grzemski_zasady.pdf

(126 KB) Pobierz
grzemski_zasady
Maciej Grzemski
Zasady bezpieczeıstwa i podstawy ratownictwa wodnego
Materiaþ dydaktyczny na kurs Przodownikw Turystyki ņeglarskiej PTTK
o Profilaktyka i warunki formalne dopuszczenia jachtu do Ňeglugi
o WyposaŇenie ratunkowe jachtu
a. indywidualne Ļrodki ratunkowe
b. pozostaþe wyposaŇenie ratunkowe
o Sygnaþy wzywania pomocy i oznaczenia jednostek ratowniczych
o Manewrowanie jachtem przy podchodzeniu do tonĢcego
o Zachowanie siħ zaþogi po wywrotce jachtu
o Elementy ratownictwa
a. ratowanie z brzegu
b. ratowanie z þodzi, jachtu i motorwki
c. ratowanie z wody
d. diagnoza stanu i reanimacja
e. postħpowanie z rozbitkami
f. zabezpieczenie wraku i podnoszenie zatopionej jednostki
Apteczka jachtowa
1. Profilaktyka i warunki formalne dopuszczenia jachtu do
Ňeglugi
Zanim rozpoczniemy sezon nawigacyjny, musimy speþnię kilka
warunkw formalnych, aby nasz jacht mgþ bezpiecznie Ňeglowaę.
6337359.011.png 6337359.012.png
siħ wizytĢ inspektora technicznego dopuszczajĢcego jacht do Ňeglugi
i przedþuŇenia rejestracji, ktra z kolei jest formalnym wymogiem
instytucji ubezpieczajĢcych, poprzedzajĢcym zawarcie polisy
ubezpieczeniowej. Dobry Ňeglarz nie rozrŇnia jachtu klubowego i
prywatnego. KaŇdy jacht musi byę dobrze przygotowany do sezonu,
sprawdzony, a najlepiej "opþywany", by sprawdzię wszelkie
ewentualne usterki i sprawnoĻę dziaþania mechanizmw. Gdy
przebrniemy przez ten obecnie zaniedbywany obowiĢzek, warto
wspomnieę o kontroli jachtu przed dþuŇszĢ wyprawĢ.
JeĻli korzystamy z jachtu czarterowanego pamiħtajmy o sprawdzeniu
wszystkiego osobiĻcie. Nie dawajmy wiary zapewnieniom bosmana
czy przystaniowego opowiadajĢcego nam o "niepowtarzalnych
walorach nautycznych, wygodzie i bezawaryjnoĻci tego
przecudownego jachtu". Trudno oczywiĻcie sprawdzię kadþub, a
szczeglnie jego podwodnĢ czħĻę, ale moŇemy zajrzeę do zħzy. JeĻli
stoi w niej woda, to moŇe byę to dla nas sygnaþ o przecieku lub
nieszczelnoĻci np. skrzyni mieczowej. MoŇe to byę woda z
kondensacji pary, w takim przypadku jest to tylko niedbalstwo
armatora, dajĢcego nam brudny i nieprzygotowany jacht. Powinno to
wzmocnię naszĢ czujnoĻę. W jachtach mieczowych naleŇy
sprawdzię zawieszenie miecza (oĻ obrotu), jej uszczelnienie,
sprawnoĻę windy faþowej, jakoĻę faþu i jego zamocowania.
Najlepiej sprbowaę "na sucho" opuĻcię miecz, rozwijajĢc caþoĻę
faþu i jednoczeĻnie robiĢc oglħdziny stalwki i mocowania do bħbna.
Nastħpnie podnosimy miecz i sprawdzamy, czy faþ nie ma tendencji
do zeskakiwania z rolki i wchodzenia miħdzy rolkħ a obudowħ, czy
miecz siħ nie klinuje i opuszcza siħ i podnosi do samego koıca. W
przypadku jachtu balastowego warto sprawdzię stan Ļrub
mocujĢcych balast i uszczelnieı pod nimi. Nastħpnie warto jest
sprawdzię jakoĻę olinowania staþego i ĻciĢgaczy, ich zabezpieczenia
przed rozkrħcaniem siħ i jakoĻci wantownikw i sztagownikw. Przy
okazji sprawdzamy mocowanie i jakoĻę innych okuę: knag, kip,
kluz, podwiħzi wantowych, sztagownikw itp. Przy okazji moŇna teŇ
umyę pokþad, bħdzie to sprawdzian czy przez zamocowania okuę i
szyb nie cieknie woda do wnħtrza jachtu.
Po oglħdzinach kadþuba robimy przeglĢd oŇaglowania. Nie zabiera to
zwykle zbyt wiele czasu, wszystkie bowiem usterki, rozdarcia i
dziury widaę na pierwszy rzut oka. Warto przy tej okazji sprawdzię
teŇ mocowanie bomu do masztu szotw przy bomie i wzkw do
szotw foka. Nastħpnie kolej na olinowanie ruchome. Sprawdzamy
jakoĻę liny, wykoıczenia i kausze. Pamiħtajmy, Ňe liny baweþniane
mogĢ byę po kilku latach osþabione dziaþaniem wody i þatwiej siħ
przecierajĢ, a nie rzadko gnijĢ. W przypadku talii grota sprawdŅmy
stan bloczkw, czy sĢ solidne i czy sĢ wyposaŇone w krħtliki. Kolej
6337359.013.png 6337359.014.png 6337359.001.png
zawiasowy naleŇy sprawdzię czy jest on zabezpieczony przed
wypadniħciem z zawiasw, by np. otwierajĢc achterpik nie zgubię
steru. Zwręmy teŇ uwagħ na sprawnoĻę podnoszenia pþyty sterowej,
jakoĻę faþu i jego mocowania.
Niestety duŇe jachty, zwþaszcza morskie posiadajĢ stery skegowe lub
zrwnowaŇone, a ich osie zamkniħte sĢ w puszkach sterowych i
jedyne co moŇna sprawdzię to zamocowanie rumpla. W przypadku
szturwaþu, w sprawnoĻę urzĢdzenia sterowego musimy wierzyę na
sþowo osobie od ktrej czarterujemy jacht. Po oglħdzinach tego co
najistotniejsze sprawdzamy Ļwiatþa nawigacyjne i instalacjħ
elektrycznĢ. Dobrym sposobem na sprawdzenie stanu akumulatora
jest wþĢczenie Ļwiateþ w jachcie, a nastħpnie Ļwiateþ nawigacyjnych.
JeĻli Ļwiatþa w kabinie wydatnie przygasnĢ, znaczy to, Ňe
akumulatorowi nie pozostaþo juŇ wiele "Ňywota". Sprawdzenie
silnika i rewersu potraktujħ jako nieobowiĢzkowe, w koıcu jesteĻmy
Ňeglarzami. Na koniec powinniĻmy zapoznaę siħ ze stanem drobnego
osprzħtu, kotwicy i þaıcucha, dryfkotwy, wyposaŇenia ratunkowego i
dokumentw jachtu. Po takim przeglĢdzie niewiele rzeczy bħdzie
mogþo nas zaskoczyę.
Czas na wprowadzenie na pokþad zaþogi. Gdy jest ona na pokþadzie
warto, by kapitan sprawdziþ umiejħtnoĻci pþywackie zaþogi i
kwalifikacje Ňeglarskie. JeŇeli zaþoga posiada patenty Ňeglarskie, to
rwnoznaczne jest to z posiadaniem karty pþywackiej. Ta czħĻę
zaþogi ktra nie posiada patentw i nie posiada kart, powinna zostaę
pouczona o obowiĢzku pþywania w kamizelkach asekuracyjnych.
PowinniĻmy teŇ zwrcię uwagħ zaþogantom na sposb poruszania siħ
po jachcie. Zawsze jedna rħka dla jachtu, druga dla siebie.
Trzymamy siħ staþych elementw jachtu (olinowanie staþe, relingi),
po zachodzie sþoıca po pokþadzie poruszamy siħ w szelkach
asekuracyjnych, przypiħtych przynajmniej jednym wĢsem do staþych
czħĻci jachtu.
Chodzimy po pokþadzie w obuwiu miħkkim, nigdy boso, na
pokþadzie wiele okuę "gryzie". Na wiħkszych jednostkach poruszmy
siħ spokojnie, nie biegamy, w szczeglnoĻci po mokrym pokþadzie.
Zwręmy uwagħ na dþugie wþosy, by byþy spiħte lub schowane pod
czapkĢ. Ograniczmy biŇuteriħ: Ňadnych wielkich kolczykw, czy
pierĻcieni. Okulary powinny byę przymocowane na gumkach lub
þaıcuszkach, aby nie spadaþy. W czasie sþonecznej pogody
bezwzglħdnie trzeba mieę na sobie nakrycie gþowy, a w godzinach
poþudniowych koszulkħ.
Na wodzie sþoıce operuje bardzo skutecznie choę tego nie czujemy.
Rozpakowanie bagaŇy zaþogi nie moŇe nosię znamion artystycznego
nieþadu, wszystko musi mieę swoje miejsce i byę dobrze
6337359.002.png 6337359.003.png 6337359.004.png
przesuniħcie balastu moŇe doprowadzię do wywrotki. Trzeba teŇ
koniecznie pouczyę zaþogħ o rygorze bezwzglħdnego
podporzĢdkowania siħ komendom i poleceniom kapitana, a takŇe
szybkiej i rzetelnej realizacji komend. Po takiej pogadance dobrze
jest pokazaę i przeęwiczyę posþugiwanie siħ sprzħtem ratowniczym,
oraz sprawdzię znajomoĻę wħzþa ratowniczego. Nastħpnie przejĻę po
wszystkich stanowiskach manewrowych, tþumaczĢc specyfikħ pracy
na nich. Postarajmy siħ o to, by zaþoga, zwþaszcza bħdĢca na jachcie
po raz pierwszy lub "nieopþywana", zrozumiaþa o co nam chodzi. Nie
uŇywajmy zatem hermetycznego jħzyka i przyzwyczajmy ich do
sþowotoku komend, jaki bħdziemy stosowaę.
Nim wyjdziemy na wodħ lub zanim wejdziemy do portu zapoznajmy
zaþogħ z naszymi zamiarami, uþatwi to pracħ i podniesie szybkoĻę
reakcji przygotowanej do manewrw zaþogi.
2. WyposaŇenie ratunkowe jachtu
a.
To wszystkie Ļrodki sþuŇĢce zaþogantowi w sytuacjach
zagroŇenia zdrowia i Ňycia. SĢ to przede wszystkim Ļrodki
profilaktyczne i ratunkowe. W skþad Ļrodkw
profilaktycznych naleŇy zaliczyę kamizelkħ asekuracyjnĢ i
szelki asekuracyjne. MajĢ one za zadanie wspomagaę
Ňeglarza w razie zmycia z pokþadu, by nie oddaliþ siħ od
jachtu i utrzymywaþ na powierzchni wody.
Do Ļrodkw ratunkowych naleŇy kapok lub kamizelka
ratunkowa. Jest to wyspecjalizowany sprzħt ktry sþuŇyę ma
dþugotrwaþemu utrzymywaniu rozbitka na powierzchni wody
w razie katastrofy jednostki pþywajĢcej. Konstrukcja
kamizelki ratunkowej zapobiega przewrceniu siħ rozbitka na
brzuch. Kamizelka trzyma rozbitka na plecach utrzymujĢc
gþowħ nad wodĢ. Na karku kamizelki znajduje siħ uchwyt do
wyciĢgniħcia rozbitka z wody lub uchwycenia go bosakiem.
Kamizelka jest w jaskrawym pomaraıczowym kolorze, moŇe
teŇ byę oklejona paskami odblaskowej folii. Kapoki morskie
majĢ ponad to Ļwiateþko z bateriĢ dziaþajĢcĢ w kontakcie ze
sþonĢ wodĢ, gwizdek i lusterko.
b. ss
KaŇdy jacht poza indywidualnymi Ļrodkami ratunkowymi
powinien posiadaę wyposaŇenie umoŇliwiajĢce podjħcie akcji
ratunkowej wobec zaþoganta, ktry juŇ znalazþ siħ w wodzie
lub pomocy w jego lokalizacji. Najpopularniejszym takim
wyposaŇeniem jest koþo ratunkowe, na ĻrdlĢdziu moŇna
6337359.005.png 6337359.006.png 6337359.007.png
jachtach morskich do koþa jest zamocowana pþawka Ļwietlna,
maþa wodoszczelna lampka pokazujĢca pozycjħ rozbitka.
Gdy znajdujemy siħ w wodzie bardzo przydatnym jest tzw.
"proszek na rekiny" czyli substancja barwiĢca wodħ na kolor
pomaraıczowy. Pozwala to na lokalizacjħ rozbitka z
helikoptera czy samolotu. Temu samemu celowi sþuŇĢ flary
Ļwietlne i dymne oraz rakietnica.
Gdy ratujemy rozbitka z pokþadu warto w wyposaŇeniu
jachtu posiadaę rzutki. RozrŇniamy trzy podstawowe typy
rzutek: rħkawowa - worek z jaskrawej, pomaraıczowej
tkaniny, obciĢŇony i wyposaŇony w pþywak. W Ļrodku worka
jest zþoŇona lina z zaczepem na koıcu, siatkowa - to zwykle
piþka koszykowa w oplocie z linki i dþugĢ linĢ nietonĢcĢ z
zaczepem na koıcu, szpulowa - obecnie juŇ rzadko
stosowana, plastykowa szpula z linĢ na koıcu ktrej jest
oczko do mocowania liny. Jako sprzħt pomagajĢcy podjĢę z
wody rozbitka moŇe posþuŇyę nam lajflina. Powinna to byę
nietonĢca lina, ktrĢ holujemy za jachtem i zataczajĢc okrħgi
zacieĻniamy promieı jej cyrkulacji przechwytujĢc rozbitka.
NowoĻciĢ w ratownictwie wodnym staþa siħ boja "SP",
wykorzystywana do ratowania z wody. N duŇych jachtach
morskich spotyka siħ teŇ tratwħ pneumatycznĢ. Jest to
plastykowa beczka z samonapompowujĢcym siħ pontonem z
dachem, drabinkĢ, oĻwietleniem i wyposaŇeniem w þatki,
pompkħ i ŇelaznĢ racjĢ ŇywnoĻciowĢ i sþodkĢ wodĢ.
3. Sygnaþy wzywania pomocy i oznaczenia jednostek
ratowniczych
Aby wezwaę pomoc w nagþych wypadkach powinno siħ poznaę
przynajmniej kilka sygnaþw stosowanych w zaleŇnoĻci od jednostki
na ktrej jesteĻmy i jej wyposaŇenia. Oto kilkanaĻcie najczħĻciej
uŇywanych sygnaþw:
1. Zataczanie kþ rħkĢ, trzymajĢc szmatħ lub latarniħ.
2. Nieprzerwany dþugi dŅwiħk syreny okrħtowej.
3. Wystrzaþ armatni co minutħ.
4. Czerwone rakiety.
5. Czerwone flary.
6. Flagi MKS pod salingiem uþoŇone w sygnaþ NC.
7. SOS nadawane alfabetem Morse'a.
8. Sþowo "mayday" powtarzane w komunikacji radiowej.
9. Kula i prostokĢtna flaga podniesione pod saling.
10. Pþomieı na pokþadzie.
11. Pochodnia trzymana przez zaþoganta.
12. Pomaraıczowy dym.
6337359.008.png 6337359.009.png 6337359.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin