konf_bezp_2004.pdf
(
8995 KB
)
Pobierz
konf_bezp_2004
Zachodniopomorski Okr
gowy Zwi
zek
eglarski
w Szczecinie
Akademia Morska w Szczecinie
I OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA
SZKOLENIOWA
BEZPIECZE
STWO
W JACHTINGU
Szczecin,
24 kwietnia 2004
PATRONAT HONOROWY
Prorektor ds. nauczania Akademii Morskiej w Szczecinie
dr in
. Andrzej Stefanowski
KOMITET NAUKOWY
prof. zw. dr kpt.
.w. Aleksander Walczak
prof. zw. dr hab. Bernard Wi
niewski
prof. AM dr hab. Wojciech Piszczek
dr in
. kpt.
.w. J
drzej Porada
KOMITET ORGANIZACYJNY
Przewodnicz
cy:
dr in
. Zbigniew Zalewski – prezes ZOZ
Członkowie:
Redaktor
dr in
. kpt.
.w. J
drzej Porada
kpt.j. instr. PZ
Redakcja techniczna i adiustacja
mgr in
. Jadwiga W
dzinska, mgr Maria Drogosz
Za tre
merytoryczn
referatów odpowiadaj
Autorzy
ISBN 83-916186-4-1
Druk i oprawa:
71-417 Szczecin, ul. Felczaka 17
tel./fax (91) 422 17 31
biuro@kampol-drukarnia.pl
–
mgr in
. Marek Hermach – kpt.j. instr. PZ
–
in
. Leszek Sołtysik – kpt.j. instr. PZ
Spis tre
ci
Od Redakcji
.......................................................................................... 5
Jerzy Waligóra, Kazimierz
witała
Nowe oblicze ratownictwa morskiego w Polsce .......................... 9
J
drzej Porada
Problemy ratownictwa w jachtingu morskim na tle zmian w
wiatowym i Polskim Systemie SAR ........................................... 19
Jerzy Pyrchla, Marek Piotrowski
Manewrowanie szybk
łodzi
ratownicz
przy współpracy
ze
migłowcem ............................................................................. 35
Zdzisław Doskocz
Prawo drogi jachtów na obszarach intensywnego ruchu
morskiego ..................................................................................... 47
Marian Ma
kowski
Manewry ostatniej chwili małego statku
aglowego .................... 53
Marek Nar
kiewicz
Organizacja kontroli ruchu statków na wodach wewn
trznych
i terytorialnych .............................................................................. 59
Aleksander Walczak
eglarstwo w dobie piractwa i terroryzmu .................................... 69
Janusz Narkiewicz, Mariusz Andrzejczak
Zintegrowane Systemy Nawigacyjne (ZSN) ................................ 83
Paweł Zalewski
Interpretacja parametrów nawigacyjnych uzyskanych z GNSS
w jachtingu .................................................................................... 95
Dariusz Malski, Wojciech Piszczek
Wykrywalno
małych jednostek i jachtów na radarze
nawigacyjnym ...............................................................................111
Piotr Majzner
Radiokomunikacja w
egludze jachtowej ....................................127
Bernard Wi
niewski
Osłona pogodowa
eglarstwa w polskiej morskiej strefie
brzegowej ......................................................................................147
J
drzej Porada
Elementy hydrodynamiki w morskiej strefie brzegowej dla
eglarzy .........................................................................................161
Jerzy Pyrchla
Charakterystyka dokładno
ci wzrokowych obserwacji
nawigacyjnych prowadzonych przez załogi jachtów
aglowych .177
Wacław Petry
ski
Fizyczne aspekty bezpiecze
stwa jachtu na morzu ......................189
Adam Wo
niak
Dzielno
morska załogi – czynnik pomijany ? ...........................201
Materiały dodatkowe
..................................................................................... 213
Aleksander Walczak
Ochrona statków i portów przed terroryzmem .............................215
Jerzy Waligóra
Zanieczyszczenie
rodowiska morskiego – zadania Morskiej
Słu
by Poszukiwania i Ratownictwa ............................................227
Ryszard Wawruch
System monitorowania jednostek pływaj
cych ............................241
Andrzej Królikowski
VTS – a bezpiecze
stwo w jachtingu ...........................................255
Tadeusz Wojtasik
Bezpiecze
stwo jachtów morskich (głos w dyskusji) ..................271
OD REDAKCJI
Sytuacja w
egludze
wiatowej w ostatnich latach ulega szybkim zmianom,
które charakteryzuj
si
mi
dzy innymi:
-
narastaj
c
intensywno
ci
i planowanym dalszym wzrostem
przewozów morskich w strefie brzegowej;
-
wzrostem przewozów ładunków niebezpiecznych (chemicznych,
ropopochodnych, odpadów nuklearnych itp.);
-
wzrostem ruchu pasa
erskiego (w
egludze promowej,
wycieczkowej, liniowej itp.);
-
wzrostem ruchu jednostek rekreacyjnych (sportowo-
turystycznych, w
dkarskich, itp.);
-
wzrostem napadów rabunkowo-terrorystycznych, przemytu
narkotyków i broni oraz nielegalnej emigracji ludzi droga morsk
.
Zjawiska te zmusiły do wprowadzenia z inicjatywy IMO nowych
globalnych systemów:
-
ł
czno
ci i ratownictwa (GMDSS);
-
kontroli, regulacji i zarz
dzania ruchem statków (VTS i AIS);
-
bezpiecze
stwa statków, portów i ładunków (ISPS );
-
jednolitego systemu wymogów kwalifikacyjnych załóg
pływaj
cych (STCW).
Mo
liwo
ci wprowadzenia tych koniecznych i kosztownych systemów na
ok. 46 tys. statkach
wiatowej floty komercyjnej, zaistniały po
zastosowaniu nowej technologii opartej na technice cyfrowej i
satelitarnej. Jednocze
nie opracowano standardy wyposa
enia i
kwalifikacji załóg – obowi
zuj
ce na statkach konwencyjnych, tj.
podlegaj
cych wymogom Konwencji SOLAS 74. Jednak wymogom tym,
daj
cym mo
liwo
uczestniczenia w w/w systemach globalnych i
lokalnych, nie podlega wi
ksza od komercyjnej – flota małych jednostek
niekonwencyjnych, a w szczególno
ci jachtów, których drobnych
wła
cicieli nie zawsze sta
na pokrycie kosztów dodatkowego
Plik z chomika:
Darko60
Inne pliki z tego folderu:
WSB Skrypt Bhp.doc
(15167 KB)
PRAWIE WSZYSTKO O RATOWNICTWIE WODNYM.pdf
(3122 KB)
RATOWNICTWO wodne cz.2-Robert MOLASY.pdf
(792 KB)
Ratownictwo.pdf
(849 KB)
dudzinski_szacunek_dla_morza.pdf
(107 KB)
Inne foldery tego chomika:
AUDYTY
BHP
BHP analiza stanu bezpieczeństwa
BHP czasopisma
BHP czynniki szkodliwe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin