństwa, pieniądze
te także należą do społeczeństwa. Ale bankierzy dzia-
łają tak, jakby te pieniądze należały do nich – pożycza-
ją je na procent: jest to podwójny rabunek.
Rozwiązanie: pieniądze społeczne
Ponieważ nowe pieniądze należą do społeczeństwa,
zwykła sprawiedliwość domaga się, by były one emitowa-
www.michael.org.pl
sierpień-wrzesień 2011
7
714322291.005.png 714322291.006.png 714322291.007.png
stwo będzie chciało zrealizować nowy projekt publiczny,
rząd nie będzie pytał: „Czy mamy pieniądze?”, ale: „Czy
mamy materiały i pracowników, żeby to zrealizować?”.
Gdyby tak było, Narodowe Biuro Kredytowe tworzyłoby
automatycznie wymagane do sinansowania tej nowej
produkcji pieniądze.
Załóżmy, że społeczeństwo chce nowego mostu, któ-
rego budowa kosztuje 50 milionów dolarów. Wtedy Na-
rodowe Biuro Kredytowe tworzy 50 milionów dolarów na
sinansowanie budowy tego mostu. A ponieważ wszystkie
nowe pieniądze muszą zostać wycofane z obiegu, kiedy
nowa produkcja zostaje skonsumowana, więc pieniądze
stworzone na budowę mostu muszą zostać wycofane z
obiegu, kiedy most zostanie „skonsumowany”.
Jak most może być „skonsumowany”? Przez zużycie
i amortyzację. Załóżmy, że inżynierowie, którzy budowa-
li ten most, obliczyli okres jego trwałości na 50 lat. W ten
sposób most będzie tracił każdego roku jedną pięćdzie-
siątą swojej wartości. Ponieważ kosztuje on 50 milionów
dolarów, jego wartość będzie się obniżała o 1 milion dola-
rów każdego roku. Zatem 1 milion dolarów będzie musiał
każdego roku być wycofywany z obiegu w okresie 50 lat.
Cena regulowana
Czy to wycofywanie pieniędzy będzie robione poprzez
podatki? Nie, to jest w ogóle niekonieczne, mówi Douglas.
Istnieje inny sposób, znacznie prostszy, wycofywania pie-
niędzy z obiegu – metoda ceny regulowanej (zwana także
dyskontem skompensowanym). 19 stycznia 1938 r. Do-
uglas powiedział w Londynie:
„Ogromny, skomplikowany, irytujący i marnujący
czas system podatkowy, który zatrudnia tysiące ludzi
zajętych pracą, jest kompletną stratą czasu. Wszyst-
kie cele, jakie mają być osiągnięte przez system po-
datkowy, mogą zostać osiągnięte bez żadnej w ogóle
księgowości. Mogą one zostać w całości osiągnięte
przez system cen”.
Na czym polegałaby ta regulacja cen? Narodowe Biuro
Kredytowe odpowiadałoby za utrzymanie dokładnej księ-
gowości narodowych aktywów i zobowiązań, co wymaga
tylko dwóch kolumn: jednej do zapisywania wszystkiego,
co zostało wyprodukowane w kraju w ciągu danego okre-
su czasu (aktywa), a drugiej wszystkiego, co zostało skon-
sumowane (zobowiązania, należności). 1 milion dolarów
rocznego obniżenia wartości wspomniany powyżej został-
by zapisany w kolumnie „konsumpcji” i dodany do wszyst-
kich innych rodzajów konsumpcji lub zniknięcia bogactwa
w kraju w danym okresie czasu.
Douglas wskazuje, że realnym kosztem produkcji jest
konsumpcja. W przykładzie mostu cena kosztu wynosi 50
milionów dolarów. Ale realnym kosztem mostu jest wszyst-
ko, co musiało być skonsumowane, żeby go wybudować.
I podczas gdy niemożliwe jest poznanie realnego kosztu
każdego wyprodukowanego artykułu, można łatwo z dru-
giej strony poznać, jaki był realny koszt produkcji kraju w
ciągu roku: jest nim całkowita cena wszelkiego rodzaju
konsumpcji, jaka miała miejsce w tym kraju w ciągu da-
nego roku.
Na przykład, jeśli kanadyjscy księgowi pokazują, że w
ciągu roku wartość całkowitej produkcji kraju, publicznej
i prywatnej, wynosiła 400 miliardów dolarów i że w tym
samym roku całkowita konsumpcja wyniosła 300 miliar-
dów dolarów, oznacza to, że Kanada była zdolna wypro-
dukować dobra i usługi o wartości 400 miliardów dolarów,
konsumując tylko dobra i usługi o wartości 300 miliardów
dolarów. Innymi słowy, wyprodukowanie tego, co księgo-
wa cena wskazuje na 400 miliardów dolarów, faktycznie
kosztowało 300 miliardów.
Realnym kosztem produkcji, która jest wyceniona na
400 miliardów dolarów, jest więc 300 miliardów. Społe-
czeństwo musi dlatego mieć możliwość zebrania owoców
8
sierpień-wrzesień 2011
www.michael.org.pl
714322291.008.png 714322291.001.png
swojej pracy – produkcji o wartości 400 miliardów dolarów
– płacąc za nią tylko 300 miliardów. Poza tym, widzieliśmy
wcześniej, że pieniądze muszą zostać wycofane z obiegu,
kiedy dobra zostają skonsumowane: jeśli w ciągu roku zo-
stają skonsumowane w kraju dobra i usługi o wartości 300
miliardów dolarów, to 300 miliardów musi zostać wycofane
z obiegu, ani mniej, ani więcej.
Rabat cenowy
Jak Kanadyjczycy mogą otrzymać dobra i usługi warte
400 miliardów dolarów, płacąc za nie tylko 300 miliardów?
Jest to całkiem proste. Cena detaliczna wszystkich dóbr
i usług musi być tylko zredukowana o 1/4 – 25% rabat.
Narodowe Biuro Kredytowe ogłasza więc 25% rabat na
wszystkie ceny detaliczne w następującym po ogłoszeniu
terminie. Na przykład, jeśli artykuł wyceniony jest na 400
dolarów, zapłacimy za niego tylko 300 dolarów.
Ale, jeśli kupiec detaliczny chce pozostać w biznesie,
musi on odzyskać 400 dolarów ze sprzedaży tego produk-
tu, ponieważ cena 400 dolarów zawiera wszystkie kosz-
ty kupca, włączając jego zysk. Dlatego Douglas mówi o
„dyskoncie skompensowanym”: w powyższym przykła-
dzie kupiec detaliczny otrzyma rekompensatę z Narodo-
wego Biura Kredytowego, które wypłaci mu 100 dolarów,
co stanowiło wielkość rabatu.
Kupiec detaliczny będzie tylko musiał dla każdej ze
swoich transakcji przedstawić dowody wpłaty w Narodo-
wym Biurze Kredytowym, które zwróci mu rabat udzie-
lony konsumentowi. W ten sposób nikt nie zostaje uka-
rany: konsumenci otrzymują swoje dobra, które inaczej
pozostałyby niesprzedane, a kupcy detaliczni odzyskują
wszystkie swoje koszty.
Dzięki temu mechanizmowi rabatu cenowego cała in-
lacja będzie niemożliwa, ponieważ rabat faktycznie obni-
ża ceny. Inlacja oznacza wzrost cen, a najlepszym spo-
sobem zapobiegania wzrostowi cen jest ich obniżka! Co
więcej, rabat cenowy jest dokładnym przeciwieństwem
podatku od sprzedaży. Zamiast płacić więcej za towary z
powodu podatków, konsumenci będą płacić mniej z powo-
du rabatu. Kto będzie na to narzekał?
W systemie Kredytu Społecznego (lub pieniędzy spo-
łecznych), jaki proponuje Clifford H. Douglas, rząd może
inansować prace publiczne i dostarczać usług społeczeń-
stwu bez stosowania wobec niego jakiejkolwiek formy po-
datku, ani podatku od sprzedaży, ani podatku dochodo-
wego. Wszyscy, którzy nie lubią podatków powinni zatem
pospieszyć się, przestudiować i przyswoić sobie zasady
systemu Kredytu Społecznego.
Alain Pilote
Prawdziwi władcy
waż dwa kanadyjskie banki na
Preriach zbankrutowały). „Po-
siadają oni władzę nad życiem
i śmiercią całych społeczeństw.
Mogą wykończyć mający trud-
ności biznes jednym telefonem.
Znajdują fundusze na przejęcia
kontroli, zarówno wrogie jak i przyjazne”.
W dalszej części książki autor przedstawia opinie,
które są co najmniej niepokojące: „Ci Kanadyjczycy,
którzy już boją się władzy banków, będą musieli w
przyszłości obawiać się więcej, gdyż ich kontrola
nad krajem i jego gospodarką rośnie. Pytaniem nie
jest to, czy banki mają cały świat w swoich rękach:
one go mają. Pytanie jest, czy są one kompetent-
ne. Bankier nie jest przedsiębiorcą. Ma on małe do-
świadczenie handlowe czy produkcyjne. Zbyt często
jest on człowiekiem liczb z małym pojęciem, gdzie
jest horyzont, a tym bardziej, co jest poza nim”.
Co można pomyśleć o rewizji kanadyjskiej „Usta-
wy bankowej”, którą rozpoczęto w 1988 r., gdzie można
przeczytać pod koniec pierwszego rozdziału następują-
ce słowa:
„Tylko garstka członków parlamentu rozumie na
tyle dobrze bankowość, żeby zadać wnikliwe pyta-
nia, kiedy przedstawiane jest do przestudiowania
ustawodawstwo dotyczące banków lub bankier ze-
znaje przed komisją parlamentarną. W rezultacie
bankierzy ‘uchodzą z życiem’”.
Nadszedł czas, by premier Kanady powstał i zmienił
tę niewiarygodną sytuację. Jak długo będą oni naduży-
wać cierpliwości Kanadyjczyków?
„Na jakich skrzydłach przybywają, wślizgując się
do przebudzonej stolicy kraju tuzinem różnych dróg,
żeby spotkać się wokół tego samego mahoniowego
stołu, gdzie oni i ich poprzednicy spotykali się przez
dwie dekady. Tajne zebranie odbywa się w pokoju z
ponurym, zielonym dywanem i zielonymi ścianami,
na drugim piętrze biurowca Banku Kanady w Otta-
wie. Budynek ten znajduje się zaledwie dwa bloki na
zachód od budynków parlamentu na Wellington Stre-
et, ale lata świetlne od transmitowanych przez telewi-
zję ryków i gwizdów z areny izby niższej parlamentu.
Tam kilku małostkowych polityków rozrzuca swoje
treści i ma krótkotrwały wpływ. Na tym dwukrotnym
w ciągu roku spotkaniu na dole ulicy rozgrywa się
realna władza – władza pieniądza. Dwunastu ludzi,
którzy spotykają się z prezesem Banku Kanady, to
dyrektorzy naczelni banków czarterowych kraju”.
Tak zaczyna się książka „Kuglarze pieniędzy” („The
Money Spinners”) napisana przez dziennikarza Roda
McQueena po przeprowadzeniu 300 wywiadów i opubli-
kowana w 1983 r. pod koniec jednej z najgorszych re-
cesji, jakich kiedykolwiek doświadczyła Kanada i świat.
Ta dokumentalna książka jest „śledztwem w sprawie
tajnego świata prawdziwych władców” Kanady, głów
banków kanadyjskich.
Autor przedstawia zasięg władzy tych ludzi, których
nazywa „największymi kapłanami materializmu dzisiej-
szych czasów” (których teraz jest tylko dziesięciu, ponie-
Diane Boucher
www.michael.org.pl
sierpień-wrzesień 2011
9
714322291.002.png 714322291.003.png 714322291.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin