Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
GRUDZIEŃ
Tematyka:
I „Nasi domowi przyjaciele- kot i pies”
II „Święta- czas prezentów”
Obszary edukacyjne:
I. Obszar edukacji przyrodniczej
· Poznawanie wybranych zwierząt hodowlanych w domu- kot i pies- nazwa i wygląd zwierząt dorosłych i młodych, sposób poruszania się i odżywiania, rozpoznawanie głosów wydawanych przez te zwierzęta.
· Przestrzeganie zasady- nie męczymy zwierząt.
II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom: poezja, proza ilustrowana kukiełkami, obrazkami.
· Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.
· Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.
· Rozwijanie zasobu słownika poprzez poznawanie i kojarzenie z nazwą nowych przedmiotów, zjawisk.
· Udział w prostych zabawach dydaktycznych.
III. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania
· Rozwiązywanie zagadek ruchowych- odtwarzanie przez dzieci ruchem i gestem znanych czynności.
· Składanie według wzoru prostych obrazków pociętych na 2-4 części.
· Porównywanie ze sobą dwóch, trzech takich samych rzeczy różniących się dwiema cechami.
· Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta. Przyporządkowanie głosu do obrazka przedstawiającego dane zwierzę- nazywanie zwierząt (naśladowanie głosów)
· Słuchanie i rozumienie prawidłowej mowy osób dorosłych.
III. Obszar edukacji matematycznej
· Klasyfikowanie przedmiotów według wielkości i koloru.
· Porównywanie liczebności zbiorów i stosowanie określeń: mniej, więcej równo.
· Posługiwanie się pojęciem para przy określaniu zbioru dwuelementowego.
· Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 3.
V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Obserwowanie zachowań ludzi w najbliższym otoczeniu podczas przygotowań do oficjalnych świąt religijnych: wykonywanie prac porządkowych, dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic, wystaw sklepowych.
· Wykonywanie prac plastycznych tematycznie związanych z obchodzącymi świętami.
· Uczestniczenie w uroczystościach związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia.
· Słuchanie i uczenie sie okolicznościowych wierszy i piosenek związanych z obchodzonymi Świętami Bożego Narodzenia.
· Tworzenie prac plastycznych na dowolne i zaproponowane tematy.
· Rozwijanie ekspresji i śmiałości ruchów pędzlem.
· Tworzenie kompozycji za pomocą odbijania: gąbką.
· Próby regulowania nacisku dłoni i palców.
· Tworzenie kompozycji za pomocą przyklejania pociętych kawałków wełny.
· Malowanie farbami kryjącymi: malowanie pędzlem.
VI. Obszar edukacji muzycznej
· Wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków przyrody- miauczenie kota, szczekanie psa.
· Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci, ilustrowanych zabawką, obrazkiem.
· Kształtowanie wrażliwości na wysokość dźwięku poprzez kojarzenie z czynnościami, które odbywają się „wysoko i nisko”.
· Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Rysowanie i malowanie ilustracji do poszczególnych zwrotek piosenek.
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem lub akompaniamentem.
Zestaw zabaw ruchowych nr 7/8 w/g K. Wlaźnik
Zabawy ruchowe:
· Z elementem podskoku „Piłeczki”
· Z elementem czworakowania „Misie”.
· Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Rąbiemy drzewo”.
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Grzybki”
Zabawy dydaktyczne:
· „Którą zabawkę sprzedałam?”- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej- odgadywanie, która zabawka z wystawy została sprzedana i jaka została postawiona na jej miejsce.
· „Kto ma kartonik w tym kolorze?”- rozpoznawanie kolorów (czerwony, żółty, zielony, niebieski, biały), prawidłowe nazywanie barw, ćwiczenie orientacji.
Zabawy ortofoniczne:
· „Kotki i pieski”- ćwiczenia na zgłoskach: „miau, miau”, „hau, hau”
· „Choinka w lesie”- naśladowanie szumu choinek w lesie „szu, szu”.
Zabawy oddechowe:
· „Pawie piórka”- Dmuchanie na zawieszone na nitkach pawie oczka. Zapoznanie ze sposobem umiarkowanego dmuchania na pawie oczko, rozwijanie pojemności płuc.
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
N
A
S
I
D
O
M
W
P
R
Z
Y
J
C
E
L
-
K
T
3.12.2007r
poniedziałek
„Obserwujemy zwierzęta domowe”- wycieczka do gospodarstwa
· Rozmowa połączona z bezpośrednią obserwacją kota i psa,
· Zapoznanie się z wyglądem kota i psa, sposobami poruszania się i odżywiania,
· Charakterystyczne głosy zwierząt domowych,
· Wdrażanie do humanitarnego obchodzenia się ze zwierzętami,
· Zachowanie bezpieczeństwa podczas oglądania zwierząt.
ursulinaa