ptaki zimą, warzywa.pdf

(58 KB) Pobierz
53461249 UNPDF
P I¢CIOLATEK . BAWI¢ SI¢ I UCZ¢
PI¢CIOLATEK.BAWI¢ SI¢ I UCZ¢
LUBIMY WARZYWA
Barbara Kowalczyk
Cele:
– dziecko rozró˝nia i nazywa popularne warzywa,
– rozpoznaje je na podstawie kszta∏tu, zapachu
i smaku,
– wie, w jakiej postaci mo˝na spo˝ywaç warzywa,
– umie dzieliç si´ swoimi spostrze˝eniami,
– w∏aÊciwie zachowuje si´ podczas zaj´ç.
znajdujà si´ kó∏ka z narysowanymi warzywami
(pomidor, ogórek, burak, cebula, marchew) oraz
kartonowe paski. Dzieci biorà po jednym pasku
i obrazku. Wykonujà opaski na g∏ow´ (∏àczà em-
blemat z paskiem za pomocà spinacza). Dzieci
szukajà przyjaciela – osoby, która ma ten sam ob-
razek i taƒczà przy piosence „Urodziny mar-
chewki” – autor nieznany.
Metody pracy: zabawa dydaktyczna, pokaz, roz-
mowa.
4. Dzieci s∏uchajà wiersza J. Brzechwy pt. „Na
straganie”. Nast´pnie rozmawiajà z nauczyciel-
kà na jego temat:
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: wykonana z warzyw kukie∏-
ka Ogrodniczka, wiersz J. Brzechwy pt. „Na stra-
ganie”, koszyk, worek, wybrane warzywa, papie-
rowe talerze, obrazki z warzywami, emblematy
warzyw (pomidor, ogórek, burak, cebula, mar-
chew), kredki, spinacze, du˝a chusta, podr´cznik
„Pi´ciolatek. Bawi´ si´ i ucz´”, cz´Êç I, MAC
Edukacja, Kielce 2004.
l Jakie warzywa wyst´pujà w wierszu?
l Gdzie znajdowa∏y si´ warzywa?
l O czym rozmawia∏y?
Dzieci wskazujà sylwety wymienionych wa-
rzyw na tablicy.
5. Zabawa z chustà.
Uczestnicy trzymajà du˝à chust´. Podzieleni
sà na pi´ç grup – ka˝da to inne warzywo, np. po-
midory, ogórki, buraki, cebule, marchewki . Grupa
wachluje chustà. Kiedy nauczycielka powie na-
zw´ danego warzywa, wówczas wywo∏ane dzieci
przebiegajà pod chustà, zamieniajàc si´ miej-
scami. Na has∏o: sa∏atka warzywna wszyscy zmie-
niajà miejsca.
Przebieg zaj´ç
1. Zabawa integracyjna Powitanie .
Warzywna kukie∏ka przedstawia si´ i wita
z dzieçmi.
– Dzieƒ dobry, dzieci. Jestem Ogrodniczka.
Witam tych, którzy … (np. majà dobry hu-
mor, lubià si´ bawiç).
6. Zabawa dydaktyczna.
Dzieci odgadujà nazwy warzyw, które znajdu-
jà si´ w worku, na podstawie dotyku. OkreÊlajà
ich kszta∏t i segregujà je, uk∏adajàc na talerzy-
kach oddzielnie warzywa okràg∏e i pod∏u˝ne.
Osoby, które czujà si´ powitane, machajà
r´kà.
2. Zabawa Muzyczne imiona .
Dzieci przekazujà sobie kukie∏k´ i przedsta-
wiajà si´, wystukujàc rytm swojego imienia i na-
zwiska.
7. Praca z ksià˝kà „Pi´ciolatek. Bawi´ si´
i ucz´”, cz´Êç I (strona 22).
Przedszkolaki dorysowujà miny warzywom
przedstawionym na rysunku, tak aby jedno
z nich by∏o smutne, jedno weso∏e i jedno – z∏e.
Nast´pnie kolorujà je.
3. Zabawa ruchowa Przyjaciele .
Nauczycielka trzyma koszyczek, w którym
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
21
53461249.017.png 53461249.018.png 53461249.019.png 53461249.020.png
P I¢CIOLATEK . BAWI¢ SI¢ I UCZ¢
åWICZENIE Z PODR¢CZNIKA
Dorysuj warzywom miny, tak aby jedno z nich by∏o smutne, jedno weso∏e i jedno – z∏e.
Pokoloruj je.
22
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
53461249.001.png 53461249.002.png 53461249.003.png 53461249.004.png
P I¢CIOLATEK . BAWI¢ SI¢ I UCZ¢
DOKARMIANIE PTAKÓW W CZASIE ZIMY
Irmina Koprowska
Cele:
– rozpoznawanie i nazywanie ptaków na podsta-
wie ich wyglàdu, g∏osu, Êrodowiska ˝ycia,
– doskonalenie umiej´tnoÊci obserwacji ptaków
w ogrodzie przedszkolnym,
– dostrzeganie koniecznoÊci dokarmiania pta-
ków zimà,
– kszta∏towanie cech: cierpliwoÊci, wytrwa∏oÊci,
poczucia odpowiedzialnoÊci, spostrzegawczo-
Êci podczas opiekowania si´ ptakami zimà,
– doskonalenie umiej´tnoÊci prowadzenia dialogu
z u˝yciem odpowiednich form gramatycznych,
– doskonalenie sprawnoÊci manualnej (precyzja
ruchów, dok∏adnoÊç).
przyk∏ad: wielkoÊç, ubarwienie. Rozpoznajà g∏osy
tych ptaków nagrane na p∏ycie, którà dosta∏y pod-
czas wycieczki do oÊrodka Pomocy Dzikim Zwie-
rz´tom „Ptasi azyl” w Ostrowie.
Dzieci przypominajà nazwy ptaków, które wy-
mienia∏y na poczàtku zaj´ç, i mówià, które z nich
zimujà w Polsce. Kiedy nie sà pewne, mogà
sprawdziç to z nauczycielkà w atlasie ptaków.
2. Dzieci siadajà przy stolikach, otwierajà
ksià˝k´ „Pi´ciolatek. Bawi´ si´ i ucz´”, cz. 3 na
str. 7, gdzie znajduje si´ historyjka obrazkowa
do utworu H. ¸ochockiej „O zzi´bni´tym Ele-
melku, pustym brzuszku i rondelku”. Dzieci s∏u-
chajà opowiadanej przez nauczycielk´ historii.
Nast´pnie nauczycielka czyta tekst polecenia
w ksià˝ce:
Metody pracy: pogadanka, rozmowa, dzia∏ania
plastyczne, metoda zadaniowa, zabawa ruchowa.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
l Zaznacz kropkami kolejnoÊç zdarzeƒ
w historyjce. Opowiedz, co si´ zdarzy∏o.
Ârodki dydaktyczne: atlas ptaków, tekst opowia-
dania „O zzi´bni´tym Elemelku, pustym brzusz-
ku i rondelku” (H. ¸ochocka „O wróbelku Ele-
melku”, Wydawnictwo Poznaƒskie, Poznaƒ
1982); podr´czniki i publikacje wydawnictwa
MAC Edukacja: „Pi´ciolatek. Bawi´ si´ i ucz´”.
Karty pracy, Kielce 2004; p∏yta „Moje 3 i 4
lata”. Zaj´cia muzyczno-ruchowe, Kielce 2004;
ilustracje do tekstu („Pi´ciolatek. Bawi´ si´
i ucz´”, cz. 3, Kielce 2004); ilustracje przedsta-
wiajàce wróbla, gila, sikork´, jemio∏uszk´, sro-
k´, wron´; p∏yta z nagraniem g∏osów ptaków; no-
˝yczki, klej; patyczki; kolorowe kredki.
Chwila skupienia na wykonanie zadania
i dzieci zg∏aszajà si´ pojedynczo do udzielenia
odpowiedzi.
3. Zabawa ruchowa orientacyjno-porzàdkowa
Sp∏oszone ptaszki 1 .
Ptaszki siedzà w „gniazdkach” (krà˝ki) i po
sygnale wylatujà szukaç po˝ywienia. Latajà
w ró˝nych kierunkach, potem przysiadajà na
„ulicy” (u∏o˝ona ze skakanek) i zbierajà okrusz-
ki, stukajàc „dziobkiem” (palcem) o pod∏og´.
Niespodziewanie nadje˝d˝a „auto” i g∏oÊno trà-
bi. Sp∏oszone „ptaszki” uciekajà do „gniazd”.
Przebieg zaj´ç
4. Dzieci siadajà w kr´gu. Nauczycielka zada-
je pytania:
1. Nauczycielka wita si´ z ka˝dym dzieckiem:
– çwir, çwir, jestem wróbelkiem, a ty jakim
jesteÊ ptaszkiem?
l Czy nale˝y pomagaç ptakom przetrwaç
zim´?
l Co nale˝y zrobiç, by im pomóc?
l Jaki pokarm nale˝y wk∏adaç do karmników?
Dzieci wymieniajà nazwy ró˝nych ptaków. Po-
tem siadajà przed tablicà, na której umieszczone
sà ilustracje przedstawiajàce ptaki zimujàce w na-
szym kraju (wróbla, sikork´, gila, jemio∏uszk´,
wron´, srok´). OkreÊlajà cechy ka˝dego nich, na
1 Pomys∏ zabawy pochodzi z ksià˝ki K. Wlaênik, Wychowanie
fizyczne w przedszkolu , WSiP, Warszawa 1988.
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
23
53461249.005.png 53461249.006.png 53461249.007.png 53461249.008.png 53461249.009.png 53461249.010.png
P I¢CIOLATEK . BAWI¢ SI¢ I UCZ¢
Dzieci zgodnie stwierdzi∏y, ˝e ptaki trzeba do-
karmiaç. Powiedzia∏y, ˝e latem sà one bardzo po˝y-
teczne. Za najlepszy sposób pomocy uzna∏y
zak∏adanie karmników, w których powinny si´ zna-
leêç nasiona, okruchy chleba i s∏onina dla sikorek.
6. Dzieci dobierajà si´ w czteroosobowe ze-
spo∏y. Nauczycielka czyta drugà cz´Êç polece-
nia:
l U∏ó˝ i opowiedz historyjk´, wykorzystujàc
otrzymane sylwety.
5. Nauczycielka ponownie zaprasza dzieci do
stolików, gdzie le˝à przygotowane: no˝yczki, klej,
patyczki, kolorowe kredki oraz strona 20 z ksià˝ki
„Pi´ciolatek. Bawi´ si´ i ucz´”, Karty pracy. Po
przeczytaniu przez panià polecenia przedszkola-
ki z ch´cià wykonujà prac´ plastycznà:
Po krótkiej chwili ka˝dy z zespo∏ów prezen-
tuje kolegom swojà wersj´ rozmów ptaków
w karmniku.
l Karmnik i ptaki wytnij wzd∏u˝ grubszych linii.
l Pokoloruj rysunki i przyklej je do patyczków.
7. Na zakoƒczenie zaj´ç wszyscy Êpiewajà
piosenk´ pt. „Wróbelki zimà” (s∏. W. Broniew-
ski, muz. K. Kwiatkowska) z p∏yty „Moje
3 i 4 lata”. Zaj´cia muzyczno-ruchowe.
Wróbelki zimà
åwir, çwir, çwir, zima bia∏a
podwóreczko przysypa∏a.
W bia∏ym puchu ca∏a ziemia,
nic nie widaç do jedzenia,
çwir, çwir, çwir, do jedzenia.
åwir, çwir, çwir, na podwórko
wyglàdamy z gniazdka dziurkà.
Czy na ziemi´ dla wróbelków
nie wysypià kartofelków,
çwir, çwir, çwir, kartofelków.
24
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
53461249.011.png 53461249.012.png 53461249.013.png 53461249.014.png 53461249.015.png 53461249.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin