Plan wynikowy dla przedmiotu – muzyka
Gimnazjum 2011/2012
Lp.
Temat
Podstawa programowa
Wymagania
podstawowe
ponadpodstawowe
1.
Czego będziemy się uczyć na lekcjach muzyki? Wymagania edukacyjne. BHP
-
Po przeprowadzeniu
lekcji uczeń:
-zna WSO z muzyki, program nauczania i zasady BHP
2.
Jak i dlaczego narodziła się muzyka?
1.4. Stosuje podstawowe terminy dotyczące chronologii epok w historii
muzyki i wskazuje kompozytorów reprezentatywnych dla kolejnych
epok,
-wymieni nazwy instrumentów muzycznych używanych w omawianej epoce,
-wymieni teorie na temat powstania
muzyki,
- rozpozna na ilustracji dawne instrumenty,
3.
Muzyka w świecie starożytnym. Funkcje i rola jaką pełniła. Grecja, Rzym,
1.4 „Wypowiada się o muzyce – opisuje typowe cechy epok w dziejach
muzyki i cechy słuchanych utworów, charakteryzuje estetykę utworu
i jego wykonanie.”
-wymieni nazwy poznanych instrumentów
- wymieni sytuacje, w jakich muzyka
towarzyszyła ludziom w starożytności,
- poda funkcje muzyki w czasach antycznych
- rozpozna używane wówczas instrumenty,
- zagra na flecie melodię Pieśni Seikilosa
4.
Język muzyki – powtórzenie wiadomości o nutach ze szkoły podstawowej.
2.1 ”Gra lub śpiewa (forma aktywności muzycznej powinna być dostosowana
do możliwości i zainteresowań ucznia i realizowana przede wszystkim
w zespole) ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i odtwarza wzór
z pamięci)(…)”
-zna wartości nut,
-potrafi określić ich nazwy,
-potrafi określić nazwy i wartości nut oraz zrealizować je na instrumencie perkusyjnym.
5.
Czasy chorału gregoriańskiego. Muzyka w średniowieczu.
1.2 „Określa i rozróżnia podstawowe gatunki klasycznej muzyki wokalnej,
Wokalno -instrumentalnej i instrumentalnej, wybrane rodzaje muzyki
jazzowej, rozrywkowej i etnicznej”
-odróżnia dzieła romańskie od gotyckich, wie, jak długo trwało
średniowiecze
- wyjaśni nazwę chorału
gregoriańskiego
-wymieni cechy sztuki romańskiej
i gotyckiej
- poda przedziały czasowe, w których kształtowały się oba style
- poda cechy chorału
- wymieni rodzaje wielogłosowości
- omówi funkcje muzyki kościelnej
w średniowieczu,
6.
Średniowieczna muzyka świecka w Europie i w Polsce.
3.6 „Porządkuje chronologicznie epoki muzyczne, przyporządkowując im
reprezentatywnych dla nich kompozytorów oraz utwory muzyczne
wysłuchane i omówione na lekcjach”
-poda, jak nazywali się średniowieczni rycerze śpiewacy,
-zna tematykę pieśni świeckich
- realizuje na instrumencie perkusyjnym rytm Prowansalskiej pieśni miłosne,
-wyjaśni znaczenie kultury rycerskiej
dla rozwoju muzyki świeckiej
-scharakteryzuje ówczesnych
wykonawców
-gra na flecie melodię Prowansalskiej pieśni miłosnej
7.
Ćwiczenia rytmiczne – czytamy nuty. Piosenka „Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał”
2.1.”Gra lub śpiewa (forma aktywności muzycznej powinna być dostosowana
-uczeń potrafi zaśpiewać piosenkę „Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał”
-zrealizować zaproponowany przez nauczyciela rytm na instrumencie perkusyjnym.
8.
Muzyka radości życia renesans.
3.1 „Świadomie odbiera muzykę – rozpoznaje cechy utworu muzycznego
(rodzaje faktury muzycznej: jednogłosową i wielogłosową, wybrane
formy muzyki wokalnej i instrumentalnej)”
- wymieni najwybitniejszych artystów renesansu
- potrafi odróżnić utwór pochodzący z epoki średniowiecza od utworu polifonicznego,
- poda ramy czasowe epoki
- wskaże różnice między sztuką
średniowiecz a renesansu,
9.
Polifonia – muzyka wielogłosowa w renesansie.
3.4 „Rozpoznaje aparat wykonawczy muzyki wokalnej, instrumentalnej
i wokalno-instrumentalnej (orkiestra, zespół kameralny, solista, chór,
rodzaje głosów żeńskich i męskich oraz instrumenty orkiestrowe)”
- wymieni kraje, w których najbujniej
rozwijała się muzyka wielogłosowa
- wyjaśni znaczenie słowa polifonia
- rozumie budowę kanonu,
colombo3