Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
CZERWIEC
Tematyka:
I „Letnie wakacje”
Obszary edukacyjne:
I. Obszar edukacji społeczno- moralnej
· Uczenie się zwrotów grzecznościowych w danych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
· Słuchanie nauczycielki, podchodzenie na jej przywołanie. Wykonywanie poleceń bez ociągania się.
· Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów.
· Przestrzeganie zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w otoczeniu. Rozumienie, że:
a) odpadki i papierki wyrzucane są do kosza na śmieci,
b) trawniki są zielone i niedeptane,
c) drzewa i krzewy są ozdobą naszej przyrody.
II. Obszar edukacji przyrodniczej
· Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie latem i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku:
a) Rozkwit przyrody, różnorodność kwiatów, zapachów i dźwięków, (np. bzyczenie owadów, śpiewy ptaków itp.).
b) Zmiana pogody i temperatury: coraz więcej słońca, coraz bardziej gorąco, obserwowanie ulewy, burzy i błyskawic, różnorodność barw występujących w tęczy, słuchanie grzmotów itp.
c) Obserwacja prac odbywających się w ogrodzie, rola narzędzi w wykonywaniu tych prac, zbieranie plonów (owoce- truskawki, maliny, czereśnie) itp.
· Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata: ciepły deszcz, chłodny deszcz, ciepły wiatr, chłodny wiatr, słońce mocno grzeje, białe obłoczki, ciemne lub czarne chmury itp.
· Zbieranie skarbów do kącika przyrody.
II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.
· Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.
· Rozwijanie zasobu słownika biernego i czynnego.
· Udział w różnych zabawach dydaktycznych.
· Rozwiązywanie zagadek o bliskich, znanych przedmiotach.
· Wypowiada się na temat zdarzeń występujących na obrazkach. Odpowiada na pytanie „Co się dzieje na obrazku?”.
· Układa obrazki według kolejności zdarzeń- opowiada, co wydarzyło się najpierw, a co potem.
III. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania
· Składanie wzoru prostych obrazków pociętych na 3/4 części.
· Rozpoznawanie odgłosów i dźwięków wydawanych przez otoczenie- ich naśladowanie.
· Rozpoznawanie odgłosów i dźwięków z najbliższego otoczenia, przyporządkowanie im obrazków.
· Wykonanie prostych prac plastycznych- prawidłowe trzymanie kredki i pędzla.
· Uczestniczenie w zabawach doskonalących narządy mowy, głos oddech i fonację.
IV. Obszar edukacji matematycznej
· Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 4.
· Rozumienie i stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (obok, przy, pod, za).
· Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej- składanie w całość pociętych ilustracji.
· Klasyfikowanie przedmiotów według wysokości, stosowanie pojęć: niski, wyższy, najwyższy.
· Próby odwzorowywania i odtwarzania zbiorów z przeliczaniem w zakresie 4- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Malowanie farbami plakatowymi przy pomocy pędzelka: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.
· Lepienie z plasteliny, masy solnej całymi dłońmi i palcami.
· Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
· Próby cięcia nożyczkami- dowolne formy, naklejanie na karton.
· Rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi.
· Naklejanie na karton gotowych elementów- kwiatki w odgrodzie.
VI. Obszar edukacji muzycznej
· Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Kształtowanie wrażliwości na zmianę dźwięku „głośno i cicho”, „szybko i wolno”.
· Reagowanie ruchem na pojawienie się zmiany w muzyce
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.
Zestaw zabaw ruchowych nr 17, 18 w/g K. Wlaźnik
Spacery:
· Zabawy na terenie przedszkolnym z wykorzystaniem urządzeń terenowych- zgodna zabawa dzieci, czekanie na swoją kolej w korzystaniu urządzeń.
· Zabawy w piaskownicy- wdrażanie do współdziałania w grupie (np. Budujemy wieżę). Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo- niesypanie piasku na inne dzieci.
· Spacer po okolicy – obserwacja strojów przechodniów dostosowanych do panującej temperatury.
Zabawy ruchowe:
· Z elementem biegu „Ryby w akwarium”
· Z elementem czworakowania „Pieski śpiące i szczekające”.
· Z elementem równowagi „Między szczeblami drabinki”.
· Z elementem celowania „Toczymy piłkę do siebie”.
· Z elementem skoku „Konie biorą przeszkodę”
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Znajdź sobie parę”.
Zabawy dydaktyczne:
· „Zaczarowany worek”- rozpoznawanie dotykiem zabawek znajdujących się w woreczku, przyporządkowanie ich do właściwych kącików w sali.
· „Koła, kółka, kółeczka”- klasyfikowanie kół według ich wielkości, utrwalenie pojęcia koła.
Zabawy gramatyczne:
· „Moja ulubiona bajka”- poprawne stosowanie form fleksyjnych w przymiotnikach, określanie cech za pomocą przymiotników, różnicowanie modulacji głosu przy zdaniach wykrzyknikowych o oznajmujących.
· „Co widziałem w ogrodzie?”- określanie cech kwiatów za pomocą przymiotników.
Zabawy ortofoniczne:
· „Co to za zwierzę?”- naśladowanie odgłosów znanych dzieciom zwierząt z gospodarstwa, lasu itp. („muuuu”, „kwa kwa” itp.).
· „Śmiechy”- naśladowanie śmiechów różnych ludzi, ćwiczenie na zgłoskach: „ha ha, ho ho” (głośno i cicho) itp.
Zabawy oddechowe:
· „Kartka”- odwracanie kartek w książce przy pomocy dmuchania - rozwijanie pojemności płuc.
· „Bańki mydlane”- puszczanie baniek mydlanych, powolne nabieranie powietrza w płuca, mocne go wypuszczanie.
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
L
E
T
N
I
W
A
K
C
J
...
ursulinaa