Plan wynikowy muzyka Gimnazjum.doc

(111 KB) Pobierz

Plan wynikowy dla przedmiotu muzyka

Gimnazjum 2011/2012

 

Lp.

Temat

Podstawa programowa

Wymagania

podstawowe

Wymagania

ponadpodstawowe

1.

Czego będziemy się uczyć na lekcjach muzyki? Wymagania edukacyjne. BHP

 

-

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-zna WSO z muzyki, program nauczania i zasady BHP

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-zna WSO z muzyki, program nauczania i zasady BHP

2.

Jak i dlaczego narodziła się muzyka?

1.4. Stosuje podstawowe terminy dotyczące chronologii epok w historii

muzyki i wskazuje kompozytorów reprezentatywnych dla kolejnych

epok,

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-wymieni nazwy instrumentów muzycznych używanych w omawianej epoce,

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-wymieni teorie na temat powstania

muzyki,

- rozpozna na ilustracji dawne instrumenty,

3.

Muzyka w świecie starożytnym. Funkcje i rola jaką pełniła. Grecja, Rzym,

1.4 „Wypowiada się o muzyce – opisuje typowe cechy epok w dziejach

muzyki i cechy słuchanych utworów, charakteryzuje estetykę utworu

i jego wykonanie.”

 

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-wymieni nazwy poznanych  instrumentów

- wymieni sytuacje, w jakich muzyka

towarzyszyła ludziom w starożytności,

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

- poda funkcje muzyki w czasach antycznych

- rozpozna używane wówczas instrumenty,

- zagra na flecie melodię Pieśni Seikilosa

4.

Język muzyki – powtórzenie wiadomości o nutach ze szkoły podstawowej.

2.1 ”Gra lub śpiewa (forma aktywności muzycznej powinna być dostosowana

do możliwości i zainteresowań ucznia i realizowana przede wszystkim

w zespole) ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i odtwarza wzór

z pamięci)(…)

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-zna wartości nut,

-potrafi określić ich nazwy,

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-potrafi określić nazwy i wartości nut oraz zrealizować je na instrumencie perkusyjnym.


5.

Czasy chorału gregoriańskiego. Muzyka w średniowieczu.

1.2 „Określa i rozróżnia podstawowe gatunki klasycznej muzyki wokalnej,

Wokalno -instrumentalnej i instrumentalnej, wybrane rodzaje muzyki

jazzowej, rozrywkowej i etnicznej”

 

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-odróżnia dzieła romańskie od gotyckich, wie, jak długo trwało

średniowiecze

- wyjaśni nazwę chorału

gregoriańskiego

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-wymieni cechy sztuki romańskiej

i gotyckiej

- poda przedziały czasowe, w których kształtowały się oba style

- poda cechy chorału

- wymieni rodzaje wielogłosowości

- omówi funkcje muzyki kościelnej

w średniowieczu,

6.

Średniowieczna muzyka świecka w Europie i w Polsce.

3.6 „Porządkuje chronologicznie epoki muzyczne, przyporządkowując im

reprezentatywnych dla nich kompozytorów oraz utwory muzyczne

wysłuchane i omówione na lekcjach”

 

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-poda, jak nazywali się średniowieczni rycerze śpiewacy,

-zna tematykę pieśni świeckich

- realizuje na instrumencie perkusyjnym rytm Prowansalskiej pieśni miłosne,

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-wyjaśni znaczenie kultury rycerskiej

dla rozwoju muzyki świeckiej

-scharakteryzuje ówczesnych

wykonawców

-gra na flecie melodię Prowansalskiej pieśni miłosnej

7.

Ćwiczenia rytmiczne – czytamy nuty. Piosenka „Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał”

2.1.”Gra lub śpiewa (forma aktywności muzycznej powinna być dostosowana

do możliwości i zainteresowań ucznia i realizowana przede wszystkim

w zespole) ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i odtwarza wzór

z pamięci)(…)”

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-uczeń potrafi zaśpiewać piosenkę „Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał”

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

-zrealizować zaproponowany przez nauczyciela rytm na instrumencie perkusyjnym.


8.

Muzyka radości życia renesans.

3.1 „Świadomie odbiera muzykę – rozpoznaje cechy utworu muzycznego

(rodzaje faktury muzycznej: jednogłosową i wielogłosową, wybrane

formy muzyki wokalnej i instrumentalnej)”

 

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

- wymieni najwybitniejszych artystów renesansu

- potrafi odróżnić utwór pochodzący z epoki średniowiecza od utworu polifonicznego,

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

- poda ramy czasowe epoki

- wskaże różnice między sztuką

średniowiecz a renesansu,

9.

Polifonia – muzyka wielogłosowa w renesansie.

3.4 „Rozpoznaje aparat wykonawczy muzyki wokalnej, instrumentalnej

i wokalno-instrumentalnej (orkiestra, zespół kameralny, solista, chór,

rodzaje głosów żeńskich i męskich oraz instrumenty orkiestrowe)”

 

Po przeprowadzeniu

lekcji uczeń:

- wymieni kraje, w których najbujniej

rozwijała się muzyka wielogłosowa

- wyjaśni znaczenie słowa polifonia

- rozumie budowę kanonu,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin