Odpowiedzi_Probna_matura_2007_Arkusz_2-ZR_WOS.pdf

(37 KB) Pobierz
LWD-2007-CD-Odp Arkusz II
Poziom rozszerzony
Modele odpowiedzi do przyk∏adowego arkusza
egzaminacyjnego z wiedzy o spo∏eczeƒstwie
Arkusz II
Nr
zadania
Oczekiwana odpowiedê ucznia
Punktacja
Kryteria zaliczenia
26.
– praca przodków
– walka o niepodleg∏oÊç
– kultura oparta na chrzeÊcijaƒstwie i ogólnoludz-
kich wartoÊciach
– najlepsze tradycje Pierwszej Rzeczypospolitej
– najlepsze tradycje Drugiej Rzeczypospolitej
– powstanie demokratycznego paƒstwa w 1989 r.
0–1
1 pkt za wymienienie czte-
rech elementów
27.
27.1. Sztuka nie tylko wyra˝a to˝samoÊç narodowà,
ale te˝ jà umacnia i kszta∏tuje. Ciàg∏oÊç w dziedzinie
sztuki pozwoli∏a zachowaç to˝samoÊç narodowà.
27.2.
– oÊmieszanie w∏asnych wad ma wp∏yw na w∏aÊci-
we kszta∏towanie ÊwiadomoÊci narodowej
– naród umiejàcy si´ Êmiaç z w∏asnych wad jest
w jakiÊ sposób narodem wielkim
– umiej´tnoÊç Êmiania si´ z w∏asnych wad Êwiad-
czy o braku kompleksów
0–3
27.1. 1 pkt za pe∏ne wyjaÊnie-
nie zale˝noÊci
27.2. 1 pkt za ka˝dy powód
28.
28.1. Przemiany polityczno-gospodarcze spowodo-
wa∏y zmian´ charakteru polskiej to˝samoÊci. Os∏abi-
∏y one tradycyjne wymiary to˝samoÊci, spowodo-
wa∏y zerwanie tradycyjnych wi´zi. W miejsce
tradycyjnej, zwróconej ku przesz∏oÊci to˝samoÊci
o charakterze obronnym, zacz´∏a si´ kszta∏towaç
to˝samoÊç skierowana ku przysz∏oÊci i nastawiona
na zmiany. W Polakach narodzi∏o si´ przekonanie, ˝e
trzeba odrzuciç cz´Êç dotychczasowego dziedzic-
twa kulturowego, a przyswoiç sobie nowe wartoÊci.
28.2. Zdaniem autorki to˝samoÊç wojowników na-
le˝y zmodyfikowaç w kierunku to˝samoÊci obywa-
teli, a patriotyzm obronny zamieniç na patriotyzm
obywatelski.
0–3
28.1. 1 pkt za stwierdzenie,
˝e transformacja spowodo-
wa∏a zmian´ charakteru pol-
skiej to˝samoÊci, 1 pkt za opi-
sanie zmian, jakie zasz∏y
w polskiej to˝samoÊci
28.2. 1 pkt za prezentacj´
stanowiska autorki
29.
29.1.
– w sferze kultury artystycznej dominuje pozytyw-
ne odniesienie do innych
– narody postrzeganie poprzez pryzmat kultury ar-
tystycznej stajà si´ nam bli˝sze
29.2. Kultura musi zachowaç autonomi´ wobec
zjawisk politycznych i funkcjonuje jako element
dziedzictwa ogólnospo∏ecznego.
0–2
29.1. 1 pkt za okreÊlenie po-
stawy w sferze kultury arty-
stycznej
29.2. 1 pkt za wskazanie wa-
runku
30.
30.1. Naród to grupa ludzi posiadajàca wspólne
pochodzenie etniczne, po∏àczona dziedzictwem
kulturowym i tradycjà.
Naród to wspólnota obywateli, ˝yjàcych na okre-
Êlonym terytorium, w pewnym systemie politycz-
no-prawnym.
30.2. To˝samoÊç symboliczna utrzymuje trwa∏oÊç
wspólnoty, przejawia si´ w przywiàzaniu do sym-
boliki, kultury, historii i wiernoÊci tradycyjnym
wartoÊciom, w przypadku zagro˝enia zewn´trzne-
go mobilizuje do obrony.
To˝samoÊç pragmatyczna pozwala cieszyç si´ i czer-
paç dum´ z dobrze spe∏nianych obowiàzków obywa-
telskich, w∏aÊciwie funkcjonujàcych instytucji demo-
kratycznych, sprawiedliwego prawa. Zwiàzane jest
z postrzeganiem narodu jako wspólnoty obywateli.
0–4
30.1. 1 pkt za ka˝dà popraw-
nà definicj´
30.2. 1 pkt za ka˝dà popraw-
nie okreÊlonà form´ to˝sa-
moÊci i jej funkcj´
www.operon.pl
1
15816318.001.png
WIEDZA O SPO¸ECZE¡STWIE – ZAKRES ROZSZERZONY
Nr
zadania
Oczekiwana odpowiedê ucznia
Punktacja
Kryteria zaliczenia
31.
31.1. Rozwój swobód wynikajàcych z integracji
i zwiàzany z tym wzrost mobilnoÊci spo∏eczeƒstw.
31.2.
– zatarcie si´ granic politycznych
– wielokulturowoÊç sk∏aniajàca do poszukiwania
w∏asnych, odr´bnych cech
– demokratyczna rewolucja egalitarystyczna
31.3.
– kszta∏towanie si´ i rozwój pozytywnych postaw
i zjawisk: tolerancji, uniwersalizmu, pluralizmu
– kszta∏towanie si´ i rozwój negatywnych postaw
i zjawisk: partykularyzmu, nacjonalizmu, rasizmu,
ksenofobii i separatyzmu
– paƒstwa narodowe sà zmuszone przyjàç strate-
gi´ wspó∏˝ycia ró˝norodnych kultur
– upowszechnienie pewnych wspólnych wartoÊci
– wzbogacenie w∏asnej kultury
– zbli˝enie z innymi narodami
0–5
31.1. 1 pkt za przyczyny zja-
wiska wielokulturowoÊci
31.2. 1 pkt za podanie ka˝dej
przyczyny
31.3. 1 pkt za ka˝dy skutek
32.
Polak przedstawiony jest w sposób stereotypowy.
Rysunek nawiàzuje do to˝samoÊci symbolicznej.
0–2
1 pkt za okreÊlenie sposobu
przedstawienia Polaka, 1 pkt
za okreÊlenie formy to˝sa-
moÊci.
33.
Temat 1
Zdajàcy formu∏uje w∏asne stanowisko.
Zdajàcy uzasadnia w∏asne stanowisko.
Zdajàcy przedstawia ró˝ne oblicza wspó∏czesnego
polskiego patriotyzmu.
Zdajàcy zajmuje stanowisko w kwestii: czy w zinte-
growanej Europie i epoce globalizacji patriotyzm
jest potrzebny.
Zdajàcy omawia dwa przyk∏ady negatywnego lub
pozytywnego wp∏ywu patriotyzmu na kontakty
mi´dzynarodowe.
Zdajàcy wykorzystuje trzy materia∏y êród∏owe.
0–30
0–2 pkt
0–4 pkt
0–6 pkt (do 3 pkt za ka˝dy
przyk∏ad)
0–2 pkt
0–8 pkt (0–4 pkt za ka˝dy
przyk∏ad)
0–6 pkt (0–2 pkt za wykorzy-
stanie ka˝dego êród∏a)
0–1 pkt
0–1 pkt
Praca spójna kompozycyjnie.
Praca poprawna pod wzgl´dem j´zykowym.
Temat 2
Zdajàcy okreÊla miejsce to˝samoÊci narodowej
wÊród innych elementów autoidentyfikacji m∏ode-
go pokolenia.
Zdajàcy przedstawia podstawy polskiej to˝samoÊci
narodowej.
Zdajàcy zajmuje stanowisko w kwestii wp∏ywu in-
tegracji europejskiej na ewolucj´ to˝samoÊci naro-
dowej.
Zdajàcy zajmuje stanowisko w kwestii wp∏ywu wie-
lokulturowoÊci na ewolucj´ to˝samoÊci narodowej.
Zdajàcy omawia dwa przyk∏ady wp∏ywu integracji
europejskiej na ewolucj´ to˝samoÊci narodowej,
wskazujàc wynikajàce z nich szanse lub zagro˝enia
dla polskiej to˝samoÊci narodowej.
Zdajàcy wykorzystuje trzy materia∏y êród∏owe.
0–30
0–2 pkt
0–6 pkt
0–3 pkt
0–3 pkt
0–8 pkt (0–4 pkt za ka˝dy
przyk∏ad)
0–6 pkt (0–2 pkt za wykorzy-
stanie ka˝dego êród∏a)
0–1 pkt
0–1 pkt
Praca spójna kompozycyjnie.
Praca poprawna pod wzgl´dem j´zykowym.
2
www.operon.pl
15816318.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin