konf_bezp_2004.pdf

(8995 KB) Pobierz
konf_bezp_2004
Zachodniopomorski Okr gowy Zwi zek eglarski
w Szczecinie
Akademia Morska w Szczecinie
I OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA
SZKOLENIOWA
BEZPIECZE STWO
W JACHTINGU
Szczecin, 24 kwietnia 2004
4954487.001.png
PATRONAT HONOROWY
Prorektor ds. nauczania Akademii Morskiej w Szczecinie
dr in . Andrzej Stefanowski
KOMITET NAUKOWY
prof. zw. dr kpt. .w. Aleksander Walczak
prof. zw. dr hab. Bernard Wi niewski
prof. AM dr hab. Wojciech Piszczek
dr in . kpt. .w. J drzej Porada
KOMITET ORGANIZACYJNY
Przewodnicz cy: dr in . Zbigniew Zalewski – prezes ZOZ
Członkowie:
Redaktor
dr in . kpt. .w. J drzej Porada
kpt.j. instr. PZ
Redakcja techniczna i adiustacja
mgr in . Jadwiga W dzinska, mgr Maria Drogosz
Za tre merytoryczn referatów odpowiadaj Autorzy
ISBN 83-916186-4-1
Druk i oprawa:
71-417 Szczecin, ul. Felczaka 17
tel./fax (91) 422 17 31
biuro@kampol-drukarnia.pl
mgr in . Marek Hermach – kpt.j. instr. PZ
in . Leszek Sołtysik – kpt.j. instr. PZ
4954487.002.png
Spis tre ci
Od Redakcji .......................................................................................... 5
Jerzy Waligóra, Kazimierz witała
Nowe oblicze ratownictwa morskiego w Polsce .......................... 9
J drzej Porada
Problemy ratownictwa w jachtingu morskim na tle zmian w
wiatowym i Polskim Systemie SAR ........................................... 19
Jerzy Pyrchla, Marek Piotrowski
Manewrowanie szybk łodzi ratownicz przy współpracy
ze migłowcem ............................................................................. 35
Zdzisław Doskocz
Prawo drogi jachtów na obszarach intensywnego ruchu
morskiego ..................................................................................... 47
Marian Ma kowski
Manewry ostatniej chwili małego statku aglowego .................... 53
Marek Nar kiewicz
Organizacja kontroli ruchu statków na wodach wewn trznych
i terytorialnych .............................................................................. 59
Aleksander Walczak
eglarstwo w dobie piractwa i terroryzmu .................................... 69
Janusz Narkiewicz, Mariusz Andrzejczak
Zintegrowane Systemy Nawigacyjne (ZSN) ................................ 83
Paweł Zalewski
Interpretacja parametrów nawigacyjnych uzyskanych z GNSS
w jachtingu .................................................................................... 95
Dariusz Malski, Wojciech Piszczek
Wykrywalno małych jednostek i jachtów na radarze
nawigacyjnym ...............................................................................111
Piotr Majzner
Radiokomunikacja w egludze jachtowej ....................................127
Bernard Wi niewski
Osłona pogodowa eglarstwa w polskiej morskiej strefie
brzegowej ......................................................................................147
J drzej Porada
Elementy hydrodynamiki w morskiej strefie brzegowej dla
eglarzy .........................................................................................161
Jerzy Pyrchla
Charakterystyka dokładno ci wzrokowych obserwacji
nawigacyjnych prowadzonych przez załogi jachtów aglowych .177
Wacław Petry ski
Fizyczne aspekty bezpiecze stwa jachtu na morzu ......................189
Adam Wo niak
Dzielno morska załogi – czynnik pomijany ? ...........................201
Materiały dodatkowe ..................................................................................... 213
Aleksander Walczak
Ochrona statków i portów przed terroryzmem .............................215
Jerzy Waligóra
Zanieczyszczenie rodowiska morskiego – zadania Morskiej
Słu by Poszukiwania i Ratownictwa ............................................227
Ryszard Wawruch
System monitorowania jednostek pływaj cych ............................241
Andrzej Królikowski
VTS – a bezpiecze stwo w jachtingu ...........................................255
Tadeusz Wojtasik
Bezpiecze stwo jachtów morskich (głos w dyskusji) ..................271
OD REDAKCJI
Sytuacja w egludze wiatowej w ostatnich latach ulega szybkim zmianom,
które charakteryzuj si mi dzy innymi:
- narastaj c intensywno ci i planowanym dalszym wzrostem
przewozów morskich w strefie brzegowej;
- wzrostem przewozów ładunków niebezpiecznych (chemicznych,
ropopochodnych, odpadów nuklearnych itp.);
- wzrostem ruchu pasa erskiego (w egludze promowej,
wycieczkowej, liniowej itp.);
- wzrostem ruchu jednostek rekreacyjnych (sportowo-
turystycznych, w dkarskich, itp.);
- wzrostem napadów rabunkowo-terrorystycznych, przemytu
narkotyków i broni oraz nielegalnej emigracji ludzi droga morsk .
Zjawiska te zmusiły do wprowadzenia z inicjatywy IMO nowych
globalnych systemów:
- ł czno ci i ratownictwa (GMDSS);
- kontroli, regulacji i zarz dzania ruchem statków (VTS i AIS);
- bezpiecze stwa statków, portów i ładunków (ISPS );
- jednolitego systemu wymogów kwalifikacyjnych załóg
pływaj cych (STCW).
Mo liwo ci wprowadzenia tych koniecznych i kosztownych systemów na
ok. 46 tys. statkach wiatowej floty komercyjnej, zaistniały po
zastosowaniu nowej technologii opartej na technice cyfrowej i
satelitarnej. Jednocze nie opracowano standardy wyposa enia i
kwalifikacji załóg – obowi zuj ce na statkach konwencyjnych, tj.
podlegaj cych wymogom Konwencji SOLAS 74. Jednak wymogom tym,
daj cym mo liwo uczestniczenia w w/w systemach globalnych i
lokalnych, nie podlega wi ksza od komercyjnej – flota małych jednostek
niekonwencyjnych, a w szczególno ci jachtów, których drobnych
wła cicieli nie zawsze sta na pokrycie kosztów dodatkowego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin