6
VI Wojewódzka Konferencja Wychowania Przedszkolnego
potrzebach edukacyjnych”
Kuratorium Oświaty w Łodzi
To już kolejna, VI Wojewódzka Konferencja Wychowania Przedszkolnego organizowana przez Kuratorium Oświaty w Łodzi - Wydział Wspierania Rozwoju i Kształcenia Specjalnego, która tym razem ukierunkowana została na refleksje dotyczące tworzenia warunków do efektywnego wspierania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem Konferencji jest prezentacja doświadczeń z wdrażania nowych rozwiązań służących niwelowaniu deficytów rozwojowych oraz trudności w uczeniu się występujących u dzieci .
W każdej edycji około dziesięciu przedszkoli ma możliwość prezentowania swoich osiągnięć, dzięki organizowanym przez nas konferencjom. Staramy się zapraszać kolejno wszystkie te placówki, które jeszcze nie miały takiej szansy, a ich dorobek wskazuje na znaczące osiągnięcia dla środowiska lokalnego i szeroko pojętego wychowania przedszkolnego. Konferencje przez nas organizowane, to forum wymiany doświadczeń, przykłady dobrego połączenia teorii z praktyką, a także interesujące dyskusje kuluarowe przy stoiskach prezentujących gazetki i kroniki przedszkolne, zdjęcia, programy oraz wytwory prac dziecięcych. Tradycją naszych konferencji jest też bardzo dobra i twórcza atmosfera, którą potwierdzają w ewaluacjach jej uczestnicy.
Zwykle możemy gościć około 300 nauczycieli, uczestników konferencji, a ciągle jest to za mało wobec wszystkich chcących wziąć w niej udział. W ciągu minionych sześciu lat w naszych konferencjach ogółem wzięło udział około 1800 nauczycieli, co poczytujemy za wielki sukces.
Pokłosiem VI Wojewódzkiej Konferencji Wychowania Przedszkolnego jest niniejszy Biuletyn. Zamieszczone zostały w nim również te materiały, które nie zostały zaprezentowane podczas Konferencji, ale mają istotne znaczenie dla poszerzenia wiedzy i wymiany doświadczeń nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Dziękujemy wszystkim tym, którzy przyczynili się do przygotowania VI Wojewódzkiej Konferencji Wychowania Przedszkolnego oraz autorom publikacji za interesujące prezentacje własnych osiągnięć.
PROGRAM
VI Wojewódzkiej Konferencji Wychowania Przedszkolnego
„Wspieranie rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych”
Godzina od - do
Czas trwania
Temat wystąpienia
Miasto, placówka
Prezenter
10.00-10.10
10
Uroczyste otwarcie Konferencji
KO Łódź
Łódzki Kurator Oświaty
10.10-10.20
Taniec „Elfów” do Fugi D – moll J.S. Bacha w wykonaniu Vanessy Mae
PM Nr 34 Łódź
Iwona Zygmunciak
Alicja Miniak
10.20-11.50
90
Wykład „O konieczności wspomagania rozwoju dzieci dla zapewnienia im lepszych szans edukacyjnych”
prof. Edyta Gruszczyk - Kolczyńska
11.50-12.10
20
Przerwa kawowa
12.10-12.20
Układy taneczne dzieci „Podwórkowy rock and roll”
MP Nr 1, 2, 3 w Głownie – zespół „Gold”
Agnieszka Waszkiewicz
12.20-12.45
25
Wczesna interwencja – pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Ośrodek Wczesnej Interwencji PSOUU Koło w Zgierzu
dr Radosław Piotrowicz
12.45-13.00
15
Działalność gabinetu terapii pedagogicznej w przedszkolu
PM Nr 41 Łódź
Marzena Piąstka, Danuta Raczkowska – Łogin
13.00-13.15
Dzieci z grupy ryzyka dysleksji w przedszkolu
PM Nr 152 Łódź
Krystyna Milcarz Katarzyna Fischer
13.15-13.30
Program „Przyjaciele Zippiego” w procesie poznawania własnych uczuć, emocji i potrzeb przez dziecko w wieku 5 – 7 lat
PN w Łodzi ul. Rodakowskiego 1a
Elżbieta Grzelakowska
13.30-13.45
Tworzenie warunków wspierających rozwój dziecka
PM Nr 118 Łódź
Elżbieta Płóciennik Jolanta Grabarczyk
13.45-14.00
Program artystyczny „Radosny świat dziecka”
PM Nr 175 Łódź
Wioleta Binkowska Renata Tomaszewska
14.00-14.10
Zamknięcie Konferencji
Akademia Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Ośrodek Wczesnej Interwencji
PSOUU Koło w Zgierzu
Interwencja (intervention – ang.) to przerwanie, wpłynięcie na lub zmodyfikowanie trwającego procesu, najczęściej szkodliwego, w celu przerwania go albo zmiany jego biegu, by uniknąć lub zmniejszyć jego niekorzystne skutki (Reber,1985). Interwencja jest wielostronnym, leczniczym oddziaływaniem z zewnątrz na proces chorobowy człowieka, by proces ten wstrzymać i doprowadzić do pełnego ozdrowienia, lub w przypadku gdy pełne uleczenie nie jest możliwe, tak nim pokierować, by do minimum zmniejszyć jego szkodliwy wpływ i ograniczyć jego niekorzystne następstwa. (Kaczmarek, 1994).
„Wczesna” - odnosi się w połączeniu z terminem „interwencja” do wieku objętych oddziaływaniem pacjentów i oznacza dzieci w wieku 0-6 lat (Portage Project, 1992). Górna granica wiekowa dzieci objętych wczesnym wspomaganiem bywa różnie określana. Najczęściej zawiera się w przedziale 6-8 lat. Tak więc, "wczesna interwencja" to wczesne oddziaływanie medyczne, psychopedagogiczne na rozwój dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia typu:
- mózgowego porażenia dziecięcego i innych ograniczeń ruchowych;
- zagrożenia upośledzeniem umysłowym o różnej genezie (genetycznej, uszkodzeń okołoporodowych, przewlekłych chorób dziecięcych, czynników środowiskowych);
- zaburzeń zachowania (agresywności, nadpobudliwości psychoruchowej, nadmiernej lękliwości i innych);
- zaburzeń po przewlekłych chorobach o podłożu bakteryjnym i wirusowym (stany po zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, zapaleniu mózgu);
-&#x...
opowiastka