Programowanie w jezyku C++ Szybki start.pdf

(396 KB) Pobierz
Programowanie w języku C++. Szybki start
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Programowanie
SPIS TREœCI
w jêzyku C++. Szybki start
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Larry Ullman, Andreas Signer
T³umaczenie: Przemys³aw Szeremiota, Andrzej Zawadzki
ISBN: 83-246-0447-2
Format: B5, stron: 528
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
B³yskawiczny kurs tworzenia aplikacji
w jednym z najpopularniejszych jêzyków programowania
C++ to jeden z najpopularniejszych jêzyków programowania. Mimo konkurencji
ze strony innych, czêsto nowoczeœniejszych jêzyków, nadal jest powszechnie
wykorzystywany, szczególnie przez twórców gier komputerowych, rozbudowanych
aplikacji korporacyjnych i programów, od których wymaga siê szczególnej szybkoœci
i wydajnoœci. Ten w pe³ni obiektowy jêzyk programowania, opracowany w po³owie
lat 80. w laboratoriach firmy Bell, jest stosunkowo ³atwy do opanowania dziêki
niewielkiemu zestawowi s³ów kluczowych, a oferuje ogromne mo¿liwoœci.
„Programowanie w jêzyku C++. Szybki start” to ksi¹¿ka dla wszystkich osób, które
chc¹ poznaæ ten jêzyk programowania, a nie maj¹ czasu lub ochoty na wertowanie
dziesi¹tek stron opisów teoretycznych. Przedstawia zasady pisania programów w C++
w sposób czytelny i obrazowy. Czytaj¹c j¹, poznasz elementy jêzyka C++, strukturê
programów, zasady programowania obiektowego i sposoby realizacji ró¿nych zadañ
programistycznych — od prostych operacji wejœcia i wyjœcia poprzez manipulowanie
ci¹gami tekstowymi i liczbami a¿ do korzystania z szablonów i obs³ugi b³êdów. Ka¿de
z omawianych zagadnieñ zaprezentowane jest w postaci bogato ilustrowanej sekwencji
czynnoœci, co sprawi, ¿e ³atwo bêdzie Ci opanowaæ opisywane w ksi¹¿ce problemy.
Kompilowanie i uruchamianie programów
Typy danych i zmienne
Instrukcje steruj¹ce
Operacje na plikach
Definiowanie i stosowanie funkcji
Programowanie obiektowe
Zarz¹dzanie pamiêci¹
Modularyzacja kodu
Szablony
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Zostañ programist¹ C++ w ekspresowym tempie
218264343.005.png 218264343.006.png 218264343.007.png 218264343.008.png
Spis treści
Wprowadzenie
9
Rozdział 1. Tworzymy prosty program 17
Podstawy składni C++ ....................................................................................... 18
Kompilowanie programu w C++ ...................................................................... 22
Wyświetlanie tekstu ........................................................................................... 26
Uruchamianie skompilowanego programu ..................................................... 30
Wstrzymywanie wykonania .............................................................................. 32
Jak działają odstępy? ......................................................................................... 34
Dodawanie komentarzy do kodu źródłowego .................................................. 36
Używanie środowiska programistycznego ....................................................... 39
Rozdział 2. Proste zmienne i typy danych 45
Deklarowanie zmiennych .................................................................................. 46
Przypisywanie wartości zmiennym ................................................................... 52
Wypisywanie zmiennych ................................................................................... 54
Formatowanie liczb ............................................................................................ 57
Jak działa konwersja typu? ............................................................................... 60
Poznajemy znaki ................................................................................................. 64
Poznajemy łańcuchy znaków ............................................................................ 67
Poznajemy stałe .................................................................................................. 70
Rozdział 3. Operatory i instrukcje sterujące 73
Operatory arytmetyczne .................................................................................... 74
Instrukcja warunkowa if ................................................................................... 80
Zastosowanie else i else if ................................................................................... 84
Operator trójwartościowy ................................................................................. 88
Operatory logiczne i porównania ..................................................................... 92
Instrukcja switch ................................................................................................ 98
Operatory inkrementacji i dekrementacji ..................................................... 104
Pętla while ......................................................................................................... 108
Pętla for ............................................................................................................. 112
5
218264343.001.png
Spis treści
Rozdział 4. Wejście, wyjście i pliki 115
Wczytywanie znaku ......................................................................................... 116
Odrzucanie wejścia .......................................................................................... 121
Wczytywanie liczb ............................................................................................ 124
Wczytywanie łańcuchów znaków ................................................................... 127
Wczytywanie wielu danych ............................................................................. 130
Wczytywanie całego wiersza ........................................................................... 134
Weryfikacja poprawności wejścia .................................................................. 137
Zapisywanie do pliku ....................................................................................... 143
Używanie pliku jako wejścia ........................................................................... 148
Rozdział 5. Definiowanie własnych funkcji 153
Tworzenie prostych funkcji ............................................................................. 154
Tworzenie funkcji pobierających argumenty ............................................... 159
Ustalanie domyślnych wartości argumentów ................................................ 165
Tworzenie funkcji zwracających wartości ..................................................... 170
Przeciążanie funkcji ......................................................................................... 176
Zasięg zmiennych ............................................................................................. 180
Rozdział 6. Złożone typy danych 185
Praca z tablicami .............................................................................................. 186
Praca ze wskaźnikami ...................................................................................... 192
Struktury ........................................................................................................... 210
Powtórka z definiowania własnych funkcji ................................................... 215
Rozdział 7. Przedstawiamy obiekty 223
Tworzymy prostą klasę .................................................................................... 224
Dodawanie metod do klas ................................................................................ 228
Tworzenie i używanie obiektów ...................................................................... 233
Definiowanie konstruktorów ........................................................................... 237
Definiowanie destruktorów ............................................................................. 242
Wskaźnik this ................................................................................................... 248
Rozdział 8. Dziedziczenie klas 253
Podstawy dziedziczenia .................................................................................... 254
Dziedziczenie konstruktorów i destruktorów ................................................ 260
Kontrola dostępu .............................................................................................. 265
Przesłanianie metod ......................................................................................... 270
Przeciążanie metod ........................................................................................... 274
Nawiązywanie przyjaźni .................................................................................. 277
6
218264343.002.png
Spis treści
Rozdział 9. Zaawansowane programowanie obiektowe 283
Metody i atrybuty statyczne ............................................................................ 284
Metody wirtualne ............................................................................................. 291
Metody abstrakcyjne ....................................................................................... 298
Przeciążanie operatorów ................................................................................. 304
Operator << ...................................................................................................... 312
Dziedziczenie wielobazowe .............................................................................. 317
Dziedziczenie wirtualne ................................................................................... 324
Rozdział 10. Diagnostyka i obsługa błędów 329
Techniki diagnostyczne .................................................................................... 330
Kody błędów ..................................................................................................... 336
Narzędzie assert() ............................................................................................. 342
Przechwytywanie wyjątków ............................................................................ 348
Rozdział 11. Dynamiczne zarządzanie pamięcią 355
Pamięć statyczna a pamięć dynamiczna ........................................................ 356
Przydzielanie obiektów .................................................................................... 360
Dynamiczny przydział tablic ........................................................................... 365
Zwracanie pamięci z funkcji i metod ............................................................. 370
Konstruktor kopiujący i operator przypisania ............................................. 375
Statyczne rzutowanie typu obiektu ................................................................ 384
Dynamiczne rzutowanie typu obiektu ............................................................ 388
Unikanie wycieków pamięci ............................................................................ 392
Rozdział 12. Przestrzenie nazw i modularyzacja kodu 395
Praca z włączanymi plikami ............................................................................ 396
Preprocesor C ................................................................................................... 410
Przestrzenie nazw ............................................................................................. 414
Zasięg a łączenie ............................................................................................... 422
Rozdział 13. Praca z szablonami 431
Podstawy składni szablonów ........................................................................... 432
Szablony z rozwinięciami w miejscu wywołania ........................................... 444
Kontenery i algorytmy ..................................................................................... 448
Rozdział 14. Zagadnienia dodatkowe 459
Znowu o ciągach ............................................................................................... 460
Operacje na plikach binarnych ...................................................................... 474
Pobieranie argumentów z wiersza poleceń .................................................... 489
7
218264343.003.png
Spis treści
Dodatek A Narzędzia C++ 495
Dev-C++ dla Windows ..................................................................................... 496
Xcode dla systemu Mac OS X ......................................................................... 501
Narzędzia uniksowe ......................................................................................... 502
Debugowanie z GDB ........................................................................................ 503
Dodatek B Zasoby dodatkowe 505
Strony WWW ................................................................................................... 506
Tabele ................................................................................................................ 508
Skorowidz
513
8
218264343.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin