dziecko_maltretowane_psychicznie.pdf

(110 KB) Pobierz
Agnieszka Morawska.qxd
Katarzyna Fenik
Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
Fundacja Dzieci Niczyje
Diagnoza maltretowania
psychicznego dziecka
W artykule podjęto kwestią diagnozowania maltretowania psychicznego dziecka przez
jego opiekunów. Zamierzeniem autorki było wskazanie zagadnień ważnych w diagnozie
i planowaniu oddziaływań terapeutycznych na rzecz dziecka i jego rodziny. W szczegól-
ności autorka skoncentrowała się na tych aspektach sytuacji dziecka krzywdzonego, któ-
re diagnoście stykającemu się z ogromem fizycznych cierpień dziecka na skutek przemo-
cy fizycznej mogą wydawać się mniej istotne, bo nie zagrażają życiu i zdrowiu dziecka.
Z pozoru niewinne słowa, zachowania, reakcje rodzica mogą być przyczyną wielu zabu-
rzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym dziecka. Mogą być skutkiem
zaburzenia w rozwoju osobowości.
Definiowanie maltretowania
psychicznego dziecka i jego przyczyn
Organizacja Amnesty International okre-
śla przemoc psychiczną za pomocą form
jej stosowania:
– izolacja,
– ograniczanie snu lub pożywienia,
– narzucanie własnych sądów,
– degradacja werbalna (wyzywanie, poni-
żanie, upokarzanie),
– hipnoza,
– narkotyzowanie,
– groźba zabójstwa.
A. Piekarska (1991) do bardziej „wyra-
zistych” form przemocy psychicznej w sto-
sunku do dziecka zalicza:
– groźby,
– ostrzeżenia,
– krzyczenie na dziecko,
– ośmieszanie,
– wrzeszczenie,
– przekleństwa,
– wyszydzanie,
– wyzywanie,
1
7158753.006.png
Fenik / Diagnoza maltretowania psychicznego dziecka
– groźby wyrzucenia z mieszkania lub
wysłania do poprawczaka.
Browne, Davies i Stratton (1998) dzielą
przemoc psychiczną na:
a) aktywną:
– poniżanie,
– nadużycie emocjonalne,
– pozbawienie środków materialnych,
b) pasywną:
– nieokazywanie uczuć,
– lekceważenie potrzeb emocjonalnych
i materialnych.
Browne i Herbert (1999) określają prze-
moc psychiczną jako następujące zacho-
wania:
– zadawanie cierpień psychicznych po-
przez kontrolowanie i ograniczanie
kontaktów ofiary z przyjaciółmi, szko-
łą i miejscem pracy;
– przymusowa izolacja i uwiązanie,
zmuszanie do oglądania obrazów i ak-
tów przemocy;
– zastraszanie, grożenie wyrządzeniem
krzywdy fizycznej zarówno bliskiej
osobie, jak i innym;
– stosowanie pogróżek, szantażu, gróźb
popełnienia samobójstwa, ciągłe nie-
pokojenie, znęcanie się nad zwierzęta-
mi i niszczenie prywatnej własności.
Zachowania, które ze względu na swoje
konsekwencje są maltretowaniem psychicz-
nym, bardzo często są społecznie akcepto-
wane, wkomponowywane w niewłaściwie
pojętą rolę rodzica, opiekuna dziecka. Są
także trudne do zdefiniowania, czasami
bardzo subtelne i nieczytelne dla osób z ze-
wnątrz. Opiekunowie dziecka często nie
uznają ich za nadużycie i nie uświada-
miają sobie cierpienia dziecka.
Wiele definicji określa przemoc psy-
chiczną jako zdarzenia powtarzające się.
To istotna uwaga, gdyż dzieciom zdarza-
ją się także przypadkowe „zranienia psy-
chiczne” ze strony opiekunów, które mo-
gą być nieintencjonalne i rozumiane jako
działania ochronne względem dziecka.
Analiza przyczyn maltretowania psy-
chicznego dzieci przez opiekunów pro-
wadzi do wyłonienia wielu różnych zja-
wisk, jakie mają miejsce zarówno w obrę-
bie rodziny dziecka, jak i społeczności,
w której jest ono wychowywane. W mo-
im rozumieniu uwarunkowań zjawiska
przemocy psychicznej ważne miejsce
zajmuje stan emocjonalny rodzica i gene-
racyjność zachowań będących maltre-
towaniem dziecka. Określenie przyczyn
krzywdzenia dziecka ma ścisły związek
z planowanymi przeze mnie oddziaływa-
niami terapeutycznymi. W procesie dia-
gnozy konieczne jest więc poznanie syste-
mu rodziny, emocji rodziców, ich do-
świadczeń z dzieciństwa, ale także do-
świadczeń aktualnych.
W mojej praktyce wielokrotnie zdarza
się słyszeć opowieści rodziców dziecka
maltretowanego o ich traumatycznym
dzieciństwie, przy jednoczesnym braku
świadomości przekazywania „odziedzi-
czonych” obciążeń oraz własnych postaw
względem wychowywania dzieci, roli
dziecka, a także roli rodzica.
Diagnoza
Szczegółowa i ukierunkowana diagno-
za jest postawą skutecznych działań po-
mocowych wobec dziecka i jego rodziny.
W wywiadzie wstępnym i dalszych kon-
taktach z opiekunami dziecka trzeba
określić formy występującego maltreto-
wania psychicznego dziecka, które będą
działaniem i/lub zaniechaniem działania
przez opiekuna wobec dziecka.
Korzystając z typologii zachowań uzna-
wanych za maltretowanie psychiczne*,
można opisać, czy występowały w stosunku
do dziecka wydarzenia, które miały cha-
rakter (zestawienie):
Istotną kwestią w sporządzaniu dia-
gnozy jest informacja, na jakim etapie
rozwojowym dziecka miały miejsce okre-
ślone wydarzenia. Na tej podstawie można
* Przedstawiona typologia została opracowana w Office for the Study of the Psychological Rights of the Child,
Indiana University.
2
7158753.007.png 7158753.008.png
Fenik / Diagnoza maltretowania psychicznego dziecka
Forma emocjonalnego
krzywdzenia dziecka
Kwestie do diagnozy
Odrzucanie, odtrącanie
· Czy kiedykolwiek dziecko słyszało słowa wypowiadane
w stosunku do niego lub przy nim, które mogły
zawstydzać, ośmieszać, umniejszać jego osobę? Te
reakcje opiekunów mogą dotyczyć także wyśmiewania
jego emocji – sytuacji, w której dziecko jest
smutne, zdenerwowane?
· Jak rodzice reagują na emocje dziecka w trudnych
dla niego sytuacjach? – smutek, zdenerwowanie
· Czy, w jaki sposób, za co i jak często dziecko jest
nagradzane i karane? – diagnozie podlega rodzin-
ny system krytyki i nagradzania dziecka
Groźby, straszenie
· Jak egzekwowane są polecenia, prośby w stosunku
do dziecka, czy ma miejsce atmosfera napięcia i przy-
musu natychmiastowej realizacji żądania rodzica?
· Czego dziecko się boi w opinii jego opiekuna?
Izolowanie, zablokowanie możliwości
podjęcia przez dziecko kontaktów
interpersonalnych z innymi dziećmi
lub dorosłymi
· Czy i jakich dziecko ma przyjaciół?
· Ile czasu spędza na podwórku? Czy domaga się więcej?
· Z kim dziecko nie może się kontaktować lub w kon-
takcie z kim ma ograniczone możliwości kontakto-
wania się i dlaczego?
Demoralizowanie - namawianie
do zachowań antyspołecznych
i autodestrukcyjnych
· Czy rodzice przestrzegają obowiązującego prawa?
Czy kiedykolwiek byli karani?
· Z czego się utrzymują?
· Czy sąd rodzinny wyznaczył kuratora ds. nieletnich?
· Jak dziecko realizuje obowiązek szkolny? Jeśli nie, to
z jakich przyczyn?
· Czy dziecko podejmowało już kontakty seksualne?
Zaprzeczanie stanom
emocjonalnym dziecka
· Czy rodzice znają stany emocjonalne dziecka, jakie
emocje najczęściej odczuwa dziecko, kiedy jest
smutne? Kiedy wesołe? Co się musi stać, żeby się
zezłościło?
Pozbawianie opieki zdrowotnej,
psychologicznej, edukacji
· Czy dziecko przechodziło badania lekarskie dziecka,
rutynowe szczepienia i bilansy zdrowotne?
· Czy rodzice kontaktują się z nauczycielami i peda-
gogami w szkole?
· Czy dziecko realizuje obowiązek szkolny?
· Czy korzysta z dodatkowych możliwych zajęć
pozaszkolnych?
określić, jakimi konsekwencjami rozwo-
jowymi może grozić doświadczenie przez
dziecko maltretowania psychicznego.
Kolejną kwestią jest powtarzalność ta-
kich zachowań oraz to, jak według opieku-
na dziecko przeżywało tę sytuację. Ocena
umiejętności empatii opiekuna z odczu-
ciami dziecka pozwala określić relację
rodzica z dzieckiem oraz poziom oporu
przed zmianą tych relacji. Wiedza na temat
reakcji dziecka na przemoc psychiczną daje
nam wyobrażenie o zasobach dziecka oraz
rozwoju jego poziomu samoaktualizacji.
To, jakie objawy towarzyszyły dziecku
w trakcie doznawania cierpienia – w mo-
mencie stosowania przemocy – jest istotne
3
7158753.009.png 7158753.001.png
Fenik / Diagnoza maltretowania psychicznego dziecka
dla terapeuty planującego strategię udzie-
lenia dziecku pomocy. Jeśli dziecko po-
dejmowało próby domagania się o zaspo-
kajanie jego potrzeb, komunikowało swo-
je cierpienie, wsparcie ze strony bliskich
osób i profesjonalistów może pomóc
w budowaniu ufnego przywiązania. Uf-
ność może pomóc dziecku zaspokajać po-
trzeby emocjonalne.
Trzeba pamiętać, że wszystkim formom
maltretowania dzieci towarzyszy maltre-
towanie psychiczne – zachowaniom opie-
kunów stosujących przemoc fizyczną czy
zaniedbujących dziecko towarzyszą dzia-
łania (lub zaniedbanie działań) wyczer-
pujące definicję maltretowania psychicz-
nego. Na przykład – rodzic szarpiący
dziecko za źle, według jego standardów,
posprzątany pokój, jednocześnie przekra-
cza psychologiczne granice dotyczące
ciała dziecka, nie dba o jego integralność
emocjonalną, pokazuje, że dziecko nie
ma prawa posiadania własnego „świata”.
W procesie diagnozowania musi być
brany pod uwagę cały okres życia dziec-
ka – nawet taki czas, w którym dziecko
nie było świadome zdarzeń zaniedbywa-
nia czy maltretowania, ale możemy spo-
dziewać się, że przypomni je sobie i ujaw-
ni w kontakcie z diagnostą.
Diagnoza potrzebna w terapii – autodiagnoza
Istotną kwestią jest podejmowanie
podczas terapii działań służących auto-
diagnozie – czyli procesowi określania
przez samo dziecko potrzeb, które ono
komunikowało bądź nie, a które nie zo-
stały zaspokojone. Określanie potrzeb
może być bardzo trudnym zadaniem,
gdyż często jest postrzegane przez dziec-
ko jako źródło cierpienia. Może być infor-
macją o kolejnym „opuszczeniu” przez
opiekuna, czyli zlekceważeniu potrzeby
dziecka, zaprzeczeniu jej, wyśmianiu.
Proces taki musi zachodzić pod uważną
opieką terapeuty, bowiem poziom zra-
nień może przyczynić się do spadku mo-
tywacji dziecka do podejmowania prób
radzenia sobie z cierpieniem. Proces ten
może zostać rozpoczęty tylko w sytuacji
zapewnienia troskliwej opieki czy trwa-
nia więzi terapeutycznej z dzieckiem. Po-
winno mu towarzyszyć pokazanie możli-
wości odbudowania więzi z bliską osobą.
Odbudowywanie więzi może polegać na
ukazaniu dziecku pełnego obrazu bliskiej
osoby oraz umożliwieniu integrowania
pozytywnych i negatywnych doświad-
czeń dziecka z udziałem tej osoby. Waż-
nym elementem tego procesu jest omó-
wienie potrzeby bliskości bez doświad-
czania krzywdy. Terapeuta konteneru-
je wszystkie stany emocjonalne dziecka
wiążące się z traumatycznymi przeżycia-
mi, a dziecko ma możliwość uaktyw-
nienia trudnych, doświadczanych wtedy
emocji. Jeśli tylko jest to możliwe, współ-
praca ze sprawcą psychicznego krzyw-
dzenia dziecka jest niezmiernie potrzeb-
na. Jednocześnie, nigdy nie powinno się
dopuszczać do udziału w procesie tera-
peutycznym osoby – sprawcy cierpienia,
jeśli dziecko nie wyrazi zgody na jej
udział w terapii. Sprawca krzywdzenia
dziecka może uczestniczyć w terapii więzi.
Dodatkowe wsparcie może uzyskać w umie-
jętnie prowadzonej grupie kształtowania
umiejętności wychowawczych.
*
W artykule zasygnalizowałam kwestie
związane z diagnozowaniem maltretowa-
nia psychicznego dziecka odbywające się
w relacji terapeutycznej, podkreślając, iż
w procesie diagnozowania kluczowe są
role terapeuty, skrzywdzonego dziecka
oraz sprawcy jego krzywdy. Terapeuta,
korzystając z wiedzy na temat leczenia
skutków urazów psychicznych, a także
na temat definiowania zjawiska maltreto-
wania, wraz z osobą zgłaszającą ustala
rozmiary krzywdy i możliwości leczenia.
4
7158753.002.png 7158753.003.png
Fenik / Diagnoza maltretowania psychicznego dziecka
Komplementarnym elementem diagnozy
są informacje pochodzące od osoby
krzywdzonej – dziecka, które przekazuje
obraz swoich zranień. Informacje o za-
chowaniu sprawcy krzywdzenia pocho-
dzące od dziecka, przy uznaniu jego wia-
rygodności, są podstawowym dowodem
winy sprawcy. Informacje od osoby zgła-
szającej przemoc wobec dziecka dotyczą-
ce funkcjonowania sprawcy (np. stanu je-
go zdrowia psychicznego) uzupełniają
ocenę rozmiarów krzywdy dziecka. Ana-
liza diagnozy i autodiagnozy sprawcy za-
sługuje na odrębny artykuł.
FRAGMENT DIAGNOZY
Do gabinetu terapeutycznego zgłosiła się matka z 7-letnią dziewczynką. Zgłoszony-
mi objawami były autodestrukcyjne zachowania dziecka – rytmiczne uderzanie głową
o ścianę oraz zminimalizowana reakcja na każdą formę bólu fizycznego – oparzenie, zła-
manie ręki. W trakcie badań neurologicznych nie stwierdzono u dziecka żadnych obja-
wów uszkodzeń centralnego układu nerwowego.
Małżeństwo rodziców dziecka przeżywało kryzys, który przekształcił się w nieustanne
konflikty i okresy braku jakiegokolwiek kontaktu werbalnego między małżonkami.
W czasie spotkania wstępnego ustalono, że czynnikiem wywołującym opisane za-
chowania dziecka mogła być reakcja matki na lęk dziecka przed podjęciem obowiązku
szkolnego – powtarzające się wyśmiewanie strachu dziecka przed pójściem do szkoły
oraz podobne reakcje matki w innych sytuacjach trudnych dla dziecka. Dodatkowym
obciążeniem dla dziewczynki był długotrwały brak reakcji emocjonalnej matki na po-
dejmowane przez dziecko próby nawiązania z nią relacji, a także brak kontaktu z ojcem.
BIBLIOGRAFIA
Amnesty International (rok) , tytuł publikacji lub dokumentu, wydawca, miejsce wydania.
Browne K.D. (1988), The nature of child abuse and neglect: an overview, Oxford, USA .
Helfer M.E., Kempe R.S., Krugman R.D. (1997), The battered child, University of Chicago
Press, USA.
Piekarska A. (1991), Przemoc w rodzinie: agresja rodziców wobec dzieci, przejawy i psy-
chologiczne uwarunkowania, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa .
5
7158753.004.png 7158753.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin