Plan wynikowy klasa VI 2011.doc

(121 KB) Pobierz
Nr

 

 

 

PLAN WYNIKOWY DLA PRZEDMIOTU – MUZYKA

Nr

Temat

Podstawa programowa

Wymagania  podstawowe

 

Wymagania ponadpodstawowe

 

1

Czego będziemy się uczyć na lekcjach muzyki? WSO BHP

-

-uczeń zna przedmiotowy WSO, program nauczania oraz zasady BHP,

-uczeń zna przedmiotowy WSO, program nauczania oraz zasady BHP,

2

Muzyczne wspomnienia z wakacji – piosenka „Lato.

2.2  „Śpiewa ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i wykonuje z pamięci)

lub z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z towarzyszeniem

instrumentu) piosenki z repertuaru dziecięcego i popularnego, wybrane

pieśni patriotyczne, kanony (minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych

w roku szkolnym)”

 

-  śpiewanie piosenki w grupie;

-  znajomość metrum ćwierćnutowe-go i ósemkowego;

-  znajomość terminu: volta.

-  śpiewanie solo zwrotki lub refrenu piosenki;

-  zrytmizowanie podanych przysłów na 4/4 i 6/8;

 

3

Śpiew ptaków – muzyka ilustracyjna.

2.6 „Tworzy proste struktury rytmiczne, sygnały dźwiękowe, swobodne

akompaniamenty, prosty dwugłos (burdon, nagłos), ilustracje dźwiękowe

do scen sytuacyjnych, tekstów literackich i obrazów (samodzielnie

i pod kierunkiem nauczyciela)"

 

-  śpiewanie piosenki w grupie;

- maszerowanie w refrenie piosenki Polujemy na przygodę;

- znajomość terminu: muzyka ilu­stracyjna;

-  stworzenie muzycznej ilustracji za pomocą głosu i instrumentów perkusyjnych na temat śpiewu pta­ków.

-  śpiewanie solo zwrotki lub refrenu piosenki Polujemy na przygodę;

-  śpiewanie kanonu z jednoczesnym wystukiwaniem ostinata (w 1 lub 2 grupach);

- znajomość metrum ósemkowego;

- znajomość sylwetki C. Janequina i O. Messiaena.

4

Elementy muzyki – dynamika, artykulacja. Powtórzenie wiadomości z nut.

1.3 „Odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu

dźwięków gamy oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy,

znaki graficzne pięciu wartości rytmicznych nut i pauz, podstawowe

oznaczenia metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne)”

 

-znajomość pojęć dynamiki i artykulacji łącznie ze znajomością ich graficznego zapisu w tekście nutowym,

-świadoma realizacja elementów dynamiki i artykulacji podczas śpiewania piosenki lub gry na instrumencie,

KLASA SZÓSTA 2011/2012


 

5

Polski Hymn narodowy – geneza powstania. Hymn szkoły.

 

(Wychowanie do życia w społeczeństwie)

2.1 „Poprawnie śpiewa z pamięci polski hymn narodowy oraz hymn Unii

Europejskiej”

 

-śpiewanie w grupie hymnu polski z pamięci,

-znajomość podstawowych faktów związanych z powstaniem „Mazurka Dąbrowskiego”

-śpiewanie hymnu szkolnego w grupie,

-śpiew solo wszystkich zwrotek zarówno hymnu polski jak i hymnu szkoły,

6

Muzyczny alfabet, czyli zapis nutowy.

1.3 „Odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu

dźwięków gamy oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy,

znaki graficzne pięciu wartości rytmicznych nut i pauz, podstawowe

oznaczenia metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne)”

 

-znajomość nazw literowych 8 podstawowych nut na pięciolinii,

-znajomość definicji oraz zastosowania znaków przykluczowych, krzyżyka, bemola i kasownika,

-poprawna notacja nut i znaków,

-znajomość nazw literowych oraz solmizacyjnych 8 podstawowych nut na pięciolinii włączając znaki przykluczowe takie jak krzyżyk, bemol i kasownik,

 

7

Muzyka w dawnej Polsce – średniowiecze.

 

(Wychowanie do życia w społeczeństwie)

3.1 „Świadomie odbiera muzykę – słucha (słuchanie analityczne, ukierunkowane

przez nauczyciela na wybrane cechy utworu) wybranych dzieł literatury

muzycznej (w całości lub fragmentów) reprezentatywnych dla

kolejnych epok (od średniowiecza do XX w.) oraz dla muzyki jazzowej

i rozrywkowej, słucha polskich pieśni patriotycznych oraz utworów ludowych

w postaci oryginalnej i stylizowanej”

-  śpiewanie pieśni w grupie;

-  znajomość historycznej roli pieśni Bogurodzica;

-  śpiewanie solo pieśni;

-  umiejętność porównania dwu wer­sji pieśni Gaude, mater Polonia;


8

Renesans w muzyce. Śpiewamy pieśni renesansowe. Kleszczmy rękoma.

 

(Wychowanie do życia w społeczeństwie)

3.1 „Świadomie odbiera muzykę – słucha (słuchanie analityczne, ukierunkowane

przez nauczyciela na wybrane cechy utworu) wybranych dzieł literatury

muzycznej (w całości lub fragmentów) reprezentatywnych dla

kolejnych epok (od średniowiecza do XX w.) oraz dla muzyki jazzowej

i rozrywkowej, słucha polskich pieśni patriotycznych oraz utworów ludowych

w postaci oryginalnej i stylizowanej

-  znajomość terminu: tabulatura;

-  znajomość postaci: M. Gomółki, J. Kochanowskiego, J. Polaka

i Zygmunta Starego;

-  granie na flecie lub dzwonkach fragmentu psalmu.

-  znajomość podwójnego znaczenia terminu: volta;

-  granie na flecie lub dzwonkach tańca Hajducki;

-  odszukanie w innych źródłach na­zwiska polskiego noblisty, który przetłumaczył na język polski Psalmy Dawida.

9

Odzyskana wolność, pieśni naszych ojców.

 

(Wychowanie do życia w społeczeństwie)

2.5 „Odtwarza ruchem i gestodźwiękami proste rytmy i schematy rytmiczne,

wykonuje kroki, figury i układy taneczne poloneza i krakowiaka, tańców

ludowych (szczególnie własnego regionu) oraz podstawowe kroki

wybranych tańców towarzyskich”

3.2 „Rozpoznaje cechy i budowę utworu muzycznego – określa nastrój, tempo,

dynamikę, fakturę jednogłosową i wielogłosową, rozróżnia podstawowe

formy muzyczne (A, AB, ABA1, rondo, wariacje)”

 

-  śpiewanie w grupie refrenu pieśni Dalej chłopcy;

- rozpoznanie budowy pieśni Dalej chłopcy;

-  znajomość podstawowego kroku krakowiaka;

-  znajomość postaci: T. Kościuszki, B. Głowackiego i J. Piłsudskiego;

-  określenie nastroju Preludium.

-  odnalezienie w zapisie nutowym Dalej chłopcy synkop z użyciem szesnastek;

-  ułożenie łańcucha imion w rytmie synkop;

-  wykonanie krakowiaka w parach (krok podstawowy i kilka figur).

10

„Przybyli ułani pod okienko” – polskie pieśni patriotyczne.

 

(Wychowanie do życia w społeczeństwie)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin